محله کارون در بخش شمالی تکه دهم پایتخت یکی از محله‌های پرجمعیت و متراکم با بافت جمعیتی جوان است،

کرونا

 همشهری آنلاین_ محمدرضا محمدی‌تاش: اما این محله از لحاظ سرانه‌های مورد نیاز محلی مانند بوستان، فضای سبز، مجموعه ورزشی و فرهنگی، کتابخانه و پارکینگ بسیار کم‌برخوردار و به نحوی فقیر است. تنها مرکز فرهنگی این محله سرای محله کارون است که با اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی بار کاستی‌های موجود در محله را بر دوش می‌کشد. در این گزارش سری به محله کارون زدیم و با جمعی از اهالی و مسئولان محلی درباره مشکلات موجود گفت‌وگو کردیم. 
در این روزهای همه‌گیری کرونا که رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم و حیاتی است، شهروندان در اماکن عمومی ‌مانند بوستان‌ها کم‌تر حضور پیدا می‌کنند.همین عامل باعث شده تا به گفته یکی از اهالی، بعضی افراد سودجو و اراذل و اوباش از این فرصت استفاده کنند و بوستان را به پاتوقی برای فعالیت‌های خلافکارانه خود تبدیل کنند. «تقی رضوی» در ادامه با اشاره به این موضوع و شرایط بوستان «شهیدان باقری زند» در محله کارون می‌افزاید: «در محله کارون یک یا 2 بوستان بیشتر وجود ندارد. بوستان شهیدان باقری زند باید محلی برای تفریح خانواده‌ها، سالمندان و جوانان و کودکان باشد، اما این روزها کسانی بوستان را پاتوق خود کرده‌اند که حضورشان دیگران را معذب می‌کند. اگر این روند ادامه پیدا کند، کم‌کم این بوستان تبدیل به یکی از کانون‌ها آسیب‌رسان و پرتنش برای اهالی می‌شود. امیدواریم مسئولان برای ساماندهی شرایط موجود بوستان اقدامات اساسی انجام دهند.»

  • فضای فرهنگی نداریم 
آنا عباس‌زاده / مدیر محله کارون

یکی از مهم‌ترین مشکلات تکه دهم پایتخت برای افزایش میزان سرانه‌های فرهنگی و ورزشی، نبود زمین مناسب در بیشتر محله‌هاست. محله کارون هم از این مشکل مستثنی نیست. همین موضوع قدرت مدیران را برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی محدود می‌کند. مدیر محله کارون با اشاره به این موضوع در تکمیل صحبت‌های اهالی می‌گوید: «سرانه فضای سبز در محله کارون به نسبت محله‌های دیگر، پایین است و این موضوع همیشه مدنظر ماست. پیاده‌روها نیازمند طراحی و ساماندهی بهتری از لحاظ زیبایی هستند. طرحی داده‌ام تا در پیاده‌روهای محله نیمکت‌ قرار داده و فضای سبز طراحی شود. محله ما فضای ورزشی مناسبی برای اهالی ندارد. ما از داشتن یک زمین چمن مصنوعی محرومیم و هیچ باشگاه ورزشی مناسبی برای اهالی نداریم.» «آنا عباس‌زاده» در ادامه به مشکل نبود پارکینگ در محله هم اشاره می‌کند. او در این باره می‌افزاید: «یکی از معضلات محله نبود پارکینگ است. محله ما در بخش خروجی منطقه واقع شده که روزانه تعداد زیادی خودرو از آن عبور می‌کند. بسیاری از خودروها هم متعلق به کاسبان خیابان کارون است که جایی برای پارک خودروهایشان ندارند.»

  •  شست‌وشوی مخازن زباله‌ 
مصیب مشفقی / دبیر شورایاری محله کارون

یکی از مهم‌ترین دغدغه اهالی در این روزها سرعت در نظافت محله است و در صحبت‌هایشان چندین بار به آن اشاره داشتند. البته بخشی از این رعایت نکردن نظافت مربوط به شهروندان هم می‌شود. بسیاری از کاسبان به‌ویژه فروشندگان میوه زباله‌های خود را داخل نهرها رها می‌کنند. شهروندانی هم که سر موقع زباله‌های خود را در مخازن زباله قرار نمی‌دهند، باعث کندی روند جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت محله می‌شوند. دبیر شورایاری محله کارون در ادامه سرعت بخشیدن به جمع‌آوری زباله‌ها از کوچه‌ها و شست‌وشوی مخازن زباله‌ را یکی از مهم‌ترین نیازهای روز محله دانست.  «مصیب مشفقی» درباره دیگر مشکلات محله توضیح داد: «ترافیک و شلوغی در خیابان‌های دامپزشکی، طوس و خیابان‌هایی که در آنها مراکز خرید وجود دارد، به نسبت بیشتر از سایر بخش‌های محله است. همین موضوع تأمین پارکینگ برای اهالی را می‌طلبد. نبود فضای سبز و مجموعه ورزشی و تفریحی در محله هم از دیگر مشکلات محله است. در بعضی از محله‌ها اهالی می‌توانند از امکانات ورزشی سرای محله استفاده کنند، اما سرای محله کارون امکان ارائه خدمات ورزشی را به اهالی ندارد.» او در پایان صحبت‌هایش همکاری شهردار منطقه «مجید رباطی» و شهردار ناحیه 3 «سیاوش‌فتح‌اللهی» با مجموعه شورایاری را در بازدیدهای میدانی و مردمی ‌قابل قدردانی دانست.

  • کمبود سرانه فضای سبز
زهرا حسنی / از اهالی محله

بخش شمالی تکه دهم نسبت به بخش جنوبی ناحیه سرانه فضای سبز کم‌تری دارد. بیشتر اهالی کارون به این موضوع اشاره دارند و کمبود فضای سبز را یکی از نقاط ضعف محله می‌دانند.«زهرا حسنی» 26 ساله که در خیابان کارون ساکن است، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «کارون محله خوبی برای زندگی است. کوچه‌های بزرگ و پهنی دارد که همه آنها مرتب تابلوگذاری شده است. اما از لحاظ سرانه فضای سبز بسیار فقیر هستیم. البته این روزها که درگیر بیماری «کووید 19» هستیم باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و شاید رفتن به بوستان ایده خوبی نباشد، اما در مجموع بوستان بزرگ یا جایی مناسب برای حضور خانوادگی در محله نداریم. اندک فضای سبز کنار خیابان هم وضعیت چندان مطلوبی ندارد و باید به آن رسیدگی شود.» سرعت در تخلیه مخازن زباله و جمع‌آوری به موقع آنها از دیگر خواسته‌هایی است که حسنی به آن اشاره می‌کند. او در این باره توضیح می‌دهد: «معمولاً نظافت سطل‌های زباله دیربه‌دیر انجام می‌شود.نظافت کوچه‌ها هم وضعیت خوبی ندارد. بد نیست مسئولان در این روزهای حساس برای پیشگیری از انتشار بیماری به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند.»

  • تأمین پارکینگ 
مهسا قنبری / از کاسبان محله

ساعت 13 یک ظهر گرم مردادی در خیابان کارون حوالی بازار میوه و تره‌بار کارون تا چشم کار می‌کند اتومبیل‌های رنگارنگی است که در 2 سمت خیابان البته چند ماشین هم به‌صورت دوبله پارک شده‌اند. همین باعث شده ترافیک نیمه سنگینی در خیابان ایجاد شود. بعضی از موتورسواران هم برای دور زدن ترافیک از مسیر پیاده‌رو استفاده می‌کنند. «مهسا قنبری» 5 سالی است که در خیابان کارون مغازه لباس‌فروشی دارد، به شلوغی و ترافیک خیابان اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مشکلات محله کارون ترافیک آن به‌ویژه در ساعت‌های پیک‌ تردد است. همین موضوع باعث سردرگمی ‌اهالی و رهگذران می‌شود. به دلیل وجود بازار میوه و تره‌بار تردد در این خیابان زیاد است. این میزان‌ تردد جای پارک مناسب یا پارکینگ نیاز دارد. بازار میوه و تره‌بار پارکینگ دارد، اما حجم خودروهایی که در طول روز در محله‌ ترددمی‌کنند، زیاد است و این پارکینگ جوابگوی نیاز اهالی نیست.»
به گفته قنبری، همین ترافیک و شلوغی به کسب‌وکار کاسبان صدمه می‌زند و بعضی‌ها به دلیل نبود جای پارک و شلوغی ترجیح می‌دهند خیلی سریع از ترافیک گذر کنندو توجهی به مغازه‌های کنار خیابان برای خرید نداشته باشند.

  • کاهش پیام‌های مردمی

‌سامانه 137 بعد از شنیدن درددل اهالی درباره نیازهای محله کارون و صحبت‌های مدیرمحله و شورایاری سراغ شهردار ناحیه 3 محدوده شهری که محله کارون در آن واقع شده رفتیم و با او درباره مشکلات موجود گفت‌وگو کردیم. او درباره مشکل جمع‌آوری زباله‌ها توضیح می‌دهد: «برای نظافت محله با پیمانکار خدمات شهری صحبت کردیم تا در نظافت از حداکثر خدمات استفاده شود و مخازن شسته و کار نظافت معابر انجام شود. پیام‌های 137 در 5 ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بسیار کاهش داشته که این نشان از خدمت‌رسانی به موقع مجموعه خدمات شهری است.» «سیاوش فتح‌اللهی» درباره تأمین سرانه فضای سبز محله می‌گوید: «سعی می‌کنیم برای کاشت تک درخت و گل و گیاه از همه فضای موجود محله استفاده کنیم و بخش‌هایی را که به شکل دندانه‌وار عقب‌نشینی داشته‌اند، در صورت امکان به فضای سبز تبدیل کنیم.» پیام‌های مردمی
‌سامانه 137

کد خبر 542377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha