علی‌اصغر محمدی: گویا آموزش و پرورش پایتخت تافته ای جدا بافته است و بخشنامه‌های جنجال‌برانگیزی صادر می‌کند که مسئولان ارشد وزارتخانه در سال۹۱ کلا آن را انکار کردند و در سال ۹۲هم با وجود اعلام لغو آن از سوی سرپرست وزارتخانه، مناطق آموزش و پرورش شهر تهران بر اجرای بخشنامه پیشین پا فشاری می‌کنند و دستور سرپرست را نادیده می‌گیرند!

ماجرا از این قرار است که شهریور91 اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به مناطق آموزش و پرورش اعلام کرد تا از ثبت‌نام دانش‌آموزان سال اول دبیرستان‌ که در امتحانات خرداد تجدید شده و در شهریور قبول می‌شوند در دبیرستان‌ها خودداری کنند و آنها را برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بفرستند. پس از درج گزارشی درباره مشکلات دانش‌آموزان سال اول دبیرستان قبولی شهریور91 در همشهری، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش در جوابیه‌ای اعلام کرد که

«... سیاست متوازن‌سازی‌ شاخه و رشته‌های تحصیلی و توسعه آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش در اجرایی‌کردن دستورالعمل وزارتی به شماره 400 .41385 مبنی بر افزایش 11.8درصد توسعه در دستور کار شهر تهران بوده است که بر همین اساس به دانش‌آموزان پایه اول که فرم هدایت تحصیلی شاخه‌های مذکور را در اولویت اول و دوم احراز کرده بودند توصیه می‌شد براساس اولویت‌های نمونه برگ هدایت تحصیلی محل تحصیل خود را انتخاب کنند و هیچ‌گونه اجباری برای هدایت دانش‌آموزان صورت نگرفته است.»

بدین‌ترتیب آموزش و پرورش اجبار در فرستادن دانش‌آموزان سال اول دبیرستان قبولی شهریور به رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش را انکار کرد تا اینکه سوم مهر91 وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در این‌باره اعلام کرد: «این موضوع اصلاح شد.»

تکرار ماجرا

ماجرای فرستادن اجباری دانش‌آموزان قبولی شهریور به هنرستان‌ها امسال هم تکرار شد و مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت برای به‌اصطلاح بالا بردن راندمان کارش بخشنامه شماره 1 .108533 مورخ92.6.10 را صادر کرد. در این بخشنامه تأکید شده است ثبت‌نام دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان می‌بایست فقط براساس فرم هدایت تحصیلی خردادماه انجام شود. بدین‌ترتیب دانش‌آموزان سال اول که در شهریور قبول شده‌اند باید به هنرستان‌ها فرستاده شوند و از ثبت‌نام آنها در سال دوم دبیرستان‌ها خودداری شود. پس از انعکاس این موضوع در رسانه‌ها، 19شهریور از اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به مناطق اعلام شد که بخشنامه صادره درباره ثبت‌نام نکردن دانش‌آموزان قبولی شهریور در سال دوم دبیرستان‌ها کن‌لم‌یکن است.

با وجود این، بسیاری از دبیرستان‌ها این موضوع را نادیده گرفته و همچنان بر اجرای بخشنامه پیشین اصرار می‌ورزند و دانش‌آموزان را به اجبار به هنرستان‌ها می‌فرستند. هفته پیش نیز براساس تماس‌های مکرر دانش‌آموزان و پدران و مادران آنها مبنی بر اجباری شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان قبولی شهریور در هنرستان‌ها، همشهری در این‌باره گزارشی منتشر کرد، پس از آن سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «هیچ اجباری در رفتن دانش‌آموزان به هنرستان‌ها وجود ندارد.»

به گفته فانی، موضوع رفتن دانش‌آموزان تجدیدی به هنرستان‌ها دستورالعمل آموزش و پرورش شهر تهران بود که به‌محض اطلاع این موضوع را پیگیری کرده و مانع از اجرای آن شدم. والدین و دانش‌آموزان تجدیدی نگران نباشند و هیچ اجباری برای رفتن آنها به هنرستان وجود ندارد. مواردی بوده که از هفته گذشته به مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران منعکس شده ولی تا امروز مشکل حل نشده و این در حالی است که در آستانه مهرماه هستیم و دانش‌آموزان قبولی شهریور و خانواده‌های آنان دچار اضطراب و نگرانی شدیدی هستند؛

هر چند حسینی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران گفته دستورالعمل لغو بخشنامه تحصیل دانش‌آموزان تجدیدی در هنرستان از سوی آموزش و پرورش شهر تهران صادر و به مناطق شهر تهران ارسال شده است اما مدیران بسیاری از دبیرستان‌ها می‌گویند ما بخشنامه‌ای مبنی بر لغو بخشنامه ممنوعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان قبولی شهریور در سال دوم دبیرستان‌ها دریافت نکرده‌ایم. پرسش این است: چرا آموزش و پرورش پایتخت در 2سال پیاپی چنین بخشنامه جنجال‌برانگیزی صادر می‌کند؟

کد خبر 231746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز