قدیم‌ها رأس ساعت ۹ شب درهای قلعه جی را می‌بستند.

غروب پر هياهوي جي

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:  همه اهل قلعه با هم فامیل بودند و در واقع میانشان غربیه‌ نبود. البته آن زمان که قلعه جی برای خودش برج و بارو و برو بیایی داشت، خبری از جدول‌بندی نهرها و آسفالت‌ و خیابان و تردد خودروهای رنگارنگ نبود.

کسی هم گرفتار ترافیک و شلوغی خیابان‌های اطراف قلعه نمی‌شد تا برای رسیدن به خانه ساعت‌ها در ترافیک خودروهای عبوری خیابان شهید سبحانی (۱۶ متری امیری سابق) و خیابان‌های اطراف قلعه مانند سادات، کمیل شرقی و قلیچ‌خانی اسیر بماند. برای اهالی قلعه جی ترافیک، مشکل نبود جای پارک، خرابی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و تصادفات عجیب و غریب سر تقاطع‌های که اهالی امروز محله جی هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر شبیه یک شوخی خنده‌دار بود. اما این روزها که دیگر خبری از قلعه جی و زمین کشاورزی و اسب و قاطر نیست، اهالی محله جی این روزها با معضل گره کور ترافیک که اغلب به دلیل میزبانی از خودروهای عبوری به داخل منطقه است، سر می‌کنند. در این گزارش، با تعدادی از اهالی و مدیر محله و اعضای شورایاری در این‌باره گفت‌وگو کردیم.  

  •  راه دور رسیدن به خانه 

«خیابان شهید سبحانی در محله جی تنها خیابان است که مسیر جنوب به شمال منطقه ۱۰ را به هم متصل می‌کند. به همین دلیل، اغلب خودروها برای رسیدن به شمال یا شرق و غرب منطقه از این خیابان عبور می‌کنند. این عبور شروع یک ماجرای پرترافیک است.» «کبری کریمی» از اهالی قدیمی خیابان شهید سبحانی، با اعتراض می‌گوید: «کافی است دم غروب سری به این خیابان بزنید؛ نه مسیر گذر از عرض خیابان برای عابرپیاده هست، نه جای پارک برای خودروها. فقط صدای بوق و نور چراغ است که می‌شنوید و می‌بینید. بسیاری از همسایه‌های ما در زمان بازگشت از محل کار در کلاف پیچیده این ترافیک‌گیر می‌افتند. برای گذر از یک مسیر کوتاه و رسیدن به خانه باید ساعت‌ها پشت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی چشم‌انتظار باشند.»
کریمی در ادامه توضیح می‌دهد: «چند روز پیش، یکی از فرزندانم مهمان خانه ما بود. در راه بازگشت به خانه‌شان در خیابان جیحون، چیزی حدود یک ساعت یا بیشتر در ترافیک خیابان کمیل، تقاطع شهید سبحانی، سرگردان مانده بودند.»

  •  چراغ‌های از کار افتاده 

ترافیک محله جی فقط به خیابان شهید سبحانی محدود نیست.

متأسفانه این معضل در خیابان‌های محله از سی‌متری جی، شهید چراغی و سادات، صاحب‌الزمان و امامزاده عبدالله وجود دارد. حجم ترافیک به دلیل کم‌عرض بودن خیابان‌های این محله به نسبت زیاد است. متأسفانه بیشتر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در این محدوده‌ها اغلب خرابند یا اشتباه کار می‌کنند. «تقی مولوی» از اهالی خیابان سادات، با بیان مطلب درباره مشکلات ترافیکی محله جی می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین معضلات ترافیکی محله جی از کار افتادن بیشتر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی است. همین موضوع به افزایش حجم ترافیک در این محله دامن می‌زند. برای مثال، چراغ قرمز در خیابان سی‌متری جی، تقاطع خیابان شهید زمانی، خراب است. یک ساعت تمام این چراغ فقط سبز است. بخش دیگر مشکلات وجود چراغ‌های چشمک‌زن در جاهایی است که نیازی به آنها نیست و بیشتر به دلیل بی‌توجهی رانندگان باعث تصادف و بی‌نظمی در تردد خودروها می‌شود.»

  •  مشکل‌ تردد خودروهای امدادی

یکی از مهم‌ترین مشکلات ترافیکی محله جی مربوط به اجرای طرح نیمه‌کاره بزرگراه یادگار امام(ره) در منطقه ۱۰ است. بیشتر ترددها به سمت بزرگراه نواب یا یادگار امام است. متأسفانه بقایای این ترافیک سهم اهالی محله جی می‌شود. «فریبا تاجیک» مدیر محله جی، با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «معضل ترافیک محله جی در خیابان شهید سبحانی، به‌ویژه تقاطع خیابان کمیل، تبدیل به گرهی کور برای اهالی در ساعات پایانی روز شده است، به نحوی که این گره باعث مشکل در تردد خودروهای امدادی مانند آمبولانس و آتش‌نشانی در محله شده است. اگر حادثه غیرمنتظره‌ای برای اهالی پیش بیایید، این خودروهای امدادی وقت زیادی را در ترافیک محدوده از دست می‌دهند.»

  •  تصادف‌های بی‌پایان 
مرتضی عبدالحسینی /جانشین دبیر شورایاری محله جی


مسیر بیشتر خیابان‌های محله جی و محله‌های همجوارش از شمال به جنوب است. اغلب این خیابان‌ها به خیابان قزوین و اطراف آن منتهی می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیک در خیابان شهید سبحانی همخلاف جهت‌ تردد خودروهاست. بخش دیگر ترافیک‌های محله جی به دلیل سرعت زیاد خودروها و تصادف در خیابان‌های کم‌عرض است. «مرتضی عبدالحسینی» جانشین دبیر شورایاری محله جی، با اشاره به این نکته می‌گوید: «برای حل مشکلات ترافیک محله جی، به‌ویژه خرابی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و نصب سرعتگیر در تقاطع‌ها، با پلیس راهبر و مسئولان شهرداری جلسه‌های فراوانی داشتیم. حتی پیشنهاد تغییر جهت مسیر خودروها در چند خیابان را هم برای کاهش بار ترافیک دادیم. برای مثال، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی برای مقطع کوتاهی تعمیر شدند، اما دوباره وضع به روال سابق بازگشته است. برای نصب سرعتگیر هم که پیگیر بودیم، گفتند پروسه طولانی‌ای دارد که در حال حاضر اجرایش امکان‌پذیر نیست.»

کد خبر 575643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha