هنوز ۶ ماه نشده که قصه سنگفروش‌های اطراف میدان کتاب به پایان رسیده است.

ميدان تره بار

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: همان صنفی که به مشاغل مزاحم میدان تبدیل شده‌ بود و اهالی از طلوع آفتاب تا آخر شب با صدای دستگاه‌های برش سنگ، ‌ تردد کامیون‌های حمل بار و دیگر آلودگی‌های صوتی دست به گریبان بودند. آلودگی بصری میدان که بماند. حالا دل‌نگرانی تازه‌ای به جان اهالی دست انداخته که همین آرامش نیم‌بند را هم سلب کند. جابه‌جایی میدان تره‌بار محله از خیابان کوهستان به ضلع شمال غربی میدان کتاب، شاید دسترسی آسان‌تری برای اهالی باشد، اما تردد بالای مراجعان و هجوم خودروها و ترافیک، معضلی است که منجر به ناراحتی و گلایه اهالی شده‌است.

هنوز نیسان‌ها و کامیونت‌های حمل سنگ در اطراف میدان کتاب جا خوش کرده‌اند. با اینکه بساط سنگتراش‌ها از میدان جمع شده، انگار هنوز این صنف مزاحم میدان کتاب، نیمه جانی دارد و نیم نفسی می‌کشد. «محمدمهدی نثاری» عضو شورایاری محله آسمان‌ها می‌گوید: «میادین میوه و تره‌بار باعث شده شهروندان مایحتاج اولیه خود را به راحتی و با دسترسی آسان تهیه کنند. با توجه قیمت مناسب میوه در میادین میوه وتره‌بار، روز به روز این بازارها با اقبال عمومی مواجه می‌شوند. میدان تره‌بار خیابان کوهستان محله آسمان‌ها حدود یک دهه قدمت دارد.» 

  • جانمایی میدان تره‌بار 

انتقال میدان تره‌بار به شرط تأمین پارکینگ

موضوع جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار محله آسمان‌ها از سال ۱۳۹۸ مطرح شد و دغدغه دیگری برای اهالی رقم زد. نثاری می‌گوید: «شورایاری سال ۱۳۹۸ زمین‌های دیگری را برای جانمایی میدان تره‌بار محله معرفی کرد که دسترسی خوبی برای اهالی داشته باشد. اخیراً متوجه شدیم که بازار میوه و تره‌بار به میدان کتاب منتقل خواهد شد.» اما چرا میدان کتاب، ظرفیت پذیرش بازار تره‌بار را ندارد پرسشی است که نثاری این‌طور پاسخ می‌دهد: «بخشی از میدان کتاب که حدود ۳۵ متر طول قطر آن است، برای حفاری در دست خط ۱۰ مترو قرار دارد و ایستگاه مترو در میدان راه‌اندازی خواهد شد.

مجموعه تجاری اوپال در غرب میدان کتاب واقع شده و در ابتدای خیابان فرحزادی هم مجتمع تجاری دیگری در دست ساخت است. تا همین‌جا میدان کتاب، جمعیت شناور زیادی را در طول روز به سمت خود می‌کشاند. با آمدن میدان تره‌بار به این میدان، اهالی نگران هستند که قفل ترافیکی در میدان ایجاد شود و آسایش از محله برود. هر چند هنوز انتقال میدان میوه و تره‌بار به میدان کتاب از سوی سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران قطعی نشده، اما علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. پیشنهاد شورایاری محله این است که با توجه به‌ تردد خودروهایی که اقلام و اجناس را برای میدان تره‌بار می‌آورند از یک سو و خودرو مراجعان از سوی دیگر، ترافیک میدان میوه و تره‌بار سرسام‌آور خواهد شد. زمین‌های مختلفی در محله داریم که مالکان حاضرند به‌صورت مشارکتی یا اجاره‌ای در اختیار شهرداری قرار بدهند.»

  • روزی که ایستگاه مترو افتتاح شود
انتقال میدان تره‌بار به شرط تأمین پارکینگ
محمدمهدی نثاری/ عضو شورایاری محله آسمان‌ها

ضلع شمال میدان کتاب از مدت‌ها پیش به ایستگاه مترو اختصاص داده‌شده‌است؛ ایستگاهی که هنوز مراحل عمرانی را می‌گذراند. «محمود بهشتی» از کاسبان اطراف میدان کتاب می‌گوید: «از زمان افتتاح مجتمع تجاری در میدان کتاب، برای‌ تردد در محله با ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنیم. در اطراف میدان کتاب، میوه‌فروشی هست و دیگر نیازی به میدان تره‌بار نیست.

چند وقت دیگر هم که مترو راه ‌بیفتد، صف تاکسی برای جابه‌جایی مسافران مترو را خواهیم داشت.» «عرفان اکبری» از اهالی ساکن اطراف میدان کتاب می‌گوید: «تا همین الان که نه مترو راه‌اندازی شده و نه تره‌بار به میدان آمده، همیشه شاهد پارک کردن خودروها جلو منزلمان هستیم. ترافیک و معضل نبود جای پارک با افزایش تعداد مجموعه‌های رفاهی و خدماتی در اطراف میدان کتاب، بیشتر خودش را نشان می‌دهد. ترافیک خیابان کوهستان در همین روزهای ماه‌مبارک رمضان و تعطیلی مشاغل دسته‌ دوم و سوم سرسام‌آور است. چه برسد به روزهای عادی و زمانی که ایستگاه مترو و تره‌بار هم در میدان کتاب راه‌اندازی شود.» 

  • روی آرامش را نخواهیم دید
انتقال میدان تره‌بار به شرط تأمین پارکینگ
اکبر مومیوند/یکی از ساکنان کوچه احسان شمالی

«اکبر مومیوند» یکی از ساکنان کوچه احسان شمالی در شمال میدان کتاب است. او می‌گوید: «بلوار کوهستان پیش از راه‌اندازی مجتمع تجاری اوپال، محل آرام و ساکتی بود. بعد از آن درست از ساعت ۱۶ به بعد که رفت‌وآمد به مجتمع آغاز می‌شود، سکوت و آرامش از بین می‌رود. از سوی دیگر در همین محدوده ایستگاه مترو راه‌اندازی می‌شود. کارگاه ایستگاه مترو با نرده‌های آبی از کوچه ما مشخص است. این موضوع باعث می‌شود که بعدازظهرها برای رسیدن از میدان تا داخل کوچه مدت زیادی را در ترافیک بمانیم. علاوه بر آن در سوی دیگر میدان کتاب مجتمع تجاری دیگری در حال ساخت است.

همه این موارد دست به دست هم داده تا اهالی با جابه‌جایی تره‌بار در شمال غربی میدان کتاب مخالف باشند. در این صورت دیگر لحظه‌ای طی شبانه‌روز روی آرامش و سکوت را نخواهیم دید. میدان کتاب یکی از شاهراه‌های ارتباطی غرب محله آسمان‌هاست که سعادت‌آباد را به فرحزاد وصل می‌کند و به بزرگراه یادگار امام(ره) نیز متصل می‌شود. اگر گره ترافیکی در میدان ایجاد شود، به همه خیابان‌های اطراف از جمله خیابان شهید فرحزادی و چهارراه سرو سرایت می‌کند.» تمرکز این تعداد از امکانات خدماتی و رفاهی در یک میدان از سویی شاید دسترسی آسان شهروندان را سبب شود.

اما مراجعان زیادی را هم به محله می‌کشاند که نتیجه‌ای جز برهم‌خوردن آرامش ساکنان محله را در پی نخواهد داشت. اهالی محله آسمان‌ها به‌ویژه ساکنان اطراف میدان کتاب امیدوارند اعمال پیوست مطالعاتی و ترافیکی پروژه‌ها، سایه سنگین ترافیک را از میدان کتاب بردارد.  

  • میدان میوه و تره‌بار، پارکینگ خواهد داشت
انتقال میدان تره‌بار به شرط تأمین پارکینگ
قادر صادقی/شهردار ناحیه ۸


نگرانی اهالی و ساکنان میدان کتاب را با شهردار ناحیه ۸ در میان می‌گذاریم. «قادر صادقی» با بیان اینکه جابه‌جایی مرکز میوه و تره‌بار محله هنوز قطعی نشده است می‌گوید: «اگر جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار تأیید نهایی شد و جابه‌جایی اتفاق افتاد، شهروندان و ساکنان محله اصلاً نگران نباشند.

زیرا زمینی که برای این موضوع در نظر گرفته‌شده است هزار و ۵۰۰‌مترمربع مساحت دارد و حتماً محدوده‌ای برای پارکینگ خودروهایی که به تره‌بار می‌آیند در نظر گرفته می‌شود.» او می‌افزاید: «ساختمان تره‌بار در ۳ طبقه و مساحت حدود ۳۵۰ مترمربع خواهد بود. بنابراین بیش از هزار و ۱۰۰‌مترمربع به پارکینگ خودرو اختصاص داده می‌شود. نکته مهم دیگر این است که خودروهای این پارکینگ در مدت کوتاهی توقف می‌کنند و با خروج آنها جا برای خودروهای ورودی باز می‌شود. بنابراین همیشه جای پارک خودرو در این پارکینگ فراهم خواهد بود. پارکینگی به این مساحت ظرفیت پارک ۹۰ تا ۱۲۰ خودرو را دارد.»

خودروهای زیادی که در طول روز به بهانه خرید از مرکز میوه و تره‌بار به سمت میدان کتاب سرازیر می‌شود می‌تواند باعث ترافیک در میدان کتاب و برهم خوردن آرامش ساکنان اطراف میدان شود. صادقی می‌گوید: «سازمان ترافیک با بررسی‌های کارشناسی خود باید پاسخگو باشد که بار ترافیک میدان کتاب و خیابان‌های اطراف با فعالیت میدان تره‌بار و در آینده ایستگاه مترو چه تغییری خواهد کرد.»

کد خبر 596516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha