معضلات ترافیک بلوار صبا همچنان به قوت خود باقی است.

سد معبر

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده: فعالیت‌ واحدهای صنفی خدمات خودرویی در بخش‌هایی از این خیابان و حضور دائم صافکاری‌های سیاری که حاشیه بلوار را پاتوق کرده‌اند، زمینه‌ساز ترافیک عصرگاهی این بلوار پر تردد شده و گره ترافیکی این خیابان را کورتر می‌کند. پیامدهای سدمعبر پیاده‌رو و سواره‌رو اما گریبان اهالی قیطریه و به‌ویژه ساکنان معابر فرعی اطراف بلوار صبا را گرفته است. با وجود برخورد شهرداری و پلیس راهور با متخلفان، پیامدهای مربوط به سدمعبر و معضلات ترافیکی ناشی از آن انگار تمام شدنی نیست.

سال گذشته در شماره ۷۶۲ نشریه به گوشه‌ای از مشکلات ترافیک بلوار صبا پرداختیم. به درخواست اهالی یکبار دیگر سراغ این معضل قدیمی رفتیم. گزارش ما را از معضلات ترافیکی این خیابان و پیگیری‌های اخیر شورایاران و برخورد اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه یک با واحدهای متخلف این محدوده می‌خوانید.  

با تعطیلی مراکز اداری، ترافیک عصرگاهی بلوار صبا در مسیر غرب به شرق خودی نشان می‌دهد. ترافیک روان بلوار به تدریج در برخی نقاط به گرهی کور تبدیل می‌شود. در لابه‌لای خودروهای گرفتار در ترافیک، یک تابلوی دستنویس «صافکاری، نقاشی، سپرسازی» جلب توجه می‌کند. تابلوی دستنویس گوشه خیابان نصب شده و چندمتر جلوتر صافکارها مشغول کار بر یک خودرو تصادفی هستند.

در این محدوده بلوار خبری از مغازه صافکاری و نقاشی نیست اما صافکارهای سیار در یک سال گذشته بیشتر از قبل حاشیه خیابان را پاتوق کرده‌اند. «مرتضی ترابی گودرزی» دبیرشورایاری محله قیطریه می‌گوید: «فعالیت صافکاری‌های سیار روز و شب نمی‌شناسد. به ترافیک و شلوغی خیابان هم اهمیتی نمی‌دهند.

هر ساعتی از روز ابزارشان را گوشه خیابان پهن می‌کنند و با رسیدن مشتری‌ها دست به کار می‌شوند. اگرچه بیشتر، کارهای خرده‌ریز انجام می‌دهند اما فعالیت دائم آنها در نقاط مختلف خیابان یکی از دلایل گره‌های ترافیکی بلوار صباست. فعالیت این گروه طی یک سال اخیر بیشتر شده است.» حوالی غروب حجم ترافیک بلوار لحظه به لحظه بیشتر می‌شود اما صافکاری‌های سیار و مشتریان آنها بی‌توجه به انبوه خودروهای پشت‌ سر به کار خود ادامه می‌دهند.  

  •  امان از تعمیرکاران بی‌توجه!  

برخورد با متخلفان ادامه دارد

معضلات سدمعبر و گره‌های ترافیکی بلوار صبا در محدوده فعالیت صنف تعمیرات خودرویی در این خیابان بیشتر می‌شود. سال‌هاست ده‌ها واحد تعمیرگاه خودرو، تعویض روغنی، صافکاری و... در این محدوده بلوار مشغول فعالیت هستند و مشکلاتی برای عابران و خودروهای عبوری ایجاد می‌کنند. کوچه‌های فرعی بلوار صبا در محل فعالیت این صنوف به محدوده مسکونی محله راه دارد و تردد عابران در پیاده‌رو بیشتر است.

با وجود این، عرض پیاده‌رو بلوار در این محدوده کمتر می‌شود و همین عرض کم پیاده‌رو هم توسط برخی از صاحبان مشاغل با لوازم و تجهیزات تعمیر خودرو اشغال شده است. مرد میانسالی که در کوچه اسدالله گودرزی سکونت دارد می‌گوید: «بارها به تعمیرکاران تذکر داده‌ایم. برخی از واحدهای صنفی مراعات همسایه‌ها و عابران پیاده را می‌کنند اما امان از تعمیرکاران بی‌توجه. ترافیک و رفت‌وآمد خودروها در بلوار صبا زیاد است اما مسدود شدن پیاده‌رو با خودروهای در حال تعمیر، عابران را مجبور می‌کند راهشان را به سمت خیابان کج کنند. در چند سال اخیر شهرداری و راهنمایی و رانندگی با واحدهای متخلف برخورد کرده‌اند اما روز از نو و روزی از نو.»

 تعمیر خودرو کنار خیابان
نگاهی گذرا به فعالیت واحدهای خدمات خودرویی نشان می‌دهد که برخی از این واحدهای صنفی به چیدن ابزار و تجهیزات تعمیر خودرو در پیاده‌رو قانع نیستند. در مقابل یکی از واحدهای صنفی، تعمیرکاران جوان چند خودرو را به‌صورت همزمان پذیرش کرده و در حاشیه خیابان دست به آچار شده‌اند. پشت‌سرشان صف خودروهایی که در ترافیک گرفتار شده‌اند هر لحظه طولانی‌تر می‌شود. گودرزی می‌گوید: «عرض بلوار صبا کم نیست اما وقتی تعمیرکارها به دلیل کمبود فضا در حاشیه خیابان دست به آچار می‌شوند، مسیری باریک برای خودروها و اتوبوس‌های شرکت واحد باقی می‌ماند. به همه اینها خودرو مشتریانی را که در انتظار نوبت، دوبله پارک می‌کنند را هم اضافه کنید.»

  •  پیامدهای ناگوار سدمعبر

برخورد با متخلفان ادامه دارد

پیامدهای سدمعبر پیاده‌رو و سواره‌رو به همین‌جا ختم نمی‌شود. شورایاران در گزارش نشریه شماره ۷۶۲ در تاریخ ۴/۵/۹۹ هم از وقوع چند تصادف دلخراش در این محدوده گفته بودند. به گفته آنها این تصادفات همچنان ادامه دارد. گودرزی می‌گوید: «اوضاع تغییری نکرده است. طی چند سال اخیر ۲ مورد تصادف منجر به فوت در این محدوده داشتیم و در یک سال گذشته هم همسایه‌ها از چند مورد تصادف منجر به جرح و آسیب عابران گزارش داده‌اند.

وقتی مسیر مستقیم پیاده‌رو مسدود می‌شود، عابران مجبورند راهشان را به سمت خیابان کج کنند و در نتیجه بروز حادثه اجتناب‌ناپذیر است. این معضل در زمان تاریکی هوا و کاهش دید رانندگان بیشتر می‌شود. از طرفی موارد تصادف خودروها با دیگر خودروهای عبوری هم در این محدوده کم نیست.» وقتی حرف امنیت عابران پیاده می‌شود، پای معضلات و کمبوهای دیگر هم به میان می‌آید. گودرزی ادامه می‌دهد: «وقوع این حوادث دلایل دیگری هم دارد. در یک سال اخیر بارها پیگیر نصب سرعتگیر و مکانیزه شدن پل عابر این محدوده بوده‌ایم. اما متأسفانه هنوز خبری از اصلاح این موارد نشده است.»

  • اخطار به متخلفان در بازرسی‌های سرزده

برخورد با متخلفان ادامه دارد

رفع سدمعبر در پیاده‌رو و برخورد با واحدهای صنفی که برای عابران مزاحمت ایجاد می‌کنند نیاز به بازرسی‌های سرزده دارد. رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه یک از صدور رأی تمهید برای دیگر واحدهای صنفی و بازرسی مستمر فعالیت‌ این واحدها می‌گوید: «برای ۲۰ واحد صنفی این محدوده هم رأی تمهید صادر شده که در صورت رعایت نکردن مفاد آراء، پلمب و از ادامه فعالیت آنها به‌صورت موقت جلوگیری می‌شود.

در بازرسی‌های مستمر و سرزده از واحدهای صنفی این محدوده ابتدا به متخلفان اخطار داده می‌شود. در صورت رعایت نکردن موارد اخطار، واحد صنفی متخلف تا ۳ روز، پلمب و از مالک تعهد گرفته می‌شود. در یک سال اخیر پس از بازرسی‌های سرزده، بارها برای واحدهای متخلف در این محدوده رأی پلمب صادر شده و بازرسی‌های سرزده همچنان ادامه دارد.» علاوه بر واحدهای صنفی متخلف، فعالیت صافکاری‌های سیار در حاشیه خیابان هم یکی دیگر از عوامل مشکلات ترافیکی در بلوار صباست.

محمدی از تشکیل کارگروهی با مشارکت شهرداری ناحیه، اداره ساماندهی، پلیس راهور و نیروی انتظامی برای برخورد با این متخلفان می‌گوید: «واحد خدمات شهری شهرداری ناحیه با همکاری پلیس راهور و نیروی انتظامی، رفع سدمعبر سیار را با اقداماتی شامل تذکر شفاهی، جریمه، جابه‌جایی خودرو و... در دستور کار دارد. همچنین در صورت تشدید این معضل، کارگروهی برای برخورد فوری و ضربتی با متخلفان تشکیل شده است.»

  • صدور رأی تعطیلی برای واحدهای متخلف

رفع بخشی از مشکلات ترافیکی و معضلات سدمعبر پیاده‌رو و سواره‌رو در بلوار صبا در گرو برخورد با واحدهای صنفی متخلف است. اگرچه شهرداری و دیگر نهادهای مسئول طی سال‌های اخیر برخوردهای متعددی با متخلفان داشته‌اند اما مشکلات و پیامدهای سدمعبر پیاده‌رو و سواره‌رو همچنان به قوت خود باقی است.

«مجتبی محمدی» رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه یک از صدور احکام تعطیل و تمهید برای این متخلفان و پیگیری تا حل معضل می‌گوید: «هر واحد صنفی که خارج از محدوده واحد تجاری یا کارگاهی خود فعالیت کند و با سدمعبر برای شهروندان و اهالی مزاحمت ایجاد کند، شهرداری پس از شناسایی این واحدهای متخلف اقدامات لازم را برای تهیه گزارش و صدور رأی تمهید یا تعطیل انجام خواهد داد.

پس از بازرسی و شناسایی واحدهای خدمات خودرویی متخلف در بلوار صبا برای ۲۶ واحد صنفی این محدوده رأی صادر شده است. از این تعداد برای ۶ واحد صنفی که به دلیل محدودیت فضای مغازه فاقد شرایط کارگاهی مناسب هستند و در پیاده‌رو و حاشیه سواره‌رو به تعمیر خودرو می‌پردازند رأی تعطیلی صادر شده است. اکنون آرای تعطیلی صادر شده در مرحله تجدیدنظر در مراجع مرتبط است و در صورت صدور رأی قطعی تعطیلی و ابلاغ به شهرداری منطقه، اقدامات لازم برای تعطیلی این واحدهای متخلف انجام می‌شود.» 

کد خبر 630348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha