اگرچه کمبود میدان میوه و تره‌بار در محله‌های منطقه ۳ برای شهروندان مشکل‌ساز شده است

كي ميره اين همه راهو

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  اما اهالی محله قدیمی درب دوم بیش از دیگر محله‌های این منطقه با مشکلات نبود میدان میوه و تره‌بار دست و پنجه نرم می‌کنند. وجود کوچه‌های پلکانی پرشمار، مسیر طولانی و پرهزینه تا نزدیک‌ترین میدان تره‌بار و سطح درآمد پایین اهالی، ساخت میدان تره‌بار را در فهرست مهم‌ترین درخواست‌های اهالی این محله از مدیریت شهری قرار داده است. سری به محله درب دوم زده و در گفت‌وگو با اهالی و شورایاران ابعاد این مشکل را بررسی کرده‌ایم.

  • مسیر سخت پیش پای سالمندان
علی‌اکبر اسدی/شورایار صدر

تاکسی مقابل نخستین پله کوچه غلامرضا کشانی متوقف می‌شود. پله‌ها از دل کوچه‌ای که هر دو سمتش پر از خانه‌های فرسوده است به بالادست محله می‌رسند. پیرمرد با کیسه‌های پر از میوه و سبزیجات به زحمت از تاکسی پیاده می‌شود و روی نخستین پله کوچه قدم می‌گذارد. هنوز چند پله‌ای پشت سر نگذاشته که از فرط خستگی، انگار کیسه‌ها در دست‌هایش سنگین‌تر می‌شوند. با یک حساب سرانگشتی هنوز بیش از ۱۵۰ پله تا انتهای این راه‌پله تمام‌ نشدنی باقی‌است. پیرمرد نفسی تازه می‌کند و دوباره با کیسه‌های پر از میوه، پله‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد. اگرچه در محله درب دوم بیش از ۳ هزار نفر در دل همین کوچه‌های پلکانی زندگی می‌کنند، اما نبود میدان 
میوه و تره‌بار و مرکزی برای خرید مایحتاج روزانه به یکی از مشکلات اساسی اهالی این محله تبدیل شده است. به گفته مسئولان محلی، درب دوم جمعیت سالمند زیادی دارد و همین مسئله با توجه به وجود کوچه‌های پلکانی بسیار، ساخت میدان میوه و تره‌بار را در اولویت قرار می‌دهد. «رضا محمودی» دبیر شورایاری محله صدر می‌گوید: «با توجه به بافت قدیمی و سنتی محله درب دوم و شمار زیاد خانه‌های فرسوده، جمعیت جوان محله ما برای سکونت به مناطق پایین‌تر و البته ارزان‌تر کوچ کرده‌اند. حالا بیش از نیمی از جمعیت درب‌دوم را سالمندان تشکیل می‌دهند. افرادی که مجبورند برای خرید میوه ارزان‌تر، مشکلات‌ تردد از کوچه‌های پلکانی و خرید از میادین میوه‌وتره‌بار اختیاریه و زرگنده را به جان بخرند.» 

  • ما بالاشهری نیستیم!  

شرایط اقتصادی ساکنان محله درب دوم مسئله دیگری است که اهمیت ساخت میدان میوه و تره‌بار در این محله را بیشتر می‌کند. «علی‌اکبر اسدی» شورایار صدر می‌گوید: «اگرچه محله درب دوم در منطقه ۳ قرار گرفته اما اهالی محله ما از نظر سطح درآمد، بالاشهری محسوب نمی‌شوند. بیشتر ساکنان محله درب دوم از قشر کارگر و با سطح درآمدی متوسط و ضعیف هستند. از طرفی در همین املاک ریزدانه و خانه‌های فرسوده، خانوارهایی هم داریم که برای گذران زندگی نیاز به کمک افراد خیّر دارند. حتی برای قشر کارمند محله هم قیمت میوه‌ و تره‌بار و مایحتاج روزانه اهمیت زیادی دارد.» اگرچه ۳ میوه‌فروشی در دل کوچه‌های پلکانی محله درب دوم وجود دارد اما اهالی محله برای خرید میوه ارزان‌تر مجبورند راه طولانی و البته پرهزینه تا میادین میوه و تره‌بار محله‌های زرگنده و اختیاریه را انتخاب کنند. برای بررسی اختلاف قیمت‌ برخی اقلام پرمصرف در میوه‌فروشی‌های محله درب دوم و میادین میوه‌ و تره‌بار، سراغ اهالی این محله می‌رویم. «عباس حاج بیگی» می‌گوید: «قیمت میوه و تره‌بار در میوه‌فروشی‌های محله گاهی تا ۵۰‌درصد نسبت به قیمت میادین میوه و تره‌بار گران‌تر است. به‌عنوان مثال در محله ما قیمت هرکیلوگرم سیب‌ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم شلیل ۱۳ هزار تومان است اما من همین امروز این اقلام را در میدان میوه و تره‌بار زرگنده با قیمت کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ و ۶ هزار تومان خریدم.» اسدی هم می‌گوید: «این کمبودها تنها به میوه و تره‌بار محدود نمی‌شود. یکی از نیازهای اساسی اهالی درب دوم ساخت یک میدان میوه‌ و تره‌بار است که اقلامی مانند گوشت و مرغ را هم با قیمت ارزان‌تر عرضه کند. به‌عنوان مثال قیمت هرکیلوگرم مرغ در فروشگاه‌های محله ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان ولی در میدان میوه و تره‌بار زرگنده کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. همین تفاوت قیمت‌ها برای قشر کارگر اهمیت دارد.»

  • کرایه تاکسی به صرفه نیست
‌عباس حاج بیگی/یکی از اهالی درب دوم

اهالی محله درب دوم برای تهیه میوه، سبزیجات و گوشت و مرغ ارزان‌تر مجبورند زیر بار هزینه‌های رفت‌وآمد به محله‌های زرگنده و اختیاریه بروند. اگر از مشکلات حمل کیسه‌های سنگین خرید تا کوچه‌های پلکانی محله بگذریم، کرایه تاکسی از محله درب دوم به میدان اختیاریه و زرگنده هم مبلغ قابل توجهی است. به‌ویژه برای شهروندانی که می‌خواهند با خرید ارزان از میادین میوه و تره‌بار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. برای بررسی این موضوع پس از چند دقیقه پیاده‌روی در کوچه‌های پلکانی عکاف، غلامرضا کشانی و شهید پارسا، راهی خیابان قلندری جنوبی می‌شویم. «محمدعلی شهابی» یکی از اهالی درب دوم می‌گوید: «کرایه تاکسی رفت و برگشت به میدان تره‌بار زرگنده ۶ هزار تومان است. یعنی برای خرید چندکیلو میوه ارزان‌تر باید ۶ هزار تومان کرایه تاکسی بدهیم و مقداری از راه را هم با کیسه‌های سنگین خرید پیاده برویم.» میدان میوه و تره‌بار اختیاریه هم انتخاب دیگر اهالی درب دوم برای تهیه میوه و تره‌بار است. در خیابان قلندری جنوبی برای دسترسی به میدان اختیاریه خط مستقیم تاکسی وجود ندارد. در نتیجه کرایه تاکسی دسترسی به میدان میوه و تره‌بار این محله برای اهالی درب دوم بیشتر آب می‌خورد. حاج بیگی می‌گوید: «کرایه تاکسی رفت و برگشت به میدان میوه و تره‌بار اختیاریه حدود ۱۰ هزار تومان است. در نتیجه کسی که خودرو شخصی ندارد و می‌خواهد میوه ارزان‌تر بخرد، به دلیل مبلغ بالای کرایه تاکسی مجبور است هر بار با کیسه‌های سنگین‌تر به خانه برگردد.»

  • افزایش ترافیک به‌خاطر یک‌کیلوگرم میوه

نبود میدان میوه‌ و تره‌بار در محله درب دوم، سفرهای درون‌شهری غیرضروری را هم در این محله بیشتر کرده و زمینه‌ساز افزایش بار ترافیکی در خیابان‌های این محله و حتی محله‌های مقصد شده است. در حالی که با توجه به وجود کوچه‌های پلکانی بسیار در محله درب دوم، وسایل حمل‌ونقل عمومی در این محله وجود ندارد. در نتیجه گروهی از ساکنان درب دوم از خودرو شخصی برای خرید آسان‌تر از میادین میوه و تره‌بار اختیاریه و زرگنده استفاده می‌کنند. محمودی می‌گوید: «خیابان‌های دولت و قلندری جنوبی، تنها مسیرهای خروجی درب دوم به محله‌های اطراف هستند. تصور کنید هر روز شمار زیادی اهالی با استفاده از خودرو شخصی تنها برای خرید 
میوه و تره‌بار به محله‌های زرگنده و اختیاریه می‌روند. ‌ ترددهایی که با ساخت میدان میوه و تره‌بار قابل حذف شدن است، اکنون نه تنها باعث ترافیک در خروجی‌های محله شده بلکه یکی از مقصران بار ترافیکی میدان اختیاریه و محله‌های اطراف است.  

  • امکان خرید اینترنتی از میوه‌وتره‌بار مهیا می‌شود
رضا محمودی/دبیر شورایاری محله صدر

به جز اهالی درب دوم، ساکنان محله‌های قلهک هم با مشکل نبود میدان میوه و تره‌بار در محله‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند. «آرش ثمری نیک» رابط و عضو هیئت‌رئیسه شورایاری منطقه ۳ از پیگیری‌ها برای جلب مشارکت بخش خصوصی در ساخت میادین میوه و تره‌بار می‌گوید: «اگرچه بیشتر ساکنان محله درب دوم از اقشار کم‌درآمد هستند و همین موضوع اهمیت ساخت میدان 
میوه‌ و تره‌بار در این محله را بیشتر می‌کند اما به دلیل محدودیت‌های ترافیکی در جانمایی میدان تره‌بار، تا امروز شرایط برای ساخت این مرکز مهیا نشده است. از آنجایی که این کمبود در دیگر محله‌های منطقه مانند محله قلهک هم احساس می‌شود، در جلسه با اعضای شورای‌شهر پیشنهاد شد با نظارت شورایاری و ورود شهرداری منطقه، شرایط برای مشارکت بخش خصوصی در ساخت میدان میوه و تره‌بار مهیا شود.» اما خبر خوب برای اهالی درب‌دوم و دیگر محله‌های منطقه ۳ این است که به‌زودی بستری برای خرید اینترنتی از میدان میوه و تره‌بار زرگنده برای آنها مهیا می‌شود. ثمری نیک می‌گوید: «پس از هماهنگی با مسئولان بازار میوه‌ و تره‌بار شمال تهران، قرار شده است به‌زودی بستری برای خرید اینترنتی میوه باکیفیت از میدان‌تره‌باز زرگنده مهیا شود.»

کد خبر 551639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha