شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
۱۰ نفر

جریمه خودروهای کثیف در روسیه ۲ هزار روبل، معادل ۱۴۰ هزار تومان است. این جریمه در ابوظبی به‌ویژه اگر خودروها رها شده باشد، به ۳ هزار درهم معادل ۷۳۰ یورو می‌رسد. دلیل‌شان هم زشت کردن منظر شهری است. اما در پایتخت وضعیت چنین خودروهایی متفاوت است.

خودروهای اسقاطی

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: یکی در گوشه‌ای رها شده و آنقدر گرد و غبار رویش نشسته که رنگ اصلی‌اش دیده نمی‌شود. دیگری کاپوتش در کوچه تنگ و باریکی تبدیل به زباله‌دانی شده است. تعدادی هم اگر روزگاری مسافران زیادی را جابه‌جا می‌کردند، حالا خسته راه شده‌ و در گوشه‌ای افتاده‌اند. بعضی هم آنقدر زیر آفتاب سوزان و سرمای زمستان مانده‌اند که زنگ زده‌اند. این حال و روز خودروهای رها شده‌ای است که در گوشه و کنار شهر سرگردان‌اند و به گفته مدیران شهری دلیلی بر ایجاد منظر زشت شهری و مزاحمت برای شهروندان.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

سرنوشت چرخ‌هایی که نمی‌چرخند چه می‌شود؟
جمع‌آوری خودروهای اسقاطی رها شده 

فرصتی برای اتراق معتادان

خودروهای رها شده و گاه اسقاطی فرصتی اتراق را برای معتادان و کارتن‌خواب‌ها فراهم می‌کنند و به مرور تبدیل به زباله‌دانی می‌شوند. همچنین در شرایطی که پیدا کردن جای پارک در برخی معابر آسان نیست، روزها و هفته‌ها جای پارک را می‌گیرند. از طرفی به دلیل نداشتن پلاک، پلیس هم نمی‌تواند برای مالک جریمه‌ای صادر کند. در این موارد تنها راهکار جمع‌آوری خودرو است. ‌کاری که اخیرا توسط شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۲ اجرایی شده و در آن بیش از ۳۰ خودرو با همکاری سرهنگ «علی اکبر اصانلو» معاون کلانتری ۱۱۸ ستارخان از گوشه و کنار محله‌ها جمع شده است.

«سهیل جلائی» کارشناس اداره خدمات شهری شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «شهرداری معمولاً اگر خودرویی سالم باشد و برای طولانی مدت در معبری رها شود، آن را با دستگاه واتر جت شست‌وشو می‌دهد تا باعث نازیبایی در محله نشود. اما در مواردی که خودروهای رها شده چرخ و لاستیک ندارند، شیشه‌هایش شکسته و در اصل اسقاطی‌اند، با هماهنگی نیروی انتظامی و صدور اخطار کتبی و الصاق نامه در ۳ بازه زمانی روی شیشه خودرو، در نهایت خودرو از محل جمع‌آوری می‌شود.»

سرنوشت چرخ‌هایی که نمی‌چرخند چه می‌شود؟
کاپوت خودروی رها شده که محل تجمع زباله بود

انتقال به پارکینگ شهرداری

به گفته جلایی، خودروهای اسقاطی به پارکینگ شهرداری در خارج از تهران منتقل می‌شوند و در یک هفته اخیر ۳۰ خودرو سرنوشت مشابهی داشته‌اند. با توجه به اینکه پلیس هم مشخصات کامل آنها را دارد، اگر فردی اعلام سرقت کند و به کلانتری برود، نشانی پارکینگ به او داده می‌شود. کارشناس اداره خدمات شهری شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۲  ادامه می‌دهد: «هنگام مراجعه مالک به پارکینگ، پس از ارائه مدارک و سند خودرو، تعهدنامه‌ای از مراجعه‌کننده گرفته می‌شود که دیگر خودرو را در محل قرار ندهد.»

سرنوشت چرخ‌هایی که نمی‌چرخند چه می‌شود؟
انتقال خودروها پس ازجمع آوری به پارکینگ 

راسته تعمیرگاه‌ها و پارکینگ‌ها شلوغ‌ترند

خودروهای اسقاطی جمع‌آوری شده ناحیه ۵ بیشتر از محله‌های طرشت، صادقیه و شریف بوده‌اند. چون در این محله‌ها تعمیرگاه‌ها و پارکینگ‌های زیادی وجود دارد که‌ گاهی برخی از شهروندان به دلیل نداشتن توانایی در پرداخت هزینه خودرو را آنجا رها می‌کند. در مواردی هم با تغییر کاربری پارکینگ‌ها یا پر شدن آن، خودروهایی که طولانی مدت در محل بوده‌اند به خیابان‌ها انتقال می‌یابند. جلائی در این‌باره می‌گوید: «بین خودروهای انتقال یافته از تاکسی تا وانت، ون و... بود. این خودروها اسقاطی بودند اما ما از مردم می‌خواهیم که حداقل اگر خودرویی را در محلی رها می‌کنند، در دوره‌های مختلف آن را جابه‌جا کنند تا شهرداری بتواند آن محل را نظافت کند. همچنین شماره‌ای روی آن قرار دهند تا امکان تماس با مالک فراهم باشد.»

سرنوشت چرخ‌هایی که نمی‌چرخند چه می‌شود؟
ون و تاکسی هم بین خودروهای جمع آوری دیده می‌شود

جمع‌آوری‌ها ادامه دارد

گرچه این روزها ۳۰ خودرو به پارکینگ شهرداری منتقل شده اما روند جمع‌آوری خودروهای اسقاطی از محدوده شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۲ تمامی ندارد و در سایر محله‌های این منطقه هم اجرا می‌شود. «علیرضا جعفری» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «با هدف ارتقای منظر شهری، جمع‌آوری خودروهای اسقاطی با همکاری کلانتری‌ها ادامه دارد و به‌زودی با صدور مجوز، ۱۸ خودرو دیگر از محله‌های ناحیه ۵ جمع‌آوری خواهد شد.»

سرنوشت چرخ‌هایی که نمی‌چرخند چه می‌شود؟
خودروهای جمع‌آوری شده در خارج تهران نگهداری می‌شوند
کد خبر 688692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • کوروش IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    چه قیاسی کردید. تو ابوظبی برای خاک گرفتگی جریمه می شوند و تو ایران و تهران تازه شهرداری باید جمع کند و ببرد