یکی از چالش‌ها و تعارض‌های هم‌زیستی صنعت و سکونت، آلایندگی برخی از صنایع است.

متهم رديف اول

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور: ایجاد سر و صدا، انتشار بوی نامطبوع یا تردد وسایل نقلیه سنگین و مشکلات ترافیکی از جمله مزاحمت‌هایی است که برای شهروندان ایجاد می‌شود. بر همین اساس، ‌بند ۲۰ ماده ۵۵، شهرداری‌ها را مکلف می‌کند که از فعالیت هر نوع واحد صنعتی که آلایندگی دارند و خطری برای شهروندان ایجاد می‌کنند، جلوگیری کنند.

«زهرا صدراعظم نوری»، رئیس کمیسیون شورای‌شهر تهران می‌گوید: «در منطقه «تهرانسر» صنایع مزاحمی وجود دارند که تاکنون از ظرفیت بند۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها استفاده نکرده‌اند و ما می‌توانیم در این زمینه به منطقه کمک کنیم.» به همین بهانه، نگاهی به وضعیت صنایع و مشاغل منطقه ۲۱ و مزاحمت‌ها و آلودگی‌هایی که برای شهروندان ایجاد کرده‌اند، انداخته‌ایم. هم‌چنین به این موضوع که اداره ساماندهی منطقه برای برخورد با چنین صنایع و مشاغلی چه اقداماتی انجام داده است، پرداخته‌ایم.  

گزارش از محله‌های مختلف و صحبت‌های «یوسف غیاثوند»، فعال اجتماعی و معتمد محله شهرک «استقلال» و هم‌چنین «صالح صیامی»، فعال اجتماعی و معتمد محله شهرک «غزالی» نشان می‌دهد که عمده اعتراض و انتقاد شهروندان به شیوه فعالیت صنایع منطقه، ‌ تردد و توقف وسایل نقلیه سنگینی است که کارشان حمل‌ونقل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و تولیدات و محصولات آنها است.

صیامی می‌گوید: «برخی از این کامیون‌ها وتریلرها به دلیل فرسودگی به شدت آلاینده هستند. رفت‌وآمد اتوبوس و مینی‌بوس سرویس کارکنان صنایع و نیز اشغال فضای پارک خودرو از سوی کارکنان در محله‌ها و در برخی موارد سدمعبر از جمله مشکلاتی است که محله‌ها با صنایع دارند. به‌طور خلاصه این مزاحمت‌ها بیشتر به مسائل و موارد ترافیکی صنایع بر می‌گردد نه به فعالیت و حضور کارخانه‌های پر شماری که در سراسر منطقه به‌ویژه نواحی ۲ و ۳ پراکنده شده‌اند.» یدالله طاهری، رئیس اداره ساماندهی منطقه ۲۱ نیز تأکید می‌کند که در اینجا صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده وجود ندارد. او می‌گوید: «در منطقه ۲۱ واحدهای صنعتی زیادی وجود دارد که تعداد آنها نزدیک به ۲ هزار واحد است.

از این تعداد، ۳۶۲ واحد صنعتی آلاینده از سال ۱۳۸۲ تا به امروز رأی دریافت کرده‌اند که البته تعدادی از این واحدهای آلاینده صنعتی به مرور زمان و به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند. کارشناسان اداره ساماندهی از واحدهایی که به دلیل آلودگی و ایجاد مزاحمت رأی دریافت کرده‌اند و همچنان فعال هستند، بازدیدهای منظمی و نظارت‌های مستمری دارند و به شکل دوره‌ای گزارش‌های لازم را تهیه می‌کنند. تاکنون در زمینه آلایندگی و مزاحمت واحدهای صنعتی مشکل خاصی نداشتیم و تخلفی مشاهده نکردیم. در کنار نظارت سازمان‌های مربوطه از جمله شهرداری و سازمان حفاظت از محیط‌زیست، اغلب واحدهای صنعتی تمامی مواردی که مانع از آلایندگی می‌شود، مانند نصب فیلتر و... را رعایت کردند و بخشی‌هایی با موضوع حفاظت از محیط‌زیست در این واحدها فعال است.

اما واحدهایی هم که رأی گرفته‌اند، اگر در بازدیدها و نظارت‌ها مشخص شود که آلایندگی و نکات مورد نظر را رعایت نمی‌کنند و تخلفاتشان همچنان ادامه دارد، براساس قانون پلمب خواهند شد. اگر هم واحد صنعتی مزاحم و آلاینده‌ای وجود دارد باید به ما اعلام کنند تا موضوع از سوی کارشناسان مرکز بررسی شود.»

  • راسته مکانیکی‌ها چالش اصلی تهرانسری‌ها است 
 متهم ردیف اول خـودروهای سنگین
یدالله طاهری /رئیس اداره ساماندهی منطقه ۲۱

ناحیه یک، یعنی محدوده‌ای که محله تهرانسر در آن قرار دارد، هرچند به سبب فاصله‌ای که با کارخانه‌ها دارند و با مشکلاتی از این دست روبه‌رو نیستند، اما چالش اصلی اهالی این محدوده با مشاغل و واحدهای تجاری و خدماتی است. «مسعود رضایی»، دبیر شورایاری محله تهرانسر غربی، در این‌باره می‌گوید: «محله ما تبدیل به مرکز اصلی مکانیکی‌های منطقه شده است.

یعنی خیابان‌ـ‌های «شهید دستغیب»، «شهید مطهری»، «شهید صدوقی»، بلوار «شهید بهشتی» و به تازگی بلوار «یاس»، به‌طور کامل تبدیل به صنف مکانیکی شده‌اند و به سبب مزاحمت‌هایی که این صنوف دارند، زندگی برای مردم محله ما تبدیل به جهنم شده است. صنف فروش گوشت، مرغ و پروتئینی‌ها هم به شکل دیگری برای مردم محله مزاحمت دارند و با سدمعبر سبب ایجاد ترافیک می‌شوند. هم‌چنین با ریختن زباله موجب افزایش و تجمع موش‌ها شده‌اند و به هیچ عنوان همراهی و همکاری نمی‌کنند. به نوعی محله تهرانسر غربی تبدیل به بهشت محله‌های مجاور شده که خدمات و نیازشان را اینجا برطرف می‌کنند و برای ساکنان خود محله تبدیل به جهنم شده است.»

رئیس اداره ساماندهی درباره اعتراض برخی از شهروندان نسبت به مزاحمت برخی از مشاغل هم می‌گوید: «خیابان‌های شهید دستغیب، شهید مطهری و بلوار گلها، راسته خدمات خودرویی است. در این راسته‌ها تعدادی از واحدهای تجاری رأی دارند. کارشناسان ما مرتب به این راسته‌ها سرکشی می‌کنند و اگر مزاحمتی برای شهروندان ایجاد کنند و سبب ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی شوند، موضوع را بررسی می‌کنند و در صورتی که تخلفات ادامه داشته باشد، واحدهای متخلف پلمب می‌شوند.

برای مثال، در راسته بلوار گلها چیزی حدود ۳۰۰ واحد خدمات خودرویی وجود دارد. البته این راسته‌ها مزاحمت خاصی برای شهروندان ندارند و تاکنون حتی یک شکایت هم از این واحدهای خدمات خودرویی دریافت نشده است. با این وجود با کمک نهادهای مربوطه طرح‌های ضربتی به شکل مرتب اجرا می‌شود و همواره همه واحدهای صنعتی و خدمات خودرویی کنترل می‌شوند. در مجموع در منطقه، صنایع و واحد صنعتی و خدماتی وجود ندارد که مشمول طرح انتقال باشد.»

  • مزاحمی به نام فرودگاه!  

 متهم ردیف اول خـودروهای سنگین

یکی دیگر از مشکلات اصلی اهالی تهرانسر، سر و صدای وقت و بی‌وقت هواپیماهای فرودگاه «مهرآباد» است. هرچند با تلاش‌های انجام شده تا حدودی این مشکل کاهش پیدا کرده، اما کماکان به قوت خود باقی است.

«داود حاج اسفندیاری»، دبیر شورایاری محله «باشگاه نفت» در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «از موضوع راسته مکانیکی‌های بلوار گلها بگذریم، مشکل اصلی تهرانسر با صنایع فعال در منطقه به فرودگاه و سر و صدای بلند هواپیماها بر می‌گردد که یک مشکل قدیمی محسوب می‌شود و هنوز کسی موفق نشده است تا آن را حل و فصل کند.»

«یدالله طاهری»، درباره رسیدگی و ورود به برخی از مطالبات و گلایه‌های شهروندان از جمله فرودگاه مهرآباد تأکید می‌کند که این موضوع از حیطه اختیارات و قدرت قانونی شهرداری فراتر است. او می‌گوید: «تعدادی از این صنایع و مراکز فعال در منطقه مانند «ایران‌خودرو»، «سایپا» و یا فرودگاه، دولتی هستند. درباره آنها نمی‌توانیم هیچ اقدامی انجام دهیم، چون صنایع بسیار بزرگ و ملی هستند که حتی برای بازدید از آنها باید از فیلترهای زیادی بگذریم. به هرحال برخورد با تعدادی از صنایع در حیطه قدرت و اختیارات شهرداری نیست که بخواهیم برای آنها تصمیم‌گیری کنیم. کار در منطقه ۲۱ سختی‌های خود را دارد اما تا آنجا که می‌توانیم تلاش می‌کنیم تا از مزاحمت و آلایندگی صنایع و دردسرهای آنها جلوگیری کنیم و آنها را کاهش دهیم. »

  • تلاش برای مسدود کردن دسترسی

 متهم ردیف اول خـودروهای سنگین

 تردد وسایل نقلیه سنگین از تقاطع بزدگراه آزادگان به سمت غرب با توجه به حضور صنایع و کارخانه‌های متعددی که در این محدوده وجود دارد بدون هیچ محدودیتی انجام می‌شود و از آنجا که این خودروهای غول‌پیکر وظیفه ترانزیت کالا را برعهده دارند نمی‌شود خلل و مانعی در رفت‌وآمد آنها ایجاد کرد. محمدرضا سالمی در این خصوص به همشهری محله می‌گوید: برای جلوگیری از تردد و توقف وسایل نقلیه سنگین در محله‌های مسکونی نواحی ۲ و ۳ مذاکرات و گفت‌وگوهایی با صنایعی داشتیم. همچنین در برنامه ۱۴۰۰ با اصلاح برخی معابر تلاش می‌کنیم تا مسیر دسترسی وسایل نقلیه سنگین به داخل محله‌ها را مسدود کنیم.  

کد خبر 604374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha