یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

لقب قطب صنعت کشور با وجودی که برای اصفهان افتخاری بزرگ محسوب می‌شود، اما متاسفانه این پتانسیل، همواره برای کلان‌شهر اصفهان تبعاتی همچون آلودگی هوا به همراه دارد.

آلودگی اصفهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اگرچه صنعتی‌ها همواره این موضوع را قبول ندارند و به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان، صنعت یک درصد از تاثیری را که حمل و نقل در آلودگی شهر دارد را، ندارد؛ اما در سیاهه آلاینده‌های اصفهان که هفته گذشته رونمایی شد، سهم صنعت از آلاینده‌های ثابت و معلق ۶۷ درصد اعلام شد. البته نباید از سهم بالای خودروهای شخصی و عمومی در آلودگی هوای اصفهان غافل ماند.

باید توجه داشت که آلودگی هوا، در شهرهای صنعتی و کلان‌شهرها به عنوان یکی از چالش‌های مهم، به حوزه مدیریت بحران ورود پیدا می‌کند و باتوجه به قوانین مصوب، در شرایط اضطرار تصمیماتی همچون تعطیلی مدارس، تعطیلی و محدود کردن فعالیت برخی بخش‌های تولید و صنعت گرفته می‌شود که به تبع اقتصاد شهرها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کوره‌های گچ و آجر، یکی از بخش‌هایی است که در آلودگی هوای اصفهان به خصوص در پاییز انگشت اتهام به سوی آنها نشانه می‌رود و برای کنترل اوضاع و بهبود شرایط دستور تعطیلی موقت آنها از سوی مدیریت بحران استان داده شد.

مشکل آلودگی با تعطیلی صنایع حل نمی‌شود

البته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: با وجودی که یکی از راهکارها در مقابله با آلودگی هوا، تعطیلی صنایع عنوان می‌شود، اما بدون شک معتقدم صنعت یک درصد از تاثیری را که حمل و نقل در آلودگی شهر می‌گذارد، ندارد.

عبدالوهاب سهل‌آبادی با تأکید بر اینکه امروز شرکت اتوبوسرانی در شهر، دود تولید می‌کند و هیچ کس دستور توقف برای آن ایجاد نمی‌کند، ادامه می‌دهد: این مسئله درباره تردد بسیاری از کامیون‌ها در داخل و کمربندی‌های اطراف شهر، خودروهای تک سرنشین و تاکسی‌های فرسوده نیز صدق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان معتقدند که کارخانه‌ها ریزدانه‌هایی تولید می‌کنند که موجب آلودگی است، تأکید می‌کند: این مسئله مربوط به ایام آلوده شهر نیست و در تمام سال وجود دارد و مسئولان تنها می‌گویند این کارخانه‌ها باید از شهر جابجا شود، اما نگفته‌اند کجا بروند و یا چگونه بروند.

رئیس انجمن گچ اصفهان با اعتقاد بر اینکه آلودگی که سالی چند بار شهر را فرا می‌گیرد، متعلق به صنایع کوچک اطراف اصفهان نیست، ادامه می‌دهد: بسیاری از این صنایع با نظر سازمان محیط زیست، مجهز به سیستم‌های فیلتر و تصفیه هوا شده‌اند.

او البته می‌گوید: تولیدکنندگان گچ هنوز تجهیز نشده‌اند، چراکه آنها مجبور به جابجایی هستند و نمی‌توانند این تجهیزات گران را در محل موقت خود ایجاد کنند.

به گفته سهل آبادی، هم اکنون در شهرستان اصفهان حدود ۸۰ کارخانه گچ و ۹۰ کارخانه آجر داریم که البته کارخانه‌های آجر به دلیل تجهیزات به روز و مواد سوختی خود، آلودگی ندارند و فشارها بیشتر متوجه کوره‌های تولید گچ است.

او با اعتقاد بر اینکه مشکل آلودگی با تعطیلی صنایع حل نمی‌شود، می‌گوید: صنعت، تمام جهان را گرفته، اما صنایع به صورت پاک مشغول فعالیت هستند و ما نیز باید با تدابیر و راهکارهای خاص، به سمت صنایع پاک حرکت کنیم.

آلایندگی باید برطرف شود نه جابجا

رئیس انجمن آجرنما اصفهان نیز در خصوص تأثیر صنایع و به خصوص کوره‌های آجر بر آلودگی اصفهان به ایسنا، توضیح می‌دهد: آمارها نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۰ درصد آلایندگی‌ها منبعی غیر از صنایع دارد، و آمار و ارقام تعریف شده برای صنایع عددهایی بین ۶ تا ۸ درصد را اعلام می‌کند و ۴۰ درصد آلایندگی‌ها مربوط به بخش مسکونی و درصد بالایی آن متعلق به وسایل نقلیه است که دولت به راحتی می‌تواند روی آن‌ها اقدام کند.

رضا چینی یادآور شد: گفته می‌شود دولت ۶۵۰۰ میلیارد پول بنزین را به گازسوز کردن وسایل نقلیه عمومی اختصاص داده و امیدواریم این کار عملی شود.

او درباره تعطیلی واحدهای صنعتی در شرایط آلودگی هوا، گفت: واحدهای صنعتی بلافاصله بعد از اعلام دستور ستاد بحران و سازمان محیط زیست، تعطیل می‌شوند، با اینکه معتقدیم باید در بخش‌های دیگر به صورت جدی اقدام کنند.

این فعال صنعتی معتقد است تصمیماتی همچون حذف واحدهای صنعتی اشتباه است و تاکنون برنامه‌ریزی‌ها برای جابجایی واحدهای صنعتی، خارج از حد اختیارات ستاد برنامه‌ریزی استان انجام شده و قانون صراحت دارد که برای جابجایی واحدهای صنعتی، تنها هیئت وزیران حق تصمیم‌گیری دارد و باید زیرساخت‌های آن ایجاد و سپس واحدها جابجا شوند.

چینی یادآور می‌شود: تصمیمات کارشناسی نشده انجام شده و از سال ۸۸ تاکنون، مانع پیشرفت و بروزرسانی تکنولوژی بخش‌های صنعتی شده است و عملاً هیچ اتفاقی نیفتاده است.

او با تأکید بر اینکه آلایندگی باید برطرف شود و نباید آلایندگی را با جابجایی صنایع، جابجا کرد، می‌گوید: از ابتدای انقلاب سه منطقه را برای صنایع گچ معرفی و واحدها را جابجا کردیم که این باعث از بین رفتن سرمایه‌های ملی شده در حالی که باید ساختاری برای این واحدها ایجاد شود تا آلایندگی آنها قابل کنترل شود.

مصوبه‌ای که یک دهه معطل مانده است

رئیس انجمن آجرنما اصفهان ادامه می‌دهد: اکنون شاهد این هستیم که ریزگردها از عربستان و عراق وارد ایران می‌شود، از سوی دیگر واحدهای صنعتی نیز از شعاع ۵۰ متری برای شهر ایجاد آلودگی می‌کنند.

چینی می‌افزاید: در کشورهای اروپایی صنایع در کنار شهرهای بزرگ فعالیت می‌کنند، اینکه ما واحد صنعتی را در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر و پرسنل آن را هر روز با ماشین از رده خارج شده جابجا کنیم، علاوه بر ایجاد آلودگی، ذهنیت خوبی برای پرسنل به وجود نمی‌آورد.

رئیس انجمن آجرنما اصفهان می‌گوید: لازم است کارشناسی بیشتری انجام شود، چراکه تاکنون کارشناسی‌های انجام شده سه جانبه‌گرا نبوده و بدون حضور تشکل‌های صنعتی، تصمیمات بعضاً نادرست گرفته می‌شود.

او با بیان اینکه حدود ۳۰۰ واحد آجر در استان اصفهان وجود داشت که ۷۰ واحد طی دو سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی به طور کامل تعطیل شدند، اما بقیه آنها با تکنولوژی روز دنیا کار می‌کنند، تأکید می‌کند: این واحدها آلایندگی در حد صنعتی دارند، اما مورد تأیید محیط زیست هستند، البته واحدهای مورد تأیید نیز در شرایط آلودگی تعطیل می‌شوند.

چینی با بیان اینکه تمام کارخانجات آجرپزی در حومه شهر هستند، تصریح می‌کند: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی ما با سازمان محیط زیست این بود که با همان مصوبه سازمان برنامه‌ریزی، که واحدهای آجر باید جابجا شوند پیش می‌رود در حالیکه این تصمیم در مدت یک دهه معطل مانده است.

اعمال قانون برای کنترل آلودگی اصفهان

البته رئیس ستاد مدیریت بحران استان اصفهان در خصوص وضعیت آلودگی اصفهان به ایسنا، می‌گوید: اواخر هفته گذشته سیاهه آلایندگی‌های اصفهان رونمایی شد. مطالعه این سیاهه حدود یک سال پیش از سوی شهرداری اصفهان با همکاری محیط زیست، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد که در آن منابع آلاینده‌ها معرفی و سهم هر یک در آلودگی هوای اصفهان مشخص شده است.

منصور شیشه فروش می‌گوید: با توجه به اطلاعات موجود در این سیاهه بخش اعظم آلودگی اصفهان، مربوط به خودروها با ترتیب کامیون‌ها، ماشین‌های سنگین، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای حمل‌ونقل عمومی است و بخش دیگر مربوط به صنعت و سوخت‌های خانگی است که باید تدبیری برای آن شود.

او ادامه می‌دهد: طی هفته‌های گذشته، برای کنترل آلودگی هوا، با توجه به قانون هوای پاک، با دبیری اداره کل محیط زیست در خصوص حمل و نقل و صنعت جلساتی برگزار شد و متعاقب آن با توجه به شرایط اضطراری به وجود آمده، تصمیمات سریع‌الاجرا مثل تعطیلی مدارس اتخاذ شد.

شیشه فروش می‌گوید: با توجه به ممنوعیت حمل و نقل در طول هفته‌های گذشته، پلیس راهنمایی رانندگی بیش از ۲ هزار تخلف ثبت و در محدوده ترافیک اعمال قانون کرد، همچنین پلیس با خودروهای دودزا، فرسوده و فاقد معاینه فنی برخورد و تردد کامیون‌ها در داخل و اطراف شهر محدود و ممنوع شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران استان اصفهان همچنین اضافه کرد: در ادامه اقدامات انجام شده، حدود ۲۵۰ کوره آجر و ۹۶ واحد تولیدی گچ خاکی فعال در برخوار، اصفهان و شاهین شهر، منفعل و به حالت تعطیل درآمدند، و با توجه به نظارت محیط زیست و صنعت و معدن بر این قانون، حدود ۷۰ درصد واحدها به صورت منفعل درآمدند.

او اضافه کرد: در طول آلودگی‌های چند روز اخیر، ۶ معدن گچ و ۱۰ واحد تولید زغال تعطیل شدند و ۴۱ واحد صنعتی با پتانسیل افزایش آلاینده‌ها، دستور کاهش فعالیت آنها صادر شد که ۱۷ واحد آنها همکاری کردند و خاطیان از سوی اداره کل محیط زیست پیگیری خواهند شد.

به گفته شیشه فروش، تحقیق و مطالعه درخصوص میزان آلودگی هریک از این واحدها به طور تخصصی توسط محیط زیست بررسی شده بود و دستور تعطیلی با شناخت از میزان آلودگی آنها صادر شده بود.

هوای اصفهان کماکان نارنجی است

کد خبر 470343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha