یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

الهام مرادی: می‌دانستید که سالانه حدود یک‌هزار نفر فقط در تصادفات رانندگی تهران کشته و حدود ۲۰ هزار نفر نیز در این حوادث و سوانح مجروح و مصدوم می‌شوند؟

خب حالا بايد چه كار كنيم كه اين آمار كمتر شود؟ مسلما يكي از راه‌حل‌ها اين است كه قوانين راهنمايي و رانندگي به شكل دقيق‌تري به اجرا درآيد. خب از هفته گذشته مديريت شهري هم پا به ميدان گذاشته و با اجراي طرحي به نام «خط سفيد» به‌دنبال افزايش ايمني شهروندان در رفت‌وآمدهاي شهري است. اگر از جزئيات اين طرح خبر نداشته باشيد احتمالا در روزهاي آينده با جرايم سنگين پليس مواجه خواهيد شد. اينجا مي‌توانيد مهارت حضور در اين طرح را ياد بگيريد. فقط يادتان باشد كه اين روزها مناطق ۸ و ۶ ميزبان اين طرح هستند و در هفته‌هاي آينده همه مناطق تهران به اين طرح مي‌پيوندند.

چه كساني مخاطب طرح هستند؟

عبارت «خط سفيد» به‌عنوان زبان هدايت عبور و مرور در شهر مورد توجه قرار گرفته تا عابران، راكبان موتورسيكلت و رانندگان اعم از رانندگان وسايل حمل‌ونقل عمومي و خودروهاي شخصي به‌عنوان ۳گروه مخاطب اصلي ترافيك تهران، از طريق تمركز و تأكيد بيشتر بر خطوط سفيد منقوش بر معابر شهر، به ضرورت توجه و اهميت بيشتر به نقش اين خطوط در برقراري نظم و ايمني عبور و مرور آگاه شوند. رنگ سفيد در سيستم خط‌كشي استاندارد ايران براي نشان دادن مسير حركت، تفكيك خطوط حركت در يك مسير، محدوده گذرگاه، خط‌كشي مسير عابر پياده و نظاير آن استفاده مي‌شود.

خط‌كشي عابرپياده چه تغييري كرده؟

اگر هنگام رانندگي يا پياده‌روي در معابر شهري مناطق 6 و8 نگاه دقيق‌تري به اطرافتان بيندازيد متوجه تغييراتي در خط‌كشي‌ها مي‌شويد. در اين طرح الگوي خط‌كشي تقاطع‌ها تغيير كرده و در تقاطع‌ها به جاي خط‌كشي نردباني از كانال عابر‌پياده استفاده شده است، به‌طوري كه خط‌كشي در مسير تردد عابران نباشد و ۲ خط موازي در عرض خيابان مسير تردد عابران را مشخص مي‌كند. (درست مثل تصوير همين صفحه) خط ايست توقف خودروها در گذرگاه‌هاي عابر پياده هم با فاصله 2/5متر از گذرگاه كشيده شده تا عابران پياده با ايمني بيشتري از گذرگاه عابرپياده تردد داشته باشند. گذشتن از اين خط قرمز مساوي است با جريمه شدن توسط دوربين‌ها يا پليس.

تغييرات خط‌كشي طولي خيابان چيست؟

يكي از مهم‌ترين تغييرات خط‌كشي معابر در طرح خط سفيد، افزايش خط‌هاي ممتد و جايگزين شدن آنها به جاي خطوط بريده يا منقطع است. حواستان باشد كه اين روزها با تغيير مسير حركت و تغيير خط توسط دوربين‌هاي ترافيكي جريمه مي‌شويد. اگر رانندگان در مسير خود حركت كنند و به مسير ساير خودروها احترام بگذارند، هم خودشان و هم ساير رانندگان سريع‌تر و به سلامت به مقصد مي‌رسند. در محدوده طرح خط سفيد وسايل نقليه بايد بين خطوط حركت كنند. در ضمن جان‌پناه‌هاي بيشتري هم در خيابان‌ها براي ايمني عبور عابران پياده اضافه شده كه رانندگان بايد هنگام عبور از كنار آنها بيشتر احتياط كنند.

با تخلف چقدر جريمه مي‌شويم؟

اين درست كه طرح خط سفيد قرار است كه بيشتر روي فرهنگ‌سازي در زمينه رفتارهاي ترافيكي تمركز كند اما اينطور هم نيست كه متخلفان در طرح خط سفيد نقره داغ نشوند. پليس راهنمايي و رانندگي اعلام كرده كه در محدوده اين طرح، عدم‌حركت بين خطوط ۴۰ هزار تومان و تجاوز به گذرگاه عابرپياده كه در ميان شهروندان بانام طرح «ايست به احترام زندگي» معرفي شده ۲۰ هزار تومان جريمه خواهد داشت. يادتان باشد كه در اين طرح موضوع تجاوز خودرو به گذرگاه عابرپياده با تخلف عبور از چراغ قرمز متفاوت است. ‌عبور از چراغ قرمز همان جريمه‌ سنگين ۱۰۰ هزار توماني را در پي دارد.

عابران پياده بايد چه كار كنند؟

بيش از ۵۰ درصد تلفات سوانح رانندگي در تهران، عابران پياده هستند. رعايت نكاتي در حفظ و افزايش ايمني عابران پياده هنگام عبور و مرور مؤثر و ضروري است كه عبارتند از: عبور از گذرگاه عابر پياده، آشنايي با خطوط، تابلو‌ها و علائم ترافيكي و راهنمايي مربوط به عابران پياده، عبور صحيح از عرض خيابان‌هاي يكطرفه و دوطرفه، توجه به چراغ عابرپياده، استفاده از پل‌ عابرپياده، عدم‌عبور از خطوط ويژه اتوبوس، سواره‌رو‌ها و تونل‌هاي شهري، عدم‌حركت طولي و عبور مورب از خيابان، پرهيز از پياده‌روي در حاشيه سواره‌رو، عدم‌عبور از موانع مياني يا حاشيه بزرگراه‌ها

تغييراتي كه بايد حواستان باشد

اگر جزو متخلفان قوانين رانندگي هستيد و فكر مي‌كنيد كه اگر حواستان به بودن و نبودن مأموران راهنمايي و رانندگي باشد اتفاقي نمي‌افتد سخت در اشتباهيد، در طرح خط سفيد معابر شهري بيشتر از گذشته به دوربين‌هاي نظارت تصويري، دوربين‌هاي ثبت تخلف سرعت، دوربين‌هاي ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و سيستم‌هاي هوشمند زمانبندي تقاطع‌ها تجهيز شده‌اند. اگر جزو مسافربران هستيد درخصوص توقف براي سوار و پياده كردن مسافر در ۱۵ متر بعد از تقاطع‌ها سختگيري بيشتري خواهد شد. همچنين حركت گردش به راست هنگام چراغ قرمز هم با جريمه سنگين همراه خواهد بود. درضمن حواستان بيشتر به پارك خودرو در مكان مناسب، عدم‌پارك دوبل و ايجاد سد معبر باشد چون مأموران در محدوده اجراي طرح خط سفيد حضور پررنگ‌تري دارند.

از خط سفيد بيشتر بدانيد

اگر خودرو‌ها در خط خود حركت كنند و به‌صورت ناگهاني وارد ساير خطوط نشوند، نه‌تنها امكان بروز حوادث احتمالي را كاهش مي‌دهند بلكه با آرامش به‌مراتب بيشتري و در مدت زمان به‌مراتب كمتري به مقصد خواهند رسيد.

نه‌تنها سواره‌ها بلكه بسياري از پياده‌ها نيز به خط‌كشي‌ها و پيام‌هاي نوشتاري دقت نمي‌كنند. متأسفانه به‌دليل اينكه برخي از عابران پياده خود را در هاله‌اي از مصونيت قانوني احساس مي‌كنند، اجازه هرگونه رفتار غيرقابل پيش‌بيني همچون پرش از نرده‌هاي جدا‌كننده خطوط بي‌آرتي، رد شدن از گاردريل‌هاي وسط بزرگراه‌ها، عبور قُطري از چهارراه‌ها و ميدان‌ها و دويدن ناگهاني به وسط خيابان را به‌خود مي‌دهند.

گروهي از عابران پياده به‌گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه گويي مسئوليت حفظ جان آنها بر عهده ديگران است و رانندگان موظف هستند جور بي‌‌توجهي آنها را بِكشند. نبايد اينگونه باشد كه عابران پياده با خونسردي هر چه تمام‌تر و با بي‌اعتنايي كامل نسبت به اطراف خود و درحالي‌كه با تلفن همراه خويش صحبت مي‌كنند يا نسبت به ارسال و دريافت اس‌ام اس اقدام مي‌كنند، در هر زمان و از هر مكان كه اراده مي‌كنند، عبور كنند.

طرح خط سفيد تا پايان سال ۹۳ به اجرا درمي‌آيد و خيلي از كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه با پايان اين طرح، فرهنگ ترافيك شهروندي ارتقاي قابل توجهي پيدا خواهد كرد.

خط سفيد، دركدام معابر شهري؟

خط سفيد به‌عنوان زبان هدايت شهروندان از بزرگراه شهيد بابايي آغاز مي‌شود و بعد از عبور از بزرگراه‌هاي صدر و نيايش به ميدان شهران مي‌رسد. همچنين بزرگراه شهيد همت و آزادگان هم ۲ بزرگراه ديگر محل اجراي اين طرح است. در ضمن طرح خط سفيد بيشتر خيابان‌هاي حافظ، طالقاني، بهشتي و مطهري در منطقه ۶ و خيابان‌هاي شهيد آيت، شهيد ثاني و جانبازان در منطقه ۸ را زير ذره‌بين قرار داده و قرار است روزبه‌روز به تعداد اين معابر و بزرگراه‌هاي شهري اضافه شود.

کد خبر 283039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha