پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

معمولاً وقتی اسم تصادف می‌آید، ناخودآگاه یک خیابان یا بزرگراه شلوغ در ذهنمان ترسیم می‌شود، اما گاه پای این تصادف‌ها به معابر فرعی شهر هم باز می‌شود، مانند تقاطع حادثه‌خیز خیابان دهم و کاج در محله جهاد.

تصادف

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:  تقاطعی که به گفته همه کاسبان و اهالی محل، روزانه حداقل ۳ تا ۴ تصادف در آنجا رخ می‌دهد و پیگیری‌های اهالی و اعضای شورایاری تاکنون نتوانسته پای مسئولان شهری را به این موضوع باز کند. این در حالی است که اگر نقاط حادثه‌خیز شناسایی شوند، می‌توانند در کاهش تصادف‌های خسارتی تأثیرگذار باشند.

محمد عندلیب/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶
  • دغدغه اهالی را پیگیری می‌کنیم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ می‌گوید: «معیار تشخیص حادثه‌خیز بودن یا نبودن یک نقطه از بررسی الگوی تصادف‌ها به دست می‌آید، به‌عنوان مثال نوع آسیب ناشی از تصادف و اینکه جرحی، خسارتی یا فوتی باشد با وزن‌دهی متفاوت برای تأیید حادثه‌خیزی یک نقطه کارایی دارد.» «محمد عندلیب» درباره پیگیری‌ها بابت مشکل اهالی ادامه می‌دهد: «این مشکل قبلاً در جلسه‌هایی که با پلیس داشتیم مطرح شده ولی تقاطع دهم و کاج و تقاطع فتحی شقاقی و کاج به‌عنوان نقاط حادثه‌خیز شناخته نشدند. با توجه به اینکه مشکل حادثه‌خیزی تقاطع هنوز دغدغه اهالی است و وظیفه ذاتی شهرداری نیز رسیدگی و برطرف کردن دغدغه شهروندان است، مجدد آن را پیگیری می‌کنیم. در جلسه‌ای که با پلیس خواهیم داشت اگر حادثه‌خیز بودن تقاطع مشخص و تأیید شود به‌طور حتم برای اجرای راهکارهای ایمن‌سازی اقدام‌ خواهد شد.»

مصطفی گودرزی/ کاسب محله

«مصطفی گودرزی» یکی از کاسبان محله، که بارها شاهد تصادف بوده علت این حادثه‌ها را بی‌احتیاطی و نبود علائم رانندگی می‌داند: «این مشکل به علت نبود سرعتگیر و علائم راهنمایی و رانندگی است. اگر مانعی وجود داشته باشد، خودروها با سرعت کمتری به خیابان اصلی وارد می‌شوند. هفته‌ای نیست که در تقاطع خیابان دهم و کاج شاهد تصادف نباشیم. البته تاکنون این تصادف‌ها ضرر جانی نداشته، ولی خسارت مالی زیادی به رانندگان وارد شده است.»
گودرزی می‌گوید: «این تقاطع، چون داروخانه و نانوایی و... تقریباً در یک محدوده متمرکز است، نسبت به دیگر تقاطع‌ها پرترافیک‌تر و شلوغ‌تر است. شورایاری‌ها مکرر پیگیری کرده‌اند، اما از سوی شهرداری هنوز برای رفع این مشکل اقدام نشده است. با شهردار قبلی هم صحبت شده بود، ولی مشکل همچنان به قوت خود باقی است.»

  •  مخزن زباله؛ مانع دید رانندگان

«مجید اربابی» که در نزدیکی این تقاطع حادثه‌خیز مکانیکی دارد هم صحبت‌های گودرزی را تأیید می‌کند: «در محله تقاطع‌های زیادی داریم، اما در این تقاطع با پارک ماشین‌ها سر این خیابان، دید رانندگان مختل می‌شود. رانندگانی که از میدان شهناز به سمت میدان کاج یا از کاج به سمت فتحی‌شقاقی با سرعت زیاد در حال عبورند، چون سرعتگیر یا چراغ و علائمی سر این خیابان وجود ندارد، متوجه این تقاطع نمی‌شوند و اکثراً تصور می‌کنند این کوچه، فرعی است.»
یکی ‌ـ دو تصادف شدید هم رخ داده که در یکی از آنها راننده موتورسیکلت تا دم مرگ رفت. اربابی با این توضیح ادامه می‌دهد: «با اینکه تصادف‌های این تقاطع بیشتر مالی است، ولی تصادف‌های جرحی شدید را هم در این تقاطع شاهد بوده‌ایم. حتی در مواردی به خودروهای پارک‌شده هم آسیب رسیده است.»این کاسب محله معتقد است وجود سرعتگیر رانندگان را مجبور به کم کردن سرعت می‌کند و در نتیجه از تصادف جلوگیری می‌شود.
اربابی مخزن زباله را هم عامل مهمی در وقوع این تصادف‌ها می‌داند: «مخزن زباله به علت جانمایی نامناسب مانع دید رانندگانی می‌شود که قصد ورود به خیابان اصلی را دارند. در روزهای بارندگی که این مخزن را جابه‌جا و در میانه خیابان رها می‌کنند هم تصادف‌های بیشتری رخ می‌دهد.»
این شهروند نبود علائم راهنمایی و رانندگی را هم یکی از کمبودهای این تقاطع عنوان می‌کند: «علائم راهنمایی و رانندگی سر این کوچه وجود ندارد تا نشان بدهد که پارک ممنوع است. در حاشیه این تقاطع هم ماشین‌های بزرگ پارک می‌کنند هم ماشین‌های کوچک‌تر و دید رانندگان را کاملاً را مختل می‌کنند، مخصوصاً خودروهای بار که باید برای بقالی‌ها بار خالی کنند. وقتی خودرو در حال خروج از کوچه است، از راست و چپ خود دید مناسب ندارد.»
به گفته اربابی، چندین بار از شهرداری و ارگان‌های مربوطه برای بازدید مراجعه شده، ولی بعد از این بازدیدها دیگر خبری نمی‌شود. این در حالی است که این ۲ تقاطع شدیدترین تصادفات را دارند.

الهام حاجی‌حسینی/ نایب رئیس شورایاری محله جهاد
  •  ناآشنایی با وضعیت تقاطع تصادف رقم می‌زند

نایب رئیس شورایاری محله جهاد از برخورد شهرداری گلایه می‌کند و می‌گوید: «بارها درباره تقاطع کاج و دهم و تقاطع فتحی‌شقاقی و کاج با شهردار سابق ناحیه در جلسه‌ها صحبت کرده‌ و پیگیر رفع این مشکل بوده‌ام. حتی برگه استشهاد هم به شهرداری تحویل داده شده، اما می‌گویند با ترافیک و حمل‌ونقل باید صحبت کنند. در هر حال، هنوز راه به جایی نبرده‌ایم.»
به گفته «الهام حاجی‌حسینی»، اگر راننده‌ای از اهالی نباشد، به دلیل ناآشنایی با وضعیت این تقاطع، تصادف می‌کند. او ادامه می‌دهد: «شاید این تصور وجود دارد که شورایاری یا اهالی قصد بزرگ کردن این مشکل را دارند و این تقاطع چندان مسأله‌ساز نیست. عکس‌هایی که کاسبان و اهالی بارها از این تصادف‌ها ارسال کرده‌اند، گواه صحت این مشکل و گفته‌های ماست.»

مهدی بهمنش/ کاسب محله
  •  سرعت رانندگان کنترل‌شده نیست

«مهدی بهمنش» یکی دیگر از کاسبان این خیابان است که اغلب تصادف‌ها جلو مغازه او اتفاق می‌افتد: «این تقاطع نیاز به سرعتگیر دارد. جای مخزن زباله را هم باید تغییر بدهند. ابتدای این تقاطع به سمت پایین بریدگی دارد و راننده‌ای که با سرعت در حال عبور است، اگر رانندگی خوبی هم داشته باشد، برای ورود به خیابان نمی‌تواند سرعت خود را کنترل کند. از طرف دیگر با توجه به شیب خیابان، اگر خودرو خلاص باشد، می‌تواند سرعت بگیرد. بنابراین، ماشین‌هایی که از بالا می‌آیند با سرعت وارد این خیابان می‌شوند و برای وارد شدن به خیابان مقابل یا پیچیدن به سمت دیگر، کنترل خود را از دست می‌دهند.» بهمنش از پیگیری‌های بی‌نتیجه گلایه می‌کند و می‌گوید: «جوابی که به ما می‌دهند این است که باید بیمارستان یا مکان خاصی وجود داشته باشد تا سرعتگیر و چراغ برای خیابان و تقاطع تعبیه شود. اما وقتی در هفته ۲ تا ۳ تصادف رخ می‌دهد، حتماً مشکلی در این تقاطع وجود دارد.»

کد خبر 583325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha