روزی که ناصرالدین شاه در بیرونک تهران تصمیم به خوردن بریانی گرفت، تصور نمی‌کرد این محدوده خوش آب‌وهوای حوالی پایتخت سودای وصلت با پایتخت و بر تن کردن لباس شهر را در سر داشته باشد.

نواب

همشهری آنلاین _ منیژه خسروآبادی:  روزی که ناصرالدین شاه در بیرونک تهران تصمیم به خوردن بریانی گرفت، تصور نمی‌کرد این محدوده خوش آب‌وهوای حوالی پایتخت سودای وصلت با پایتخت و بر تن کردن لباس شهر را در سر داشته باشد. به فاصله چشم برهم زدنی خانه‌های آجری و کوچه و خیابان‌های آسفالت‌شده جایگزین باغ‌ها و بوستان‌های خوش آب و رنگ بریانک شدند. جایگزینی‌ای که به مرور زمان مشکلات تازه‌ای از جنس زندگی شهرنشینی با خود به همراه آورد؛ بافت فرسوده، کوچه‌پسکوچه‌های پر پیچ و خم، نبود روشنایی کافی برای‌ تردد شبانه و به‌ویژه تأمین امنیت بانوان،‌ تردد اراذل و اوباش و بسیاری از مشکلات اجتماعی و شهری از این جمله‌اند. سری به محله بریانک زدیم و در گفت‌وگو با تعدادی از اهالی و مسئولان، مشکلات این محله را پیگیری کردیم.

سال‌های زیادی است که باغ‌های اناری محله نواب جایشان را به بزرگراه نواب صفوی داده‌اند. بزرگراهی که برای سرعت‌بخشیدن به‌ تردد خودروها در شهر شکل گرفت، اما برای همسایه خود، محله بریانک، دردسرساز شد. عضو هیأت‌رئیسه شورایاری محله بریانک با اشاره به این موضوع می‌گوید: «محله بریانک در کنارگذر بزرگراه نواب صفوی مثل جزیره‌ای بی‌دفاع است. نبود روشنایی کافی مهم‌ترین مشکل اهالی محله بریانک است. خیابان‌های «محبوب مجاز» (سینا)، شهید «صفدری» و... که به بزرگراه نواب منتهی می‌شوند، نور کافی ندارند. همین مشکل باعث سوءاستفاده اراذل و اوباش، خفت‌گیری، و کیف‌قاپی می‌شود. این دغدغه برای بانوان که در تاریکی شبانه در این روزهای پاییزی در ترددند چند برابر می‌شود.»
به گفته «فریسا راد» که علاوه بر حضور در شورایاری، ساکن قدیمی محله بریانک نیز است، بسیاری از کاسبان بزرگراه و خیابان‌های اطراف همزمان با تاریکی هوا کسب و کارشان را تعطیل می‌کنند و این کار به افزایش میزان تاریکی‌ها دامن می‌زند. او همچنین در بخش دیگر صحبت‌هایش از مشکل‌ تردد در پل عابرپیاده نبش بلوار شهید رضایی، ابتدای ورودی محله بریانک، یاد می‌کند: «این پل عابر هم شب‌ها به پاتوق اراذل و اوباش تبدیل شده است و محلی‌ها علاوه بر دشواری گذر از پله‌های طولانی و طاقت‌فرسای این پل هنگام‌ تردد، باید نگران حمله‌های احتمالی افراد ناباب و کیف‌قاپ باشند.»

فریسا راد/ ساکن قدیمی محله بریانک
  •  قرنطیه؛ ساعت خوش مزاحمان

بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» شوخی‌بردار نیست و برای پیشگیری از آن بسیاری از محدودیت‌ها اعمال شده است. اما گویا این محدودیت‌ها برای عده‌ای فرصتی فراهم کرده تا در تاریکی شب هر کار خلافی را انجام دهند. «حمید زارع»، از اهالی خیابان سینا، چنین می‌گوید: «از وقتی قانون قرنطینه اعمال می‌شود،‌ تردد معتادان، موادفروش‌ها و فروشندگان مشروبات الکلی در محله بریانک بیشتر شده است. بیشتر آنها برای فرار از قرنطیه با موتور تردد می‌کند. اغلب سر کوچه‌ها جمع می‌شوند و حتی تا ساعت‌ها بعد از منع‌ تردد هم در خیابان‌ها حضور دارند و برای زن و بچه مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند. گاهی در همین زمان محدودیت‌ تردد لازم است خانمی از خانه خارج شود، اما به دلیل حضور این افراد قطعاً با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود.»
مشکل تاریکی خیابان سلمان فارسی در خیابان کمیل، نبش پمپ بنزین و جمع‌آوری نشدن به‌موقع زباله‌ها از معابر محله از دیگر مشکلاتی است که زارع به آن اشاره می‌کند.

  •  بوستان‌های ناامن

محله‌ای که زمانی باغ و بوستان‌های باصفایی برای گردش و تفریح در دل داشت، امروز هیچ بوستان امنی برای حضور اهالی به‌ویژه خانواده‌ها ندارد. «ژیلا صادقی» از همسایه‌های قدیمی ما در کوچه زنده‌رود، معترضانه به این موضوع اشاره می‌کند: «در حال حاضر که کروناست و بسیاری از برنامه‌ها تعطیل شده است. اما قبل از این، در بوستان‌های محله جرأت حضور جمعی یا انجام ورزش‌های صبحگاهی همراه با بانوان محله را نداشتیم، چون برایمان مزاحمت ایجاد می‌شد. بیشتر بوستان‌های محله تبدیل به پاتوق معتادان و موادفروش‌های خرده‌پا شده است. به همین دلیل محلی‌ها کمتر از پارک‌ها استفاده می‌کنند.»
به گفته صادقی، مشکلات محله بریانک فقط به مسائل اجتماعی محدود نیست. برای مثال اغلب نهرها پر از زباله است و جانوران موذی در حال جولان دادن هستند و انتقال بیماری از طریق این جانوران شاید به مراتب از کرونا هم بدتر باشد.

  • طرح ساماندهی پشت‌گذر نواب

برای حل آسیب‌های اجتماعی و شهری محله بریانک، طرح «ساماندهی پشت‌گذر نواب» در شهرداری منطقه روی کاغذ آمد، اما مشکلات محله بریانک همچنان پا برجاست و همه آنها از میان نرفته است. دبیر شورایاری محله بریانک، با بیان این مطلب می‌گوید: «همان‌طور که اهالی اشاره کرده‌اند، مشکلات فراوانی در محله داریم که مهم‌ترین آنها نبود روشنایی و نور شبانه در خیابان‌ها و کوچه‌های محله است. برای مثال، در همین ورودی بوستان نیلوفر، حد فاصل یک مسیر ۴۰ تا ۵۰ متری، فضای تاریکی را در شب داریم که چراغ یا روشنایی برای‌ تردد همسایه‌ها در آن نصب نشده است.

محمدحسن ابراهیمی/ دبیر شورایاری محله بریانک

همین تاریکی‌ تردد را برای اهالی و به‌ویژه بانوان سخت می‌کند.» به گفته «محمدحسن ابراهیمی»، این تاریکی تبعات فراوانی مانند، دزدی، کیف‌قاپی، خفتگیری و مواردی از این دست دارد. در همین محله مکانی است که به معتادان برای خواب جا می‌دهد. برای جمع کردن این مکان به مراجع فراوانی مراجعه کردیم، اما پاسخ این بوده که باید مراجع قضایی برای پلمب و تخلیه این مکان تصمیم‌گیری می‌کنند.  ابراهیمی اجرای طرح ساماندهی پشت‌گذر نواب را در محله بریانک نیمه‌کاره می‌داند و می‌گوید: «همه مشکلات و نیازهای اهالی را برای اجرای این طرح در جلسات شهرداری انتقال داده‌ایم، اما هنوز اهالی از اوضاع موجود رضایت ندارند.»

امیر قاسمی/ مدیر پروژه ساماندهی گذر پشت بزرگراه شهید نواب صفوی

پاسخ مسئول

  • شناسایی نقاط حساس محله بریانک

پروژه ارتقای منظر شهری و ساماندهی گذر پشت بزرگراه شهید نواب صفوی یکی از پروژه‌های مهم تکه دهم پایتخت است که بسیاری از مشکلات و نیازهای شهری و اجتماعی محله بریانک در دل همین طرح قرار گرفته است. به گفته دبیر شورایاری محله بریانک، بسیاری از نیازی‌های شهری و اجتماعی اهالی باید در ساماندهی گذر پشت بزرگراه شهید نواب صفوی در دستور کار قرار می‌گرفت. به همین بهانه، بعد از شنیدن گلایه اهالی و دبیر شورایاری محله بریانک، با مدیر پروژه گفت‌وگو کردیم. «امیر قاسمی» از شناسایی نقاط حساس محله بریانک خبر می‌دهد: «درباره تأمین روشنایی و نور شبانه محله، به‌ویژه در بخش‌های حساس و مورد نیاز، کارهایی انجام دادیم. برای مثال، در بخش‌هایی که برق در اختیار بود، با نصب پروژکتور روشنایی محدوده مورد نظر تأمین شد. اما در بعضی بخش‌ها که برق نبود، مسئولان اداره برق به بازدید شرایط دعوت شدند و برداشت‌هایی را هم انجام دادند.

اما تاکنون جز نظافت چراغ‌های موجود از مسئولان اداره برق چیزی ندیده‌ایم. برای پیگیری کار و تأمین روشنایی محله بریانک همراه با فرمانده قرارگاه «فتح ثارالله»، آقای گرشابی، از محله بازدید میدانی داشتیم و قرار بر این شد تا کمیته فنی را تشکیل دهند و در همین کمیته رئیس اداره برق سهروردی ملزم به تأمین روشنایی مورد نیاز در محله بریانک شود.» بعد از تأمین روشنایی به مشکل تأمین امنیت اهالی، به‌ویژه بانوان، در محله بریانک می‌رسیم. مدیر پروژه ارتقای منظر شهری و ساماندهی گذر پشت بزرگراه شهید نواب صفوی در این‌باره می‌گوید: «تأمین امنیت اجتماعی اهالی و بانوان یکی از اولویت‌های مهم این طرح است. در این مورد با رؤسای کلانتری ۱۱۱ هفت‌چنار و ۱۰۸ نواب، همراه با جانشین سرکلانتر بازدید میدانی انجام دادیم و قرار شد نقاط آسیب‌پذیر در گشتزنی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و همچنین شب‌ها تردد با موتور و ماشین در این محدوده بیشتر شود.»

کد خبر 570279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha