همشهری‌آنلاین: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان مذاکرات ژنو، با خاویر سولانا نماینده گروه ۵+۱ کنفرانس خبری مشترک برگزار کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی در ابتدای این کنفرانس خبری گفت: من هم در ابتدا از شما که از صبح حوصله خرج دادید تشکر می‌کنم.

اصحاب رسانه که زحمت می‌کشید برای اینکه پیام این مذاکرات را منتقل کند. همینطور وظیفه خودم می‌دانم تشکر کنم از دولت محترم سوئیس که در این مذاکرات نقش مهمی را ایفا کردند و با میزبانی که در اینجا صورت دادند زمینه مناسبی را فراهم کردند برای مذاکرات، بخصوص سرکار خانم کالمیره و قائم مقام ایشان که علاوه بر زحمتی که در این مذاکرات کشیدند در یکی دو سال اخیر نقش مهمی را ایفا کردند.

European Union foreign policy chief Javier Solana (L) -  Iran's top nuclear negotiator Saeed Jalili

همانطور که می‌دانید ما در مذاکرات با یک رویکرد مثبت وارد شدیم. ما در چند ماه گذشته بسته پیشنهادی را ارائه کردیم که بر مبنای آن بسته که ناظر بود به نگرانی‌های مشترک‌، ما پیشنهاد کردیم که می‌توانیم برای نگرانی‌های مشترک همکاری‌های سازنده و بر مبنای تعهدات دسته جمعی داشته باشیم.

جمهوری اسلامی ایران امروز ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشوری که در منطقه به عنوان نمونه مردمسالاری است با ظرفیت‌های بسیار خوب سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای نقش مهمی در امنیت‌، ثبات و تحکیم دمکراسی در منطقه ایفا می‌کند.

ما با ارائه بسته پیشنهادی این ظرفیت را برای همکاریهای سازنده در جهت صلح، ثبات، امنیت و دمکراسی ارائه کردیم. ما بر این باوریم که بسیاری از مسائل‌، مشکلات و بحران‌هایی که وجود دارد امروز در مدل 1+6 بهتر می‌تواند حل شود تا 7 منهای یک، رویکرد ما در این نگاهی که داریم و در این بسته‌ای که ارائه دادیم یک رویکرد راهبردی است نه تاکتیکی‌، لذا این رویکرد یک رویکرد دراز‌مدت است نه مقطعی.

یک فرصت و امکان است که ما آن را ارائه کردیم اعلام آمادگی کردیم و همانطور هم که می‌دانید در بسته‌ای هم که ارائه کردیم هیچ مطالبه و مابه ازایی نداریم. ما فکر می‌کنیم همکاری برای ثبات، صلح، امنیت و دمکراسی موضوعاتی است که می‌تواند برای همه نتایج سودمندی داشته باشد‌، بر این مبنا نگاه ما به ادامه مذاکرات و ساختار مذاکرات نحوه و شکلش یک نگاه اساسی است که می‌تواند این در یک شکل قوی و محکم ادامه پیدا بکند.

در این جلسه با رویکردهای همدیگر بیشتر آشنا شدیم، مذاکرات سازنده و رو به جلو بود و درباره نحوه تداوم مذاکرات هم دیدگاههای یکدیگر را بیشتر فهمیدیم. درباره ادامه مذاکرات یک پیشنهاد شفاهی از سوی آنها ارائه شده بود و یک پیشنهاد شفاهی هم ما ارائه کردیم.

این دو پیشنهاد نقاط مشترکی دارند البته برخی تفاوت دیدگاهها هم وجود دارد، که قرار شد در ادامه گفتگوها درباره نقاط مشترک و تفاوت با هم بیشتر گفتگو کنیم.

پاسخ جلیلی به سوالات خبرنگاران

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری با خاویر سولانا به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.

  • امی کلاک خبرنگار فاکس نیوز پرسید: دکتر جلیلی حضور ویلیام برنز معاون وزیرامورخارجه آمریکا در این دور از مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: ما مذاکراتی را که داریم مدت‌هاست با 1+5 است که ایالات متحده هم یک عضو آن است. نامه اخیر را هم ایالات متحده آمریکا امضا کرده بود، امروز هم در مذاکرات نماینده آنها برای اولین بار شرکت کرده بود، در ادامه همان مسیر.

  • خبرنگار نیویورک تایمز خطاب به جلیلی گفت: لطفا جواب صریح بدهید، بله یا خیر، آیا کشور شما پیشنهاد 6 هفته در برابر 6 هفته را در قبال امتیازات پیشنهادی قبول دارد یا خیر؟

اظهارات نامبرده: خب این پاسخ ساده‌ای که شما می‌خواهید. این بحث یکی از محورهای مذاکرات طولانی ما بود. ‌آن چیزی که مهم است این است که ما در یک نگاه سازنده برای همکاری‌های سازنده حول نگرانی‌های مشترک حرکت کنیم، آن هم مبتنی بر تعهدات دسته جمعی و متقابل، و هر حرکتی در این چارچوب قابل تعریف خواهد بود.

  • کتایون بیگلری خبرنگار صدای آمریکا گفت: اگر همه چیز مثبت بوده چرا پس به نتیجه نمی‌رسید؟

جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: منظورتان چیست؟

  • خبرنگار صدای آمریکا با زبان فارسی گفت چرا نتیجه مثبتی نمی‌بینیم؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: کار دیپلماسی، شما ایرانی هستید مثل فرش ایرانی است میلیمتری جلو می‌رود، دقیق، ظریف ولی در نهایت انشاء‌الله زیبا و با دوام خواهد بود.

اظهارات سولانا در کنفرانس خبری ژنو

خاویر سولانا در کنفرانس خبری مشترک با سعید جلیلی در ژنو تصریح کرد مهمترین مسائل هنوز بدون پاسخ مانده است.

نماینده اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد ما بسته پیشنهادی را به ایران ارائه کردیم و در قالب نامه چند روز پیش پاسخ ایران را دریافت کردیم. البته تاکنون پاسخ اشکاری برای مهمترین مساله دریافت نکرده ایم.

به همین خاطر سندی با عنوان مسیر روبه جلو تسلیم کردیم. ما هنوز پاسخ مثبت یا منفی آشکاری به این درخواست دریافت نکرده‌ایم. ما بسیار امیدواریم که این جواب بزودی داده شود.

خاویر سولانا تصریح کرد ایران 9 سند درخصوص سازوکار (مودالیته) مذاکرات به ما ارائه کرده است. ما به صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ایم که می‌توانیم درخصوص این سند براساس التزام متقابل بحث و گفتگو کنیم همانطورکه 5 سال پیش به ایران پیشنهاد کردیم.

اجازه بدهید یادآوری کنم که این تعهدات پیشنهادی چه بود. تعهد ما این بود که از تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد برضد ایران خودداری کنیم. درمقابل، تعهد ایران (در این پیشنهاد) آن بود که از همه فعالیت‌های هسته‌ای از جمله نصب سانتریفیوژهای جدید خودداری کند. ما منتظر پاسخ ایران در این خصوص هستیم. در ایران و در نشست امروز در این خصوص گفتگو کردیم و در هفته‌های آینده نیز در این‌باره گفتگو خواهیم داشت.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه افزود: ما بسیار امیدواریم که ایرانی‌ها فرصتی را که ما به آنها پیشنهاد کرده‌ایم درک کنند. پیشنهادی که من به آنها داده‌ام و پیش رویشان قرار دارد عبارتست از همکاری بجای تقابل.

همانطور که گفتم ما امیدواریم که بتوانیم این شیوه عمل را در دو هفته آینده ادامه بدهیم. من می‌خواهم از دکتر جلیلی بخاطر رویکرد سازنده امروزش در گفتگوها تشکر کنم.

ما امروز در هنگام صرف ناهار نیز گفتگویی 2 نفری داشتم. بسیار امیدوارم که تا چند هفته دیگر بتوانیم از طریق ارتباط تلفنی یا ملاقات حضوری بتوانیم دیدگاهها را تغییر بدهیم.

پاسخ سولانا به پرسش‌های خبرنگاران

در ابتدای بخش پرسش و پاسخ پس از نشست امروز ژنو خانمی با نام خلجی از خبرگزاری ایران‌نیوز از خاویر سولانا پرسید:

  • دکتر سولانا! شما در مصاحبه آخرتان در برلین گفتید که در موقعیتی نیستید که بتوانید در این نشست هیچ چیز را تضمین بدهید. می‌خواهم بدانم آیا شما می‌توانید درباره گامهای بعدی تضمینی بدهید؟

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ ضمن تشکر بسیار از این سوال گفت: فکر می‌کنم این صحبت چند روز پیش مطرح شد. امیدوار بودم که این نشست سازنده باشد تا بتوان به تضمینهایی دست یافت. همانطور که قبلا گفتم این نشست را سازنده ارزیابی می‌کنم. اما همانطور که همواره گفتم هنوز پاسخ 2 سوال را دریافت نکرده‌ایم. همانطور که گفتم یکی از این 2 سوال برای ما بسیار مهم است.

خاویر سولانا در ادامه افزود: بسیار امیدواریم که پاسخ این سوال را دریافت کنیم که به ایران ارائه شده است. این سوال 5 هفته پیش به تهران عرضه شد. امیدوارم تا چند هفته آینده پاسخ را دریافت کنیم. در این مقطع زمانی می‌توانم همین مطلب را بگویم. من نمی‌خواهم درباره مشخصات این نشست چیزی بگویم. این نشست سازنده بود اما پاسخ سوالی را که می‌خواستیم دریافت نکردیم. سولانا در ادامه اظهاراتش در ژنو بار دیگر تاکید کرد منتظر پاسخ ایران است.

  • خبرنگاری در ادامه کنفرانس خبری ژنو از خاویر سولانا پرسید: آیا شما در مذاکرات خود با ایرانی‌ها درباره تفاوت‌ها صحبت کردند یا نقاط مشترک؟

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ گفت: ما در‌باره مسائل بسیاری صحبت کردیم. ما درباره نقاط مشترک و نقاط مورد اختلاف امروز و در گفتگوهایی که با دکتر جلیلی به صورت تلفنی حدود یک هفت و نیم پیش داشتم، گفتگو کردیم.

ما با صراحت گفتگو کردیم. من وضعیت را تبیین کردم. تغییر نگرشها سازنده بوده است اما در عین حال ما پاسخ سوال‌هایمان را دریافت نکرده‌ایم. ما بسیار امیدواریم که بسیار زیاد یعنی حدود دو هفته یا مدت زمانی شبیه آن بتوانیم پاسخ را دریافت کنیم تا به ما امکان ادامه (مذاکرات) را بدهد. من منتظر آن (پاسخ) هستم.

در ادامه این جلسه پرسشی درباره حضور آمریکا در گفتگوهای 7 کشور مطرح شد.

  • خبرنگار رویترز پرسید: اگر شما در ظرف مدت 2 هفته پاسخ روشنی دریافت نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ گفت: همانطور که گفتم امیدوارم در مدت 2 هفته پاسخ سوالی را که گفتم دریافت کنیم. من منتظر این زمان هستم. پاسخ سوال شما را پس از این خواهم داد.

  • خبرنگار خبرگزاری امارات پرسید: آقای سولانا! می‌خواهم این سوال را از شما بپرسم و پاسخ روشنی دریافت کنم. آیا آمریکایی‌ها در آینده و دور دیگر گفتگوها با ایران شرکت خواهند داشت؟ آمریکایی‌ها تا چه زمانی آماده هستند مذاکرات را ادامه بدهند؟

خاویر سولانا در پاسخ باخنده گفت: این سوال بسیار خوبی است اما به نظر من مخاطب سوال شما اشتباه است.

این پاسخ سولانا با خنده حضار همراه شد و بدین ترتیب کنفرانس خبری مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ژنو پایان یافت.

کد خبر 58408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز