سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: با آنکه بسیاری از مدارس، حتی در پایتخت معلم ورزش ندارند، معاون سلامت و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: کتاب راهنمای رشته‌های ورزشی ابتدایی برای معلمان تألیف می‌شود.

مدرسه

کیومرث هاشمی در این‌باره به ایسنا گفت: با اجرای پنج طرح ورزشی برای دانش‌آموزان دوم تا ششم ابتدایی، امسال پنج میلیون دانش‌آموز تحت پوشش آموزش‌های پنج رشته ورزشی قرار می‌گیرند. او اظهار کرد: با توجه به اینکه در سند تحول بنیادین تأکید فراوانی بر سلامت و ورزش دانش‌آموزان شده، در راستای اجرای برنامه‌های سند تحول با اولویت دانش‌آموزان ابتدایی، در هر پایه یک رشته ورزشی دایر شده است.

هاشمی افزود: امسال با استقرار پایه ششم ابتدایی، رشته «دو و میدانی» برای این پایه درنظر گرفته شده و کتاب راهنمای آن نیز برای معلمان تالیف و توزیع شده است. معاون سلامت و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس اجرای طرح‌های ورزشی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی رشته‌های ژیمناستیک، شنا، طناب‌زنی، پینگ پنگ و دو و میدانی برای دانش‌آموزان دوم تا ششم ابتدایی اجرا می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: از سال آینده تالیف کتاب راهنمای طرح‌های ورزشی به‌ویژه طرح شنا که با استقبال خوب دانش‌آموزان، مربیان و اولیا مواجه شده، در دستور کار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.چند سالی است که به امر ورزش در مدارس توجهی نمی‌شود، نبود معلم ورزش و امکانات ورزشی، کوچک بودن حیاط مدارس و تراکم بالای کلاس‌ها و اختصاص زنگ ورزش به سایر دروس، از عمده‌ترین موانع پیش‌روی احیای ورزش در مدارس است. مسئولان کنونی آموزش و پرورش هم ورزش مدارس را روی کاغذ احیا کرده‌اند و هر روز از اجباری شدن یک رشته ورزشی در دوره ابتدایی سخن می‌گویند و اینکه ورزش در مدارس چنین و چنان شد.

‌ برنامه‌ریزی‌های دست‌اندرکاران با آنچه در مدارس مشاهده می‌شود تفاوت فاحشی دارد که با ابلاغ دستور از بالا به پایین(از وزارتخانه به مدارس) حل نمی‌شود.اکنون فراموش شده باید همه عوامل دست به‌دست هم دهند تا برنامه‌ها به درستی تدوین و اجرا شود، از مدیران و برنامه‌ریزان گرفته تا مدیر، کادر مدرسه، مربیان و دانش‌آموزان. برنامه‌های تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در مدارس کاری جمعی است که همه باید به وظایف خود عمل کنند،

وقتی « ورزش» در مدارس مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، معلم یا مربی ورزش وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد پس از چند دقیقه نرمش دانش‌آموزان را به حال خود رها می‌کند، یا از زنگ ورزش برای تدریس سایر دروس استفاده می‌شود، آیا می‌توان توقع داشت که وضعیت ورزش بهتر شود. کیومرث هاشمی، بهار 89 در جایگاه قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت‌بدنی و سلامت گفت: اصلی‌ترین وظیفه آموزش و پرورش و حوزه تربیت‌بدنی، افزایش کیفیت «زنگ ورزش» است، درحالی‌که تاکنون در آموزش و پرورش زنگ ورزش هم از طرف فضا و امکانات مدرسه و هم از سوی خانواده‌ها جدی گرفته نشده است.او افزود: با توجه به پتانسیل خوبی که در بین دانش‌آموزان و علاقه‌مندی آنها به زنگ ورزش وجود دارد، ما به راحتی می‌توانیم زنگ ورزش را در مدارس احیا کنیم.

هاشمی یکی از چالش‌های آموزش و پرورش را کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه تربیت بدنی بیان کرد و گفت: در حال حاضر 18هزار معلم ورزش در کشور داریم که از این تعداد دو هزار و 500 نفر دیپلمه اما علاقه‌مند به ورزش هستند.او با بیان اینکه از سال 1363به بعد، به‌دلیل کمبود نیروی انسانی عملا زنگ ورزش در مقطع ابتدایی به نوعی تعطیل بوده و خروجی نداشته است، اظهار کرد:‌ با سیاست‌های آموزش و پرورش در دوره جدید و با استخدام 20هزار دبیر ورزش که به‌زودی به معلمان ورزش کشور افزوده خواهد شد، مشکل نیروی انسانی برطرف می‌شود. هاشمی در ادامه با تأکید بر توسعه فضاهای ورزشی اعم از سرپوشیده و سرباز و افزایش سرانه‌های ورزشی، گفت:

اگر می‌خواهیم فعالیت‌های ورزشی انجام دهیم باید امکانات آن را هم به‌وجود بیاوریم. البته اغلب وعده‌های داده شده برای احیای ورزش مدارس عملی نشده و ضعف در پرورش جسم دانش‌آموزان مشاهده می‌شود و هنوز ورزش در مدارس آنچنان که باید و شاید عمومیت ندارد و این نقصان همچنان لطمات جبران ناپذیری به جامعه وارد می‌کند. ضعف بدنی و فقر ورزش به‌ویژه در میان دختران و بانوان ایرانی بیشتر دیده می‌شود و کم تحرکی به بالای حد استاندارد رسیده است، هفته گذشته رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران اعلام کرد: 60درصد دانش‌آموزان دچار فقر حرکتی (کم‌تحرکی) هستند و در 15روز بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی باید مشکلات حرکتی دانش‌آموزان در اندام‌های زانو، کتف و شانه آنان شناسایی شود.

برنامه صبحگاه مدارس حداکثر 15دقیقه است

در همین حال معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به فارس گفت: برنامه صبحگاه مدارس حداکثر 15دقیقه است. حسین هژبری افزود: برنامه‌های صبحگاه، تحت مدیریت معاونت پرورشی مدارس اجرا می‌شود و تلاش می‌ کنیم که دانش‌آموزان، اداره‌کننده این برنامه‌ها باشند و در برنامه‌های فرهنگی و پرورشی مشارکت بیشتری داشته باشند.

او اظهار کرد:‌ همچنین برنامه صبحگاه مدارس در قالب کتاب چاپ شده و در اختیار مسئولان مدارس قرار گرفته است.
این درحالی است که معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش برای دومین بار طی یک سال اخیر اعلام کرده که ورزش صبحگاهی در مدارس کشور با نوای زورخانه‌ای اجرا می‌شود.با توجه به اظهارات معاونان وزیر آموزش و پرورش چنین استنباط می‌شود که ورزش جایی در برنامه 15دقیقه‌ای صبحگاهی مدارس ندارد.

کد خبر 186650
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز