محله «ایرانپارس» یکی از پر جمعیت‌ترین محله‌های منطقه ۵ است که به دلیل احاطه شدن میان  بزرگراه‌های اطرافش مانند «شهید ستاری» و «آیت‌الله ‌رفسنجانی»، خودروهای بسیاری از آن‌ تردد می‌کنند.

ترافيك

همشهری آنلاین_ثریا روزبهانی: خانه‌های مسکونی با تراکم فراوان از شاخصه‌های این محله محسوب می‌شود. به همین دلیل ترافیک، جزو جدایی‌ناپذیر اتفاقات روزانه این محله به‌ویژه در ساعت‌های ابتدایی صبح و هم‌چنین عصرها است و اهالی هر روز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما چند سالی است که با راه‌اندازی بازار «گل و گیاه» در حاشیه بزرگراه شهید ستاری این مشکل به گره ترافیکی بزرگی تبدیل شده است و رانندگان مجبورند برای رسیدن به مقصدشان ساعت‌ها منتظر بمانند. اهالی بر این باورند که پارک خودروها در دو طرف این خیابان و توقف وانت‌های حمل گل و گیاه، دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل است. این موضوع بهانه‌ای شد تا سراغ اهالی محله برویم و در این‌باره با آنها هم‌صحبت شویم.

  • پارک دوبل عامل اصلی ترافیک

برای دقایقی گره ترافیکی خیابان باز می‌شود و خودروهای عبوری بی‌توجه به یکدیگر و حتی عابران تلاش دارند زودتر عبور کنند. کمی جلوتر دوباره حرکت خودروها کند می‌شود. یکبار دیگر ماشین‌ها پشت هم به صف می‌ایستند.

این‌بار راننده خودرو «سمند» بی‌توجه به قوانین، خودرو خود را کنار خودرو دیگری در خیابان شبنم، دوبل پارک می‌کند و وارد بازار می‌شود. از آنجایی که حتی لاین میانی خیابان هم خودرو پارک شده است، رانندگان هیچ راه فراری ندارند و باید منتظر شوند تا راننده خودرو سمند، حرکت کند. مقابلش هم خودرو دیگری دوبل پارک کرده است و خبری از راننده آن نیست. در این خیابان گویا پارک دوبل به قانونی برای رانندگان تبدیل شده است و برخی از آنها بی‌توجه به ایجاد ترافیک، خودرو خود را پارک می‌کنند و به سراغ کارهایشان می‌روند.

«مرتضی خنوه» یکی از مراجعه‌کنندگان بازار گل و گیاه است. او می‌گوید: «در انتهای این خیابان جایگاه سوخت قرار دارد و برخی از رانندگان برای سوختگیری و بنزین زدن مجبورند از این معبر عبور کنند، اما چه بسا به دلیل ترافیک و تمام شدن سوخت، خودروشان خاموش شده است.» او باور دارد باتوجه به اینکه در منطقه ۵ زمین‌های بایر بسیاری وجود دارد باید این بازار به خارج از محدوده مسکونی و محلی منتقل شود. متأسفانه اغلب افرادی که آشنایی چندانی با این محله ندارند، ناچار هستند با مشکل ترافیک این خیابان دست و پنجه نرم کنند.»

  • پیشنهاد ساخت پارکینگ در شمال بازار

خودروها در «شبنم» به بن‌بست می‌رسند

کمی جلوتر مقابل ورودی بازار گل و گیاه، کارگری یک گاری را که از گلدان‌های گل پر است به جلو می‌راند و به سمت خودرو خریدار می‌برد. توقف او در وسط خیابان، دوباره صف طولانی خودروها را ایجاد می‌کند. «اصغر قبادی» ۷۵ سال دارد و ساکن خیابان شعرا است.

او باور دارد این بازار نباید در دل محله قرار داشته باشد. او ایجاد پارکینگ در زمین بایر قسمت شمالی بازار گل و گیاه محله را راهکار حل مشکل ترافیک این معبر می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «در ایامی که برخی از مراکز به دلیل پیشگیری از شیوع «کرونا» تعطیل بود، این مرکز همچنان فعالیت می‌کرد و شهروندان بسیاری به این بازار آمد و رفت داشتند. حتی در این شرایط بحرانی اهالی آسایش نداشتند. شاید اگر پارکینگی برای پارک خودروها مراجعه‌کنندگان در فضایی دورتر از بازار ساخته شود، مراجعه‌کنندگان بازار، کاسبان و حتی اهالی، خودروهای خود را در آنجا پارک می‌کنند و مشکل ترافیک نیز حل می‌شود.»

  • عرض کم معبر و نبود پارکینگ

از همان ورودی خیابان، ازدحام خودروها قابل مشاهده است. حرکت کند خودروهای عبوری از ترافیک پیش رو حکایت دارد. صدای بوق ممتد خودرو سواری توجه‌ام را جلب می‌کند. کمی جلوتر خودرویی بی‌توجه به عرض کم خیابان، قصد دور زدن دارد. همین موضوع سبب می‌شود تا خودروهای پشت سری منتظر راهی برای فرار باشند.

ترافیک خیابان و توقف خودروها فرصتی را به وجود می‌آورد تا با رانندگان هم‌کلام شویم. «مریم ایمانی» ساکن ۳۵ ساله خیابان «شعرا» در حالی که کلافه به نظر می‌رسد با لحنی گلایه‌آمیز می‌گوید: «برای رفتن به محل کار و برگشت به خانه‌ام باید روزی ۲ بار از این خیابان عبور کنم. متأسفانه همواره شاهد ترافیک در این خیابان هستم.

به‌ویژه هنگام غروب، مسیری را که می‌توانم کمتر از ۵ دقیقه طی کنم، بیش از نیم ساعت در ترافیک می‌مانم.» ایمانی کم‌عرض بودن خیابان مقابل بازار گل و گیاه را دلیل این ترافیک می‌داند و می‌افزاید: «مراجعه‌کنندگان بسیاری به این مرکز می‌آیند و می‌خواهند خودروهایشان را نزدیک بازار پارک کنند. برای همین در خیابان «شبنم» منتظر می‌مانند تا خودرویی از پارک در بیاید و آنها جای آن پارک کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا در خیابان ترافیک شدیدی به وجود بیاید.» مسیر عبور که باز می‌شود بر سرعت خودرویش می‌افزاید.  

  • ترافیک سنگین در عصرها

روبه‌روی بازار گل، فضای سبزی قرار دارد که آلاچیق‌های داخل آن می‌تواند به مکانی دنج و خوش آب و هوا برای گذراندن اوقات فراغت اهالی تبدیل شود، اما ترافیک و سر و صدای خودروها سبب فراری شدن اهالی از این فضا شده است. «مصطفی دولتی» می‌گوید: «ما اهالی اینجاگیر افتاده‌ایم.

در ساعت پر ترافیک نه می‌توانیم از محله خارج و نه می‌توانیم وارد محله شویم.

این بازار واقعاً زندگی اهالی را مختل کرده است. اینجا بهشت نیست. در واقع برای اهالی مانند جهنم است. از این وضعیت ناراحت هستیم. چون اینجا زندگی می‌کنیم، چاره دیگری نداریم و باید هر روز این شلوغی و آلودگی را تحمل کنیم. اغلب عصرها این ترافیک طولانی‌تر هم می‌شود. ترافیک هنگام عصر خیابان شبنم اکنون معروف شده است و بسیاری از خودروها برای فرار از ترافیک عصرگاهی این معبر ترجیح می‌دهند مسیر خود را دور کنند تا در ترافیک نمانند. عرض کم این خیابان دلیل اصلی ترافیک است. این مشکل تنها در صورت انجام اصلاحات هندسی و عریض کردن خیابان حل می‌شود.»

کد خبر 601191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha