قصه شکل‌گیری شهرک بستان در منطقه۱۹ شنیدنی است از زمانی که ر‍ ژیم سابق بعثی عراق به شهرهای جنوب کشور حمله کرد و با موشک و نیروهای زمینی خود به زنان و کودکان هم رحم نمی‌کرد،

زیرگذر شهرک بستان

  همشهری آنلاین_ فرهاد کنکاش: تعدادی از مردم به شهرهای مختلفی مثل تهران کوچ کردند. آن زمان در زمین‌های فعلی شهرک بستان، خانه‌هایی کوچک و یکدست برای برخی از این خانواده‌ها ساخته شد و با مهاجرت افراد از روستاها و شهرهای مختلف به این محدوده، وسعت آن بیشتر شد. پس از مدتی بزرگراه شهید تندگویان در منطقه۱۹ ساخته شد و شهرک بستان را دو قسمت کرد. برای دسترسی آسان خانواده‌ها به این ۲بخش هم، زیرگذری ساخته شد تا اهالی مجبور نباشند برای‌ تردد از عرض بزرگراه عبور کنند. کم‌کم این زیرگذر به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل شد و مسئولان شهری را به فکر انداخت.  
‌ تردد ساکنان شهرک بستان از زیرگذری که در انتهای کوچه شهید احمدرضا آذرمهر ساخته شده بود، تا سال۱۳۸۸ راحت و راضی‌کننده بود. دختران تازه ازدواج کرده زیادی در این شهرک زندگی می‌کردند که خانه پدر و مادر یا برادران و خواهران‌شان در قسمت دوم شهرک بستان قرار داشت و برای رفتن به منزل آنها، از زیرگذر شهرک استفاده می‌کردند. در این قسمت جنوبی شهرک هم، تعداد مدارس بیشتر بود و هر روز دانش‌آموزان زیادی با استفاده از این زیرگذر، خود را به مدارس می‌رساندند. افرادی هم که محل کارشان در مرکز یا شمال شهر قرار داشت، از طریق این زیرگذر به مسیر جنوب به شمال بزرگراه شهید تندگویان دسترسی پیدا می‌کردند تا با سوار شدن به خودروهای عبوری، به محل کارشان بروند. 

  • معتادها پاتوق جدید پیدا کردند

همه چیز بر وفق مراد اهالی بود و اگر در زمان بارش برف و باران، آب‌های سطحی وارد این زیرگذر می‌شد، کمک حال نیروهای شهرداری می‌شدند تا راه برای‌ تردد عابران باز شود تا اینکه سر وکله معتادان به این شهرک پیدا شد. شهرک بستان از محله‌های دنج و سرسبز منطقه۱۹ است که از طریق خیابان‌های میثاق جنوبی و شهید محمد مرادی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. خلوتی معابر، عریض بودن کوچه‌ها و وجود بوستان‌های سرسبز در آن، خیلی‌ها را به سکونت در اینجا ترغیب می‌کرد. البته معتادان هم پی به همین خلوتی و دنج‌بودن شهرک بردند و کم‌کم فضای سبز انتهای شهرک که این روزها به بوستان امام علی(ع) نامگذاری شده را به پاتوق خود تبدیل کردند. این بوستان درست در ابتدای کوچه شهید آذرمهر قرار دارد که محل‌ تردد خانواده‌ها برای دسترسی به زیرگذر شهرک بستان است. 

  • سرقت در روز روشن

سرقت از یکی از اهالی در زیرگذر شهرک بستان توسط یکی از معتادان، شاید در روزهای اول تصادفی به نظر رسید، اما طولی نکشید که تعداد زیادی از خانواده‌ها شکایت خود را به مراجع قضایی بردند. آنها عنوان کردند در زیرگذر شهرک بستان مورد حمله معتادان، کارتن‌خواب‌ها و از همه مهم‌تر اراذل و اوباش قرار گرفته و برای نجات جان خود مجبور به تحویل پول نقد، جواهرات یا تلفن‌های همراه خود به آنان شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌داد که یکی از عوامل بروز این معضلات، نبود روشنایی در این زیرگذر است که باعث شده معتادان، کارتن‌خواب‌ها و سارقان در آن مخفی شده و اقدام به سرقت اموال عابران کنند. این دست درازی‌ها به قدری زیاد شد که حتی پروژکتورهایی که شهرداری در ابتدا و انتهای این زیرگذر نصب کرده بود تا محوطه زیرگذر روشن شود، به سرقت رفت. 

  • ساخت زیرگذری شبیه گالری

تلاش‌ها برای افزایش امنیت این زیرگذر بی‌نتیجه بود تا اینکه مسئولان وقت شهرداری منطقه۱۹ آبان سال۱۳۸۸ تصمیم به بازسازی اصولی آن کردند. حدود یک‌ماه بعد، این زیرگذر افتتاح شد که فعالیت‌های انجام شده در آن از جمله طراحی و نصب المان‌ها، هر رهگذری را به ورود و تماشا ترغیب می‌کرد. از ویژگی‌های این زیرگذر که آن را از دیگر زیرگذرها متمایز کرده بود، می‌توان به کاشیکاری زیبا و باکیفیت، نصب آکواریوم مصنوعی در طول زیرگذر، ساعت، تابلو اطلاع‌رسانی، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، نقشه‌ای با مشخصات بیش از ۳۰استان کشور و ۱۵کشور مسلمان اشاره کرد. همچنین اطلاعات موردنیازی مثل میزان جمعیت، مشخصات جغرافیایی پایتخت کشورها و... در این زیرگذر نصب شده بود تا از این طریق، شهروندان با امنیت و آرامش بیشتری از این معبر عمومی استفاده کنند. با این وجود، باز هم طولی نکشید که سارقان به جان وسایل نصب شده در این زیرگذر افتادند و همه چیز به حالت قبل برگشت. 

  • پیگیری‌ها نتیجه داد 

با پیگیری اعضای شورایاری و تلاش مسئولان ناحیه یک شهرداری منطقه۱۹، چندی پیش مشکلات این زیرگذر که به حال خود رها شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که لامپ‌ها و سیستم روشنایی این زیرگذر بارها به سرقت رفته بود، این بار لامپ‌هایی در جداره زیرگذر نصب شده که امکان سرقت آنها وجود ندارد. درهای فلزی هم در ابتدا و انتهای زیرگذر نصب شده که شب‌ها بسته می‌شود تا کارتن‌خواب‌ها و معتادان نتوانند در آن اتراق کنند. از آنجا که در ۲۰متری این زیرگذر، پل عابرپیاده هم وجود دارد، عابران می‌توانند از آن برای‌ تردد استفاده کنند. با این وجود، شهروندان خواستار افزایش امنیت این زیرگذر و زمین‌های اطراف آن هستند؛ چراکه هرازگاهی مورد اذیت و آزار اراذل و اوباش و معتادان قرار می‌گیرند و وسایل آنها به سرقت می‌رود. نصب کانکس نیروی انتظامی یا دوربین مداربسته در حوالی زیرگذر، از خواسته‌های اهالی است که برای اطلاع از برنامه مسئولان انتظامی برای حل این مشکل، در هفته‌های آتی سراغ آنها خواهیم رفت.

  • پاسخ مسئول/ مشکل را بررسی و رفع می‌کنیم

حدود یک سال قبل با همکاری اداره زیباسازی، مشکل روشنایی زیرگذر شهرک بستان را با نصب بیش از ۱۰۰لامپ رفع کردیم، اما پس از آن بارها شاهد سرقت کابل‌های برق بودیم که در سیستم روشنایی این محدوده مشکل ایجاد می‌کرد. طی ۱۰روز گذشته هم که از این محدوده بازدید داشته‌ام، سیستم روشنایی آن مشکلی نداشت. با این حال بازدید دوباره‌ای از آن خواهیم داشت و درصورت مشاهده مشکل، نسبت به رفع آن اقدام خواهیم کرد. البته لازم است فرهنگسازی هم شود تا شهروندان به جای استفاده از این زیرگذر، برای حفظ امنیت خود و خانواده‌هایشان از پل عابرپیاده‌ای که در نزدیکی این زیرگذر قرار دارد استفاده کنند. 
 

کد خبر 547282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha