یکی از معضلات قدیمی فرحزاد نور کم معابر و بروز بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی مختلف در بستر این تاریکی است. در کوچه‌های پلکانی بالادست محله فرحزاد، جایی که خانه‌های قد و نیم قد روی شیب تند کوچه‌های تنگ و ترش محله به هم تکیه داده‌اند، شب زودتر از راه می‌رسد.

پايان شبهاي تاريك

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  هنوز برخی از معابر اصلی و فرعی محله روشنایی کافی ندارند و در برخی کوچه‌ها نبود سیستم روشنایی مناسب، تاریکی را برای معتادان، سارقان و گروه‌های پرخطر به ارمغان می‌آورد. ساکنان کوچه‌های سرآسیاب، چهل‌پله، تبرک و... از پرسه سارقان و معتادان در تاریکی گلایه دارند و تأمین روشنایی معابر محله را قدم نخست برای کاهش برخی آسیب‌های اجتماعی می‌دانند.

حالا اما جوانان جهادگر قرارگاه اسلامی محله فرحزاد با همکاری اداره برق منطقه، برای حل این مشکل کمر همت بسته‌اند تا روشنایی به تدریج به کوچه‌های محله برگردد. در این گزارش سراغ اهالی فرحزاد رفته و پیامدهای مشکل تاریکی معابر و اقدامات قرارگاه محله برای حل معضل را بررسی کرده‌ایم.  

حوالی غروب به تدریج کوچه‌ها و معابر تنگ و ترش فرحزاد در تاریکی فرو می‌رود. در کوچه‌های پلکانی بالادست محله به جز چند تیر چوبی و چراغ کم‌رمق روی آن، خبری از هیچ منبع روشنایی دیگری نیست و شب‌ها تاریکی بر تمام کوچه حکمرانی می‌کند. در کوچه‌های عمارت و چهل پله، بیش از صد منزل مسکونی در دو سوی کوچه قرار گرفته‌اند اما در هرکدام از این کوچه‌ها تنها یک تیر چراغ‌برق وجود دارد.

«حسن فرحزادی» یکی از اهالی محله فرحزاد می‌گوید: «در کوچه چهل‌پله فقط یک تیرچراغ برق نصب شده و شب‌ها تمام طول کوچه در تاریکی فرو می‌رود. از طرفی تنها چراغ‌برق کوچه هم روی یک تیر چوبی قدیمی نصب شده است که به دلیل نداشتن محافظ، هنگام بارش باران می‌سوزد.»

اهالی محله، تاریکی کوچه‌های چهل‌پله، شهید ابراهیم لآلی، عمارت و... را عامل اصلی افزایش بزه، کاهش ضریب امنیت و بروز انواع سرقت و آسیب‌های اجتماعی در این بخش از محله فرحزاد می‌دانند. «مهدی بهشتی» مدیر قرارگاه اسلامی محله فرحزاد از سرقت لوازم خودرو در برخی کوچه‌های تاریک محله می‌گوید: «تاریکی کوچه‌ها حاشیه امن مناسبی برای سارقان ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال یکی از معضلات جدی ما در کوچه شهید ابراهیم لآلی، سرقت لوازم و قطعات خودروست.

از آنجایی که امکان‌ تردد خودرو در کوچه‌های پلکانی وجود ندارد، برخی از اهالی خودرو شخصی خود را در این کوچه و معابر اطراف پارک می‌کنند. اما تاریکی کوچه فرصت مناسبی به سارقان می‌دهد تا به راحتی باتری و کامپیوتر خودروها را سرقت کنند.»

  •  ارمغان تاریکی  برای معتادان و سارقان
مهدی بهشتی/مدیر قرارگاه اسلامی محله فرحزاد

معضل تاریکی کوچه‌های فرحزاد در سایه حضور معتادان، کارتن‌خواب‌ها و گروه‌های پرخطر به‌ویژه در حاشیه روددره فرحزاد جدی‌تر به نظر می‌رسد. تاریکی فرصت مناسبی برای‌ تردد این افراد در معابر محله و بروز انواع آسیب‌ اجتماعی را فراهم می‌کند. در بالادست محله و انتهای کوچه سرآسیاب هم خبری از روشنایی و تیرچراغ برق نیست؛ معضلی که بستر مناسبی برای سارقان و بروز جرائمی مثل خفتگیری و سرقت از عابران پیاده را فراهم کرده است. بهشتی می‌گوید: «یکی از معضلات قدیمی فرحزاد تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها در حاشیه روددره فرحزاد است.

کوچه‌هایی مثل کوچه سرآسیاب هم به دلیل نزدیکی به حاشیه روددره، شب‌ها به محل‌ تردد این گروه‌ها تبدیل می‌شوند. این میان، تاریکی کوچه سرآسیاب فرصت مناسبی برای سرقت از عابران در اختیار این افراد قرار می‌دهد. متأسفانه تنها طی چند ماه اخیر ۴ مورد خفت‌گیری، سرقت تلفن‌همراه و اشیای قیمتی توسط اهالی محله به ما گزارش شده است. اگرچه با همکاری صمیمانه رئیس کلانتری ۱۶۳ ولنجک، گشت‌های سواره و پیاده در این محدوده پررنگ‌تر از قبل شده ولی چاره اصلی حل این معضل تأمین روشنایی معابر است تا بستر حضور این افراد از بین برود.» 
تاریکی کوچه‌ها و خیابان‌های فرحزاد به‌ویژه در سایه ساخت‌وساز بی‌رویه سکونتگاه‌های غیرمجاز مشکلات فراوانی برای اهالی فرحزاد ایجاد کرده است. «علی صداقت مقدم» از اهالی محله می‌گوید: «یکی از معضلات محله، ساخت آلونک‌های ناایمن توسط اتباع و مهاجران در محدوده انتهای خیابان‌های کوهسار و تبرک است. در این محدوده هم معضلاتی مثل استفاده از برق غیرمجاز، نبود تیر چراغ‌برق و تاریکی معبر مشکلات بسیاری برای اهالی ایجاد کرده است. آنقدر که همسایه‌ها نگران رفت‌وآمد فرزندان خود در این کوچه‌های تاریک هستند.»

  •   یک قدم تا روشنایی

علاوه بر پیگیری‌های شورایاران و نهادهای مسئول، مدتی است که جوانان جهادگر فرحزاد با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران، یک گروه جهادی با نام «قرارگاه محله اسلامی فرحزاد» تشکیل داده‌اند؛ گروهی که در تعامل با دیگر نهادهای مسئول پیگیر رفع مشکلات و کمبودهای محله است.

با پیگیری اعضای قرارگاه از اداره برق منطقه سعادت‌آباد، مدتی است که شناسایی معابر تاریک و اقدامات اولیه برای تأمین روشنایی محله در حال انجام است. بهشتی می‌گوید: «با توجه به اینکه کمبود روشنایی و تاریکی معابر عامل اصلی کاهش ضریب امنیت در محله است، قرارگاه اسلامی محله فرحزاد در تعامل با اداره برق منطقه سعادت‌آباد، شناسایی معابر و نقاط تاریک و پرخطر محله را آغاز کرده است.

۴۴ نقطه تاریک و پرخطر محله در بررسی‌های اولیه اعضای کارگروه و کارشناسان معاونت طرح و برنامه اداره برق منطقه شناسایی شده است. از آنجایی که به دلیل عرض کم این معابر و محدودیت دسترسی به تأسیسات اداره برق، امکان نصب تیر چراغ‌برق در این نقاط وجود ندارد قرار است با نصب چراغ‌های دیوارکوب، روشنایی این ۴۴ نقطه تأمین شود. اکنون این کار در مرحله طراحی قرار دارد و به‌زودی با تأمین اعتبار در نهاد مسئول وارد فاز اجرایی می‌شود.» بهشتی از برنامه‌های میان‌مدت قرارگاه با همکاری اداره برق و شهرداری برای تأمین روشنایی در دیگر معابر تاریک محله می‌گوید: «آلونک‌های غیرمجاز و ناایمن بسیاری در انتهای خیابان‌های تبرک و کوهسار ساخته شده.

این محدوده از امکانات رفاهی و شهری محروم است. از آنجایی که پیامد محرومیت این محدوده مثل استفاده از برق غیرمجاز، تاریکی معابر و بروز و سرایت آسیب‌های اجتماعی به دیگر بخش‌های محله است، برنامه‌ریزی‌هایی هم برای اجرای طرح‌های میان‌مدت در این محدوده انجام شده است. در این بخش از محله با همکاری اداره برق منطقه، نصب چراغ‌های دیوارکوب و در بخشی از معبر هم با نصب تیربرق، روشنایی خیابان تأمین خواهد شد.»

کد خبر 576638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha