منطقه ۴ با ۱۲‌درصد فوتی‌های تصادفی در سال ۹۹، رتبه اول تصادفات منجر به فوت را در بین مناطق ۲۲‌گانه پایتخت به خود اختصاص داده است.

خطر در بزرگراه

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  این خبری است که هفته گذشته به نقل از رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ منتشر شد. اما صرف‌نظر از وسعت و جمعیت بالای این منطقه، چه عامل یا عواملی تکه چهارم پایتخت را در صدر لیست تصادفات پرخطر نشانده است. پاسخ این سؤال را از سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی و سرگرد  «مهیا زکی‌زاده» رئیس دایره تصادفات منطقه ۴ جویا شدیم.

  • فراوانی بزرگراه‌ها 

خطر در بزرگراه

محصور بودن بین شبکه‌ای از شریان‌های اصلی پایتخت، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که موجب شده منطقه ۴ جزو مناطق پرتصادف پایتخت به حساب بیاید. این منطقه بزرگراه‌های شهید سلیمانی، شهید بابایی، شهید صیاد شیرازی، شهید زین‌الدین، شهید باقری و امام علی(ع) را در خود جای داده که حجم بالایی از خودروهای پایتخت با سرعتی بیش از معابر شهری در آنها تردد می‌کنند.

این موضوع می‌تواند بستر تصادفات زیادی باشد. بنا به آمار مرکز کنترل ترافیک، از بین ۱۸ میلیون سفری که روزانه در تهران انجام می‌شود، حدود ۲ میلیون سفر متعلق به منطقه ۴ است و این حجم بالای‌ تردد خودرو یکی از دلایل بروز تصادف و حوادث رانندگی است.  

  • قرار گرفتن در ورودی شمال شرقی شهر 

به گفته کارشناسان بیشتر تصادف‌های شدید در محورهای بزرگراهی ورودی شهرها و به دلیل خستگی راننده رخ می‌دهد. بزرگراه بابایی و خیابان دماوند در شمال و جنوب منطقه ۴، دو محور ورودی تهران هستند که حجم زیادی از تصادفات منجر به فوت به دلیل بالا بودن سرعت در این معابر انجام می‌شود چون رانندگان با سرعت جاده و خستگی حاصل از سفر به این معابر وارد می‌شوند و رفتار ترافیکی مناسب معابر شهری را ندارند.  

  • تردد روزانه ۳۶۰۰ کامیون و میکسر 

خطر در بزرگراه

وجود کارخانجات صنعتی و همجواری با مرکز تخلیه نخاله هم یکی از دلایل بالا بودن آمار تصادفات در منطقه ۴ است. سرهنگ دریکوند در توضیح بیشتر می‌گوید: «روزانه ۳۶۰۰ دستگاه کامیون که نخاله‌های ساختمانی را به آبعلی می‌برند از معابر منطقه ۴ عبور می‌کنند. همچنین به دلیل به دلیل وجود کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و صنایع کوچک و بزرگ در بخش شرقی منطقه صدها میکسر و ماشین‌آلات سنگین بتن‌ریزی در حال رفت‌وآمد هستند، تصادفات کامیون و ماشین‌آلات سنگین اغلب در صبح زودیا اواخر شب به دلیل سرعت بالا و خواب آلودگی رانندگان اتفاق می‌افتد و عموماً منجر به فوت می‌شوند.» 

  • وجود ۲ محور حادثه‌خیز در دماوند

وجود محورهای پرخطر و حادثه‌خیز مانند خیابان دماوند هم از دلایل مهم بالا بودن آمار تصادفات منجر به فوت در منطقه ۴ است. سرهنگ دریکوند در این‌باره می‌گوید: «خیابان دماوند ۲ نقطه حادثه‌خیز دارد، یکی دوربرگردان منتهی به بزرگراه رسالت و دیگری دوربرگردان خیابان جشنواره؛ که سال گذشته حجم تصادفات در این محور به قدری بالا بود که ازکارشناسان معاونت ترافیکی شهرداری تهران درخواست کردیم راهکاری برای ایمن‌سازی آن پیدا کنند. در حال حاضر مطالعات برای ایمن‌سازی این محور در حال انجام است و احتمالاً این دوربرگردان‌ها با ایجاد محور جایگزین مثل تقاطع غیرهمسطح ایمن می‌شوند.»

  • بزرگراه باقری معبری پرحادثه

بعد ازخیابان دماوند، بزرگراه شهید باقری به دلیل شیب بالا و وجود دوربرگردان‌های متعدد جزو متهمان اصلی تصادفات رانندگی منطقه بوده است. به‌طوری که ۳۲‌درصد از تصادف‌های منجر به فوت سال ۹۹ در این بزرگراه رخ داده است.

رئیس دایره تصادفات منطقه می‌گوید: «علاوه بر سرعت زیاد و وجود دوربرگردان‌های متعدد، یکی از دلایل اصلی تصادف در این معبر وجود مغازه‌های حاشیه بزرگراه است.» او می‌افزاید: «در حاشیه بزرگراه باقری مغازه‌های متعدد سوپرمارکت و نانوایی و... داریم و گاهی رانندگان به قصد خرید تغییر مسیر ناگهانی می‌دهند و این موضوع موجب تصادف می‌شود.» به گفته زکی‌زاده یکی دیگر ازدلایلی که بزرگراه باقری را در لیست سیاه تصادفات منطقه قرار می‌دهد، دور دورهای شبانه جوانان در این بزرگراه است و اگر مواد روانگردان مصرف کرده باشند احتمال بروز تصادف چند برابر می‌شود.  

  • خیابان‌های پرخطر

رتبه سوم معابر پر خطر به بزرگراه شهید سلیمانی (رسالت) می‌رسد. این معبر به دلیل قرار گرفتن در دل بافت مسکونی در تمام ساعات شبانه‌روز مستعد بروز تصادف از نوعی جرحی و فوتی است. بیشترین تصادفات هم شب هنگام و به دلیل استفاده نکردن شهروندان از پل عابرپیاده است.

بعد از رسالت، خیابان فرجام و زهدی از محورهای پرتصادف منطقه هستند که تصادف در این محورها خسارتی است. خیابان فرجام به دلیل داشتن فرعی‌های متعدد پرتصادف بوده و خیابان زهدی هم چون در محدوده تجاری قرار دارد، پر تردد است و بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و رفتارهای نادرست ترافیکی رانندگان و عابران از دلایل افزایش تصادفات خسارتی در این خیابان است.

  •  تصادفات رانندگی منطقه ۴ به روایت اعداد

خطر در بزرگراه

 به گفته رئیس دایره تصادفات منطقه، ساعت ۱۸ تا ۲۲ زمانی است که بیشترین تصادفات در آن به وقوع پیوسته است.  
 آمار تصادفات منطقه طی ۲ سال اخیر کاهشی بوده است به‌طوری که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۰‌درصد و در سال ۹۹ هم نسبت به سال ۹۸، ۱۱‌درصد کاهش داشته است.  
 بیش از ۶۰‌درصد از تصادفات منجر به فوت در منطقه ۴ مربوط به تصادف خودرو با عابران پیاده است.  
 در سال ۹۹، بالغ بر ۳۰‌درصد مأموریت‌های پلیس راهور در منطقه ۴ رسیدگی حوادث رانندگی بوده است.

  •  اصلاحات هندسی ۷۰ معبر 

با وجودی که منطقه ۴ بالاترین آمار تصادف را دارد، از آن طرف هم بیشترین آمار اصلاحات ترافیکی در سال ۹۹ را بین مناطق ۲۲‌گانه پایتخت به دست آورده است. رئیس پلیس راهوردر این باره می‌گوید: «معاونت ترافیک شهرداری همکاری خوبی برای اصلاح هندسی و ایمن‌سازی معابر منطقه دارد و هر معبری که از نظر کارشناسان راهور نیاز به اصلاح هندسی داشته ایمن‌سازی شده است.

به‌طوری که در سال گذشته ۷۰ معبر منطقه اصلاح هندسی شده و این موضوع موجب نقش زیادی در پایین آوردن آمار تصادفات داشته است.» دریکوند می‌افزاید: «با اصلاحات هندسی و آموزش‌های ترافیکی آمار تصادف در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۱۰‌درصد کاهش داشته است.» ساخت پل روگذر تقاطع فرجام‌ـ باقری، اصلاح رمپ ریحانی به بزرگراه زین‌الدین و ایجاد کنار گذر از بزرگراه زین‌الدین به خیابان اردیبهشت و... از جمله اصلاحات هندسی انجام شده در معابر منطقه است.  
 

کد خبر 601611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha