ساختمان ضلع شمال شرقی میدان الف را یادتان است؟

ميدان الف

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی :  مجتمع تجاری که این روزها آخرین خشت را روی خشت می‌گذارد تا به‌زودی به بهره‌برداری برسد. همان مجتمعی که سال گذشته در گزارش همشهری محله، اهالی محله محمودیه صحبت از تصرف پیاده‌رو توسط ساختمان را داشتند. ماجرا از این قرار بود که طبق ضوابط شهرسازی، ساختمان مذکور برای نوسازی باید ۹‌متر عقب‌نشینی می‌کرد.

بخشی از عرض معبری که در این عقب‌نشینی باز می‌شد سهم پیاده‌رو بود و بخشی از آن هم قرار بود به معبر ماشین‌رو خیابان و میدان الف اضافه شود تا بار ترافیک را در این محدوده همیشه شلوغ کمتر کند. با این حال بعد از نوسازی ساختمان، پله‌ها و رمپ ورودی ساختمان تمام مساحت عقب‌نشینی شده را اشغال کردند و در اصل هیچ معبری به فضای عمومی شهری اضافه نشده بود. گرچه این رمپ و پله‌هایی که معبر عمومی را اشغال کرده‌اند بعد از گزارش همشهری محله یکبار توسط شهرداری تخریب شد اما این سازه دوباره سر از خیابان مقدس اردبیلی و میدان الف درآورده و به نظر می‌رسد قرار است حوض کوچکی هم در آن ساخته شود.  

میدان الف و خیابان مقدس اردبیلی در محله محمودیه یکی از شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین معابر و خیابان‌های این محله است. ساخت مجتمع‌های تجاری مختلف در تمام طول این خیابان به بیشتر شدن ترافیک هر روزه این خیابان هم دامن می‌زند. بخش کوچکی از بار ترافیکی این محله با عقب‌نشینی تعدادی از ملک‌ها و تعریض خیابان برطرف می‌شود. با این حال یکی از مهم‌ترین بخش‌های این معبر که قرار بود به بزرگ‌تر شدن عرض خیابان کمک کند، بعد از نوسازی همچنان در اشغال ملک قرار دارد و دردی از این درد عمومی شهر دوا نمی‌کند؛ ساختمان ضلع شمال شرقی میدان الف که به نظر می‌رسد آخرین روزهای ساخت‌وساز را پشت سر می‌گذارد و به بهره‌برداری نزدیک می‌شود.  
  «سید سعید جوزدانی» از اهالی قدیمی و دبیر شورایاری محله محمودیه می‌گوید: «طبق ضوابط شهرسازی این ساختمان برای نوسازی باید ۹‌متر عقب‌نشینی می‌کرد. گرچه این عقب‌نشینی اتفاق افتاد اما در عمل، درست در همین فضای عقب‌نشینی شده پله و رمپ و باغچه ساختمان تجاری ساخته شد و تمام این فضا در اصل به اشغال مالک درآمد. در حالی که قرار بود بخشی از این معبر برای تعریض خیابان اطراف میدان استفاده شود و بخش دیگری هم جزئی از پیاده‌رو باشد. ساخت این پله و رمپ عملاً جایی برای تعریض خیابان باقی نمی‌گذارد. سال گذشته بعد از انتشار این موضوع در نشریه همشهری محله، شهرداری رمپ و پله را تخریب کرد. اما این روزها که ساخت این مجتمع رو به پایان است، دوباره پله و رمپ توسط مالک ساخته شده و دوباره تمام ۹‌متر عقب‌نشینی توسط ساختمان اشغال شده است.»

پرونده تعریض میدان بسته می‌شود؟  
جوزدانی پایان ساخت این رمپ و پله‌ها و بهره‌برداری از ساختمان تجاری را مساوی با پایان موضوع تعریض میدان الف می‌داند؛ مسئله‌ای که می‌تواند بخشی از بار ترافیکی این محدوده را کم کند و البته بخشی از حقوق شهروندان به شمار می‌رود. او می‌گوید: «ساخت مجتمع‌ها و مراکز تجاری، ترافیک بسیار زیادی را روانه میدان الف و خیابان مقدس اردبیلی کرده است. اما عرض معابر کنونی اینجا جوابگوی این حجم از تردد نیست. به همین دلیل تعریض معابر و میدان اهمیت حیاتی برای اهالی محله و مراجعان این خیابان دارد.»

کد خبر 618798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha