کمبود و در مواردی هم نبود نور و روشنایی کافی یکی از مشکلات برخی از محله‌های شهر تهران، از جمله محله کرمان در منطقه ۸ است.

کرمان

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: بدون شک، برخورداری از نور و روشنایی کافی، از ابتدایی‌ترین نیازهای هر معبر و محله‌ای است. شاید کمی دور از ذهن باشد که برخی کوچه‌ها در همین شهر تهران هنوز تیر برق ندارند. مانند بخشی از محله کرمان در منطقه ۸ که مدت‌هاست با معضل خاموشی مواجه است. مشکل اینجاست که هیچ‌گونه پایه روشنایی یا همان تیر برق در این محدوده وجود ندارد که روشنایی کوچه را تأمین کند.

در نقاط مختلفی از جمله کوچه قائم، کنارگذر بزرگراه امام علی(ع) و بالاتر از بوستان تمدن، اهالی با مشکل نبود روشنایی مواجه هستند. اهالی محله کرمان معتقدند این مشکل باعث سرقت‌های مکرر، تجمع معتادان، مشکل در تردد بانوان و سالمندان و مسائلی از این دست شده است. در این گزارش توضیحات مسئولان را در این‌باره می‌خوانید: 

  • خودمان برای تأمین نور دست به کار شده‌ایم

کوچه قائم یکی از نقاطی است که از مدت‌ها قبل نور و روشنایی کافی ندارد و اهالی معتقدند همین مشکل باعث به وجود آمدن سرقت‌های مکرر و تجمع معتادان در این کوچه شده است. «حسن گودرزی» یکی از ساکنان کوچه قائم در این‌باره می‌گوید: «مدت‌هاست که با همسایه‌ها پیگیر تأمین روشنایی کوچه هستیم. حتی در زمان شهرداران قبلی هم این موضوع را چند بار پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیدیم. بارها از همسایه‌ها استشهاد جمع کرده و به شهرداری ارائه دادم و در نهایت متوجه شدم که این موضوع به اداره برق مربوط می‌شود و با مراجعه به اداره برق، مسئولان آنجا گفتند این مشکل به شهرداری مربوط می‌شود. بعد از گذشت مدت زمان طولانی همچنان این مشکل حل نشده است. »

گودرزی می‌افزاید: «با توجه به اینکه در کوچه قائم هیچ پایه روشنایی وجود ندارد، فضای مناسبی برای سرقت فراهم شده است. سارقان ۲ بار منزل خودم را سرقت کرده‌اند و در نهایت مجبور شده‌ام لامپ کوچکی مقابل در منزلم برای تأمین روشنایی نصب کنم. صد البته که یک لامپ روشنایی کل کوچه را تأمین نمی‌کند، چون طول کوچه قائم زیاد است. »

  • نور بالکن همسایه کوچه را روشن می‌کند

مشکل کمبود و نبود روشنایی در محله کرمان فقط مربوط به کوچه قائم نیست و نقاط دیگری هم در این محله درگیر مشکل خاموشی هستند. «بهزاد عبدی» یکی از اهالی کوچه شادکی، درباره نبود نور کافی در این کوچه می‌گوید: «اهالی در نقطه تلاقی کوچه عقیقی و شادکی با کمبود نور مواجه هستند. هیچ‌گونه روشنایی در این کوچه‌ها وجود ندارد. از همسایه‌ها استشهاد جمع کرده‌ایم و تعداد ۱۰ نفر آن را امضا کرده‌اند و این استشهاد را به اداره برق بوعلی ارائه داده‌ایم.

حدود ۲ ماه از مراجعه اهالی به اداره برق گذشته اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. » عبدی می‌افزاید: «اهالی محله که‌کاری از دست‌شان بر نمی‌آید و تنهاکاری که توانستیم انجام دهیم این بود که از ساکنان ساختمانی که سر کوچه شادکی قرار دارد درخواست کردیم برق بالکن خود را که مشرف به کوچه است شب هنگام روشن بگذارند تا قدری کوچه روشن شود. در واقع در حال حاضر نور بالکن همسایه‌ها کوچه شادکی را روشن می‌کند. لازم است مسئولان به این مشکل به‌صورت جدی رسیدگی کنند. »

  • تأمین روشنایی معابر برعهده شهرداری نیست

همان‌طور که از نام اداره برق پیداست، تأمین برق در معابر برعهده اداره برق است و در حوزه اختیارات شهرداری نیست. «بهرام مظفری» شهردار ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۸ با یادآوری این موضوع، درباره وظیفه تأمین برق معابر و محله‌ها به خبرنگار همشهری محله می‌گوید: «وظیفه ذاتی اداره برق تأمین برق است. این امری طبیعی است که برق معابر را اداره برق تأمین کند. در صورتیکه شهرداری مکانی را به‌عنوان فضای سبز یا بوستان ایجاد کند، تأمین برق برعهده شهرداری است و باید پایه روشنایی توسط شهرداری جانمایی شود. اما با توجه به اینکه کوچه قائم یا هر نقطه‌ای که با مشکل کمبود روشنایی مواجه است به‌عنوان معبر نامگذاری شده، بنابر این تأمین برق در این معابر برعهده اداره برق است. »
 

کد خبر 516927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha