کمبود جای پارک، معضلی است که بسیاری از محله‌های تهران با آن مواجه هستند.

شيوا در جستجوي جاي پارك

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی : این مشکل در محله‌هایی که بافت فرسوده دارند، بیشتر به چشم می‌آید. کمبود چای پارک و به تبع آن ایجاد گره‌های ترافیکی در برخی از خیابان‌هایی که بافتشان فرسوده است، باعث گلایه و شکایت شهروندان شده است. مصداق این گفته نیز ترافیک دردسرساز محله شیوا است که اهالی آن از دیرباز با کمبود جای پارک دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند.

سردرگمی اهالی برای یافتن جای پارک و رقابت غیردوستانه همسایه‌ها نظم و آرامش محله را بر هم زده است. این در حالی است که زمین بزرگ بدون استفاده‌ای در خیابان داورزنی وجود دارد که می‌تواند به یک پارکینگ بزرگ و طبقاتی تبدیل شود و مشکل اهالی را برطرف کند. به گفته اهالی، زمین در تصرف پیمانکاری است که با شهرداری همکاری نمی‌کند. چرایی این ماجرا را از اهالی و «مهدی شاهانی» دبیر شورایاری محله شیوا جویا می‌شویم.  

محله شیوا از محله‌های شلوغ و پرجمعیت منطقه با بافتی فرسوده است. کوچه‌های این محله اغلب باریک و کم‌عرض هستند و گاهی 2 نفر به زحمت می‌توانند درکنار هم راه بروند، چه برسد به اینکه خودرویی بتواند وارد کوچه شود. در بین خانه‌های کلنگی محله، یکی در میان آپارتمان‌های نوسازی دیده می‌شود که به دلیل کامل اجرا نشدن طرح نوسازی محله نمای دندانه مانندی به کوچه و خیابان داده‌اند. از این‌رو آنچه در خیابان داورزنی که اصلی‌ترین خیابان محله شیوا است، دیده می‌شود قطار خودروهایی است که کنار جوی پارک شده و عرض کم خیابان را باریک‌تر کرده‌اند.

«حمید نصراللهی» یکی از شهروندان این محله می‌گوید: «روزی نیست که اهالی بر سر جای پارک با هم دعوا نکنند. نبود پارکینگ در محله دغدغه ما شده است. هر روز باید کلی زمان صرف کنیم تا شاید بتوانیم خودرومان را در یکی از خیابان‌های اطراف پارک کنیم. اگر شانس بیاوریم و جای پارک هم پیدا کنیم باز دغدغه سرقت خودرو آرامش و خواب شبانه را بر ما حرام می‌کند.» نصراللهی از مسئولان شهرداری می‌خواهد فکری به حال این مشکل کنند و ادامه می‌دهد: «روبه‌روی مسجد باب‌النجات قطعه زمین بزرگی است که می‌توان از آن برای ساخت پارکینگ استفاده کرد. بارها اهالی این مسئله را با شورایاری در میان گذاشته‌اند، اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است.»

  • زمین بدون استفاده محله 

چند نفر از کاسبان و دیگر اهالی هم گفته‌های نصراللهی را تأیید می‌کنند و پیشنهاد می‌دهند از «مهدی شاهانی» دبیر شورایاری ماجرای زمین بدون استفاده را جویا شویم. شاهانی حق را به شهروندان محله می‌دهد و می‌گوید: «مدت زیادی است که پیگیر هستیم تا نظر مساعد مسئولان شهرداری را برای ساخت پارکینگ در محله جلب کنیم.»

از قرار معلوم، اقدامات زیادی هم برای ایجاد پارکینگ در محله انجام شده است، اما مشکلاتی که پیش آمده است باعث شده که این کار به سرانجام نرسد و زمین همچنان بدون استفاده بماند. شاهانی ادامه می‌دهد: «مساحت تقریبی این زمین 1500‌مترمربع است. تا 10 سال پیش پارکینگ بود و نیاز محله را تأمین می‌کرد. تا اینکه شهرداری تصمیم گرفت با مشارکت سرمایه‌گذار این زمین را تبدیل به مجتمع تجاری کند. قرار شد در این مجتمع تجاری 2 طبقه پارکینگ هم ساخته شود. ابتدای امر همسایه دیواربه‌دیوار این زمین ابراز نارضایتی کرد و اجازه انجام این کار را نداد. البته اهالی هم راضی به ایجاد مرکز تجاری نبودند چون محله بیش از پیش شلوغ می‌شد.» 

  • برآورد خسارت

 به گفته شاهانی، بعد از واگذاری زمین مذکور به سرمایه‌گذار، پیمانکار پروژه برای آزمایش خاک اقدام کرد. اما در حین کار همسایه دیواربه‌دیوار زمین با بیان اینکه خانه‌اش بدنما شده است و برایش مشکل‌ساز می‌شود جلو اجرای طرح را گرفت. باقی ماجرا را از زبان شاهانی می‌شنویم: «وقتی همسایه زمین مانع از انجام کار شد، پیمانکار دیگر نتوانست به کارش ادامه دهد و طرح نیمه‌کاره ماند.

بعد هم برای انجام آزمایش خاک مبلغ 250 میلیون تومان خسارت درخواست کرد. مدتی از این ماجرا گذشت و کار به شورای حل اختلاف رسید و این‌طور شنیدیم که خسارت برآوردشده را شهرداری باید بپردازد. حالا هم پیمانکار می‌گوید تا خسارتش را نگیرد اجازه نمی‌دهد کسی وارد زمین شود.» به گفته دبیر شورایاری محله شیوا، اهالی مساجد باب‌النجات و حضرت موسی بن جعفر(ع) بیانیه‌ای به شهردار وقت نوشته و خواستار آن شدند که در پارکینگ باز شود، اما این امر میسر نشده است.

او در ادامه می‌افزاید: «معضل اصلی محله شیوا نبود پارکینگ است و با ایجاد آن در این زمین بدون استفاده تا حد زیادی دغدغه شهروندان برطرف می‌شود. پیمانکار اجازه نمی‌دهد کسی وارد زمین شود و خودرو خود را پارک کند و از سوی دیگر شهرداری توان پرداخت خسارت سنگین پیمانکار را ندارد. در این میانه، بیشتر از همه شهروندان متضرر شده‌اند.» 

مدیر اداره مشارکت‌های شهرداری منطقه 14:/در پی رفع مشکلات حقوقی زمین هستیم

حسن براتی/مدیر اداره مشارکت‌های شهرداری منطقه 14 

زمین بدون استفاده در خیابان داورزنی در تملک شهرداری منطقه 14 است، اما به دلیل داشتن بدهی به پیمانکار امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد. «حسن براتی‌» مدیر اداره مشارکت‌های شهرداری منطقه 14 در این‌باره می‌گوید: «شهرداری با هدف‌ آبادانی محله شیوا زمینی را در اختیار سرمایه‌گذار گذاشت تا با توجه به نیاز شهروندان مکانی خدماتی‌ـ رفاهی ایجاد کند.

قرار بر این بود که مجتمع تجاری ساخته وطبقات زیر آن به پارکینگ تبدیل شود. اما پیمانکار در طرح خود بیش از اندازه استاندارد، سطح اشغال‌طلب کرده بود که شهرداری با اجرای آن موافقت نکرد. از این‌رو قرارداد خودبه‌خود فسخ شد. از سوی دیگر پیمانکار ادعا کرد هزینه‌ای را برای آزمایش خاک صرف کرده است و خسارت خواست.»

از قرار معلوم، حل دعاوی به شورای حل اختلاف کشیده می‌شود و شورای حل اختلاف شهرداری را ملزم می‌کند، 200 میلیون تومان خسارت بپردازد. براتی ادامه می‌دهد: «متأسفانه پیمانکار بدقلقی کرده و پرونده این ماجرا به کمیسیون ماده 38 ارجاع داده شده است. به محض رفع مشکل برای ساخت پارکینگ طبقاتی فراخوان می‌دهیم و سرمایه‌گذار دیگری را برای مشارکت در این امر دعوت به همکاری می‌کنیم.» 

کد خبر 565519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha