پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی-دبیرتحریریه: فضاهای شهری امروزی در برخی محدوده‌ها با نوعی آشفتگی بصری همراه بوده و این مسئله شرایط زیستی برای ساکنان این بخش‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

علی‌الله‌سلیمی/دبیرتحریریه

به‌ویژه در کلانشهری مانند تهران که در سال‌های اخیر رشد ناموزونی در برخی مناطق حاشیه‌ای داشته است. این در حالی است که محیط‌های شهری برای تبدیل شدن به زیستگاه مطلوب شهروندان، همواره نیازمند پاکسازی، بهینه‌سازی، پیرایش شهری و حذف زوائد بصری است تا چشم‌انداز زیبا و چشمنوازی داشته باشد. مدیران شهری برای تحقق این امر در طول سال معمولاً برنامه‌های متعددی را اجرایی می‌کنند که اوج این فعالیت‌ها در ماه‌های پایانی سال است تا شهروندان با محیط‌های زیبا و پاکیزه به استقبال سال نو بروند.

سازمان زیباسازی شهر تهران، از بانیان اصلی طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه در این زمینه است که طی سال‌های اخیر، فعالیت‌های متعددی برای پاکسازی فضاهای شهری داشته است. از طرح‌های خلاقانه این سازمان می‌توان به جشنواره‌های «پلاک بهاری» و «پلاک طلایی» اشاره کرد که در سال‌های گذشته و در آستانه بهار برگزار شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. امسال هم سازمان زیباسازی در آستانه بهار، جشنواره انتخاب برترین نمای زیبا با عنوان «جشنواره شمعدونی» را برای پاکسازی، بهینه سازی، پیرایش شهری و حذف زوائد بصری برای نهادینه کردن فرهنگ زیباسازی در میان شهروندان در شهر تهران برگزار می‌کند. شرایط شرکت در این جشنواره هم آسان است.  

شهروندان می‌توانند عکس قبل و بعد از زیباسازی نمای ساختمان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. شاخص‌های زیادی برای انتخاب برترین نمای مسکونی، مساجد، مدارس و اصناف در نظر گرفته شده که رنگ‌آمیزی مناسب درها، پنجره‌ها، نرده‌ها در نمای جبهه‌های اصلی و جانبی ساختمان و پاکیزگی و تمیز بودن از برچسب‌های تبلیغاتی، شعارنویسی و همچنین پاکیزگی و تمیزی از گرد و غبار و آلودگی از فراگیرترین اقداماتی است که در هر محله‌ای می‌تواند انجام شود.

موفقیت این‌گونه طرح‌های شهری طبعاً با مشارکت بالای شهروندان ارتباط مستقیمی دارد، چراکه مخاطبان اصلی این جشنواره عموم شهروندان هستند که با خلاقیت‌های فردی وگاه جمعی در مجتمع‌های مسکونی یا کوچه و خیابان می‌توانند فضاهای چشمنوازی را پدید آورند و باعث زیبایی محیط زندگی خود و همسایه‌ها و در نهایت شهروندان محله شوند.

کد خبر 431036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha