پرنیان سلطانی - خبرنگار: صدای بوق ممتد خودروها لحظه‌ای قطع نمی‌شود. اتومبیل‌ها پشت سر هم ردیف شده‌اند و هرازگاهی راننده‌ها از خودروهایشان پیاده می‌شوند و سعی می‌کنند با هدایت بهتر اتومبیل‌ها این گره کور ترافیکی را باز کنند.

روزهای کلافه کننده شاهین

اما بعید است این صف طولانی خودروها با این اقدامات خودجوش مردمی به این زودی‌ها از بین برود چراکه سرچشمه این مشکل چند ساله جای دیگری است. ریشه این مشکل را باید در جایی جست که واحدهای مسکونی بلندمرتبه قارچ‌گونه رشد کرده‌اند، خیابان‌های محلی با عرض کم به راسته‌های تجاری و مراکز خدماتی و رفاهی تبدیل شده‌اند. در یک روز سرد زمستانی با همراهی شورایاران محله شاهین راهی این محله منطقه ۵ شدیم تا از نزدیک با مشکلات ۳۵ هزار ساکن این محله آشنا شویم.

  •  تب تجاری‌سازی در خیابان ۲۰ متری گلستان

بررسی مشکلات محله شاهین را از خیابان ۲۰متری گلستان آغاز می‌کنیم؛ خیابانی که خیابان شهید کبیری (شاهین) آن را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده و یکی از اصلی‌ترین و پر ترددترین خیابان‌های این محله به حساب می‌آید. اما زمانی که قدم به این خیابان می‌گذاریم، بیش از آنکه با خیابانی محلی مواجه شویم، راسته‌ای تجاری می‌بینیم؛ راسته‌ای که بی‌شباهت به بازارهای خرید پایتخت نیست. در حال تماشای موبایل‌فروشی‌ها، کیف‌فروشی‌ها، مغازه‌های ظروف کریستالی و... هستیم که «احمد پورزعفرانی» دبیر شورایاری محله شاهین می‌گوید: «از یکی ۲ دهه پیش شهرداری به املاک این خیابان کاربری تجاری داد و همه مالکان خانه‌هایشان را به ملک تجاری تبدیل کردند؛ بدون اینکه پارکینگ لازم برای تجاری شدن را تأمین کنند.

حالا در سرتاسر خیابان ۲۰ متری گلستان غربی یک خانه نمی‌بینید. در همه خانه‌ها برداشته شده و به جای آن یک کرکره گذاشته‌اند و به این‌ترتیب همه خانه‌ها یا به مراکز پخش اجناس مختلف تبدیل شده‌اند یا با عنوان گالری کودک، مطب پزشک، آرایشگاه عروس، ورزشگاه و... فعالیت دارند. در این میان پای مجتمع‌های تجاری و مجموعه‌های رفاهی و خدماتی از جمله تالارهای عروسی و مراکز فرهنگی و هنری هم به این خیابان باز شده که اگر همین رویه ادامه پیدا کند، ‌ تردد در این خیابان اصلی عملاً غیرممکن می‌شود.»

  • تأخیر در امدادرسانی به مردم محله

توقف دوبله خودروها در خیابان ۲۰ متری گلستان که تنها معبر اصلی محله است و پارک اتومبیل‌ها مقابل پارکینگ خانه‌ها در حالی به بزرگ‌ترین مشکل محله شاهین تبدیل شده که به گفته اهالی این مسئله گاهی حتی جان مردم را نشانه رفته است! «اکرم محرابی» یکی از اهالی محله شاهین که از سال ۹۰ در این محدوده از شهر سکونت دارد در این‌باره می‌گوید: «در ترافیک‌های سرسام‌آور این محدوده خودروهای امدادرسان از جمله اورژانس و آتش‌نشانی گیر می‌افتند و نمی‌توانند به‌موقع به محل حادثه برسند. متأسفانه همین چند وقت پیش یکی از خانم‌های محله دچار مشکل شد و تا نیروهای اورژانس بخواهند در ترافیک عصرگاهی خیابان گلستان به او برسند، جانش را از دست داد.»

  • اصطلاحات هندسی دوای درد مشکلات

«پوریا غلامی» شهردار ناحیه ۷ منطقه ۵ با بیان اینکه مراکز تجاری در گذشته مجوزهای خود را دریافت کرده‌اند و امروز نمی‌توان جلو ادامه فعالیت آنها را گرفت، می‌گوید: «در گام نخست سعی داریم با ایجاد زیرگذر «بهار» به خیابان «شادمهر» و اتصال خیابان «گلستان» به بزرگراه «ستاری»، این ۲ معبر را از بن‌بست خارج کنیم و متعاقب آن باعث روان‌سازی ترافیک در این محدوده شویم. همچنین از آنجا که در محله شاهین زمینی متعلق به شهرداری وجود ندارد، ما با هر مالکی که بخواهد با مشارکت شهرداری زمینش را به پارکینگ طبقاتی تبدیل کند، همکاری خواهیم کرد و امیدواریم با مجموع این برنامه‌ها و تقسیم بار ترافیک، موجبات آسایش شهروندان این محله را فراهم کنیم.»

  •  تیراژه دردسرساز است 

مرکز خرید تیراژه پارکینگ ندارد و تمامی خیابان‌های اطراف آن تبدیل به پارکینگ عمومی شده است. همجواری مرکز خرید تیراژه با بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی به مشکلات ترافیکی آن دامن زده است به‌طوری که در عصرها هر ۲ سمت بزرگراه با ترافیک مواجه است. از آنجایی که این مرکز در دل بافت مسکونی قرار گرفته، ساکنان خیابان‌های اطراف این مرکز تجاری برای‌ تردد به منازل خود باید ساعت‌ها منتظر جابه‌جا شدن خودروهای مراجعه‌کنندگان بمانند تا بتوانند وارد خانه‌شان شوند. «مرتضی کاظمی» یکی از اهالی این محله می‌گوید: «این مشکلات در ایام تعطیل و آخر هفته حادتر است. قرار بود در زمین خالی روبه‌روی این مرکز، پارکینگ طبقاتی ساخته شود، اما نه تنها امید ساکنان اطراف مجتمع برای رفع مشکل ترافیک محقق نشد، بلکه درست در کنار مدرسه روبه‌روی این مرکز، کارواشی راه‌اندازی شد که خود به معضل ترافیکی آن محدوده افزوده است.»

  •  جای خالی پارکینگ در خیابان رجایی 
  • منطقه ۲۱

فروشگاه رفاه در محله تهرانسر غربی هم یکی از مکان‌هایی است که استفاده غیرمحلی از آن باعث ترافیک، ازدحام و دردسر اهالی محله تهرانسر غربی شده است. این فروشگاه در خیابان رجایی پارکینگ ندارد. مرکز میوه و تره‌بار همجوار آن هم به شلوغی این خیابان دامن زده است. اهالی این محله از این مسئله شکایت دارند که مشتریان فروشگاه رفاه در این مرکز توقف می‌کنند و باعث بسته شدن خیابان می‌شوند. «محمد حیدری» یکی از اهالی این محله می‌گوید: «علاوه بر رانندگانی که خودرو خود را مقابل در فروشگاه پارک می‌کنند، تاکسی‌هایی که مقابل فروشگاه مسافرگیری می‌کنند هم معضل دیگری است که در خیابان رجایی محله تهرانسر به وجود آمده است.»

  • فروشگاهی که برای ما به صرفه نیست 
  • منطقه ۹

‌فروشگاه «معین‌مال» در خیابان استادمعین باعث نگرانی اهالی این محله است. «رضا کریمی» یکی از کاسبان این محله می‌گوید: «در طی سال شلوغی خیابان را که حاصل از توقف مشتریان فروشگاه معین‌مال است می‌توان تحمل کرد اما در ماه اسفند این خیابان پر از ترافیک است. فروشگاه معین‌مال آنقدر که برای مناطق همجوار پر سود است خود اهالی محله از آن استفاده نمی‌کنند چراکه خرید از آن خیلی گران می‌شود و برای اهالی استادمعین به صرفه نیست. برای کم شدن دردسر این فروشگاه و همین‌طور آسایش اهالی بهتر است پارکینگی برای این فروشگاه در نظر گرفته شود.»

کد خبر 431561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha