چند سالی است که ترافیک مهمان ناخوانده میدان و خیابان اختیاریه شده و صبح تا غروب، خیابان‌های این محله را در اشغال خود دارد.

اختياريه

همشهری محله_مرضیه موسوی:  اهالی محله به تماشای پارک دوبل و سوبله ماشین‌ها در اطراف بازار تره‌بار عادت کرده‌اند و هر بار ترافیک جنجال و دعوای تازه‌ای در این خیابان به پا می‌کند، داغ دل اهالی محله تازه می‌شود؛ پارکینگ ۶ طبقه میدان اختیاریه سال‌ها نیمه‌کاره مانده است. درحالی که بهره‌برداری از آن می‌تواند مشکل بزرگ جای پارک را در این خیابان رفع کند. اهالی اختیاریه راه‌حل‌های‌ریز و درشتی برای برطرف کردن مشکلات ترافیکی خود در چنته دارند که انجام حداقل یکی از آنها هم می‌تواند باری از مشکلات ترافیکی محله را کمتر کند و آسایش نسبی را به مهم‌ترین خیابان این محله بیاورد.  

صدای بوق و هیاهوی ماشین‌ها که در خیابان اختیاریه اوج می‌گیرد، اهالی محله می‌دانند که ساعت ۱۰ صبح شده. تا بعدازظهر وضع همین است؛ افرادی که برای خرید از بازار میوه و تره‌بار به میدان اختیاریه آمده‌اند جایی برای پارک کردن پیدا نمی‌کنند.  
خودروهای دوبله پارک شده به حال خود رها شده‌اند و عرض خیابان تحت اشغال خودروهایی است که کند و آهسته حرکت می‌کنند تا جایی برای پارک پیدا کنند. ترافیک از میدان اختیاریه به خیابان اختیاریه و کوچه‌پسکوچه‌های اطراف هم کشیده شده.

درست روبه‌روی بازار میوه و تره‌بار پارکینگ نیمه‌کاره‌ای به چشم می‌خورد که چند سال است شهرداری ناحیه ۳ قول بهره‌برداری از آن را داده. «مهدی سعیدی» از اهالی محله اختیاریه می‌گوید: «بازار میوه وتره‌بار اختیاریه هر روز ۱۰ صبح تا زمان تعطیلی ترافیک زیادی در این محله ایجاد می‌کند.

این ترافیک از خیابان لطیفی آغاز می‌شود و به میدان اختیاریه می‌رسد و بعد هم با شلوغ‌تر شدن میدان، خیابان اختیاریه را هم درگیر می‌کند. ترافیک این خیابان مشکلات زیادی برای کاسبان و اهالی محله به وجود آورده است. بارها پیش آمده که خودروها دوبله و سوبله پارک می‌کنند و بدون اینکه توجهی به بسته شدن مسیر دیگران داشته باشند، چند ساعتی به خرید می‌روند.»

از تنها پارکینگ عمومی محله اختیاریه یادی می‌کند که هرگز افتتاح نشده و چند سالی است که ساختمان نیمه‌کاره آن به حال خود رها شده؛ درست مقابل چشم راننده‌هایی که به دنبال یک جای پارک گاهی بیش از نیم ساعت در خیابان‌های اطراف تره‌بار گشت می‌زنند. سعیدی می‌گوید: «این پارکینگ ۶ طبقه ظرفیت دارد. با افتتاح آن بار زیادی از ترافیک محله که به تره‌بار مربوط می‌شود از بین می‌رود. به نظر می‌رسد شهرداری برای راه‌اندازی این پارکینگ نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد و به همین دلیل پارکینگ به بهره‌برداری نرسیده است.»

  • گره کوری که خودروهای امدادی گرفتارش می‌شوند
سعید امین سرشت /دبیر شورایاری اختیاریه

یک طرفه شدن خیابان مسعود یکی دیگر از دلایل شدت گرفتن ترافیک در این محله است. چندین سال است که خیابان دوطرفه مسعود با اصلاح هندسی به خیابانی یکطرفه تبدیل شده. یکطرفه شدن این خیابان باعث شده یکی از مسیرهای خروج از محله کمتر شود و در نتیجه این محله ترافیک بیشتری را به دوش بکشد.

امین سرشت می‌گوید: «سال‌ها پیش خیابان مسعود دوطرفه بود. آن زمان یکی از معاونان شهرداری وقت در این خیابان سکونت داشت که برای خلوت‌تر شدن خیابان، آن را یکطرفه کرد. اوایل این خیابان به کمک نرده‌های آهنی مسدود شده بود. اما وقتی محله اختیاریه خیلی شلوغ‌تر از قبل شد، مردم خودشان این نرده‌های آهنی را برداشتند تا راه بیرون رفتن از اختیاریه از خیابان مسعود باز شود.

بعد از آن شهرداری وقت با جدول‌گذاری و اصلاح هندسی این خیابان را مسدود کرد تا دیگر کسی نتواند این موانع را بردارد. یکی از درخواست‌های مردم برای کاهش ترافیک محله، باز شدن مسیر دوطرفه خیابان مسعود است که تاکنون محقق نشده.» ترافیک محله اختیاریه تاکنون دردسرهای زیادی آفریده؛

از دعوا و جنجال‌های خیابانی تا مسدود شدن مسیر خودروهای امدادی و اورژانس: «بارها پیش آمده که خودروهای اورژانس و آتش‌نشانی در ترافیک خیابان اختیاریه گرفتار شده‌اند. در صورت روان بودن ترافیک این خیابان، خودروهای امدادی می‌توانند در عرض ۵ دقیقه از اینجا عبور کنند. اما اگر ترافیک سنگین باشد و ماشین‌ها دوبله و سوبله پارک کرده باشند بیش از یک ربع زمان می‌برد تا بتوانند از این خیابان خارج شوند. مواقع زیادی پیش آمده که راننده‌ها برای دقایقی خودرو خود را رها کرده و رفته‌اند و به همین دلیل خیابان مسدود شده است.»

  • نیاز به تعریض معبر

اهالی محله راه‌حل‌هایی برای کم شدن بار ترافیکی خیابان اختیاریه دارند که اجرایی شدن هر کدام، گوشه‌ای از این بار را کم می‌کند. علاوه بر راه‌اندازی پارکینگ روبه‌روی تره‌بار، تعریض معبر خیابان لطیفی یکی دیگر از راهکارهاست؛ خیابانی که درست کنار پارکینگ نیمه‌کاره آن دیوارهای مدرسه‌ای به چشم می‌خورد که نیاز به عقب‌نشینی دارد. «سعید امین سرشت» دبیر شورایاری اختیاریه می‌گوید: «ساختمان‌هایی که در خیابان لطیفی نوسازی می‌کنند نیاز به عقب‌نشینی دارند. اغلب این ساختمان‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند.

اما ۲ مدرسه در این خیابان، درست روبه‌روی تره‌بار قرار دارند که دیوارهای آن باید عقب‌نشینی کند. اما با وجود پیگیری‌های ما از اداره اوقاف این عقب‌نشینی تاکنون انجام نشده است.» عقب‌نشینی ۲ متری این مدارس در شلوغ‌ترین نقطه محله اختیاریه به عبور و مرور راحت‌تر در این خیابان کمک زیادی می‌کند. امین سرشت می‌گوید: «چند سال است که با اوقاف درباره این مدارس در حال نامه‌نگاری هستیم اما به نتیجه نمی‌رسیم.

درهای مدرسه حدود ۲ متر عقب‌تر از دیوار قرار گرفته و گودی ایجاد شده کنار دیوارهای مدرسه نشان می‌دهد که در صورت عقب‌نشینی این ۲ ساختمان، عرض معبر خیابان لطیفی تا چه اندازه بازتر می‌شود.»

کد خبر 560755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha