مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

مهدی کشوریان: تامین آسایش شهروندان در هر شهری بر‌عهده شهرداری است و برای این مهم برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر همکاری شهروندان برای ایجاد این آسایش اهمیت زیادی دارد. در واقع شهرها بر اساس مشارکت مردمی اداره می‌شوند و در واقع، این شهروندان هستند که می‌توانند برای محل سکونت خود تصمیم‌گیری کنند.

«شهر‌ری» تاریخی‌ترین شهر ایران است با قدمتی چندین‌هزار ساله. این منطقه که اکنون یکی از مناطق تهران محسوب می‌شود، در زمان‌های دور‌ پایتخت ایران نیز بوده. «ری» در لغت به‌معنای شهر سلطنتی است و ساکنان و اهالی ری را در گذشته رازی می‌نامیدند. این شهر تاریخی در‌حال‌حاضر در منطقه‌‌20 تهران قرار دارد  و با توجه به بناهای تاریخی که در آن واقع شده، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 این شهر در گذشته در مسیر جاده‌ابریشم قرار داشت و بازرگانان زیادی از آن عبور می‌کردند، از این رو بهترین بناها در این شهر ساخته می‌شد تا گردشگران و مسافران بیشتری را جذب کند. حدود 57‌بنای تاریخی مربوط به دوران مختلف امروز در این منطقه باقی مانده و جز‌و آثار ملی ایران شناخته می‌شود.

 به‌دلیل وجود این بناهای تاریخی در گذشته کمتر به توسعه فضاهای شهری آن توجه می‌شد و برای حفظ این آثار بسیاری از برنامه‌های توسعه شهری در این منطقه با دقت نظر زیادی به اجرا در‌می‌آمد. اما اکنون با رشد جمعیت شهر‌نشینی در تهران با همان  دقت وحساسیت قبلی، بسیاری از معابر شهری تهران تعریض شده تا تردد در آن‌ها به‌سهولت صورت گیرد.

 منطقه‌20 که در آن شهر‌ری نیز واقع شده در این طرح قرار گرفته و برای تعریض آن برنامه‌ریزی شده است. شهرداری منطقه‌20 تهران برای این‌که به آثار باستانی و تاریخی این منطقه آسیبی نرسد و از سویی مشکلات شهری در این منطقه نیز رفع شود، اقدام به جلب مشارکت‌های مردمی برای رفع این مشکلات کرده‌است.

 بر‌همین‌اساس، برای تعریض برخی از معابر اصلی در منطقه مزایایی را برای افرادی که در این مشارکت سهیم باشند، در‌نظر گرفته‌است. از زاویه‌ دیگری که به این  قسمت از تهران نگاه می‌کنیم، به‌دلیل وجود بارگاه مطهر حضرت‌‌عبدالعظیم(ع)، این منطقه جزو مناطق مذهبی و گردشگری محسوب می‌شود که بسیاری از مردم را به سوی خود  جذب
می کند .

سرازیر شدن خیل عظیم مردم در ایام مختلف سال به منطقه‌20 باعث بروز مشکلات ترافیکی در این منطقه می‌شود. این مشکلات ناشی از ‌کم‌عرض بودن خیابان‌های اصلی و قدیمی است که سالیان سال به همین شکل مورد استفاده قرار گرفته. این خیابان‌ها گنجایش کافی برای تردد هزاران خودرو را در طول شبانه‌روز ندارند و از‌این‌رو در بیشتر ساعات روز این منطقه با مشکلات ترافیکی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

ارایه تسهیلات به شهروندان

منطقه‌20 یکی از مناطق بزرگ تهران از نظر مساحت به‌حساب می‌آید که جمعیت زیادی در آن ساکن است. به‌دلیل کمبود‌ فضا در این منطقه، بسیاری از ساختمان‌ها با متراژ کم و در فضایی کوچک ساخته می‌شدند و همین موضوع باعث تراکم شهر‌نشینی در این منطقه شده‌است.

 در‌‌ کنار منطقه پر‌تراکم شهرنشینی، در این منطقه حدود 400‌روستا نیز وجود دارد و تردد ساکنان این مناطق مسکونی و روستایی در منطقه با توجه به ابعاد کوچک معابر آن به سختی انجام می‌گیرد. به‌همین‌خاطر شهرداری منطقه طرحی را برای تعریض معابر اصلی منطقه در‌نظر‌گرفته که پس از رفع معارضان به اجرا در‌خواهد آمد.

 اما برای اجرای این پروژه شهرداری منطقه تسهیلاتی را در اختیار شهروندانی که در این طرح مشارکت کنند، قرار می‌‌دهد. در واقع شهرداری منطقه‌20 به‌منظور اجرای طرح تعریض محورهای اصلی این منطقه اقدام به ارایه تسهیلات ویژه به شهروندان در زمان محدود کرده است‌.

خیابان‌های 60‌متری

استاندارد خیابان‌های درون‌شهری 60‌متر است که می‌تواند حجم زیادی از خودروها را در خود جای دهد. از این رو شهرداری منطقه‌20 نیز برای رفع مشکل ترافیکی منطقه در‌نظر دارد عرض خیابان‌ها را به 60‌متر افزایش دهد. مهندس عبدالهی با اشاره به این موضوع عنوان کرد: «‌عرض این خیابان‌ها را 60‌متر پیش‌بینی کرده‌ایم که در صورت مشارکت مردم و ساکنان حاشیه این خیابان‌ها به‌زودی اقدامات اولیه برای تعریض صورت‌می‌گیرد.

 در صورت مشارکت مردم و عقب‌نشینی املاک حاشیه خیابا‌ن‌ها، علاوه‌بر روان‌سازی ترافیکی منظر هسته مرکزی منطقه نیز زیباتر می‌شود. هدف ما نیز همین بوده و با فراخوانی که اعلام کردیم، امیدواریم هرچه سریع‌تر شهروندان منطقه برای واگذاری املاک خود اقدام کنند. با تعریض این خیابان‌ها در وهله اول مردم منطقه سود می‌برند و مشکلات تردد آن‌ها حل می‌شود.

محدودیت ارایه تسهیلات

شهرداری منطقه‌20 برای این‌که تسهیلات در‌نظر گرفته‌شده را به شهروندان ارایه دهد، مدت‌زمانی را مقرر کرده که در این زمان مالکان می‌توانند به شهرداری مراجعه و برای اقدامات بعدی دست به‌کار شوند. شهردار منطقه‌20 با اشاره به این‌که این تسهیلات در زمان محدود اعطا می‌شود، اعلام‌داشت: «‌با رایزنی‌های صورت‌گرفته و طی جلسه‌ای با مدیران ارشد شهرداری تهران موفق شدیم موافقت آن‌ها را برای ارایه این تسهیلات ویژه به شهروندان این منطقه جلب کنیم».

 شهردار سابق منطقه‌7 تهران با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در خیابان دماوند ورودی میدان امام‌حسین‌(ع) گفت: «‌میدان امام‌حسین‌(ع‌‌) سال‌های متمادی دچار مشکلات عدیده ترافیکی و خدماتی بود که با اجرای این طرح و تعریض این میدان منظر عمومی این منطقه به نحو مطلوبی تغییر یافت. همین طرح را در منطقه‌20 به اجرا در‌خواهیم آورد تا این منطقه نیز از لحاظ منظر شهری و هم‌چنین ترافیکی دگرگون شود».

یک‌متر تجاری برای مشارکت

شهردار منطقه‌‌20 شاید بیش از دیگران به مشکلات این منطقه آشنایی داشته‌باشد. وی با اشاره به مشکلات خاص این منطقه به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌شهرری قدمتی طولانی دارد و اغلب معابر اصلی آن کم‌عرض و فرسوده هستند که این امر باعث بروز مشکلات ترافیکی در معابر پر‌تردد این منطقه از جمله میدان اصلی شهر‌ری، خیابان‌های فداییان اسلام، خیابان ‌24‌متری رازی و قم شده است».

 به‌همین‌منظور طرحی آماده شده و گفته می‌شود به وسیله آن مشکلات ترافیکی منطقه رفع خواهد شد که این طرح با مشارکت شهروندان این منطقه به اجرا در‌می‌آید. مجتبی عبدالهی می‌افزاید: «‌برای تعریض خیابان‌های ذکر‌شده به مالکین واحدهای واقع در خیابان‌های فداییان اسلام و قم در ازای 3‌متر عقب‌نشینی ‌یک‌متر تراکم تجاری اعطا می‌شود که این امتیاز علاوه‌بر افزایش عرض گذر، منفعت اقتصادی را برای مالکان به‌همراه خواهد‌داشت».

همشهری مسافر

کد خبر 88234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز