دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر شوای عالی امنیت ملی کشور پس از بازگشت از ژنو به ایران در فرودگاه گفت در مذاکرات صحبتی از تعلیق نشده است.

به گزارش ایرنا سعید جلیلی بامداد دوشنبه پس از بازگشت از مذاکرات ژنو، در نشست خبری که در فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ژنو بحث تعلیق هم مطرح شد یا خیر، تصریح کرد: در باره تعلیق هیچ صحبتی نشد و آنچه در ژنو صورت گرفت بحث هایی در باره رویکرد طرفین به ادامه مسیر و چگونگی ساختار مذاکرات و زمان بندی آن بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی فضای مذاکرات اخیر ژنو را سازنده و رو به جلو توصیف کرد و ضمن استقبال از آن گفت: نگاهی هم که به آینده داریم یک نگاه راهبردی و رو به جلو است. 

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارزیابی خود از حضور نماینده آمریکا در نشست ژنو گفت: ما با یک رویکرد سازنده وارد شدیم و دیدگاههای خود را ارائه کردیم و متقابلا اعضای 1+5 هم دیدگاههای خود را بیان کردند. نوعا نگاه‌ها، نگاه سازنده و روبه جلو بود و باید در ادامه ببینیم که چگونه این موضوع و مباحث مطرح شده مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت ادامه مذاکرات ژنو هم گفت: در مصاحبه مطبوعاتی پس از نشست ژنو، این بحث را مطرح کردیم که توافق شد بر روی ایده مشترک برای ادامه گفت و گوها کار کنیم و آنها هم این نگاه را مورد توجه و استقبال قرار دادند و فکر می‌کنم در ادامه مذارکرات می توانیم با تفاهم و توافق کار را پیش ببریم.
وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آمریکا بعد از مذاکرات ژنو اعلام کرده ایران دو راه بیشتر ندارد "یا همکاری یا برخورد" و اینکه آیا راه سومی وجود دارد گفت: در آنجا هم این را بیان کردیم که به هر حال این گزینه‌هایی است که در برابر همه وجود دارد که آیا می‌خواهیم با چه نگاهی و چه رویکردی به آینده نگاه کنیم. نگاه مبتنی بر همکاری و تعامل سازنده و توجه به نگرانی های مشترک بر مبنای تعهدات متقابل یا نگاههای غیر سازنده.
جلیلی در توضیح این موضوع مطرح شده از سوی رسانه ها که به ایران دو هفته وقت داده شده است گفت: بر اساس توافق ابتدایی، یک ایده درباره ادامه مذاکرات از سوی آنها مطرح شده بود و یک ایده و ابتکار عمل هم ما در این اجلاس ارائه کردیم و قرار شد طرفین روی این موضوع کار کنند و ظرف مدت دو هفته دوباره بحث ها را ادامه دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات روز شنبه در ژنو با ابتکار عمل و پیشنهاد مشخص برای ادامه کار با رویکردی سازنده وارد شد، افزود: این رویکرد مورد استقبال قرار گرفت و در باره اینکه چگونه کار را ادامه دهیم، مباحث خوبی صورت گرفت.

وی با اشاره به بسته های پیشنهادی ایران و 1+5 و نامه وزرای خارجه 6 کشور به ایران گفت: همانطور که در جریان سفر آقای سولانا به تهران قول داده بودیم در اولین فرصت پاسخ آن نامه را دادیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در باره چگونگی ادامه کار تفاهم کرده بودیم که بر اساس مشترکات دو بسته پیشنهادی می توانیم کار را ادامه دهیم و آنها قبلا پیشنهاد خود را برای اینکه مذاکرات چگونه ادامه پیدا کند به ما ارائه کرده بودند و ما هم اعلام کردیم بسته پیشنهادی 1+5 و نامه آنها و نیز پیشنهادشان برای چگونگی کار را به دقت مطالعه و بررسی خواهیم کرد و بر مبنای بسته پیشنهادی خودمان و مشترکات دو بسته در باره چگونگی ادامه کار هم، پیشنهاد مشخص خود را ارائه خواهیم کرد.

جلیلی با بیان اینکه اجلاس ژنو به منظور بررسی چگونگی و ساختار مذاکرات و نیز چگونگی ادامه و زمان بندی آن برگزار شد، افزود: در این اجلاس ما با یک ابتکار عمل وارد شدیم که مورد توجه و استقبال طرف مقابل قرار گرفت.

وی گفت : ابتکار این بود که جمهوری اسلامی ایران در این فرصت علاوه بر اینکه پاسخ نامه وزرای 6 کشور را ارائه کرده بود، در باره چگونگی ادامه مذاکرات و ساختار آن هم ایده روشن دارد و یک طرح مشخص و نقشه راهنما در این زمینه ارائه کرده است.

جلیلی با اشاره به اینکه یک ایده 1+5 مطرح کرده بود و در اجلاس ژنو هم یک ایده ایران ارائه کرد، گفت: بطور منطقی باید این دو ایده براساس نکات مشترک با هم تلفیق شود تا بتوانیم به یک ایده مشترک درباره ادامه مذاکرات برسیم.

کد خبر 58572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز