در بلوار صبا از تقاطع خیابان شهید کریمی تا تقاطع بلوار کاوه بیش از ۲۰ واحد تعمیرگاه خودرو، باتری سازی، اگزوزسازی، صافکاری و... مشغول فعالیت هستند. فعالیت‌های این واحدهای صنفی به‌ویژه در محدوده‌ای که پیاده‌رو ضلع جنوب بلوار صبا باریک می‌شود،

عابرپیاده

همشهری آنلاین_ حسن حسن‌زاده: مشکلات بسیاری برای همسایگان ایجاد کرده است. نبش کوچه سپنجی، یک خودرو لوکس نیمی از پیاده‌رو را مسدود کرده و چند تعمیرکار جوان هم برای رسیدگی به مشکل خودرو مشغول کارند. در حاشیه خیابان هم چند خودرو دیگر دوبله پارک کرده‌ و تعمیرکاران همانجا دست به کار تعمیر خودرو شده‌اند. «مصطفی ترابی گودرزی» یکی از اهالی محله قیطریه می‌گوید: «خودروهایی که مقابل تعمیرگاه‌ها توقف کرده‌اند مسیر عبوری خودروها در بلوار صبا را باریک کرده‌اند. از طرفی نزدیکی این واحدهای صنفی به منازل مسکونی، مشکلاتی مثل آلودگی صوتی و مسدود شدن‌گاه و بیگاه پیاده‌رو را برای همسایه‌ها به همراه دارد.»

  •  جلوی تصادفات مرگبار را بگیریم

پیاده‌رو ضلع جنوب بلوار صبا در نزدیکی بلوار کاوه باریک‌تر شده و در نزدیکی فرعی اسدالله گودرزی عرض پیاده‌رو به کمتر از یک‌متر می‌رسد. علاوه بر چند خودرویی که به حریم پیاده‌رو تجاوز کرده‌اند، ابزار و تجهیزات تعمیرکاران هم گوشه پیاده‌رو تلنبار شده و تنها یک مسیر باریک برای عابران پیاده به جا گذاشته‌اند. «محمد فراهانی» از اهالی قیطریه می‌گوید: «برخی تعمیرکاران خودروها را در پیاده‌رو و حاشیه بلوار صبا تعمیر می‌کنند. علاوه بر تعمیرگاه‌ها چند واحد صنفی دیگر مثل فست‌فودی‌ها هم ابزار و تجهیزات مغازه، میز و صندلی و... را در پیاده‌رو می‌گذارند که راه عابران را مسدود می‌کند.» مسدود شدن بخش‌هایی از مسیر پیاده‌رو یا دوبله پارک کردن خودروها در بلوار صبا طی چند سال اخیر زمینه‌ساز چند حادثه ناگوار شده است. «مرتضی ترابی گودرزی» دبیر شورایاری محله قیطریه می‌گوید: «با باریک شدن مسیر پیاده‌رو به ناچار گذر عابران پیاده به خیابان می‌افتد. همچنین از آنجایی‌ که در این محدوده از بلوار صبا سرعتگیر نصب نشده، سرعت خودروهای عبوری زیاد است و همین مسئله باعث بروز تصادفات بسیاری در این نقطه شده است. متأسفانه علاوه بر خسارت‌های مالی به خودروها فقط طی ۲ سال اخیر ۲ نفر از اهالی محله در اثر تصادف خودرو در همین محدوده جان خود را از دست داده‌اند.»

  •  پل عابر مکانیزه نداریم

خیابان‌های اسدالله گودرزی و احمد گودرزی که از حاشیه بلوار صبا با شیب زیاد به بالادست محله قیطریه راه ‌دارند، مسیرهای اصلی دسترسی اهالی تپه قیطریه به بلوار صبا به شمار می‌روند. از آنجایی که در محدوده بافت فرسوده محله قیطریه یا همان تپه قیطریه مراکز تجاری و رفاهی زیادی وجود ندارد، اهالی محدوده تپه قیطریه برای تأمین نیازهای روزمره به مراکز تجاری و رفاهی ضلع شمال بلوار صبا مراجعه می‌کنند. دبیر شورایاری قیطریه می‌گوید: «در ضلع شمال بلوار صبا پل عابری وجود ندارد. اگرچه یک پل عابر در نبش خیابان سپنجی داریم اما به دلیل مکانیزه نبودن پل عابر و دوری آن از خیابان‌های احمد گودرزی و اسدالله گودرزی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب پل عابر مکانیزه و سرعتگیر در این محدوده از بلوار صبا می‌تواند باعث کاهش تصادفات و حوادث ناگوار شود.»

  •  کمبود جای پارک، مقصر دیگر ماجرا 

یکی از مواردی که به معضل پارک خودروها در مکان‌های غیرمجاز دامن زده و تردد خودروها در ورودی برخی خیابان‌های محله را با مشکل روبه‌رو می‌کند، کمبود جای پارک در خیابان‌ها و کوچه‌های تپه قیطریه است. به خیابان احمد گودرزی که می‌رسیم این مشکل بیش از پیش خودنمایی می‌کند. خودروها در هر دو سمت خیابان پارک کرده‌اند و تردد به خیابان گودرزی به سختی انجام می‌شود. «محمد عبداللهی» از اهالی محله می‌گوید: «خانه‌های بافت فرسوده محله پارکینگ ندارند. در نتیجه کمبود جای پارک باعث شده برخی در مکان‌های نامناسب مثل ورودی خیابان‌های احمد گودرزی و اسدالله گودرزی پارک کنند که رفت‌وآمد خودروها را با مشکل مواجه می‌کند.» دبیر شورایاری محله قیطریه هم می‌گوید: «در محدوده تپه قیطریه پارکینگ عمومی نداریم. از طرفی خانه‌های نوسازی هم که در کوچه‌های کم‌عرض ساخته شده‌اند پارکینگ در انتظار دارند که تا باز شدن معبر قابل استفاده نیست. همین مشکلات، پیدا کردن جای پارک را سخت و زمینه پارک خودرو در مکان‌های نامناسب را هم فراهم کرده‌ است که به مشکلات ترافیکی خیابان‌های محله دامن می‌زند.»

‌محمد عبداللهی/ از اهالی محله
  •  ۲ محله به دنبال نصب پل عابر مکانیزه 

اکنون نصب پل عابر در محدوده خیابان احمد گودرزی که هر دو ضلع شمال و جنوب بلوار صبا را به هم متصل می‌کند، یکی از درخواست‌های اصلی اهالی و شورایاران محله‌ قیطریه و محله حکمت است. «سمیه آذرخش» دبیر کارگروه عمران و حمل‌ونقل شورایاری قیطریه از پیگیری‌های شورایاران این ۲ محله برای نصب پل عابر مکانیزه می‌گوید: «علاوه بر مطرح کردن این موضوع در ستاد شورایاری‌ها، درخواست نصب پل عابر و سرعتگیر در این محدوده از بلوار صبا را به‌صورت مکتوب به شهرداری منطقه ارائه کرده‌ایم. قول‌های مساعدی برای نصب پل عابر داده شده است که امیدواریم با نصب پل عابر مکانیزه، بخش زیادی از این مشکل بزرگ محله حل شود.»

  • تعمیرگاه‌های متخلف پلمب می‌شوند

موضوع فعالیت تعمیرگاه‌ها در نزدیکی منازل مسکونی تپه قیطریه و مشکلاتی که فعالیت این واحدهای صنفی برای همسایه‌ها و عابران به همراه داشته است را با رئیس اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه یک در میان می‌گذاریم. «مجید محمدی» می‌گوید: «در محدوده بلوار صبا ۲۵ واحد خدمات خودرویی را شناسایی کرده‌ایم و فعالیت‌های آنها را زیر نظر داریم. با همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برای ۳ مورد از این واحدهای صنفی که شرایط کارگاهی برای انجام فعالیت خدمات خودرویی را نداشتند رأی تعطیل و برای دیگر واحدهای خدمات خودرویی رأی تمهیدات صادر شده که در صورت رعایت نکردن مفاد آرا، پلمب و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد. همچنان که اکنون ۶ واحد پس از ابلاغ اخطار رعایت مفادبند ۲۰، توسط نواحی مربوطه پلمب شده‌اند.» محمدی از تشکیل کارگروهی ویژه برای آرام‌سازی و ساماندهی بلوار صبا خبر می‌دهد: «برای آرام‌سازی و ساماندهی بلوارصبا کارگروهی با حضور پلیس راهور منطقه، معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری، محیط‌زیست، شهرداران نواحی ۷ و ۸، رئیس اداره حقوقی و رئیس اداره ساماندهی تشکیل شده و اقداماتی شامل نصب تابلوهای ترافیکی، مکاتبه با اتاق اصناف، به‌روزرسانی اطلاعات واحدهای خدمات خودرویی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین نظارت بر عملکرد واحدهای خدمات خودرویی واقع در محدوده منطقه به‌صورت مستمر در برنامه‌کاری اداره ساماندهی قرار دارد.»

کد خبر 533334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha