شهروندان محله «دریان‌نو» زندگی مسالمت‌آمیزی با ترافیک پیشه کرده‌اند؛ نه اینکه شهروندان محله‌های دیگر کلانشهر تهران سال تا سال رنگ ترافیک را نبینند و از مشکلات آن بی‌خبر باشند.

ترافیک

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی: اما اهالی محله دریان‌نو که در خیابان زنجان شمالی زندگی می‌کنند یا برای‌ تردد روزمره و کارهای معمول گذرشان به این خیابان می‌افتد، انگار با روی دیگر مشکلات ترافیکی دست به گریبان هستند. در خیابان که قدم بگذارید تازه مفهوم آلودگی صوتی هم رنگ می‌گیرد. حضور مشاغل مزاحم که بیش از ۴ دهه است در این خیابان پا گرفته کنار ستاد ترخیص خودرو که ۸ سالی از عمر آن می‌گذرد را به ایستگاه انتقال زباله در این خیابان اضافه کنیم، احتمالاً به تصویر بهتری از مشکلات شهروندان این خیابان می‌رسیم که تازگی هم ندارد. هفته گذشته خبر خوش بازدید مشترک «رسول کشت‌پور» شهردار منطقه، سردار «حسین رحیمی» فرمانده نیروی انتظامی تهران و سردار «محمدرضا مهماندار» فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ از این خیابان امید رفع مشکلات خیابان زنجان شمالی را تازه کرد. با اهالی همکلام شدیم و از برنامه‌های شهردار ناحیه برای تحقق این هدف پرسیدیم.  
خودروهایی که دوبله پارک شده‌اند، مکانیکی و صافکارهایی که بیرون از مغازه کار می‌کنند، عابرانی که برای‌ تردد مجبورند قید پیاده‌رو سدمعبر شده را بزنند و به خیابان بیایند، صف موتورسیکلت‌هایی که مقصدشان مرکز شماره‌گذاری موتورسیکلت است و افرادی که با تاکسی به این خیابان می‌آیند تا به ستاد ترخیص خودرو بروندنمای کلی خیابان زنجان شمالی است. هفته پیش شنیده شد قرار است که با یک طرح جدید قدری از مشکل ترافیک سبک شود و ورودی ستاد ترخیص خودرو به خیابان حبیب‌الله منتقل شود. «شمس علی مصلح» یکی از ساکنان محله دریان‌نو کندی‌ تردد در خیابان زنجان را این‌طور بازگو می‌کند: «از همه جای تهران برای ترخیص خودرو به این خیابان می‌آیند. با حضور غریبه‌هایی که نشانی بلد نیستند ترافیک به خیابان‌های اطراف هم کشیده می‌شود. بارها از طریق شورایاری درخواست پل سواره‌رو در تقاطع خیابان حبیب‌الله و یادگار امام(ره) را داده‌ایم که از طریق این پل به خیابان حبیب‌الله بروند و از آن خیابان برای ترخیص خودرو اقدام کنند. ترخیص خودرو در ساعات اداری انجام می‌شود و این یعنی تقریباً در همه ساعات روز این خیابان ترافیک دارد. » 

  •  ترافیک حاصل از اصناف دردسرساز 

«محمد فیروز بخت» یکی دیگر از ساکنان محله می‌گوید که در این خیابان پارکینگ عمومی هست ولی مردم استقبال نمی‌کنند و علت را این‌طور توضیح می‌دهد: «اول اینکه ظرفیت پارکینگ کافی نیست و دوم اینکه پارکینگ هزینه بر است. مراجعان ترجیح می‌دهند کنار خیابان پارک کنند. گاهی مأمور راهور اینجا مستقر می‌شود تا خودروها دوبله پارک نکنند. پارک دوبله خودرو هم معضل این خیابان است که رفت‌وآمد رابند می‌آورد. همین صافکاری‌ها و تعمیرگاه‌ها باعث می‌شود تا خیابان زنجان شمالی قفل شود. پیاده‌رو هم به دنبال آن بسته می‌شود. وقتی پیاده‌روبسته است مجبوریم برای‌ تردد به خیابان بیاییم که خطرات خود را دارد. شهروند خیابان زنجان شمالی از حق و حقوق شهری محروم است. »

  •  چشم انتظار بازگشت آرامش به خیابان

از عمر اصناف مزاحم مثل صافکاری و رنگ و تعمیرات ماشین در این خیابان حدود ۴ دهه می‌گذرد و با رشد شهرنشینی حضور این اصناف مزاحم در این خیابان باعث زحمت اهالی محله شده است. «سید مجید متولیان» شورایار محله دریان نو می‌گوید: «آن زمان که این اصناف در این خیابان پا گرفت، این‌قدر خانه و آپارتمان نبود. جای ستاد ترخیص خودرو هم پارکینگ مخروبه بود. حالا معضلات این خیابان گره کور شده است. » اهالی امیدوارند که با انتقال در ستاد ترخیص خودرو تعداد خودروهای سرازیر شده به خیابان زنجان شمالی به نصف برسد. متولیان ادامه می‌دهد: «در خیابان حبیب‌الله بافت مسکونی کمتر از اینجاست. معضل دیگر خیابان زنجان شمالی، مرکز شماره‌گذاری موتورسیلکت است که مزید بر علت ترافیک و آلودگی صوتی این خیابان شده است. بارها شاهد بودیم موتورسوارانی که به این مرکز می‌آیند با هم بگو مگو می‌کنند و امنیت و آسایش اهالی را به خطر می‌اندازند. معضلات این خیابان یکی‌دوتا نیست. برای مرکز شماره‌گذاری هم باید فکری شود. با این حال امیدواریم با جابه‌جایی ورودی ستاد ترخیص خودرو حداقل ۴۰‌درصد از حجم خودروهای ورودی به خیابان زنجان کاسته شود. »

  • شهردار ناحیه ۶/ طرح ساماندهی ترافیک خیابان زنجان شمالی در مرحله اجراست

در بازدید مشترک شهردار منطقه و فرمانده راهور تهران بزرگ قرار شد ورودی ستاد ترخیص خودرو از خیابان زنجان شمالی به خیابان حبیب‌الله، منتقل و بار ترافیک حاصل از این مرکز از خیابان زنجان شمالی برچیده شود. در گفت‌وگو با «شاهدملازم» شهردار ناحیه ۶ از دیگر طرح‌های شهرداری برای رفع معضلات این خیابان 
پرسیدیم.  

  اهالی محله دریان نو چه زمانی روی آرامش را با ساماندهی ترافیک در خیابان زنجان شمالی خواهند دید؟  
ساماندهی خیابان زنجان شمالی در محورهای مختلف پیگیری می‌شود. با توجه به اینکه در این خیابان ستاد ترخیص خودرو مشغول فعالیت است ورودی مجموعه ورزشی شوشتری را که متعلق به شهرداری است باز کردیم تا ۴۰ کارمند ستاد ترخیص خودرو وسیله نقلیه خود را در این مجموعه پارک کنند که به این‌ترتیب ۴۰ خودرو از خیابان جمع‌آوری می‌شود. بحث دوم که به‌زودی فرایند اجرایی شدن آن انجام می‌شود جابه‌جایی ورودی به ستاد ترخیص خودرو از خیابان زنجان به خیابان حبیب‌الله است که قول آن را از راهور تهران بزرگ گرفته‌ایم. محور دوم رسیدگی به مشکلات این خیابان مرکزشماره‌گذاری موتورسیکلت است که هم برای ساکنان محله و هم برای مراجعان دردسرساز شده است.  
  فعالیت اجرایی برای انتقال ورودی ستاد ترخیص خودرو از خیابان زنجان شمالی در چه مرحله‌ای است؟  
طرح انتقال ورودی از سوی ما آماده اجراست. اما برای این منظور لازم است داخل ستاد ترخیص خودرو جابه‌جایی‌هایی صورت بگیرد تا ورود خودروها از خیابان حبیب‌الله امکانپذیر باشد. با توجه به بازدید اخیر و قول مساعدت و همکاری، به‌زودی شاهد این تغییر خواهیم بود که از بار ترافیکی خیابان کاسته خواهد شد.  
  از این دو مرکز که بگذریم، اصناف مزاحم در این خیابان هم سال‌هاست به فعالیت خود مشغول هستند. برای رفع این مزاحمت چه راهکاری دارید؟  
در خیابان زنجان شمالی ۵۲ صنف مشغول کارند که عمده آنها را صافکاری و مکانیکی خودرو تشکیل می‌دهد. بیشترشان شامل‌بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری هستند که می‌گوید باید از فعالیت مشاغل دردسرساز برای اهالی جلوگیری شود. صافکاری‌های سیاری که در این خیابان فعالیت می‌کردند جمع‌آوری شدند. اما بقیه مشاغل با مهلت گرفتن از شهرداری فعلاً مشغول کارند. به دنبال این هستیم که باساز و کار قانونی، این اصناف تغییر شغل بدهند و برای این موضوع کارگروهی هم تشکیل شده است.

کد خبر 522159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha