زمانی بود که ساکنان کم تعداد محله ده‌ونک مدت‌ها انتظار می‌کشیدند تا با دیدن رهگذری دلشان باز شود.

سمفونی

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا:  از آن روزها سال‌ها گذشته و این روزها سالخورده‌هایی که در نوجوانی با شمردن رفت‌وآمد افراد از محله برای خودشان سرگرمی درست کرده بودند از سرو و صدا و ترافیک سنگین ایجاد شده در محله‌شان سرسام گرفته‌اند. وجود ۱۳ تعمیرگاه در ۲ سوی خیابان اوستا در نزدیکی دانشگاه‌الزهرا(س) که سابق بر این مرکز ارائه خدمات عمومی به اهالی محله بود عامل اصلی همه دردسرهایی است که ساکنان ده‌ونک در این خیابان تحمل می‌کنند. تقریباً کسی را نمی‌توان پیدا کرد که در محله زندگی کند و از دست تعمیرکاران به ناله در نیامده باشد. مسئولان شهرداری و راهور هم با این قصه دنباله‌دار آشنا هستند.

اهالی می‌گویند که افراد زیادی از نقاط دیگر تهران برای تعمیر خودروهای خود راهی محله ده‌ونک می‌شوند. تجمع خودروهای تصادفی و نبود جا در داخل تعمیرگاه‌ها چاره‌ای جز قرار دادن خودروها در خیابان نگذاشته است. ‌کاری که باعث شده ترافیک سنگینی در خیابان‌های منتهی به دانشگاه‌الزهرا(س) و خیابان‌های اطراف ایجاد شود. مأموران شهرداری و راهور هم چاره کار را در نصب تابلوی توقف ممنوع و حمل با جرثقیل دیدند؛ چاره‌ای که گویا کارساز نبود.
«چند سال قبل وقتی ترافیک در خیابان سنگین شد، مأموران راهور و شهرداری تابلوهایی را نصب کردند که توقف در این خیابان را ممنوع می‌کرد. تا چند روز وضع ترافیک بهتر شد اما یک روز دیدیم اثری از تابلوهای توقف ممنوع نیست. اهالی می‌گویند تعمیرکاران این تابلوها را کنده‌اند و به غیر از ۲، ۳ تابلوبقیه آنها جمع شده است.» این حرف را «کیارش فدایی» از اهالی خیابان اوستا می‌زند و می‌گوید: «همه جا قانون رعایت می‌شود. اما وقتی پای خیابان ما و تعمیرکاران خودرو در بین باشد، گویا قرار نیست قانون اعمال شود. صبح‌ها به قدری خودرو تصادفی و مشکل‌دار در خیابان توقف می‌کند که به غیر از یک لاین برای‌ تردد خودروهای عبوری راه دیگری وجود ندارد.»

سمفونی ناکوک تعمیرکاران

  • چرا ساماندهی به این محله نمی‌رسد

اهالی سرشان در حساب و کتاب است و خوب می‌دانند شهرداری در حال ساماندهی صنایع و مشاغل مزاحم شهر است؛ بسیاری از کسب و کارهایی که به هر دلیل برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کنند و نباید در حریم شهری باشند جمع‌آوری شده‌اند و در محله‌های مشخصی فعالیت می‌کنند. اما به گفته اهالی ساماندهی صنایع و مشاغل مزاحم شهری نه تنها به نفع آنها نشده بلکه به حضورمشاغل نامناسب در محله دامن زده است.
«قبلاً فقط یک تعمیرگاه درمحله فعالیت می‌کرد و کسی با حضورش مشکلی نداشت. همسایه‌ها حق همسایگی را رعایت می‌کردند و به سرو صدای کمی که از داخل تعمیرگاه به گوش می‌رسید عادت کرده بودند. همه چیز از ۲ سال قبل وقتی که ناگهان تعداد زیادی از مغازه‌های راسته خیابان اوستا تغییرشغل دادند و تبدیل به تعمیرگاه شدند شروع شد.

سمفونی ناکوک تعمیرکاران
کیارش فدایی/ از اهالی خیابان اوستا

واقعاً نمی‌دانم چطور شد سرو کله این همه تعمیرکار آن هم یک روزه در محله ما پیدا شد و آسایش را از ما گرفت.» حرفهای «حسین حمیدی» از قدیمی‌های محله نشان می‌دهد که بافت محله طی یکی دو سال اخیر به شدت تغییر کرده و این تغییر آسیب جدی به آن زده است. این هم‌محله‌ای قدیمی می‌گوید که محل سکونتش صفای گذشته را ندارد: «خیابان ما قبلاً مصالح‌فروشی، قصابی، نانوایی، مرغ‌فروشی، موزاییک‌فروشی و شیشه بری را در دل خود جا داده بود. مالک همه این مغازه‌ها یک نفر است. این فرد با اجاره مغازه‌هایش به ۱۳ تعمیرکار خودرو، بافت محله را یک‌شبه تغییر داد. تا جایی که می‌دانم هیچ‌کدام از این مغازه‌ها از شهرداری یا دستگاه‌های مسئول جواز کسب در این محله را ندارند. نمی‌دانم چرا با تعمیرکاران خودرو و حضور غیرقانونیشان درمحله برخورد نمی‌شود.»

سمفونی ناکوک تعمیرکاران
حسین حمیدی/ از قدیمی‌های محله
  • شیرینی‌فروشی در دل روغن و گریس

برخی راسته‌های تجاری وقتی به شغلی معروف می‌شوند ممکن است به کسب و کارهای دیگر آسیب بزنند یا حداقل آنها را کم رونق کنند. حکایت تغییر فعالیت راسته کاسبان خیابان اوستا هم از آن مسائلی است که باعث شده برخی کسب و کارهای قدیمی و باسابقه این خیابان درآتشی که تعمیرکاران خودرو افروخته‌اند بسوزند. کسب و کار شیرینی‌فروشی قدیمی این راسته که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد در سایه فعالیت تعمیرگاه‌های خودرو به قول مالکش به خاک نشسته است. کم رونق شدن کسب و کار تنها شیرینی‌فروشی خیابان فقط به دلیل نبود جای پارک خودرونیست. مشتریان کم تعداد شیرینی‌فروشی می‌گویند دلشان به خرید شیرینی از این مغازه نیست. «بهادر استادی» از شهروندان می‌گوید: «شما جای ما باشید از جایی که بوی گریس و روغن و رنگ می‌آید حاضرید چیزی بخرید و بخورید؟ چون عجله دارم و در این نزدیکی شیرینی‌فروشی نیست ناچار شدم از اینجا خرید کنم.» او ادامه می‌دهد: «خرید از مکانی که محدوده‌اش تا این اندازه مشکلات بهداشتی دارد کار سختی است اما گاهی وقت‌ها باید چشم خود را روی این مسائل ببندیم و خرید پرریسکی انجام بدهیم.»

کد خبر 631930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha