سارا جعفرزاده-خبرنگار: خیابان دماوند یکی از پر ترددترین معابر منطقه ۸ است که‌ بخشی از آن با مناطق ۱۳ و ۷ هم مرز است.

دماوند

تردد زیاد خودروها در ساعات اوج ترافیک، حضور موتورسیکلت‌ها، عبورعابران پیاده از جهت‌های مختلف، وجود چند تقاطع و پایانه مسافربری شرق از عوامل مهم شلوغی و ترافیک این محور هستند و تصادفات عابرپیاده و موتورسیکلت، این معبر را حادثه‌خیز کرده‌است. سال گذشته ۷ فقره تصادف فوتی در این محدوده رخ داده که با اقدامات ترافیکی و اصلاحات هندسی که از ابتدای سال پلیس راهور منطقه ۸ انجام داده تاکنون این تعداد به صفر رسیده‌است. از این‌رو همراه با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۸ و کارشناسانش به خیابان دماوند رفتیم تا از نزدیک این موضوع را بررسی کنیم.

ورودی اصلی شرق تهران
خیابان دماوند از دیرباز ورودی اصلی شرق تهران بوده اما نه شبیه خیابان است و نه بزرگراه. این معبر با وجود چند تقاطع و مسیر پرتردد با مشکلات مختلفی مواجه ‌است. با توجه به اینکه منطقه ۸ یکی از مناطق پرازدحام و جزو ۳ منطقه شلوغ تهران است، پلیس راهور همسو با شهرداری اقدامات مختلفی از جمله اصلاحات هندسی و ترافیکی، جانمایی دوربین‌های ثبت عبور از چراغ قرمز، تغییر جهت معابر، استقرار مأموران راهور و... را در این خیابان انجام داده و سعی دارد آمار تصادفات و ترافیک را کاهش دهد. در واقع خیابان دماوند در منطقه ۸ حکم داروخانه شبانه‌روزی را دارد که هیچ‌وقت رنگ تعطیلی و خلوتی به خود نمی‌گیرد. این میان وجود ترمینال شرق هم مشکلات بیشتری را برای این مهم‌ترین معبر منطقه به وجود آورده‌است. از این‌رو اجرای اقدامات مختلف برای ساماندهی وضع موجود ضروری به نظر می‌آید.

جمع‌آوری بیش از ۲۰۰ مسافربر شخصی

موقعیت پایانه مسافربری شرق در خیابان دماوند به گونه‌ای است که تا پیش از این بیشتر خودروهای مسافربر شخصی با توقف طولانی‌مدت مقابل آن باعث ایجاد ترافیک سنگین و تصادف می‌شدند اما حالا این وضعیت فرق کرده‌است. سرهنگ «حمید حمیدی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۸ دراین‌باره می‌گوید: «مشکلات ترافیکی مقابل پایانه مسافربری شرق به قدری غیرقابل کنترل بود که شهروندان بارها این مشکلات را انتقال می‌دادند. برخی از اشخاص برای مسافر، خودرو خود را روبه‌روی پایانه در مسیر شرق به غرب پارک کرده و مسافرها را از روی نرده‌ها رد می‌کردند که در همین حین تصادف اتفاق می‌افتاد. در نهایت با هماهنگی دادستانی تمام خودروهای مسافربر شخصی یک به یک توسط مأموران راهور شناسایی و پرونده‌ مستند برای آنها تشکیل و به مقام قضایی ارجاع شدند. بیش از ۲۰۰ مسافربرشخصی در این محور توقیف و بعد ازگرفتن تعهد محضری به پارکینگ منتقل شدند. اکنون در این مکان با استقرار مأمور راهور هیچ خودرویی نمی‌تواند توقف کند.»
مناسب‌سازی خیابان شاهد
خیابان شاهد یکی از تقاطع‌هایی است که خودروها از آنجا با سرعت زیاد وارد خیابان دماوند می‌شدند و بارها در این محور تصادفات مختلف اتفاق افتاده‌است. سرهنگ حمیدی می‌گوید: «قبلاً خودروها از خیابان شاهد به‌صورت عمود وارد خیابان دماوند می‌شدند و با توجه به اینکه شیب این خیابان زیاد است، رانندگان با همان سرعت زیاد به‌صورت ناگهانی وارد خیابان دماوند شده و در این هنگام خودروهای دیگر که در مسیر شرق به غرب این معبر در حال عبور می‌کردند، با ورود این خودروها مجبور به تغییر جهت و منجر به انحراف می‌شد.» او می‌افزاید: «حتی سال گذشته در همین محور تصادف منجر به فوت اتفاق افتاد و یک راننده با سرعت بالا وارد خیابان دماوند شد و بعد از ردکردن رفیوژ میانی خیابان با خودرو دیگری در مسیر غرب به شرق برخورد کرد. درحال حاضر با همکاری معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ۸ با جانمایی جدول و مناسب‌سازی، تصادفات این محدوده به شدت کاهش یافته‌است.»

جانمایی دوربین
علاوه براین در خیابان دماوند۳ تقاطع مهم از لحاظ ترافیک و حجم‌ تردد عابرپیاده وخودروها از جمله تقاطع نیروی هوایی، کیاشمشکی و تقاطع آیت وجود دارد که همه این تقاطع‌ها به خیابان دماوند متصل می‌شود. با توجه به اینکه در این مسیر رانندگان مرتکب تخلف می‌شدند و ازچراغ قرمزعبور می‌کردند، دوربین‌های عبور از چراغ قرمز در این تقاطع‌ها نصب شده‌است. سرهنگ حمیدی دراین‌باره می‌گوید: «با کارشناسی‌هایی که در تقاطع‌های خیابان دماوند انجام شد گزارش‌هایی مبنی بر ضرورت جانمایی دوربین‌های ثبت عبور از چراغ قرمز برای شهرداری ارسال شد و خوشبختانه با همکاری شهرداری، تقاطع کیاشمشکی در مسیر شمال به جنوب و غرب به شرق و آیت در ۲ مسیر و تقاطع نیروی‌هوایی هم در ۲ مسیر به دوربین ثبت عبور از چراغ قرمز مجهز شدند. از این‌رو تخلفات عبور از چراغ قرمز در این مسیر به شدت کاهش یافته و همه رانندگان از وجود این دوربین‌ها مطلع هستند.»

خط‌کشی عابرپیاده و محوری 
یکی از اقداماتی که در سال‌های اخیر در کاهش تصادفات تأثیر داشته، انجام خط‌کشی‌های محوری و عابرپیاده در منطقه ۸ است. «حامدمیرزابیکی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ دراین‌باره می‌گوید: «یکی از مواردی که در منطقه ۸ به درخواست مکرر شهروندان و کارشناسی‌های انجام شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۸ قرار گرفت، انجام خط‌کشی‌های محوری و عابرپیاده بود که تأثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات داشت.» او ادامه می‌دهد: «تاکنون حدود ۴۵ کیلومتر خط‌کشی محوری و تعداد قابل توجهی خط‌کشی عابرپیاده در معابر مهم منطقه از جمله خیابان دماوند انجام شده است. این خط‌کشی در نقاط حادثه‌خیز خیابان دماوند، رشید، شهید ثانی، امیری طائمه، میدان رسالت و... انجام شده که این اقدام در کاهش حوادث احتمالی تأثیر داشته‌است.»

 نظم در دماوند حاکم شده‌است
پیش از این بی‌نظمی در تردد خودروها از جمله در خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو از نخستین تصاویر رهگذران از خیابان دماوند بود. اما حالا شرایط تغییر کرده است. «حیدر محمدزاده» یکی از اهالی خیابان دماوند که روزانه از اتوبوس تندرو خیابان دماوند برای‌ تردد استفاد می‌کند دراین‌باره می‌گوید: «مدت‌هاست خودروها در این خیابان از حریم قانونی خود تجاوز نکرده و در مسیر خود تردد می‌کنند. یکی از مشکلاتی که همیشه شخصاً با آن مواجه بودم به ویژه آن زمان که از ایستگاه اتوبوس خارج می‌شدم ناگهان خودرو شخصی با سرعت در مسیر خط ویژه باعث ترس و آشفتگی من می‌شد. اما مدت‌هاست که از خودروهای شخصی در مسیر خط ویژه خبری نیست و مسافران به راحتی رفت‌وآمد می‌کنند.» او می‌افزاید: «از طرفی همیشه مقابل پایانه مسافربری شرق خودروهای شخصی برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کردند که اکنون با استقرار مأمور راهور مسافربر شخصی در آنجا نمی‌بینم.»

کد خبر 458221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha