مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

امان از این ترافیک که هر‌چه می‌کشیم از دست اوست.

یک‌عمر که در گره‌ها‌‌ی کور ترافیک دست‌وپا می‌زدیم و حالا هم که قرار است این معضل گره‌گشایی شود، فرهنگ‌ رانندگی صحیح را فراموش کرده‌ایم. بعد از بازگشایی گره‌ها‌‌ی ترافیکی‌، مدیران منطقه‌20 به فکر ایمن‌سازی معابر این منطقه افتاده‌اند.گویا ما آدم‌ها‌‌ بدون مشکل نمی‌توانیم زندگی کنیم.

 یک‌مشکل که حل می‌شود، مشکل دیگری را برای خودمان می‌تراشیم. تا دیروز، ترافیک تبدیل به مشکل اصلی زندگی ما شده‌بود و امروز که 4‌تا خیابان خلوت می‌بینیم به فکر ویراژ دادن و رانندگی با سرعت غیرمجاز ‌می‌افتیم.

 جالب این است که بعضی از رانندگان آن‌قدر از دیدن خیابان‌ها‌‌ی خلوت شگفت‌زده می‌شوند که حساب خیابان‌ها‌‌ی داخل محله و بزرگراه را یکی می‌کنند و دنده‌ها‌‌ را یکی پشت دیگری بالا می‌برند تا جایی که با هشدار پلیس یا خدای ناکرده، زبان‌مان لال با یک‌تصادف از وهن پرواز بر فراز ابرها به آسفالت سفت و سخت خیابان‌ها‌‌ سقوط می‌کنند. مشکل سرعت‌ها‌‌ی غیرمجاز و باورنکردنی، معضلی است که امروز دامن‌گیر منطقه نمونه ترافیکی تهران شده‌است.

 منطقه‌20 تهران که دیگر درگیر ترافیک کلان‌شهر تهران نیست، امروز با مشکل جدیدی به‌نام سرعت مواجه شده که بار دیگر مدیران حمل‌و‌نقلی این منطقه را به فکر انداخته است. اگر می‌خواهید این بار مسئولان شهری برای کاهش سرعت شما مجبور به برگرداندن شرایط به شکل قبلی نیفتند، سرعت خود را کاهش دهید. از ما گفتن بود. گزارش این صفحه در خصوص ایمن‌سازی و روان‌سازی چند‌نقطه ترافیکی منطقه‌20 است که گاهی‌اوقات شهروندان با سرعت‌ بالا ی خودروها  در این نقاط دچار‌مشکل می‌شدند.

روان‌سازی ترافیک

میدان شهید‌بروجردی و خیابان ابن‌بابویه در شهرری همیشه جزو شلوغ‌ترین نقاط این منطقه بودند که البته علاوه‌بر ترافیک، ایمنی کافی را برای خودروها نداشتند. به‌همین‌خاطر مسئولان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه‌20 دست‌به‌کار شدند و طرحی را برای روان‌سازی و ایمن‌سازی این 2‌نقطه انجام دادند.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه‌20 در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید:‌ با‌ احداث دور‌برگردان در ضلع‌ شمالی میدان شهید‌بروجردی و خیابان ابن‌بابویه نواقص موجود برای حرکت خودروها مر‌تفع و دسترسی آنان به نقاط مورد‌نظر کوتاه‌تر و ایمن‌تر شد.

اجرای این طرح‌ها‌‌ علاوه‌بر روان‌سازی ترافیک و کاهش تصادفات احتمالی در افزایش زیبایی بصری این نقاط نیز بسیار موثر بوده است. به گفته مهندس ایرج ولی‌نژاد، در این دونقطه تصادفات زیادی اتفاق می‌افتاد که سال گذشته در یکی از این تصادفات، 3‌نفرجان باختند. گرچه طبق تایید پلیس، این تصادف به دلیل اشتباه راننده اتفاق افتاد، اما باعث شد به‌طور جدی برای ایمن‌سازی این نقطه دست به کارشویم.

طرح‌ها‌‌ی ارزان، اما مؤثر

میدان شهید‌بروجردی، یکی از میادین شلوغ شهرری است‌. نقطه تداخل ترافیک در ضلع‌ جنوبی این میدان با ورود اتومبیل‌ها‌‌یی که قصد تردد به سمت شمال میدان را داشتند، ایجاد می‌شد. مهندس ولی‌نژاد در این باره می‌گوید: با احداث یک دوربرگردان از ورود اتومبیل‌ها‌‌یی که قصد حرکت به سمت شمال را داشتند، جلوگیری کردیم تا بتوانند به حرکت شمال‌به‌شمال در این مسیر ادامه دهند.

 در این صورت اتومبیل‌ها‌‌ بدون وارد شدن به میدان، امکان ادامه مسیر را دارند. هزینه پایین و گره‌گشایی از ترافیک خیابان باعث شد تا این طرح و گره‌گشایی خیابان ابن‌بابویه، جزو طرح‌های موفق شهر محسوب شوند. او با اشاره به هزینه صرف‌شده برای اجرای این دو طرح به همشهری‌مسافر می‌گوید:

 هزینه احداث این دور‌برگردان‌ها‌‌ 850‌میلیون ریال بود و این مسأله نشان‌دهنده این است که لزومی ‌ندارد همیشه طرح‌های موفق و تاثیرگذار گران‌قیمت و بزرگ باشند و با هزینه‌ها‌‌ی کم هم می‌توان کارهای بزرگ انجام داد. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه‌20 هم‌چنین با اشاره به نصب 2000‌متر نرده در معابر برای ایمن‌سازی بزرگراه‌ها و معابر می‌گوید:

 به‌منظور تشویق عابران پیاده و حفظ امنیت آنان در عبور از عرض بزرگراه‌ها و معابر پرتردد 300متر از این نقاط تاکنون نرده‌گذاری شده‌است.

خیابان‌ها‌‌ی خلوت، بستری برای خطر

سهم سفرهای روزانه شهروندان منطقه‌20 تهران از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی ‌به 70‌درصد یعنی نزدیک به افق شهر تهران در سال‌1404 که میزان 75‌درصد است، نزدیک شده. این‌ حوزه موفق شده تا در 13‌شاخص اعلام‌شده‌ از سوی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران رتبه نخست را به خود اختصاص دهد که ارتقای سهم سفرهای روزانه شهروندان این منطقه از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی ‌مهم‌ترین شاخص این موفقیت بوده‌است.

حدود ‌11درصد از شهروندان این منطقه به‌دلیل ایجاد حلقه ارتباطی مطلوب میان ایستگاه‌های مترو با دیگر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، مترو و حدود 32‌درصد اتوبوس را برای رفت‌و‌آمد انتخاب کرده‌اند. مناسب‌سازی معابر جهت معلولین در 200‌نقطه، اصلاح هندسی 108‌تقاطع، نصب 8‌دستگاه پل عابر‌پیاده، احداث 10‌کیلومتر فیبرنوری ، نصب‌ 7‌دستگاه دوربین نظارت تلویزیونی و نصب‌‌ 500‌مترمربع تابلوی راهنمای مسیر، از اقدامات این منطقه برای حل معضل ترافیک بوده تا این‌که امروز گره و نقطه کور ترافیکی‌ در این منطقه وجود ندارد . این در حالی است که معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک این منطقه، طرح ایمن‌سازی نقاط ترافیکی را در اولویت قرار ‌داده است.

سرعت، مشکل جدید شهرری

بعد از حل مسأله ترافیک در منطقه‌20 شهر تهران، مشکل جدی‌تری این بار شهروندان این منطقه را تهدید می‌کند. گویا ترافیک خیابان‌ها، فرهنگ رانندگی رانندگان شهر تهران را تغییر داده و آن‌ها با دیدن خیابان‌های خلوت به فکر افزایش درجه سرعت‌شمار خود می‌افتند.

 به گفته مهندس ولی‌نژاد، زمانی مدیران شهرداری به فکر رفع گره‌ها‌‌ی ترافیکی بودند، اما امروز با رهایی از معضل ترافیک مشکل دیگری را تجربه می‌کنیم که کنترل آن تقریباً خارج از اختیار مدیران شهری است. زمانی، شهروندان به‌دلیل ترافیک‌ سنگین خیابان‌ها امکان تردد با سرعت بالا را نداشتند، اما هم‌اکنون که در خیابان‌ها ترافیکی وجود ندارد و اتومبیل‌ها‌‌ی مدرن با قدرت موتور بالا بستر را برای رانندگی آسان فراهم کرده‌اند.

 متأسفانه شهروندان از این شرایط برای رانندگی با سرعت‌ها‌‌ی سرسام‌آور استفاده می‌کنند که باعث به‌خطر افتادن جان خود و همشهریان‌شان شده‌است. در همین راستا با کمک پلیس، در حال شناسایی نقاط پر‌خطر هستیم تا با نصب دوربین‌ها‌‌ی کنترل سرعت و اصلاح هندسی، از خطرات احتمالی این نقاط بکاهیم. بنابراین شهروندان منطقه‌20 منتظر نصب دوربین‌ها‌‌ی کنترل سرعت و اقدامات پیشگیرانه شهرداری و پلیس باشند.

کد خبر 88466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز