دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

اصغر اصغری: آمار‌ها می‌گویند بیش از ۷ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهرهای مختلف کشور در حال تردد هستند.

موتورسواری بدون طعم خطر

وسايل نقليه‌اي كه علاوه بر مقرون به صرفه‌بودن و كارايي فراوان، البته دل‌نگراني‌هايي هم ايجاد مي‌كنند. بيش از يك دهه مي‌شود كه اين وسيله نقليه در كلانشهرهايي مثل تهران حتي به وسيله‌اي براي كسب روزي تبديل شده است و كالا و مسافر جابه‌جا مي‌كند. با اين حال استفاده نادرست از اين وسيله نقليه باعث شده كه اكثرا تصور شود موتورسوار‌ها مصون از رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي هستند. راكبان متخلف براي رسيدن به هدف كه همانا رسيدن زود‌تر به مقصد باشد قوانين را زير پا مي‌گذارند، غافل از اينكه چشم تيزبين قانون همواره در پي آنهاست. اگر شما هم موتورسوار هستيد و از قوانين و مقررات مربوط به اين وسيله نقليه كمتر اطلاع داريد، اين گزارش را كه به كمك شهرام جباري‌زادگان، معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران تهيه شده بخوانيد تا هم به خود و ديگران آسيبي نزنيد وهم با اعمال قانون و جريمه‌هاي سنگين مواجه نشويد.

كلاه‌كاسكت قابلمه نيست!

سر انسان در برخورد‌ها و تصادفات رانندگي بيشترين آسيب را مي‌بيند و به همين دليل، همراه داشتن كلاه‌كاسكت ايمني براي راكب موتورسيكلت و همراه او در همه معابر شهري الزامي شده است. مطابق قانون، هم راكب و هم سرنشين بايد از اين قانون تبعيت كرده و سرشان را با كلاه‌كاسكت استاندارد محافظت كنند. عدم‌رعايت اين قانون حياتي علاوه بر اينكه تهديدي بالقوه براي سلامتي راكب و سرنشين به شمار مي‌رود برايشان جريمه ۳۰ هزار توماني و توقيف موتورسيكلت را به همراه خواهد داشت. البته همراه داشتن كلاه‌كاسكت ملاك نيست، استفاده كردن از آن مهم است؛ پس آن را فقط دست‌تان نگيريد.

وانت بار يا موتوربار؟!

چند سالي است كه حمل بار يا سرنشين به‌عنوان يكي از شغل‌هاي پردرآمد از سوي جمعيت موتورسوار مورد استقبال قرار گرفته است. قوانين راهنمايي و رانندگي حمل بار و مسافر را منوط به رعايت برخي شرايط كرده است. قاعده كلي مي‌گويد، جابه‌جايي بارهايي كه حجيم نيستند و جاي زيادي اشغال نمي‌كنند و همينطور همراهي يك سرنشين همراه با راكب موتورسيكلت فاقد اشكال قانوني است. اگر با موتورسيكلت بار حجيم و نامتعارف حمل كنيد به‌طوري كه بخشي از بار از بدنه موتور بيرون بزند، با جريمه ۱۰ تا ۴۰ هزار توماني مواجه مي‌شويد. همينطور جريمه حمل سرنشين غيرقانوني براي هر نفر ۱۰ هزار تومان تعيين شده است.

توليد صداي ناهنجار و دود ممنوع

اگر منابع توليد آلودگي صوتي را در شهر تهران بررسي كنيم، تقريبا نيمي از آن به موتورسيكلت‌ها مربوط است. ميزان آلايندگي صوتي موتورها در كشور ما ۸۳ دسيبل است، حال آنكه معيار استاندارد جهاني توليد صداي موتورسيكلت ۷۷ دسيبل تعريف شده است. تازه برخي از راكبان موتورسيكلت با دستكاري اگزوز صداي گوشخراش‌تري هم توليد مي‌كنند. قانون اينگونه موتورها را ۳ تا ۶‌ ماه توقيف مي‌كند، ضمن اينكه جريمه ۴۰ هزار توماني هم درنهايت نصيبشان خواهد شد. توليد دود شديد و ميزان آلايندگي بالا نيز همين جريمه‌ها را براي مالك موتورسيكلت ثبت مي‌كند.

حريم پياده‌رو را نگه داريد

حتما شما هم جزو شهرونداني هستيد كه به واسطه عبور موتورسوار‌ان از پياده‌رو حسابي شاكي شده‌ايد. ورود موتور‌ها به محل تردد عابران پياده نوعي تجاوز به حقوق آنها محسوب مي‌شود. البته گذشته از اينكه ورود به پياده‌رو مسئله تضييع حقوق شهروندان به شمار مي‌رود جرايمي را هم براي راكبان متخلف به‌دنبال خواهد داشت. در قوانين جديد ورود موتورسوار‌ها به داخل پياده‌رو جريمه ۵۰هزار توماني و ۵ نمره منفي برايشان به همراه مي‌آورد. ضمن اينكه موتورشان هم بايد يك هفته‌ توقيف شود. همچنين ورود موتورسوار‌ها به حريم عابران پياده، خطر بروز تصادف را نيز افزايش مي‌دهد.

اينجا جاي شما نيست!

ترافيك خيابان‌ها كه كمي سنگين مي‌شود سر و كله موتورسواران خاطي در خطوط ويژه تردد اتوبوس‌ها هم افزايش مي‌يابد؛ خط‌هايي كه براي تردد سريع وسايل نقليه عمومي يا امدادي طراحي شده‌اند معبر عده‌اي موتورسوار قانون‌گريز مي‌شوند اما اين پايان راه براي آنها نيست. تردد در اينگونه خطوط، جريمه ۵۰ هزار توماني را نصيبشان خواهد كرد. علاوه بر اين جريمه، موتورسيكلت هم يك هفته توقيف مي‌شود و درصورت تكرار اين تخلف، ميزان توقيف موتورسيكلت تا يك‌ماه افزايش مي‌يابد. فراموش نكنيد اگر در مسيرهاي ممنوعه تردد كنيد و به هر شكلي دچار حادثه و تصادف شويد، مقصر اول و آخر شما خواهيد بود.

تك چرخ نزنيد

آمارهاي پليس نشان مي‌دهد كه تخلف تك‌چرخ زدن با موتور در ميان موتورسوارهاي ۱۶ تا ۲۵سال بيشتر طرفدار دارد اما تك چرخ‌زدن و اجراي حركات نمايشي خطرناك در معابر شهري جريمه‌هاي سنگيني را براي مالك موتور به همراه خواهد داشت. برابر با قانون جديد پليس راهنمايي و رانندگي، تك چرخ زدن و انجام حركات نمايشي ۱۰۰ هزار تومان براي فرد متخلف آب مي‌خورد. ضمن اينكه توقيف موتور را هم بايد به مجموع جريمه‌هاي آن افزود. يادتان باشد موتور را دوچرخ ساخته‌اند تا هميشه روي 2چرخ آن حركت كنيد! چرا كه با انجام حركات نمايشي ۱۰ نمره منفي هم در كارنامه‌تان ثبت خواهد شد.

موتورسوار‌ان مراقب باشند

شهرام جباري‌زادگان، معاون آموزش سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران سال‌هاست در راه فرهنگسازي و آموزش رفتارهاي صحيح ترافيكي به شهروندان، فعاليت مي‌كند به‌طوري كه در سال‌هاي اخير، بيشتر برنامه‌هاي فرهنگي و آموزشي مرتبط با بحث رفتارهاي ترافيكي از سوي او و همكارانــــش اجرايي شده است.

روزهاي برفي، بدون موتور

دانستن نكاتي درباره قوانين راهنمايي و رانندگي مربوط به موتورسيكلت‌ها به شما كمك مي‌كند تا بهتر از اين وسيله نقليه استفاده كنيد و كمتر آسيب ببينيد.

روزهاي برفي ممنوع: حالا در روزهاي ابتدايي فصل سرد سال قرار داريم؛ فصلي كه احتمال بارش برف يا يخ بستن معابر در برخي از ساعت‌هاي شبانه روز افزايش مي‌يابد. طبق قوانين راهنمايي و رانندگي، استفاده از موتورسيكلت در اين روز‌ها كه جاده‌ها حالتي لغزنده به‌خود مي‌گيرند ممنوع است.

معاينه فني شويد: همه وسايل نقليه ملزم به داشتن برگه معاينه فني هستند و موتورسيكلت‌ها هم از اين قانون مستثني نشده‌اند. ۱۲ مركز معاينه فني در شهر تهران مستقر است كه ۱۰ مركز امكان صدور برگه معاينه فني ويژه موتورسيكلت را دارا هستند.

روي پل نرويد: تردد موتورسيكلت‌ها روي پل‌ها، احتمال بروز برخي حوادث را افزايش مي‌دهد. براي همين درصورت وجود مسير جايگزين، هرگز با موتورسيكلت از روي پل‌ها تردد نكنيد. عبور موتورسيكلت‌ها از تونل‌ها مثل تونل توحيد نيز ممنوع اعلام شده است.

حركت با چراغ روشن: بررسي وضعيت چراغ‌هاي عقب، جلو و راهنماي موتورسيكلت را فراموش نكنيد؛ چرا كه در ساعت‌هاي تاريك شبانه روز، اين وسايل نقليه كمتر در زاويه ديد ديگر راننده‌ها قرار مي‌گيرند.

کد خبر 282386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha