این روزها مشکلاتی نظیر نبود جای پارک، توقف دوبله و راهبندان نه تنها در معابر باریک محله‌های شلوغ، که حتی در خیابان‌های عریض و محله‌های نه چندان شلوغ هم دیده می‌شود.

جاي پارك

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  مصداق این سخن، خیابان ۲۴۴ محله کوهسار در شمال شرق پایتخت است که با وجودعریض‌ بودن، مشکلات متعدد ترافیکی دارد. ساکنان خیابان می‌گویند این مشکلات ناشی از وجود اصناف مزاحم، فراوانی واحدهای تجاری و نظارت ناکافی پلیس راهور است و خواستار رسیدگی و رفع آنها هستند. هفته گذشته به درخواست اهالی برای تهیه گزارش به این خیابان رفتیم.

  • رزرو جای پارک برای مشتری‌ها

خیابان ۲۴۴ یکی از فرعی‌های خیابان استخر است که یک طرفش به استخر و سر دیگرش به خیابان بختیاری می‌رسد. ساختمان سرای محله و دفتر یک مرکز خیریه در ابتدای خیابان قراردارد و به ردیف تا انتهای خیابان مغازه‌های نانوایی و میوه‌فروشی و سوپرمارکت و تعمیرگاه در لابه‌لای خانه‌ها به چشم می‌خورد.

خیابان عریض است و در دو طرفش خودروها به‌صورت عمودی توقف کرده‌اند. با وجودی که نزدیک ظهر و خیابان نسبتاً خلوت است اما به جز چند فضای خالی جلو مغازه‌ها، تقریباً جای پارک پیدا نمی‌شود. جلو مغازه میوه‌فروشی ابتدای خیابان می‌ایستیم تا با فروشنده صحبت کنیم. همین موقع پرایدی از راه می‌رسد و راننده که مرد جوانی است می‌خواهد ماشین را جلو مغازه پارک ‌کند. میوه‌فروش که سرش خلوت است از همان داخل مغازه با صدای بلند می‌گوید «آقا! اینجا پارک نکن! ‌» راننده سرش را از شیشه بیرون آورده و می‌گوید: «فقط چند دقیقه، زود برمی‌گردم...» اما میوه‌فروش با این بهانه که اینجا جلو مغازه‌ام است و مشتری‌ می‌آید و... اجازه پارک به راننده پراید نمی‌دهد و مرد جوان بعد از جروبحث و غرولند با کلافگی ماشین را سر وته کرده و می‌رود.  

  • دردسر وانتی‌ها و توقف دوبله 

بانوی جوانی که در پیاده‌رو، شاهد مشاجره کوتاه راننده و میوه‌فروش است، می‌گوید: «باز خدا خیرش بدهد که بی‌خیال شد و رفت بعضی‌ها اعصاب ندارند و زود دعوا راه می‌اندازند...» از او که خودش را «برغمدی» و از ساکنان قدیمی محله معرفی می‌کند درباره مشکلات خیابان ۲۴۴ می‌پرسیم که می‌گوید: «الان صبح است و اینجا خبری نیست شما اگر غروب بیایید، متوجه می‌شوید چه خبر است.»

او به مغازه‌های مکانیکی کنار خیابان اشاره می‌کند و می‌گوید: «از غروب تا سر شب جلو هرکدام از این مغازه‌ها چند ماشین به‌صورت دوبله و سوبله پارک می‌کنند و کلا راه را می‌بندند، به‌طوری که در این خیابان فقط یک راه باریک می‌ماند. برای همین ترافیک و دعوا می‌شود و اعصاب همه به هم می‌ریزد.» برغمدی در ادامه می‌گوید: «بدتر از همه سروکله وانتی‌های میوه‌فروش هم پیدا می‌شود، آنها هم در هر جای خیابان که دلشان بخواهد می‌ایستند و کاسبی می‌کنند.» برغمدی نفسی تازه کرده و ادامه می‌دهد: «چند باربا همسایه‌ها به ۱۳۷ زنگ زدیم و این مشکلات را گفتیم اما هیچ فایده‌ای ندارد. پلیس راهور هم به اینجا سر نمی‌زند.» 

  • نبود بازار میوه و تره‌بار
جعفر محمدی/دبیر شورایاری محله کوهسار

دبیر شورایاری محله کوهسار درباره مشکلات ترافیکی خیابان ۲۴۴ می‌گوید: «با اینکه خیابان عریض است اما چون بافت غالبش تجاری است، به دلیل توقف دوبله مشتریان جلو مغازه‌ها، عرض خیابان کم و غروب‌ها که‌ تردد زیاد است، ترافیک سنگین می‌شود. همچنین اهالی از وجود تعمیرگاه‌ها که فعالیتشان با آلودگی محیطی و سروصدا همراه است و همین‌طور برخی کاسبان که زباله‌هایشان را در پیاده‌رو و جدول می‌ریزند، هم گلایه دارند.»

«جعفر محمدی» درباره اقدامات شورایاری برای پیگیری مشکلات خیابان می‌گوید: «در بازدید میدانی با شهردار ناحیه این موضوعات مطرح شده است که شهرداری هم به کاسبان متخلف تذکر داده که زباله‌هایشان را در مخازن بریزند و پیاده‌رو را آلوده نکنند. اما درباره بافت تجاری غالب خیابان نمی‌شودکاری کرد چون این واحدهای تجاری اینجا همه سند مالکیت و پروانه کسب دارند و فعالیتشان غیرقانونی نیست.»

دبیر شورایاری محله با بیان اینکه سر نخ برخی از مشکلات این خیابان از جمله تعدد میوه‌فروشی‌های ثابت و سیار به نبود بازار میوه و تره‌بار در محله می‌رسد، می‌گوید: «از چند سال پیش شهرداری زمینی را در خیابان «بم» برای ساخت بازار میوه و تره‌بار به سازمان میادین میوه معرفی کرده اما در عمل هنوزکاری انجام نشده است و زمین خالی است؛ اگر این بازار راه‌اندازی شود بخشی از مشکلات این خیابان و محله کوهسار حل می‌شود.» 

  • از تخلفات عکس بگیرید
سرهنگ بردیا دریکوند/رئیس پلیس راهور منطقه 4

گلایه اهالی از تخلفات ترافیکی خیابان ۲۴۴ و نبود نظارت پلیس راهور در این محدوده را با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه در میان می‌گذاریم. سرهنگ «بردیا دریکوند» با بیان اینکه تیم‌های پلیس راهور پنجشنبه تعطیل هستند و از ساعت ۲۱ تا ۲۴ در محدوده خیابان استخر حضور دارند می‌گوید: «در سایر روزها ماشین‌های پلیس ضمن گشتزنی با دوربین‌هایی که روی خودرو هست از خودروهای متخلف که با توقف دوبله یا سایر تخلفات مشکلات ترافیکی ایجاد کرده‌اند، عکس می‌گیرد و پیغام اخطار و صدور جریمه برای راننده ارسال می‌شود.»

سرهنگ دریکوند در ادامه می‌افزاید: «مدتی پیش برای کاهش ترافیک در محدوده، فرعی‌های خیابان استخر را یکی در میان یکطرفه کردیم و تابلوهای ترافیکی را نصب کردیم اما اهالی برای مخالفت با اجرای طرح، شبانه تابلوها را رنگ کردند.» رئیس پلیس راهور منطقه با تأکید بر تداوم گشتزنی پلیس در محدوده استخر می‌گوید: «چون پلیس همیشه حضور ندارد در دیداری که با اعضای شورایاری داشتیم خواستیم از خودروهای متخلف عکس بگیرند و همراه با زمان و مکان دقیق تخلف؛ برای ما ارسال کنند.» 

  • شهرداری زمین مناسب بدهد
امیر رجبی/مدیر بازارهای روز شرق منطقه 4

وضع ساخت و راه‌اندازی بازار میوه‌وتره‌بار در زمین خیابان بم را از مدیر بازار روزهای شرق منطقه ۴ جویا می‌شویم. رجبی با بیان اینکه زمین خیابان بم مناسب ساخت بازار میوه و تره‌بار نیست، می‌گوید: «برای ساخت بازار میوه و تره‌بار، یک تیم کارشناسی از طرف سازمان میوه و تره‌بار، موضوعاتی مثل ایمنی محل، در دسترس بودن برای اهالی، فاصله با نزدیک‌ترین بازار میوه و تره‌بار، داشتن صرفه اقتصادی برای تأمین حداقل هزینه‌های ضروری و... را بررسی می‌کند و در صورت تأیید بازار ساخته می‌شود اما زمین پیشنهادی شهرداری به دلیل وجود کابل برق فشار قوی ناایمن است و طبق نظر کارشناسان موقعیت محلی آن به گونه‌ای است که توجیه اقتصادی برای تأمین حداقل هزینه‌های تمام شده را هم ندارد.» «امیر رجبی» می‌افزاید: «سال گذشته بازار میوه و تره‌بار خیابان استخر به دلیل نداشتن مشتری جمع شد از این‌رو ارزیابی اقتصادی برای جانمایی بازار ضروری است.» 

  • پاسخ مسیول /زمین مناسب نداریم 

وضعیت بازار روز و تره‌بار محله کوهسار را از شهرداری منطقه پیگیری کردیم. روابط‌عمومی شهرداری با بیان اینکه زمین خیابان بم برای ساخت بازار میوه و ‌تره‌بار مورد تأیید سازمان مدیریت میادین ‌تره‌بار شهر تهران قرار نگرفته، می‌گوید: ‌ «در حال حاضر ساخت بازار میوه و ‌تره‌بار در محله کوهسار به دلیل نبود زمین مناسب منتفی است.»

کد خبر 578704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha