تردد عابران پیاده در تقاطع خیابان شهید آیت و خیابان دماوند با مشکلات متعددی همراه است.

عابرپیاده

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: این تقاطع یکی از مهم‌ترین و البته حادثه خیزترین تقاطع‌های محور دماوند است. به همین دلیل، برای حفظ امنیت عابران پیاده و نهادینه کردن احترام به آنها توسط رانندگان، پلیس راهور منطقه ۸ برای نخستین بار طرحی را مختص گذر عابرپیاده از کانال عابرپیاده اجرا کرده است. در این طرح، یک فاز از چراغ راهنمایی به عبور عابرپیاده اختصاص داده شده که به مدت ۲۰ ثانیه رانندگان در هرچهار طرف خیابان دماوند یعنی مسیر غرب به شرق و بالعکس و خیابان آیت مسیر جنوب به شمال و بالعکس، ایست کامل دارند تا عابرپیاده با ایمنی کامل از کانال عابرپیاده عبور کند. درگزارش زیر با جزئیات این طرح بیشتر آشنا می‌شویم.  

  • عابران در حیرت ایست کامل خودروها 

ساعت حدود ۱۲ ظهر است که همراه با رئیس دایره تصادفات پلیس راهور منطقه ۸ راهی خیابان دماوند می‌شویم. این خیابان در این ساعت از روز ترافیک نسبتاً روانی دارد. خودرو پلیس راهور در تقاطع خیابان آیت توقف می‌کند تا از نزدیک شاهد رفتارهای ترافیکی عابران و اجرای طرح ویژه مختص عابرپیاده شویم. چراغ راهنمایی هنوز سبز است. کمی زمان لازم است تا متوجه شویم به چه صورت رانندگان در چهار طرف این خیابان توقف می‌کنند. چراغ مختص عبور عابرپیاده‌روشن می‌شود و نوبت به عبور عابران پیاده می‌رسد. رانندگان در هرچهار طرف این محور یعنی جنوب به شمال خیابان آیت و بالعکس و غرب به شرق خیابان دماوند و بالعکس به مدت ۲۰ ثانیه توقف کامل می‌کنند تا عابران پیاده با امنیت کامل عرض خیابان را طی کنند. عابران یک به یک وارد کانال عابرپیاده می‌شوند. از نگاه بهت‌آمیز آنها به ایست کامل خودروها در جهت‌های مختلف خیابان ناگفته پیداست که متوجه اجرای طرح متخص عبور عابرپیاده نشده‌اند. هرچند بنرهای اطلاع‌رسانی هم در این تقاطع برای آگاهی شهروندان نصب شده‌ است اما برخی از عابران با بی‌تفاوتی به مسیر خود ادامه می‌دهند. صحنه متفاوتی است. احتمالاً برای نخستین بار بود که شاهد توقف کامل همه خودروها برای عبور عابرپیاده هستیم. 

  • توقف همه حرکت‌های ۴ طرف خیابان

برای نخستین بار است که در شهر تهران فازی در چراغ راهنمایی و رانندگی به عبور عابرپیاده در تقاطع خیابان آیت‌ـ دماوند اختصاص داده شده است. سرگرد «مهیا زکی‌زاده» رئیس دایره تصادفات پلیس راهور منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «در معابر مختلف سیکل چراغ راهنمایی شامل رنگ‌های سبز، قرمز و زرد است اما در اجرای طرح مختص تقاطع خیابان آیت، زمان مختص عبور عابران پیاده به سیکل عادی چراغ راهنمایی اضافه شده است. در این طرح ظرف مدت ۲۰ ثانیه تمام حرکت‌های ۴ طرف خیابان متوقف می‌شود تا عابران با امنیت کامل عرض خیابان را طی کنند. ما در اجرای این طرح می‌خواهیم رانندگان بدانند که عابرپیاده در این ۲۰ ثانیه حق تقدم دارد و عابران هم از حق تقدم رانندگان آگاهی پیدا کنند.»

  • نادیده گرفته شدن احترام به خطوط 

احترام به خطوط مختلف در کشور ما نادیده گفته می‌شود. این جمله را زکی‌زاده می‌گوید و ادامه می‌دهد: «‌«متأسفانه یکی از مواردی که از دید رانندگان و عابران مغفول مانده، اهمیت به خطوط راهنمایی است. در واقع احترام به خطوط در کشور ما نادیده گرفته می‌شود. در این حالت، چه خط‌کشی مسیرها باشد که مربوط به رانندگان است و چه خط‌کشی گذرگاه عابران پیاده از دید برخی شهروندان دور مانده است. در واقع، برخی شهروندان متوجه اهمیت این خط‌کشی‌ها نیستند.» زکی‌زاده به یکی از مشکلات ترافیکی در تقاطع خیابان‌های آیت‌ـ دماوند اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در زمینه احترام به خطوط، راکبان موتورسیکلت بسیاری را می‌بینیم که روی خط‌کشی یا کانال عابرپیاده توقف می‌کنند و یا شهروندانی که بدون توجه به حرکت خودروها به‌صورت ضربدری از ایستگاه اتوبوس در ضلع شمال خیابان آیت به سمت ایستگاه اتوبوس در ضلع غرب حرکت می‌کنند. دقیقاً در این حالت عابرپیاده وارد حریم راننده شده و در صورت تصادف عابرپیاده مقصر شناخته می‌شود.»

مهیا زکی‌زاده / رئیس دایره تصادفات پلیس راهور منطقه ۸
  • اهداف طرح ویژه عابرپیاده در تقاطع دماوند و شهید آیت

اجرای طرح‌های ویژه شهری با اهداف مشخص و معینی صورت می‌گیرد که اغلب از پشتوانه‌های تحقیقی و پژوهشی برخوردار است. طرح اختصاص فازی به چراغ راهنمایی و رانندگی برای عبور عابرپیاده در تقاطع خیابان‌های دماوند و آیت هم با اهداف چندگانه‌ای اجرایی می‌شود که به برخی از آنها می‌پردازیم. 
با توجه به اینکه تقاطع خیابان‌های آیت‌ـ دماوند یکی از مهم‌ترین و عریض‌ترین تقاطع‌ها است، این سؤال پیش می‌آید که چرا پل عابرپیاده در این تقاطع برای عبور عابران پیاده جانمایی نمی‌شود؟ 
زکی‌زاده در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «در هر مکانی نمی‌توانیم پل عابرپیاده جانمایی کنیم. در واقع، تقاطع آیت هم همین حالت را دارد و امکان جانمایی پل عابرپیاده در این مکان وجود نداشت. درخواست جانمایی پل عابرپیاده را دادیم اما امکان جانمایی پایه‌های پل وجود نداشت و به همین دلیل تصمیم به اضافه کردن فازی به سیکل چراغ راهنمایی مختص عبور عابرپیاده گرفتیم.»  زکی‌زاده با اشاره به ایمن‌سازی پل‌های عابرپیاده هم می‌گوید: «جانمایی پل یک بحث است و ایمن‌سازی آن هم بحث بسیار مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.»

  • عدم امکان جانمایی تایمر چراغ راهنمایی 

در تقاطع خیابان شهید آیت با نقص‌های ترافیکی بسیاری مواجه هستیم که پلیس راهور با شناسایی تک تک این نقایص در صدد رفع آنها است. زکی‌زاده با یادآوری این موضوع، می‌گوید «منطقه ۸ جمعیت ۴۲۵ هزار نفری دارد و ۱۳ کیلومترمربع مساحت آن است که ما به ازای هر کیلومترمربع حدود ۳۳ هزار تردد داریم. یعنی امکان وقوع هرگونه تصادفی در این منطقه در هر لحظه متصور است. با توجه به اینکه منطقه ۸ جزو مناطقی است که شب آن زنده است، ما هم در ساعات روز و هم شب درگیر مشکلات ترافیکی هستیم. وسایل نقلیه‌ای که در مسیر غرب به شرق خیابان دماوند در حال‌ تردد هستند، حین گذر از تقاطع نیروی هوایی با دو چراغ قرمز پی در پی مواجه می‌شوند که پس از عبور از آنها با فاصله کم به تقاطع خیابان آیت می‌رسند. 
به همین منظور رانندگان می‌بایست توجه کنند که بعد از عبور از تقاطع دوم نیروی هوایی برای توقف در خط ایست تقاطع خیابان آیت، با سرعت مطمئنه توقف کنند چراکه فاصله این دو تقاطع کم است و در صورت افزایش سرعت امکان بروز حادثه وجود دارد. این درحالی است که شهروندان درخواست جانمایی تایمر در این تقاطع‌ها را دارند که متوجه بشوند چقدر زمان چراغ سبز دارند.»  زکی‌زاده با اشاره به رد کردن جانمایی تایمر توسط مهندسان سازمان ترافیک می‌افزاید: «مهندسان سازمان ترافیک بر این اعتقاد هستند که جانمایی تایمر می‌تواند احتمال بروز تصادفات را افزایش دهد. به این صورت که رانندگان با دیدن تمام شدن تایم چراغ سبز سرعت خود را افزایش می‌دهند و این موضوع باعث ایجاد تصادف می‌شود.»

  • درخواست پلیس از موتورسواران
  1.  حرکت خلاف جهت موتورسیکلت‌ها درپیاده‌رو ضلع شمال تقاطع آیت در مسیر شرق به غرب و بالعکس ایمنی‌ تردد عابران پیاده را از بین می‌برد. راکبان موتورسیکلت به هیچ‌وجه   وارد حریم عابرپیاده شوند.  
  2.  پارک حاشیه‌ای وسایل نقلیه در ضلع جنوب‌شرقی تقاطع آیت عملاً باعث ایجاد تأخیر در تخلیه تقاطع می‌شود که رانندگان می‌بایست نسبت به رعایت این قوانین اهتمام داشته باشند.  
  3.  حرکت خلاف جهت موتورسیکلت‌ها در مسیر ویژه اتوبوس تندرو در مسیر شرق به غرب از ایستگاه ابوریحان به سمت ایستگاه آیت موجب بروز حوادث ناگواری می‌شود. راکبان موتورسیکلت نباید خلاف جهت‌ تردد کنند.  
  4.  عابران پیاده برای عبور از خیابان دماوند و عرض تقاطع آیت حتماً باید وارد کانال عابرپیاده شوند و از روی کانال عرض خیابان را طی کنند.
  • حرکت ضربدری مسافران اتوبوس‌های تندرو

۲ خط اتوبوس تندرو در خیابان آیت جنوبی و شمالی و خیابان دماوند به سمت غرب به شرق و بالعکس قرار دارد که رعایت نکردن قوانین ترافیکی توسط مسافران این اتوبوس‌ها مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. زکی‌زاده به رعایت نکردن قوانین ترافیکی توسط مسافران اتوبوس‌های تندرو اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این حالت مسافران اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های واقع در خیابان آیت شمالی و جنوبی از اتوبوس پیاده می‌شوند و برای تعیین و تغییر مسیر به‌صورت ضربدری به ایستگاه اتوبوس در مسیر شرق به غرب دماوند حرکت می‌کنند. یعنی درست مسافران از مرکز خیابان به‌صورت ضربدری ‌بدون توجه به خط‌کشی‌های ترسیم شده حرکت می‌کنند. این درحالی است که چهار کانال (خط‌کشی) ویژه عبور عابرپیاده در نظر گرفته شده است. این کانال‌ها اخیراً مجدد احیا و ترسیم شده ولی متأسفانه شهروندان برای اینکه زودتر وارد ایستگاه اتوبوس شوند، بدون توجه به کانال عابرپیاده به اصطلاح تقاطع را می‌برند و به‌صورت اریب حرکت می‌کنند و در این حالی است که رانندگان مطابق ماده ۱۰۱ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی‌انتظار دارند که اگر قرار است در زمان چراغ قرمز وسایل نقلیه ایست کامل داشته باشند، عابرپیاده هم در زمان چراغ قرمز عابرپیاده نسبت به اجرای قوانین اهتمام داشته و ایست کامل داشته باشد. در غیراین‌صورت، کارشناسان راهنمایی و رانندگی می‌بایست مطابق ماده ۲۱۵ راهنمایی و رانندگی، عابرپیاده را مقصر اصلی تصادف اعلام کنند.» 
 

کد خبر 544839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha