در کوچه‌ها و بوستان‌های بالادست محله گلابدره، جایی که خانه‌های قد و نیم قد به ارتفاعات البرز جنوبی تکیه داده‌اند، شب زودتر از راه می‌رسد.

شب،سكوت،سرقت

همشهری آنلاین_سحر رمضانعلی‌پور:  هنوز برخی معابر فرعی محله روشنایی کافی ندارند و در برخی بوستان‌های کوهستانی هم نبود سیستم روشنایی مناسب، تاریکی را برای معتادان، سارقان و گروه‌های پرخطر به ارمغان می‌آورد. به رغم فعالیت‌های نظارتی نیروی انتظامی ساکنان خیابان آبک از تجمع معتادان و پرسه سارقان در تاریکی بوستان‌ کوهستانی آبک گلایه دارند و تأمین روشنایی معابر محله را قدم نخست برای کاهش برخی آسیب‌های اجتماعی در محله می‌دانند. سری به محله گلابدره زدیم و در گفت‌وگو با اهالی و شورایاران ابعاد مختلف معضل تاریکی بوستان‌ها و برخی معابر محله‌ را بررسی کردیم.  

  • تجمع گروه‌های پرخطر در تاریکی بوستان آبک
میرمحمد ابوالقاسمی/دبیر شورایارای گلابدره

وقتی هوا به تدریج رو به تاریکی می‌رود یکی یکی از راه می‌رسند و بساطشان را پهن می‌کنند؛ معتادان، کارتن‌خواب‌ها و گروه‌های پرخطری که از تاریکی خیابان آبک، بوستان کوهستانی آبک و معابر اطراف آن، سوءاستفاده و محله را برای اهالی میدان آبک ناامن می‌کنند.

اهالی محله، روشنایی نامناسب خیابان‌های اطراف میدان آبک و به‌ویژه تاریکی بوستان آبک را عامل اصلی تجمع این افراد و القای حس ناامنی به ساکنان محله می‌دانند. «میرمحمد ابوالقاسمی» دبیر شورایارای گلابدره می‌گوید: «تاریکی خیابان‌های اطراف میدان آبک به معضل جدی محله تبدیل شده است. به دلیل نور کم خیابان آبک، اطراف ملک رها شده مجاور مسجد قمر بنی‌هاشم(ع)، شمشادها و زوایای پنهان بوستان آبک در تاریکی شب به مأمن مناسبی برای معتادان و مصرف علنی موادمخدر تبدیل می‌شود.

آنقدر که پس از تاریکی هوا اهالی محله نگران رفت‌وآمد کودکان و اعضای خانواده خود هستند.» تاریکی بوستان آبک، دست سارقان را هم برای سرقت تأسیسات برقی و تجهیزات روشنایی بوستان بازتر کرده و به گفته مسئولان محلی، اندک روشنایی بوستان هم به دلیل سرقت این تجهیزات از بین رفته است.

ابوالقاسمی ادامه می‌دهد: «نور کم بوستان آبک نه تنها این بوستان را به محل تجمع معتادان تبدیل کرده، بلکه فضای مناسبی هم به سارقان داده است. متأسفانه در سال‌های اخیر، تأسیسات برقی و روشنایی بوستان را همین گروه‌های پرخطر به سرقت برده‌اند و بوستان بیشتر از گذشته در تاریکی فرو رفته است.» اهالی نزدیک بوستان آبک هم از تاریکی این بوستان گلایه دارند.

«ناصر سرافراز» یکی از اهالی محله می‌گوید: «اگرچه بوستان آبک امکانات خوبی برای یک دورهمی خانوادگی دارد، اما با تاریک شدن هوا این بوستان برای اهالی محله قابل استفاده نیست. روشنایی کم این بوستان زمینه‌ساز تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها می‌شود. خوشبختانه مدتی است که شهرداری با استقرار یک نگهبان در این محدوده، قدم مثبتی برای حفظ امنیت بوستان برداشته اما با توجه به وسعت بوستان و تاریکی آن، حضور یک نگهبان کافی نیست.»
 

  • خطر سگ‌های ولگرد در معابر تاریک محله
‌مهدی درستکار/عضو شورایاری محله

معضل تاریکی معابر و خیابان‌های گلابدره فقط به نور کم بوستان آبک ختم نمی‌شود. اهالی از تاریکی کوچه‌های فاضل، مریم و فضای سبز انتهای این کوچه‌ها می‌گویند. معابری که در مسیر دسترسی به خانه‌های مسکونی بالادست محله قرار گرفته‌اند و تاریکی آنها باعث نگرانی اهالی شده است.

«مهدی درستکار» عضو شورایاری محله هم می‌گوید: «اگرچه با همکاری شهرداری ناحیه و اداره برق، روشنایی برخی از معابر اصلی محله مانند بخشی از خیابان‌های زبردست و کوهستان، تأمین شده اما همچنان کوچه‌های پناهی، مریم، فاضل و... تیر چراغ‌برق ندارند. فضای سبز و درختان انبوه انتهای این کوچه‌ها هم در تاریکی مطلق قرار دارد. از طرفی یکی از مهم‌ترین معضلات محله ما وجود سگ‌های ولگرد فراوان در خیابان‌های محله است.

پرسه زدن سگ‌های ولگرد در این کوچه‌های تاریک و فضای سبز انتهای آن بارها باعث وحشت اهالی شده. آنقدر که همسایه‌ها پس از تاریکی هوا ترجیح می‌دهند از مسیر طولانی‌تر خود را به خانه برسانند و گذرشان به این معابر تاریک و پرخطر نیفتد.» 
 

  • پرسه سارقان در بوستان‌های تاریک

خطر سرقت و خفتگیری در تاریکی معابر و بوستان‌های بالادست محله گلابدره معضل دیگری است که در سایه حضور معتادان متجاهر در این پاتوق‌ها نگرانی اهالی این محله را به همراه دارد. اگرچه بوستان‌های فرامحله‌ای سورتمه، دهکده و سبلان در قیاس با بوستان آبک روشنایی مناسب‌تری دارند اما پس از تاریکی هوا، این بوستان‌ها هم به پاتوق معتادان و معتادان متجاهر تبدیل می‌شود.

ابوالقاسمی تاریکی معابر و بوستان‌های محله را یکی از عوامل اصلی سرقت خیابانی و خفتگیری در محدوده محله می‌داند: «در یکی از آخرین موارد و  در نبود گشت‌های انتظامی، سارقان پس از سرقت طلا و جواهرات یک زن جوان، در حالی که صدمات زیادی هم به او وارد کرده بودند، زن جوان را در بوستان دهکده رها کردند. صبح روز بعد، اهالی محله زن جوان را که از شدت جراحت بیهوش شده بود پیدا کردند.

همچنین مدتی پیش در بوستان دهکده درگیری میان معتادان رخ داد که نتیجه آن تخریب برخی از آلاچیق‌ها، نیمکت‌ها و امکانات رفاهی بوستان بود. اگر مشکل روشنایی این معابر و بوستان‌ها برطرف شود، دیگر شاهد تجمع این گروه‌ها نیستیم.» 

  • سیستم روشنایی بوستان تغییر می‌کند
محمد بهمئی/شهردار ناحیه 3 منطقه

اگرچه تاریکی بوستان آبک بستر مناسبی برای تجمع معتادان و برخی گروه‌های پرخطر فراهم می‌کند اما شهرداری برنامه ویژه‌ای برای ایجاد تغییرات اساسی در تأسیسات روشنایی این بوستان و بازگرداندن روشنایی و امنیت به این بوستان کوهستانی دارد. «محمد بهمئی» شهردار ناحیه ۳ منطقه یک از همکاری با اداره برق منطقه برای تأمین روشنایی این بوستان می‌گوید: «روشنایی بوستان آبک با سیستم سولار یا باتری ذخیره‌سازی خورشیدی تأمین می‌شود. متأسفانه طی سال‌های گذشته تعدادی از پایه‌های سولار و باتری‌های آن به سرقت رفته و تعدادی نیز کارایی خود را از دست داده است.

برنامه شهرداری برای تأمین روشنایی این بوستان، برق‌رسانی به بوستان و استفاده از پایه‌های روشنایی برقی است. اما مانع اصلی ما برای اجرای این طرح، قرار گرفتن بوستان آبک در محدوده حریم شهری و محدودیت‌های اداره برق برای رساندن انشعاب برق به این محدوده است. با وجود این، مذاکراتی با اداره برق انجام شده تا بستر مناسب برای برق‌رسانی به بوستان آبک و سپس تأمین اعتبار برای هزینه‌های انشعاب برق و کابل‌کشی به محدوده وسیع این بوستان فراهم شود.

در صورت همکاری اداره برق و صدور مجوز انشعاب برق برای این بوستان، امیدواریم در اعتبار سال ۱۴۰۰ شرایط برای انجام کارهای عمرانی و تأمین روشنایی این بوستان فراهم شود.» بهمیی از آمادگی شهرداری ناحیه ۳ برای پیگیری و حل مشکل تاریکی برخی از معابر محله گلابدره می‌گوید: «تأمین روشنایی معابر در حوزه اختیارات و مسئولیت‌های اداره برق منطقه است. اما شهرداری ناحیه برای همکاری کامل با شهروندان و انجام پیگیری‌های لازم برای تأمین روشنایی معابر آمادگی کامل دارد. شورایاران درخواست‌ شهروندان برای تأمین روشنایی معابر و فهرست معابری که نیاز به تأمین روشنایی دارد را در اختیار شهرداری قرار بدهند تا شهرداری ناحیه مکاتبات لازم را برای تأمین روشنایی با اداره برق انجام دهد.»

کد خبر 560843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha