شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

حمیدرضا بوجاریان-خبرنگار:حدود دو سال پیش بودکه همشهری محله، گزارشی از آغاز روند اجرای طرح توسعه دسترسی به مترو ایستگاه 15 خرداد، منتشر کرد.

مناطق شهر

آن زمان مسئولان وقت شهرداری، خبر از بهره‌برداری این طرح در مدت کوتاهی داده بودند. از آن زمان تاکنون زمان زیادی گذشته و هنوز این طرح به بهره‌برداری نرسیده است. این بار خبرنگار همشهری محله از مسئولان شهرداری سؤال کرده که طرح در چه مرحله‌ای است. مسئولان شهرداری با دست پر پاسخگوی سؤالات خبرنگار ما شده‌ و وعده داده‌اند به شرط تأمین منابع مالی، تا 22 بهمن فاز اول و تا پایان سال فاز دوم این طرح به بهره‌برداری برسد تا هم از مشکلات ترافیکی در چهارراه کاهش یابد و نیز تردد مردم ایمن‌تر شود.

 زن و مرد، پیر و جوان برای رسیدن به ورودی بازار تهران همه در حال‌ تردد از عرض خیابان 15 خرداد هستند. آمارها از حضور روزانه تا 2میلیون نفر در بازار خبر می‌دهند. جمعیتی که تعداد زیادی از آنها مسیر چهارراه گلوبندک را برای ورود به بازار انتخاب می‌کنند و مشکل هم از همین‌جا شروع می‌شود.

سرازیر شدن جمعیت در این محدوده سبب خطرناک شدن عبور و مرور و ایجاد ترافیک شدید در خیابان 15خرداد شده است. نه راننده‌ها از این وضع راضی‌اند و نه پیاده‌ها. اندک افراد راضی از این وضع، مسافربرها و برخی کاسبان بَرِ خیابان هستند که پاخور خوبی دارند. «عباس محمودی» یکی از این کاسبان است: «به دلیل‌ تردد مردم از خیابان و عبورشان از کنار مغازه‌هایمان پاخورمان خوب است. اگر قرار باشد مردم دیگر در خیابان نباشند، کاسبی می‌خوابد.» او که به گفته خودش، زیر و بم طرح در دست اجرای شهرداری را در آورده است، حرفش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «اگر قرار باشد مردم به تونل زیرزمینی بروند، دیگر مغازه‌های ما را نمی‌بینند که بخواهند خرید کنند. کسب و کار ما کساد می‌شود و به جای آن کسب و کار کسانی که مغازه‌هایشان در میدان ارگ، جایی که قرار است مردم از تونل بیرون بیایند، بهتر از قبل می‌شود.» 

بر خلاف نظر این کاسب، برخی شهروندان از اینکه قرار نیست دیگر خطر تردد از خیابان شلوغ 15خرداد را به جان بخرند، راضی به نظر می‌رسند: «آنقدر موتور و ماشین از خیابان عبور می‌کند که هرچه حواس‌ها جمع باشد باز هم ممکن است تصادف شود. فکر می‌کنم راننده‌ها هم از این وضع ناراضی‌اند چون به دلیل رفت‌وآمد مردم از وسط خیابان، در ترافیک‌ گیر می‌کنند و به کارشان دیرتر می‌رسند.» 

«فاطمه احمدی‌نیا» که همراه با فرزندش برای خرید لباس به بازار آمده است و مشتری همیشگی این قطب اقتصادی پایتخت است‌، می‌گوید: «تردد از عرض خیابان مشکل است. زمان زیادی است که می‌گویند قرار است زیرگذر ساخته شود تا کسی از خیابان عبور نکند. اما فکر نمی‌کنم خبری از ساخت زیرگذر باشد.»

  • چرا طرح باید اجرا می‌شد؟ 

پیرزن خریدهایی را که از بازار کرده کشان‌کشان به ورودی مترو 15خرداد می‌رساند. پله‌های سنگی را که می‌بیند، مقداری مکث می‌کند و با صدایی که از خستگی رمقی در آن نیست، یا علی می‌گوید و خریدهایش را برمی‌دارد تا پله‌ها را با پا دردی که دارد «یکی یکی» پایین برود. «محمد اخوان» سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه، یکی از دلایل اجرای طرح «بهبود دسترسی به ایستگاه مترو» را همین موضوع می‌داند:

«پله‌های فعلی ایستگاه مترو سنگی هستند و تردد از آنها برای بسیاری از شهروندان به‌ویژه افراد ناتوان مشکل است. از سوی دیگر، ورودی مترو کوچک است و مسافران به‌صورت فشرده وارد آن می‌شوند. علاوه براین، شهروندانی که از خیابان ابوسعید و ضلع غرب میدان به سمت بازار می‌آیند مجبورند از عرض خیابان 15خرداد عبور کنند. این موضوع خطراتی برای افراد ایجاد می‌کند. برای برطرف کردن این مشکلات، از سوی شهرداری طرح بهبود دسترسی به مترو در بخش‌های مختلف چهارراه، در دستور کار قرار گرفته است.»

  • چه تغییری در خیابان رخ می‌دهد؟ 

شاید بسیاری از شهروندان این سؤال را داشته باشند که پس از پایان اجرای طرح و بهره‌برداری از پروژه، چه تغییری در خیابان ایجاد می‌شود. جواب این سؤال روشن است. دیگر خبری از عبور عابران پیاده از عرض خیابان نخواهد بود. اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد، سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه این‌گونه شرح می‌دهد: «وقتی مسافران در ایستگاه 15خرداد از قطار بیرون می‌آیند، بلافاصله با پله‌های برقی و دسترسی‌های جدیدی که در ضلع‌های غربی و شرقی ایجاد شده است از ایستگاه خارج می‌شوند. برای خروج از ایستگاه، حدود 150‌متر پیاده‌روی انجام می‌شود که بیشتر با پله برقی خواهد بود و مسافر، پیاده‌روی زیادی نمی‌کند.

خروجی‌های پیش‌بینی شده به میدان ارک و چهارراه گلوبندک است و مسافران مسیر خود را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنند.» او برای شهروندانی که قصد حضور در بازار را ندارند و با مترو به ایستگاه 15خرداد می‌آیند هم خبر خوبی دارد: «برخی افراد برنامه‌ای برای حضور در بازار ندارند و می‌خواهند فقط به خیابان 15خرداد بروند. برای این افراد که تعدادشان کم است، آسانسورهایی در نظر گرفته شده که می‌توانند با استفاده از آن خود را به سطح خیابان برسانند و دیگر نیازی به استفاده از پله‌های سنگی فعلی برای رسیدن به خیابان ندارند.» 

  • طرح در چه وضعیتی است؟ 


آن‌گونه که «اخوان» می‌گوید قرار است شهروندان در دسترسی‌های جدید، تا 17‌متر زیرزمین منتقل شوند که در نوع خود بی‌نظیر است: «تقریباً سالن‌های ایستگاه مترو 15خرداد به دسترسی‌های جدید به‌ویژه در ضلع غربی متصل شده است. تاکنون 65 درصد طرح انجام شده و بخش‌های سخت کار مانند حفاری تونل و بتن‌کاری‌ها به پایان رسیده و تنها بخش‌های نازک‌کاری باقی مانده که به سرعت در حال انجام است.»

  • زمان بهره‌برداری از طرح توسعه


مدت‌هاست دیوارهای آبی رنگ، رفت‌وآمد خودروها را در چهارراه گلوبندک از خیابان ابوسعید تا 15خرداد با مشکل روبه‌رو کرده است. بسیاری دوست دارند بدانند این دیوارها چه زمانی برداشته می‌شود. براساس گفته‌های اخوان، اگر روند کار و تأمین منابع مالی مانند ماه‌های اخیر به خوبی برای پروژه تأمین شود، تا پایان سال پروژه تحویل مردم می‌شود: «فاز اول طرح از جنوب غرب در چهارراه ابوسعید، 22 بهمن آماده بهره‌برداری می‌شود.

فاز دوم برای بهره‌برداری از ضلع شرق تا میدان ارک تا پایان سال آماده خواهد شد. با افتتاح فاز اول، دیواره‌های آبی در خیابان ابوسعید حذف و رفیوژ میانی خیابان برای جلوگیری از تردد عابرپیاده با گاردریل‌های شیشه‌ای مسدود می‌شود.»

  • حریم بناهای تاریخی حفظ شد

وجود ابنیه‌های تاریخی پرشمار و ضرورت حفاظت از این بناها در محدوده بازار از جمله موضوع‌هایی است که از سوی کارشناسان تأکید زیادی بر آن می‌شود. شاید همین نگرانی‌ها سبب شده است که طرح «توسعه دسترسی‌های مترو» رکورد خاصی را در اجرای پروژه‌های شهری منطقه داشته باشد. به گفته سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه، بناهای تاریخی زیادی در محدوده اجرای پروژه وجود دارد:

«حصار صفوی و چند بنای تاریخی باارزش در محدوده اجرای طرح قرار دارند. بر اساس دستورالعمل‌های بافت‌های تاریخی، حریم 5‌متر در بناهای تاریخی، برای گودبرداری باید لحاظ شود اما، برای حفظ بیشتر کالبد تاریخی، عمق بیشتری برای گودبرداری و حفر تونل در نظر گرفته شده است. در مراحل اجرای طرح، کارشناسان میراث فرهنگی حضور داشته و فعالیت‌های انجام شده را تأیید کرده‌اند.»

  •   نگاه                                  
  • ساکنان خیابان هاشمی از ترافیک دائمی گلایه‌مندند
  • خوش و رودکی در بن‌بست حصارهای ایمنی

فاطمه عسگری‌نیا-خبرنگار:
چند سال پیش وقتی نرده‌های ایمنی برای جلوگیری از عبور عرضی و ساماندهی عبور عابران پیاده دسترسی‌های محلی را با خیابان امام خمینی(ره) قطع کرد، مشکلات ترافیکی بسیاری پیش روی اهالی این محله‌ها قرار گرفت و موضوعی که سبب شد مسئولان منطقه در جلسات کارشناسی ترافیک و انتقال گلایه‌های مردمی به چاره‌اندیشی پیرامون آن بپردازند. دستاورد این جلسات گرچه گشایش تقاطع‌های قصرالدشت، جیحون و کارون را در پی داشت اما بسته بودن 2 تقاطع خوش و رودکی همچنان موجب مشکلات بسیار برای مردم است. 

  • بار ترافیکی سنگین در خیابان هاشمی

«محسن رهایی» دبیر شورایاری محله سلسبیل شمالی هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله می‌گوید: «در پی درخواست‌های مردمی واصله به شورایاری و شهرداری مبنی بر گشایش تقاطع‌های فوق، موفق به اخذ مصوبه فرمانداری در این‌باره شدیم اما هیچ‌وقت این مصوبات عملی نشد.» او با اشاره به مشکلات متعدد پیش روی مردم در سایه مسدود بودن تقاطع‌های فوق می‌گوید: «تقاطع امام خمینی (ره) - جیحون با اختیارات شهرداری منطقه و ناحیه بازگشایی شد و مردم نتیجه مثبت این اقدام را هر روز حس می‌کنند، اما سایر تقاطع‌ها همچنان بسته است.» 

  •  امکان بازگشایی تقاطع رودکی  و خوش وجود ندارد

«رضا زلفی» معاون ترافیک شهرداری منطقه 10 در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «خیابان امام خمینی(ره) در هر 500‌متر، دارای یک تقاطع است که با تلاش شهرداری منطقه، هم‌اکنون تقاطع‌های قصرالدشت، جیحون و کارون باز شده است.» او می‌افزاید: «امکان بازگشایی تقاطع خوش و رودکی با توجه به عدم اجرای طرح عقب‌نشینی املاک در این 2 خیابان و ریزدانه بودن آنها وجود ندارد و مردم مطمئن باشند که با بازگشایی این تقاطع‌ها مشکلات ترافیکی‌شان دو چندان می‌شود.» زلفی ادامه می‌دهد:

«از نگاه کارشناسی، باز بودن 5 بریدگی و تقاطع در طول خیابان امام خمینی(ره)، اعم از تقاطع قصرالدشت، جیحون، کارون، زیرگذر خیابان امام خمینی(ره) و نواب برای‌ تردد مردم کافی است و باز شدن مابقی این تقاطع‌ها خود مولد مشکلات جدید خواهد بود.»

  •   نگاه                                  
  • ترافیک هلال احمر به روایت مدیر محله
  • دوربین‌ها را جلوتر ببرید

بهاره خسروی-خبرنگار:
لاین کندرویی که به تازگی در بزرگراه نواب، مقابل بازار میوه و تره‌بار راه‌اندازی کرده‌اند، ترافیک زیادی را برای اهالی محله هلال‌احمر ایجاد کرده است. «محمد خزایی» مدیر محله هلال‌احمر این را می‌گوید و در ادامه توضیح می‌دهد: «متأسفانه یکی از ورودی محله ما از سمت بزرگراه نواب، خیابان اسکندری است که ابتدای آن از بزرگراه نواب شروع می‌شود. با توجه به حجم ترافیکی بزرگراه و اینکه سر خیابان هم بازار میوه‌ و تره‌بار وجود دارد، هنگام غروب ترافیک صبح اول وقت این محدوده صد چندان می‌شود.»

به گفته مدیر محله هلال‌احمر، بخش عمده ترافیک را دوربین‌های ابتدای خیابان اسکندری ایجاد می‌کند که اگر جای آن را چند متری تغییر دهند تا حدودی از حجم ترافیک این محدوده کاسته می‌شود. البته همه گره ترافیکی این محله فقط به این موضوع محدود نمی‌شود. موتورسیکلت‌فروشی‌های خیابان استخر نیز یکی دیگر از موارد ترافیکی محله هلال‌احمر است. همچنین اغلب کاسبان، حد فاصل بزرگراه نواب تا گمرک موتورسیکلت‌هایشان را در گوشه‌ای از خیابان پارک می‌کنند که همین موضوع سبب مسدود شدن یک لاین از خیابان و کند شدن مسیر خودروها و افزایش ترافیک می‌شود. 

  • جابه‌جایی دوربین امکان‌پذیر نیست

اهالی محله هلال‌احمر، مهم‌ترین مشکل ترافیکی این بخش از محله‌شان را وجود دوربین‌های ثبت ترافیکی و کنترل ورود و خروج خودروها به طرح می‌دانند. اما «حسن هدایی» رئیس نظارت و اجرای معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه 11 درپاسخ می‌گوید: «جابه‌جایی دوربین در این محدوده امکان‌پذیر نیست.»
این مسئول در این‌باره توضیح بیشتری می‌دهد: «نصب دوربین‌های کنترل ترافیک در این محدوده قانونی است. خیابان اسکندری هم یک خیابان دوطرفه است. همچنین پارکینگ بازار میوه و تره‌بار نواب، ظرفیت خوبی برای پارک خودروها دارد.

بیشترین زمان ترافیک از ساعت 6:30 تا 8:30 صبح برای تردد خودروهایی است که از خیابان اسکندری به سمت شمال نواب در حرکت هستند. البته در این محدوده مأمور راهور نیز حضور دارد.»هدایی درپایان درباره علت ایجاد ترافیک در خیابان استخر (مرادی) می‌گوید که این گره توسط کاسبان این محدوده ایجاد می‌شود که باید اداره سدمعبر با آنها برخورد و پلیس راهور اعمال قانون کند. 

کد خبر 422236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha