ماموریت شهرداری‌ها ارائه خدمات مطلوب و رفع نیازهای شهروندان تعریف شده است.

همسايه بد بو

همشهری آنلاین_معصومه حق‌جو: گاهی این نیاز مربوط به حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در محله است، گاهی هم پیگیری رفع مشکلاتی است که فقط گره آن به دست مدیران شهری گشوده می‌شود. در محله امیرآباد، همانند دیگر محله‌ها، با کمک شورایاران و تعامل آنها با شهرداری تعدادی از مشکلات محله حل شده است، مانند لکه‌گیری آسفالت برخی از خیابان‌ها یا تأمین وسایل بازی و روشنایی در پارک‌های محله یا پل‌های عابرپیاده. اما آنچه این روزها اهالی امیرآباد را به ستوه آورده، پارکینگ خودروهای زباله شهرداری روبه‌روی بازار میوه و تره‌بار کردستان است. شیرابه ناشی از زباله‌ها و بوی نامطبوع آنها باعث مزاحمت برای شهروندان شده است.  

«فریدون نگهدار» استاد دانشگاه و یکی از همسایه‌هاست. او می‌گوید: «قرار بود همین مکانی که الان پارکینگ خودروهای حمل زباله شده، به خودروهای شهروندانی اختصاص یابد که برای خرید به بازار کردستان وارد می‌شوند، بلکه برای همسایه‌های بازار میوه و تره‌بار و اهالی خیابان بیست و هشتم سدمعبر نکنند.

اما چنین نشد و شهروندان به دلیل نبود جای پارک، مقابل پارکینگ منازل پارک می‌کنند و ما برای خروج از منزل با مشکل مواجهیم.» این شهروند می‌گوید: «شهرداری اگر زمین فعلی را که پارکینگ خودروهای حمل زباله است به مشتریان بازار اختصاص می‌داد، دیگر مجبور نبودیم بوی نامطبوع این خودروها را تحمل کنیم. قرارگیری جعبه‌های خالی در پیاده‌رو بازار میوه و تره‌بار هم در بسیاری از اوقات‌ تردد اهالی را با مشکل مواجه می‌کند.»

«مونا مقدم‌راد» هم سال‌هاست در این محله سکونت دارد و به گفته خودش، معمولاً خریدهایش را از این بازار انجام می‌دهد. او می‌گوید: «حضور خودروهای حمل زباله روبه‌روی بازار میوه و تره‌بار و رفت‌وآمد مداوم آنها بسیار آزاردهنده است. بخشی از پساب و شیرابه این زباله‌ها هم روی زمین جاری و باعث انتشار بوی نامطبوع می‌شود.»این شهروند ادامه می‌دهد: «حالا که هوا تقریباً گرم شده، وجود حشرات و حیوانات موذی به دلیل جمع شدن شیرابه‌ها مسلماً آلودگی و بیماری را هم به دنبال دارد. پارکینگ چنین خودروهایی باید دور از منطقه شهری و سکونت شهروندان باشد.»

  • مکان نامناسب خودروهای حمل زباله
همسایه بدبو را جابه‌جا کنید
رضا کیانی/ یکی از اهالی

«رضا کیانی»، یکی دیگر از اهالی، هم با اشاره به اینکه بارها از شورایاران برای رفع این مشکل کمک خواسته، از این وضعیت گلایه دارد. او می‌گوید: «اکثر همسایه‌ها اعتراض دارند و می‌خواهند هرچه زودتر شهرداری پارکینگ دیگری برای این خودروها در نظر بگیرد. بازار میوه و تره‌بار محلی برای خرید مواد غذایی است و فاصله این پارکینگ تا میدان میوه و تره‌بار بسیار کم است. همین موضوع باعث نگرانی ما شده و سلامت ما را به خطر انداخته است.»

او ادامه می‌دهد: «پارکینگ خودروهای حمل زباله، به علت رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از بوی نامطبوع باید فاصله زیادی با شهر یا حداقل مراکز عرضه مواد غذایی داشته باشند. چندین بار از شورایاران محله این مشکل را پیگیری کرده‌ایم تا از طریق شهرداری اقدام شود و این پارکینگ به مکان دیگری منتقل شود.» به گفته کیانی، شورایاران به نقل از شهرداری گفته‌اند که اگر مکان مناسبی برای خودروها پیدا شود، حتماً این جابه‌جایی در اسرع وقت انجام می‌شود.

مشکل شهرداری، نداشتن مکان مناسب برای این خودروهاست.   «گلی حبشی»، شورایار امیرآباد و نایب دبیر عمران و ترافیک منطقه ۶، هم صحبت‌های اهالی را تأیید می‌کند: «بارها و بارها اهالی به ما اعتراض کرده‌اند و خواهان جابه‌جایی این پارکینگ شده‌اند. تبدیل زمین خالی روبه‌روی بازار میوه و تره‌بار به پارکینگ خودروهای حمل زباله اقدام نادرستی بود. شهرداری می‌توانست این زمین خالی را تبدیل به مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و حتی فرهنگسرا کند.» شورایار محله امیرآباد می‌گوید یک سال است که شهرداری مکان مناسبی برای پارکینگ خودروها پیدا نکرده است. او ادامه می‌دهد: «این معضل بزرگی برای اهالی محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه در شهرک والفجر مکان‌های خالی زیادی وجود دارد، کاش شهرداری در این شهرک مکانی را برای پارکینگ خودروهای حمل زباله در نظر بگیرد. شیرابه‌های این خودروها محیط را آلوده می‌کند و باعث تجمع موش‌ها می‌شود. البته طعمه‌گذاری انجام شده و شیرابه‌ها هم شسته می‌شوند، اما همچنان وجود آنها چهره زشتی به محله داده است.»

  • ضرورت آسفالت‌ریزی در خیابان بیست و هشتم 
همسایه بدبو را جابه‌جا کنید
گلی حبشی/شورایار امیرآباد

نایب دبیر عمران و ترافیک منطقه ۶ به آسفالت نامناسب بیست‌متری دوم هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «دو سال است درگیر مسئله آسفالت خیابان بیست و هشتم هستیم. از بیست‌متری دوم که ۶ خیابان دارد حدود ۱۵ سال است که آسفالت نشده به‌طوری که شن و ماسه‌های سطح زیرین آسفالت قابل مشاهده است.»

حبشی می‌گوید: «تنها اقدامی که انجام شده این بوده که مانند توپ چهل‌تکه چندین بار این محدوده را لکه‌گیری کرده‌اند در حالی که باید به‌صورت مکانیکی، آسفالت‌ریزی انجام و آسفالت‌های قبلی جدا شود. متأسفانه هنوز این کار انجام نشده است.» به گفته شورایار امیرآباد، بیست‌متری دوم نیاز به چراغ راهنمایی و رانندگی هم دارد. او می‌گوید: «با توجه به اینکه دو مدرسه و بازار میوه و تره‌بار کردستان و نانوایی در این خیابان قرار گرفته و از طرفی از کردستان به آزادگان و حکیم‌ تردد زیادی وجود دارد، به دلیل نبود چراغ راهنمایی و رانندگی هر هفته شاهد چندین تصادف در بیست‌متری دوم هستیم. نزدیک دو سال است تقاضای چراغ راهنمایی و رانندگی داده‌ایم، ولی مدام به تعویق می‌افتد.»

حبشی با توجه به تقاضای اکثر ساکنان و دانشجویان از راه‌اندازی خط به سمت میدان ونک هم خبر می‌دهد. او توضیح می‌دهد: «اکثر هم‌محله‌ای‌ها تقاضا داشتند خط والفجر، امیرآباد به ونک هم دایر شود. در حال حاضر، فقط یک خط اتوبوس داریم که مقصد آن میدان ولی‌عصر(عج) است. با توجه به اینکه خطی هم به مقصد میدان ونک نیاز بود، نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم و به‌زودی این خط هم برای رفاه اهالی راه‌اندازی می‌شود.» 

  • شهردار ناحیه ۴ /حق با اهالی است 
همسایه بدبو را جابه‌جا کنید
مرتضی خوریانی /شهردار ناحیه ۴ منطقه ۶ شهرداری تهران

«مرتضی خوریانی»، شهردار ناحیه ۴ منطقه ۶ شهرداری تهران، خبرهای خوبی برای اهالی دارد. او می‌گوید: «در جریان این مشکل هستیم، اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه ستاد کرونا محدودیت‌هایی در برخی مشاغل اعمال کرده، کارخانه‌های آسفالت هم بسته هستند. به محض بازگشایی، رسیدگی به وضعیت آسفالت خیابان بیست و هشتم در اولویت قرار می‌گیرد.»

شهردار ناحیه ۴ مسئله پارکینگ خودروهای زباله را از عهده شهرداری ناحیه ۴ خارج می‌داند، اما می‌گوید: «این زمین متعلق به منطقه ۶ شهرداری تهران است. باید با املاک نامه‌نگاری‌های لازم انجام شود و مکانی به ما اختصاص دهند تا از تصرف خارج شود.

در حال حاضر مکان مناسب دیگری برای پارکینگ این خودروها نداریم. قبلاً خیابان ارشد شمالی را به این خودروها اختصاص داده بودیم، اما با شکایت بقیه شهروندان روبه‌رو شدیم. به همین دلیل مقرر شد تا در زمین خالی روبه‌روی بازار میوه و تره‌بار کردستان مستقر شوند تا در فرصت مناسب، مکان مناسبی به این کار اختصاص پیدا کند.

این کار زمانبر است تا زمین مناسب برای این خودروها پیدا شود.» به گفته خوریانی، حق با اهالی است، چون بوی نامطبوع این خودروهای حمل زباله واقعاً زننده است. او ادامه می‌دهد: «این مشکل حتماً پیگیری می‌شود. با شهردار منطقه ۶ هم گفت‌وگو می‌کنم تا هرچه سریع‌تر مکان مناسبی برای استقرار خودروها اختصاص داده و این مکان تخلیه شود.»

کد خبر 601068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha