یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

حسن حسن‌زاده - خبرنگار: خیابان شهید امیری در محدوده محله حافظیه که از یک سو به مسیل منوچهری و از سوی دیگر به بوستان پیروزی ختم می‌شود، این روزها گرفتار ملغمه‌ای از انواع و اقسام آسیب‌های گوناگون شده است.

محله -حوادث

معضلاتی چون سرقت از منازل مسکونی و خودرو، تخریب اموال عمومی، خفتگیری و کیف‌قاپی که گلایه یا بهتر بگوییم عصبانیت ساکنان محله را به دنبال داشته است.

اهالی محله می‌گویند شب‌ها و با تاریکی هوا، سارقان با سوء‌استفاده از نور کم خیابان شهید امیری و خیابان‌های فرعی آن، اقدام به سرقت از خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان می‌کنند و در این میان خفتگیری و سرقت از منازل هم که دیگر شب و روز ندارد. در این گزارش به درخواست مکرر شورایاران و اهالی محله حافظیه سری به خیابان شهید امیری زدیم و از نزدیک ابعاد این مشکلات را بررسی کردیم.

  • سرقت از خودرو در تاریکی

خیابان شهید امیری در محله حافظیه موقعیت ویژه‌ای دارد. این خیابان شمالی‌ـ جنوبی از یک سو به بوستان پیروزی و از سوی دیگر به مسیل منوچهری منتهی می‌شود و یکی از مسیرهای اصلی دسترسی به خیابان پیروزی و بزرگراه بسیج است. مسئله‌ای که به گفته ساکنان این خیابان، درروهای مناسبی را برای سارقان و انجام مکرر سرقت‌هایی مانند قاپ‌زنی با موتورسیکلت و سرقت از خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان شهید امیری فراهم کرده است.

«فاطمه قاسمی» یکی از ساکنان خیابان امیری ماجرای یکی از دستبرد‌های اخیر به خودروهای شخصی همسایه‌ها را این‌گونه بیان می‌کند: «ساعت 4 صبح بود که صدای دزدگیر ماشین‌ها بلند شد. وقتی خودمان را به خیابان شهید امیری در تقاطع خیابان 9/28 رساندیم با شیشه‌های شکسته چندین خودرو مواجه شدیم.

سارقان هرچه لوازم باارزش در خودرو همسایه‌ها بود را سرقت کرده بودند. این مشکل در خیابان امیری بی‌سابقه نیست و بارها خودرو همسایه‌ها خسارت ‌دیده است.» همسایه‌ها نور ناکافی خیابان شهید امیری و معابر فرعی آن را یکی دیگر از عوامل سرقت از خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان می‌دانند.

«علی امیری» یکی دیگر از اهالی این خیابان می‌گوید: «به نظر من یکی از مشکلاتی که زمینه سرقت و ناامنی را در این خیابان فراهم کرده، نور کم خیابان شهید امیری است. بیشتر چراغ‌های عابر این خیابان فاقد روشنایی است و همین مسئله، فرصت خوبی را برای سارقان فراهم می‌کند.»

  • سرقت‌های مکرر از منازل اهالی

معضل سرقت از خودروها تنها بخش کوچکی از مشکلاتی است که این روزها اهالی محله حافظیه با آن دست به گریبانند. تقاطع خیابان شهید امیری و خیابان 31/9 چندی پیش شاهد سرقت سریالی از منازل مسکونی اهالی بود. معضلی که به گفته ساکنان و شورایاران محله، مدتی است دامنه وسیع‌تری پیدا کرده و اهالی با تنظیم استشهادنامه از نیروی انتظامی خواسته‌اند این موضوع را پیگیری و رسیدگی کنند.

«نسترن مرادی» از ساکنان خیابان شهید امیری در این‌باره می‌گوید: «سرقت از منازل این روزها در خیابان امیری بیشتر شده است. در یکی از سرقت‌ها، تقریباً همزمان با سرقت از خودروهای خیابان امیری، سارقان به 2 واحد مسکونی در خیابان 9/31 دستبرد زدند.»

مرادی از زبان همسایه‌هایی که شاهد خروج سارقان از منزل بوده‌اند، می‌گوید: «سرقت از واحد‌های مسکونی طبقه اول آپارتمان ما انجام شد. آن روز ساکنان هر 2 واحد طبقه اول، خانه نبودند و متأسفانه سارقان، طلا و جواهرات یکی از واحدهای مسکونی را به ارزش 40 میلیون تومان به سرقت بردند و از یکی دیگر از واحد‌ها هم چند سکه طلا دزدیدند. در ظاهر سارقان 5 نفر بودند و حتی همسایه‌ها خارج شدن آنها را از آپارتمان دیده بودند. همان موقع با پلیس 110 تماس گرفتیم اما دیگر دیر شده بود.»

  • نزاع خیابانی پدیده نوظهور محله حافظیه

حوالی غروب و با تاریکی هوا، ضلع جنوبی خیابان شهید امیری در حدفاصل بوستان پیروزی تا خروجی ایستگاه مترو شهید کلاهدوز، چند ماهی است که میزبان یک آسیب نوظهور در محله است. همسایه‌ها می‌گویند عصرها این محدوده پاتوق نزاع و درگیری گروهی از اراذل و اوباش می‌شود.

«‌‌فاطمه تالاری» یکی از ساکنان خیابان شهید امیری در این‌باره می‌گوید: «امنیت و آرامش محله ما همیشه زبانزد بود. اما متأسفانه مدتی است که نزاع و درگیری افراد ناشناس که با موتورسیکلت در محله ما‌ تردد می‌کنند، امان همه را بریده است تا حدی که خانواده‌ها چندی است نگران رفت‌وآمد فرزندان‌شان به بوستان و استفاده از امکانات کتابخانه و لوازم ورزشی و تفریحی آن هستند.»

«علی اشرف معافی» از اعضای شورایاری محله حافظیه می‌گوید: «القای حس ناامنی در محله ما به سرقت از منازل و خودروها محدود نمی‌شود. مدتی قبل در یکی از همین نزاع‌های گروهی، جوانی با ضربات چاقو مجروح شد. اتفاقی که درست در مقابل انظار اهالی محله رخ داد. به همه این موارد می‌شود شکستن پنجره‌های ساختمان سرای محله حافظیه در بوستان پیروزی و وارد کردن خسارت به دستگاه خودپردازی که در ساختمان سرای محله قرار دارد را هم اضافه کرد.»

معافی درباره افزایش کیف قاپی در محدوده بوستان پیروزی و مترو شهید کلاهدوز می‌گوید: «سارقان در ساعت‌های پایانی روز از تاریکی بوستان و خیابان‌های اطراف استفاده می‌کنند و از طرفی با توجه به اینکه خیابان‌های امیری، 10/2 و بوستان پیروزی راه فرار مناسبی برای خروج از خیابان‌های محله دارد، کار برای آنها آسان‌تر شده است.»

  • چاره کار روشنایی خیابان‌ها و نصب دوربین است

شورایاران برای کاهش مشکلاتی که دامنگیر اهالی شده است، پیگیری‌های بسیاری انجام داده‌اند. «محمود حسنی» دبیرشورایاری این محله که پیگیر به نتیجه رسیدن استشهادنامه اهالی است، می‌گوید: «در محله ما، مشکل افزایش ناامنی در خیابان امیری و خیابان‌های اطراف آن از 2 جنبه قابل پیگیری است. مسئله نخست تاریکی خیابان شهید امیری است که شورایاری در تلاش است با همکاری اداره برق منطقه، روشنایی را به این خیابان و خیابان‌های فرعی آن برگرداند.

از طرفی مشکل کیف‌زنی، تجمع اوباش و نزاع و درگیری خیابانی در بوستان پیروزی و مترو شهید کلاهدوز نیز با تأمین روشنایی بوستان، خیابان‌ها و نصب دوربین در نقاط حساس کمتر خواهد شد.» یکی دیگر از درخواست‌های اهالی محله حافظیه استقرار مأمور در کانکس نیروی انتظامی است.

«جلال محمدی» از ساکنان خیابان شهید امیری می‌گوید: «همه ما نگران‌ تردد کودکان و نوجوان‌ها در معابر محله هستیم. همین چند وقت پیش بود که محتویات کیف و گوشی تلفن همراه 4 نفر از نوجوان‌های ورزشکار محله ما در راه بازگشت از مجموعه ورزشی عماد مغنیه که فاصله چندانی با بوستان پیروزی ندارد، توسط همان افراد اوباش به سرقت رفت. در گذشته که کانکس نیروی انتظامی در بوستان پیروزی مستقر بود، کمتر با چنین حوادثی روبه‌رو بودیم. امیدواریم با همکاری کلانتری و استقرار مأمور در این کانکس‌ها از دلنگرانی همه همسایه‌ها کاسته شود.»

  • نظارت بیشتر با پاس‌های پیاده

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش میزان سرقت از خودروها و منازل، آگاهی‌بخشی به اهالی است. شهروندان برای پیشگیری از سرقت منزل، به نکاتی مانند نصب حفاظ آهنی ضد سرقت در طبقات همکف، باز نکردن در آپارتمان برای افراد ناشناس و یا افرادی که به‌عنوان مأموران اداره‌های آب، برق و... مراجعه کردند و تنها در صورت ملاحظه کارت شناسایی و نکاتی از این دست توجه بیشتری داشته باشند. در محله حافظیه تصمیم گرفته‌ایم علاوه بر چاپ و توزیع بروشورهای مرتبط، جلسه‌های گوناگونی را برای آگاهی‌بخشی درباره رعایت نکات ایمنی برگزار کنیم که تأثیر زیادی در پیشگیری از انواع سرقت دارد.

این جلسه‌ها با هماهنگی شورایاری در مساجد و مدارس محله حافظیه برگزار خواهد شد. بنا به درخواست اهالی و تنظیم استشهادنامه‌ای با همین موضوع، کلانتری 128 تهران‌نو علاوه بر نیروی‌های گشتی بیشتر، تصمیم به اعزام پاس‌های پیاده به خیابان‌های این محله گرفته است. البته همراهی اهالی محله در رعایت نکات ایمنی تأثیر بسیاری برای کاهش سرقت از خودروها و منازل خواهد داشت.

  • سروان حیدر عاشوری، معاون اجتماعی کلانتری 128 تهران‌نو
کد خبر 404132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha