تصادفات، پای ثابت همه اخبار حوادث است. از رسانه ملی گرفته تا رسانه‌های مکتوب و مجازی؛ حادثه‌ای که این روزها دیگر رنگ و بوی یک معضل را به خود گرفته است.

سناريوي تكراري تصادفات

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا:  پرونده سیاهش را که بررسی می‌کنیم رد پای عوامل انسانی در رأس دیده می‌شود که در سایه توسعه شهرها و رونق ماشین‌سواری و از آن بدتر موتورسواری، هر روز بیشتر می‌شود. منطقه ۱۱ از منطقه‌های پر تردد پایتخت است که هر روز عرصه خیابان‌هایش شاهد تردد هزاران وسیله نقلیه است. ‌ به گفته «عبدالمطلب توجهی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۱، تردد بیش از حد موتورسیکلت‌ها از معابر پیاده و سواره منطقه و رعایت نکردن قانون از سوی موتورسوارها و راننده‌ها باعث شده تا هر روز شاهد بروز تصادفات مختلف در منطقه باشیم.  

منطقه ما با داشتن بالغ بر ۷۰ کیلومتر طول شبکه معابر روزانه شاهد ۳۴۱ هزار و ۲۷۶ سفر تولیدی و ۴۴۷ هزار و ۳۵ سفر جذبی است. این منطقه در دلش هم خطوط ۲، ۳ و ۷ مترو شهری را جا داده و هم خطوط ۲، ۴ و ۷ اتوبوس‌های تندرو را. مجموع طول مسیرهای تندرو عبوری از این منطقه به حدود ۸ کیلومتر می‌رسد. ناگفته نماند که فعالیت ۴۴ خط تاکسی و ۳۵ خط اتوبوس معمولی از دیگر ظرفیت‌های حمل‌ونقل این منطقه است.  

  • سهم سواری‌ها در تصادفات

یکی از مهم‌ترین علت‌های وقوع تصادفات در منطقه ما تعدد و تکثر سواری‌هایی است که این روزها هم در شکل ماشین‌های باربری فعالیت می‌کنند و هم مسافرکش‌های شخصی. این حرفی است که اهالی میدان انقلاب می‌زنند. «علی صادقی» یکی از ساکنان این محله می‌گویند: «مصداق این مدعا آشوب میدان از حضور مسافرکش‌های شخصی است.

البته این قصه تنها در میدان انقلاب نیست و می‌شود در گوشه‌گوشه تهران شاهدش بود.» گرچه تصادف موضوعی مشخص و تعریف‌شده در یک محله و محدوده نیست و امکان وقوعش در هر نقطه‌ای از شهر و منطقه ممکن است، اما برخی از خیابان‌ها از جمله کارگر جنوبی از آن خیابان‌هایی است که هر روز شاهد وقوع تصادفات زیادی است. «حسین پیردل» یکی از کاسبان قدیمی‌ این محل هم به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «بافت تجاری خیابان و تردد زیاد خودروهای باربری و موتورسیکلت‌ها باعث شده تا هر روز شاهد وقوع تصادفات و درگیری میان مردم باشیم.»

  • سناریوی تکراری در تقاطع مالک اشتر

برای اینکه پای درددل مردم منطقه از گره‌های کور ترافیکی منطقه بنشینیم، کافی است نام چند تقاطع از جمله چهارراه لشکر را در هر محفلی ببریم. آن وقت است که شهروندان زبان به گلایه می‌گشایند و از مشکلات این تقاطع برایمان می‌گویند؛ تقاطعی که به گفته «اکبرحسینی» یکی از کاسبان محدوده هر روز در آن سناریوی تصادفات تکرار می‌شود. شاید یکی از مشکلات این چهارراه به گفته این کاسب، جای خالی پل عابرپیاده باشد باعث شده تا عابران همیشه با دردسر از عرض خیابان رد شوند.  

  • خطر در خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو

گرچه خطوط تندور به نظر می‌رسد یکی از امن‌ترین و سریع‌ترین نقاط‌ ترددی هستند، اما رانندگان اتوبوس این را تأیید نمی‌کنند. یکی از راننده‌های خطوط ویژه منطقه که نخواست نامی‌ از وی در این گزارش برده شود، می‌گوید: «رانندگان به وی‌زه راکبان موتورسیکلت‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند و در ساعت پیک ترافیک با ورود به خط ویژه هم باعث بروز تصادفات می‌شوند و هم زمان‌ تردد اتوبوس‌ها را مختل می‌کنند و امکان وقوع تصادفات را بالا می‌برند.»

  • آواز مرگ در جوار پل‌های عابرپیاده

یکی دیگر از نقاط پرتصادف منطقه، میدان حر است. این موضوع را کاسبان حول میدان عنوان می‌کنند و می‌گویند: «روزی نیست که در میدان حر شاهد وقوع تصادف نباشیم.» از میدان‌ها و تقاطع‌ها و نقاط حادثه‌خیز دیگر که بگذریم، وقتی صحبت از تصادفات در محدوده پل‌های عابرپیاده می‌شود، کمتر کسی باور می‌کند این سازه‌های آهنی چه نقشی می‌توانند در تصادفات داشته باشند؛ سازه‌هایی که به گفته شهروندان بنا بر هزار و یک دلیل هیچ انگیزه‌ای برای مردم برای استفاده از آنها ایجاد نمی‌کنند.

یکی از این پل‌ها در مقابل بیمارستان فارابی است. این پل سازه فلزی غول‌پیکری است که اغلب اوقات از سوی عابران نادیده گرفته می‌شود. «محمد ایراندوست» از رانندگان تاکسی‌ مستقر مقابل بیمارستان است که به قول خودش تا به حال شاهد چندین تصادف عابر با خودرو در این محدوده بوده است. او می‌گوید: «عابران حوصله استفاده از پل را ندارند. از زیر پل‌ تردد می‌کنند و وقتی هم تصادفی رخ دهد، راننده مقصر است.»  در خیابان نواب هم پل‌های عابرپیاده را مورد بررسی قرار دادیم؛ همه سازه‌های آهنی بلندی که از داشتن پله برقی محروم بودند. «اشرف قهرمانی» از ساکنان این محدوده می‌گوید: «کم‌تر کسی توان بالا رفتن از این پله‌ها را دارد. به خاطر همین مردم ترجیح می‌دهند از زیر پل‌ تردد کنند.»

  • تلاش برای کاهش آمار تصادفات فوتی 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ در توضیح وضعیت نقاط حادثه‌خیز این منطقه می‌گوید: «در منطقه ۱۱ شاهد ۷۰ کیلومتر طول شبکه معابر هستیم. گرچه جمعیت منطقه حدود ۳۰۰ هزار نفر است، اما روزانه و به‌طور شناور بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت شناور در این معابر تردد می‌کنند.» «عبدالمطلب توجهی» با اشاره به اجرای طرح پیاده‌سازی نقاط تصادف روی نقشه GIS منطقه ۱۱ از سال ۱۳۹۳ تاکنون می‌گوید: «با اجرای این طرح ۴۴ نقطه حادثه‌خیز در منطقه ۱۱ شناسایی شد که از این مجموع ۳۹ نقطه را با اجرای کارهای اساسی اعم از اصلاح هندسی، نرده‌کشی، اجرای رفیوژ میانی، مناسب‌سازی، سکوسازی و... ایمن کرده‌ایم و ۵ نقطه باقیمانده تا پایان سال ایمن می‌شود.»

او با اشاره به پرحادثه‌ترین نقاط شناسایی شده در منطقه ۱۱ می‌افزاید: «محور خیابان هلال‌احمر، خیابان کارگرجنوبی، خیابان ولی‌عصر(عج) و وحدت اسلامی‌ به‌ترتیب بیشترین سهم تصادفات را در میان نقاط حادثه‌خیز منطقه داشته‌اند.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ یادآور می‌شود: «با اجرای طرح شناسایی نقاط حادثه‌خیز تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات هرساله کمتر شده است به‌طوری که تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات درون‌شهری منطقه در سال ۹۳ مجموعاً ۲۶ مورد بوده است. این آمار در سال ۹۴ به ۱۸ مورد، در سال ۹۵ به ۱۵ مورد، در سال ۹۶ به ۱۴ مورد و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ۱۳ مورد کاهش یافته است.» 

  • موتور سیکلت‌های بی‌قانون

توجهی در ادامه با اشاره به‌ تردد روزانه ۳۰ هزار موتورسیکلت در محورهای مواصلاتی منطقه ۱۱ می‌گوید: «منطقه ۱۱ با توجه به نزدیکی به بازار و همزمانی اجرای ۲ طرح ترافیک و زوج و فرد شاهد استقبال مسافران شهری از موتورسیکلت است؛ راکبانی که بیشترین تخلفات راهنمایی و رانندگی را در منطقه انجام می‌دهند، از ناایمن کردن پیاده‌راه‌ها گرفته تا ایجاد معضلات ترافیکی و بسترسازی برای وقوع تصادفات در خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو.»

او با اشاره به اجرای طرحساماندهی موتورسیکلت‌ها در منطقه ۱۱ می‌گوید: «در ۱۹ نقطه از منطقه ۱۱ شاهد کلونی‌های پارک موتورسیکلت هستیم که تقاطع جمهوری‌ـ حافظ بزرگ‌ترین آنهاست.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۱ جمع‌آوری موتورسیکلت‌های پارک‌شده در کلونی‌های شناسایی‌شده را نخستین گام در برخورد با متخلفان برمی‌شمرد و می‌افزاید: «در گام بعدی به تعبیه فضایی برای پارک مجاز موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته‌ایم که یکی از این نقاط زیر پل حافظ و بخشی از خیابان جمهوری است.»

توجهی در ادامه از رایزنی با پلیس راهور و امضای تفاهمنامه‌ای برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌راه‌های منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: «در گذشته شهرداری منطقه با نصب دستک‌ها سعی بر جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌راه کرد که این امر مانع‌ تردد معلولان با ویلچر شد و مجبور به برداشتن دستک‌ها شدیم. امیدواریم در تعامل با پلیس راهور شاهد رفع این معضلات باشیم.»

کد خبر 557283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha