محله بریانک یکی از نخستین محله‌های تکه دهم پایتخت است. محدوده خوش آب‌وهوای تهران قدیم که به داشتن باغ و بوستان‌ها و زمین کشاورزی‌اش و کشت انواع صیفی معروف بود.

بوستان نور

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:  اما با مرور زمان و تغییر سبک زندگی ارباب رعیتی و مدرن شدن جامعه، این باغ و بوستان‌ها و کوچه‌باغ‌ها به زمین‌هایی با قطعه‌های کوچک‌تر و مسکونی تبدیل شدند. این تغییرات حواشی مثبت و منفی برای اهالی به همراه داشته است. بوستان نور در بلوار رضایی محله بریانک از بقایای همان باغ‌های تقسیم‌شده میان اهالی است که از سال ۱۳۷۶ برای توسعه سرانه فضای سبز محله و استفاده اهالی از امکان تفریحی عمومی به بهره‌برداری رسیده است. اما بوستان چند وقت است که برای اهالی و همسایگانش دردسرساز شده است. در این گزارش، همراه با «فریبا نیکومنش راد» عضو هیئت‌رئیسه شورایاری بریانک، راهی بوستان نور شدیم و از نزدیک پای درددل همسایه‌های این بوستان نشستیم.

یکی از مهم‌ترین نیازهای هر شهروندی، به‌ویژه در این روزهای کرونازده، رعایت بهداشت و نظافت در اماکن عمومی است و حفظ آن ارتباط دوسویه شهروندان و مدیریت شهری را می‌طلبد. «لیلاظفرمند» مسئول غرفه بازیافت مقابل بوستان نور، این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این بوستان از لحاظ نظافت وضعیت مطلوبی ندارد. اغلب مردم زباله‌ها را داخل بوستان رها می‌کنند و در زمان نظافت هم زباله‌ها نصیب باغچه می‌شود. البته نقصان نظافت فقط به فضای داخلی بوستان محدود نمی‌شود. وضعیت نظافت سرویس‌های بهداشتی هم چندان مطلوب نیست و استفاده از آنها برای شهروندان مشکل‌ساز است.»نامناسب و خراب بودن شیرهای آبخوری از دیگر مشکلاتی است که ظفرمند به آن اشاره می‌کند و معتقد است حتماً باید به این وضعیت رسیدگی شود.

  •  سروصدای زیاد

روشنایی بوستان‌ها بعد از غروب برای ایجاد امنیت و بهره‌مندی شهروندان از فضاهای طبیعی یکی از مهم‌ترین نیازهای هر بوستان است، البته به‌ شرط اینکه باعث مزاحمت برای خانه‌های مسکونی مجاور بوستان‌ها نباشد. «زهرا کرمی» از اهالی کوچه صالح‌آبادی و همسایه‌ پارک نور، با گلایه می‌گوید: «نور پروژکتورهای بوستان به‌صورت مستقیم به خانه اهالی می‌تابد. این موضوع در ساعات پایانی شب که وقت استراحت است بیشتر آزاردهنده می‌شود. مشکل بعدی مربوط به زمین چمن بوستان است. اغلب تا نیمه‌های شب عده‌ای مشغول بازی در آن هستند و صدای برخورد توپ به دیواره‌های فلزی زمین ‌بازی و همچنین سروصدای پرهیجان بازیکنان هم از دیگر مشکلات و دردسرهای بوستان نور برای همسایه‌های مجاورش است.» کرمی در ادامه اضافه می‌کند: «ما مخالف ورزش و بازی نیستیم. اینکه فضایی باشد تا بچه‌های محله بازی کنند و از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری شود کار خوبی است. اما هر چیزی به زمان و قاعده‌اش. اگر حضور آنها در زمان‌ مشخصی باشد، خیلی بهتر است.»

  •  مشکلات روز

بوستان نور به ۲ بخش غربی و شرقی تقسیم می‌شود و این وضعیت برای معتادان، خرده‌فروشان موادمخدر و خفت‌گیرها فرصت ایجاد کرده است. مخفی شدن زورگیرها در دل این بوستان از دیگر مشکلاتی است که اهالی به آن اشاره می‌کنند. «احمد مستوفی» از اهالی کوچه صالح‌آبادی، با بیان این نکات می‌گوید: «غروب‌ها زمان حضور و تردد افراد ناباب و غیرمحلی در بوستان نور است. البته در طول روز هم مواردی از رفت‌وآمد آنها در محله داریم. همین چند وقت پیش، طرف‌های صبح بود که کیف یکی از اقوام ما را زدند. چند بار هم از خانم‌ها در کوچه خفتگیری شده و همسایه‌ها از سروصدای آنها متوجه ماجرا شده‌اند.»

  •  استعمال موادمخدر

این روزها یکی از مهم‌ترین مشکلات اغلب بوستان‌ها حضور معتادان برای استعمال موادمخدر و مخفی کردن مواد در این‌جور مکان‌هاست. موضوعی که بوستان نور از آن مستثنی نیست. «کاظم‌زلفی» از اهالی بریانک، با اشاره به افزایش مصرف موادمخدر در میان نسل جوان در بوستان‌ها می‌گوید: «از غروب، حضور معتادان و موادفروش‌ها حس می‌شود. دور هم جمع می‌شوند و دختر و پسر مواد مصرف می‌کنند. در این شرایط هیچ خانواده‌ای به حضور در پارک تمایل ندارد. وقتی کسی فرزند خردسال یا نوجوان دارد، ترجیح می‌دهد تا فرزندانش از این فضاها دور باشند. در واقع غروب‌ها تا پاسی از شب پارک پاتوق غریبه‌ها و افراد غیرمحلی می‌شود.»

  •  جمع‌آوری ست‌های ورزشی

یکی از امکانات بوستان نور برای شهروندان محله بریانک ست‌های ورزشی است. اما به‌تازگی تعدادی از ست‌های ورزشی در بخش غربی بوستان جمع‌آوری شده است. با این اقدام در ساعت شلوغی پارک و هنگام ورزش‌کردن، شهروندان به دردسر می‌افتند. «محمد رستمی» از قدیمی‌های محله بریانک، با اشاره به کمبود ست‌های ورزشی در بوستان نور می‌گوید: «ورزش جزء جدانشدنی زندگی است. به‌ویژه در این روزهای کرونایی که دچار کم‌تحرکی شده‌ایم بیش از همیشه نیاز به ورزش‌کردن داریم. اما مدتی است که تعدادی از ست‌های ورزشی بوستان را جمع‌آوری کرده‌اند و چیزی جایگزین آن نشده است و بعضی از وسایل ورزشی موجود فرسوده شده‌اند و نیاز به تعمیر دارند. ورزش‌کردن با دستگاه‌های فرسوده و خراب باعث آسیب دیدن اهالی می‌شود.»

فریبا راد/ عضو هیئت‌رئیسه شورایاری محله بریانک
  •  ایجاد امنیت اجتماعی برای بانوان

مهم‌ترین نیاز همسایه‌های بوستان نور، تأمین امنیت اجتماعی به‌ویژه برای بانوان در ساعات تاریکی هواست. نکته‌ای که «فریباراد» عضو هیئت‌رئیسه شورایاری محله بریانک، به آن تأکید می‌کند و می‌گوید: «همه مواردی را که اهالی بیان کرده‌اند، حتماً از طریق مسئولان مربوط پیگیری می‌کنیم. از نیروی انتظامی هم تقاضا داریم تا در تاریکی شب و هنگام غروب گشتزنی بیشتری انجام دهد تا اهالی و بانوان برای‌ تردد کمتر در هراس باشند. البته برای تأمین امنیت اجتماعی بانوان و حضور آنها در فضاها و اماکن عمومی، اختصاص یافتن پارک نور به بانوان را برای ورزش صبحگاهی به شهرداری منطقه پیشنهاد دادیم. امیدواریم با انعکاس گزارش، مشکلات اهالی هم تا حدودی حل و فصل شود.»

  •    اجرای طرح امنیت محله‌محور

هفته‌ای ۲ یا ۳ روز طرح امنیت محله از سوی نیروی انتظامی برای پاکسازی بوستان‌های تحت کنترل حوزه کلانتری ۱۱۱ هفت‌چنار در تکه دهم پایتخت اجرا می‌شود. رئیس کلانتری ۱۱۱ هفت‌چنار با بیان این مطلب درباره اجرای طرح گفته‌شده در بوستان نور توضیح می‌دهد: «یکی از بوستان‌هایی که هنگام اجرای طرح امنیت محله‌محور به شخصه در آن حضور دارم، همین بوستان است که به ۲ بخشی غربی و شرقی تقسیم شده. هر هفته دستگیری خرده‌فروشان موادمخدر را در دستور کار داریم. هفته گذشته هم در خلال اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر ۷ ‌ـ ۸ نفر از بوستان نور جمع‌آوری ‌شدند.» به گفته سرهنگ «هادی زمانیان»، البته جوان‌هایی که در این بوستان حضور دارند در تعریف نیروی انتظامی از اراذل محسوب نمی‌شوند، بلکه از اهالی هستند که در آنجا جمع می‌شوند، اما به ‌محض ایجاد مزاحمت و تماس اهالی، همکاران ما طرح پاکسازی را اجرا می‌کنند. یک افسر را هم بعد از ظهرها برای پاکسازی بوستان و برخورد با مزاحمان مأمور کرده‌ایم.

اشکان صومی/ شهردار ناحیه یک
  • خواسته‌های متضاد اهالی

بعد از شنیدن گلایه اهالی در مورد نیازهای اجتماعی و شهری، برای دریافت پاسخ مشکلات شهری به سراغ شهردار ناحیه یک رفتیم. «اشکان‌صومی» در این‌باره می‌گوید: «نورپردازی بوستان‌ها برعهده شهرداری است. طبق قاعده، برای ایجاد امنیت فضای بوستان‌ها حتماً باید روشن باشد. اینکه روشنایی بوستان برای همسایه مجاور پارک مشکل‌آفرین شده است به جای خود، اما خود اهالی به‌محض تاریکی بوستان گلایه می‌کنند که بوستان تبدیل به نقطه بی‌دفاع شهری شده است. البته این روزها، به دلیل آلودگی هوا و لزوم استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی، اداره برق از ما تقاضا کرده تا خاموشی را به حداکثر برسانیم و بر این اساس، روشنایی ۵۰‌درصدی را شاهدیم.» صومی همچنین درباره جمع‌آوری ست‌های ورزشی توضیح می‌دهد: «ست‌های ورزشی ‌عمر مفید دارند. خریداری می‌کنیم و در اختیار پیمانکاری قرار می‌دهیم و در مواقع فرسودگی جمع‌آوری می‌شوند. این دستگاه‌ها اگر قابلیت تعمیر داشته باشند، تعمیر می‌شوند و در غیراین صورت تا قرارداد جدید باید منتظر بود.»

کد خبر 582048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha