شهرک «کاظمیه» محدوده‌ای در «تهرانسر» است که از تقاطع بلوار «گلها» و بزرگراه «شهید لشکری» آغاز می‌شود و تا ساختمان شماره ۲ شهرداری در کوچه «بیستم» ادامه دارد.

کاظمیه

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور: هرچند این محدوده پسوند شهرک دارد اما محصور و دیوارکشی نشده است. اهالی این محدوده که بخشی از محله «باشگاه نفت» محسوب می‌شوند از وضعیت و شرایط محل زندگی‌شان رضایت ندارند. نبود مراکز خرید و امکانات کافی، بی‌توجهی به نظافت محله و مزاحمت راسته روغن‌فروش‌ها، عمده گلایه‌های ساکنان شهرک کاظمیه است که می‌گویند سال­ها درخواست‌ها و پیگیری‌هایشان برای رفع این مشکلات بی‌نتیجه مانده و هیچ گره‌ای از آنها باز نشده است. در این گزارش مشکلات و درخواست‌های اهالی شهرک کاظمیه را بررسی و پیگیری کردیم.

«مهری نیک‌رفتار» از ساکنان و اعضای قدیمی شورایاری شهرک کاظمیه که معتمد و فعال اجتماعی این محله است به نمایندگی از هم‌محله‌ایی‌ها و همسایه‌ها درباره مشکلات و درخواست‌های اساسی ساکنان این بخش از تهرانسر به همشهری محله می‌گوید: «شهرک کاظمیه واقعاً محله محرومی است و امکانات مناسب و متناسب یک زندگی شهری را ندارد.

یک سوپرمارکت کوچک که اغلب جنس‌هایش جور نیست، یک میوه‌فروشی که اغلب میوه‌هایش بی‌کیفیت و گران است و یک نانوایی بربری و یک بوستان کوچک و تقریباً خالی از تجهیزات بازی و ورزش، همه داشته‌های شهرک کاظمیه در زمینه امکانات شهری است. تنها بوستان محله هم غیر از یک سرسره هیچ وسیله دیگری ندارد و حتی فضای سبز آن هم مناسب و قابل مقایسه با دیگر بوستان‌های تهرانسر نیست. نه یک شعبه بانک یا عابر بانک، نه یک مسجد و یا حتی حسینیه که مردم و به‌ویژه افراد سالخورده برای خواندن نماز یا عزاداری‌ها به آنجا بروند هم در محله نداریم. چند سال پیش برای پیگیری ساخت مسجد نزد حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز هم رفتیم اما هیچ نتیجه‌ای نداشت. متأسفانه به محله ما رسیدگی کافی و مناسب نمی‌شود.
درختکاری و فضای سبز مناسب نداریم. آسفالت کوچه و خیابان‌ها هم خراب شده است و لکه‌گیری یا تعویض نمی‌شود. حتی وضعیت تخلیه سطل‌های زباله و شست‌­وشوی آنها هم خوب نیست. این‌گونه به نظر می‌رسد که شهرک کاظمیه یک بخش دور افتاده و فراموش شده از تهرانسر است که متأسفانه هیچ تناسب و سنخیتی با دیگر بخش‌های آن ندارد. با وجود پیگیری‌های چندین ساله مردم و شورایاری‌ها در دوره‌های مختلف، بازهم شهرک کاظمیه مورد توجه و رسیدگی مسئولان قرار نگرفته است. ابتدای کوچه «پانزدهم» یک باشگاه ورزشی متعلق به شهرداری بود که آن را هم به بخش خصوصی واگذار کردند و مردم دیگر توان مالی استفاده از آن را ندارند. این در شرایطی است که با ساخت‌وسازهای زیادی که در محله انجام شده، جمعیت شهرک به سرعت در حال افزایش است.»

  • مزاحمت راسته‌های روغن‌فروشی

 یکی دیگر از مشکلات اهالی شهرک کاظمیه، هم­جواری با راسته روغن‌فروشی‌های بلوار
گلها است. خانم نیک‌رفتار درباره مزاحمت و دردسرهای روغن‌فروشی‌ها به همشهری محله می‌گوید: «یکی از دلایل اصلی تخریب شدن آسفالت کوچه و خیابان‌های شهرک، ‌ تردد کامیون و کامیونت‌هایی است که برای این مغازه‌ها بار می‌آورند و می‌برند.
به این موضوع مزاحمت‌های که برای مردم و خانواده‌ها ایجاد می‌شود هم اضافه کنید. تجمع و تردد افراد و توقف ماشین‌ها سر کوچه‌ها مانع رفت‌وآمد اهالی می‌شود و ورود و خروج مردم را با مشکل مواجه می‌کند. سال‌های گذشته مردم محله درباره این موضوع شکایت کردند و شهرداری هم در حد تذکر ورود کرد که متأسفانه اثرگذار نبود. یک قطعه زمین در داخل محله وجود دارد که شهرداری می‌تواند با استفاده از آن برخی از مشکلات محله را حل کنند.
برای مثال، چند غرفه عرضه محصولات بزنند تا مردم برای خرید مجبور نشوند با وسیله نقلیه یا پای پیاده تا تهرانسر بروند. حداقل این فضا را می‌توانند به یک فضای سبز تبدیل کنند و خلاصه‌کاری انجام دهند که از این حالت خارج شود.
درباره اینکه می‌گویند معارض دارد هم تا آنجا می‌دانیم که این زمین همیشه متعلق به شهرداری بوده است، اگر هم معارضی باشد مانند زمین‌های دیگر که چنین مشکلی دارند، می‌توانند تا زمان پیدا شدن مالک یا تعیین تکلیف قطعی، به‌طور موقت از آن بهره‌برداری کنند.
شهرداری این همه جشن و برنامه در بوستان‌های منطقه به‌ویژه بوستان «نرگس» برگزار می‌کند، یک­بار هم یکی از این برنامه‌ها را در بوستان «نسیم» برگزار کند تا مردم محله ما هم سرگرمی و دلخوشی داشته باشند.»

  • مشکل اصلی؛ جمعیت کم و موقعیت نامناسب شهرک

«داود حاج اسفندیاری»، دبیر شورایاری «باشگاه نفت» که شهرک کاظمیه بخشی از این محله محسوب می‌شود، درباره مشکلات و درخواست‌های مطرح شده و رسیدگی و پیگیری این مطالبات به همشهری محله می‌گوید: «دلیل اصلی مشکلات شهرک کاظمیه، جمعیت کم آن است. یک سوپرمارکت، نانوایی و میوه‌فروشی در شهرک داریم که همین‌ها نیز از میزان فروش و تعداد مشتری‌های خودشان راضی نیستند و نان و میوه و محصولات‌شان بیات و خراب و تاریخ مصرف گذشته می‌شود. موقعیت شهرک هم به گونه‌ای است که مانند یک جزیره از تهرانسر جدا افتاده است و غیر از افراد محلی، رفت‌وآمد چندانی به آنجا نمی‌شود. مغازه‌دارها و بانک‌ها هم بخش خصوصی و سرمایه‌گذار هستند و جایی می‌روند که برایشان بازدهی و سودآوری داشته باشد. در شهرک کاظمیه حدود ۲۰۰ خانوار که تقریباً ۸۰۰ نفر می‌شوند، سکونت دارند.

طبیعی است که برای چنین جمعیتی نمی‌توان بازار روز و فروشگاه هایپر احداث کرد. اگر این کار توجیه اقتصادی داشت اطمینان داشته باشید باتوجه به خلأ موجود تا امروز چند مغازه در آنجا باز شده بود. به زور هم نمی‌توان این کارها را انجام داد. در محله‌های دیگر با فشار شورایاری‌ها برنامه‌هایی مانند راه‌اندازی خط اتوبوس و بازار میوه و تره‌بار انجام شد که همگی پس از مدتی شکست خورد و به تعطیلی کشید. زمینی که کنار زمین چمن مصنوعی محله قرار دارد و اهالی درباره آن صحبت می‌کنند، چند معارض دارد که از جمله آموزش و پرورش و خود شهرداری است. مشکلات این محله به سبب محل نا مناسبی است که همان ابتدا برای ساخت این شهرک انتخاب کرده‌اند. گمان نمی‌کنم راه‌حلی برای حل این مشکلات وجود داشته باشد و مانند بسیاری از محله‌ها از جمله شهرک «دریا» و حتی «وردآورد» که کیلومترها از تهرانسر دور است، اهالی شهرک کاظمیه نیز برای خرید باید به تهرانسر بیایند. در این شرایط نمی‌توان امکاناتی را که در تهرانسر است، به شهرک کاظمیه آورد.»

کد خبر 574128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha