گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: مسئولان وزارت آموزش و پرورش سه‌سال‌و نیم پیش فکر می‌کردند که می‌توانند با ایجاد پست معاونت تربیت بدنی و اجباری‌کردن برخی رشته‌ها، ورزش مدارس را احیا کنند، ولی اکنون نه‌تنها چنین نشده بلکه خانواده‌ها افزون بر شهریه باید هزینه آموزش رشته‌های ورزشی را نیز از جیب بپردازند.

مدرسه

برخی دبستان‌ها به دانش‌آموزان اعلام کرده‌اند باید از 16 تا 28 اردیبهشت در کلاس آموزش ژیمناستیک شرکت کنند تا با اخذ گواهی بتوانند در پایه سوم دبستان ثبت‌نام کنند. البته برخی مدارس برای آموزش ژیمناستیک و شنا هزینه تعیین کرده‌اند که با توجه به موقعیت جغرافیایی متفاوت است. این در حالی است که امتحانات دوره ابتدایی از نیمه اردیبهشت جاری شروع می‌شود و بدین‌ترتیب آموزش شنا و ژیمناستیک به دانش‌آموزان همزمان با امتحانات و پس از پایان سال تحصیلی خواهد بود.

در برخی دبستان‌ها برای آموزش شنا 60 هزار تومان و ژیمناستیک نیز از 35 تا 50 هزار تومان هزینه درخواست کرده‌اند. آموزش پینگ‌پنگ در دبستان‌ها ماجرای مشابهی دارد. بسیاری از مدارس میز پینگ‌پنگ نداشتند و تأمین میز تا اواخر فروردین امسال طول کشید و در واقع آموزش پینگ‌پنگ نیز صوری است و در بسیاری از مدارس آموزشی در کار نیست.

پدر یکی از دانش‌آموزان تهرانی در این‌باره گفت: اولیای دبستان... در منطقه... برای آموزش ژیمناستیک و شنا به‌ترتیب مبلغ 35 و 60 هزار تومان درخواست کرده‌اند، چون مدرسه سالن ورزشی و استخر ندارد باید ما هزینه‌های آموزش ژیمناستیک و شنا را بپردازیم.

مادر یک دانش‌آموز پایه دوم دبستان نیز اظهار کرد: به ما اعلام کرده‌اند دانش‌آموزان باید برای آموزش ژیمناستیک از 16 تا 28 اردیبهشت به مدرسه بروند و اگر در این کلاس شرکت نکنند و گواهی آن را ارائه نکنند نمی‌توانند به پایه دوم بروند.
مادر یک دانش‌آموز پایه پنجم دبستان درباره آموزش پینگ‌پنگ گفت: مدرسه‌ای که فرزندم در آن درس‌ می‌خواند تا بعداز تعطیلات عید نوروز میز پینگ‌پنگ نداشت و اکنون دو میز پینگ‌پنگ آورده‌اند که یکی مستعمل است و دیگری هم پس از دوهفته از رده خارج‌شده و هیچ آموزشی به دانش‌آموزان ارائه نشد.

اجباری‌شدن رشته‌های ورزشی

آموزش و پرورش در دولت دهم تنها راه برون‌رفت ورزش مدارس از خمودگی را ابتدا در تفکیک بخش تربیت بدنی از معاونت پرورشی و تربیت بدنی تشخیص داد و پست قائم‌مقام وزیر تعریف کرد و سپس معاونت تربیت بدنی به چارت سازمانی وزارت آموزش و پرورش اضافه شد.

کیومرث هاشمی، معاون سابق سازمان تربیت بدنی همزمان با حضور حاجی‌بابایی از سوی وی به‌عنوان ناجی ورزش مدارس پست‌ گرفت. هاشمی بدون شناخت از وضعیت ورزش مدارس از همان ابتدا تصمیم گرفت برخی رشته‌های ورزشی را در دبستان‌ها اجباری کند.

در اجباری‌شدن رشته‌های ورزشی از موضوعات مهم غفلت شد که از آن جمله می‌توان به جدی‌نبودن زنگ ورزش و اختصاص آن به سایر دروس، نبود فضای ورزشی با توجه به تراکم دانش‌آموزی، نبود امکانات و تجهیزات کافی و مربی ورزشی و سرانه ورزشی، اشاره کرد.نتیجه اجباری‌شدن رشته‌های ورزشی در دوره ابتدایی این است که باید دانش‌آموزان پس از پایان امتحانات پایانی سال تحصیلی نیز برای یادگیری ژیمناستیک هر روز به مدرسه یا سالن ورزشی‌ای که اولیای مدرسه تعیین می‌کنند بروند تا گواهی پایان دوره بگیرند و بتوانند به پایه بالاتر بروند. البته دو سال پیش نیز چنین پیش شرطی برای دانش‌آموزان پایه سوم دبستان تعیین شد.

آمارهای غیرواقعی

با آنکه مدارس (به‌جز اندکی) سالن ورزشی ندارند و وعده ساخت چهار هزار سالن ورزشی در مدارس عملی نشده و مشکلاتی درباره رشته‌های ورزشی اجباری شده وجود دارد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش مدعی شد از مجموع شش میلیون و 859هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی، شش میلیون نفر فعالیت‌های ورزشی پایه را انجام می‌دهند.

کیومرث هاشمی در جشنواره طرح ملی ژیمناستیک پایه دوم ابتدایی‌ افزود: به‌صورت متوسط آموزش‌های لازم و مستمر ورزشی در هر پایه دوره ابتدایی که شامل یک میلیون نفر می‌شود، کشور را به توسعه پایدار می‌رساند.وی حمایت والدین را برای روی‌آوردن فرزندان به امر ورزش ضروری دانست و اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش طی سه سال گذشته اساس برنامه‌های ورزشی پایه را برای دوره ابتدایی آغاز کرده است.

ظاهرا مسئولان آموزش و پرورش همچنان روی کاغذ آموزش رشته‌های اجباری شده در مدارس را موفقیت‌آمیز قلمداد می‌کنند و هرگز به این نکته توجه ندارند که وقتی وضعیت آموزش شنا و ژیمناستیک در مدارس پایتخت اینگونه است در مناطق دورافتاده و محروم به‌مراتب بدتر است. البته ارائه آمار ایده‌آل از سوی مسئولان نشان از آرزوهای آنان دارد که معمولا با واقعیات تفاوت‌های بسیاری دارد.

نبود امکانات، ‌تجهیزات و فضای ورزشی، کمبود مربی مجرب رشته‌هایی که در دوره ابتدایی اجباری شده‌اند، ارائه نشدن آموزش صحیح از سوی مربیان ورزش به دانش‌آموزان و جدی‌نگرفتن زنگ ورزش از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی ورزش مدارس است. بنا به دستور مسئولان آموزش و پرورش پیش از این نیز برنامه صبحگاه مدارس در قالب کتاب چاپ شده و در اختیار مسئولان مدارس قرار گرفته است. معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش نیز چندبار اعلام کرده که ورزش صبحگاهی در مدارس کشور با نوای زورخانه‌ای اجرا می‌شود ولی چنین نشده است.

ورزش مدارس روی کاغذ از وضعیت مطلوبی برخوردار است که وزیر آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرده که مدارسی که سالن ورزشی ندارند غیراستاندارد هستند، اما در وضعیت کنونی ورزش در مدارس با آنچه مسئولان بیان می‌کنند تفاوت زیادی دیده می‌شود.

کد خبر 212258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز