افزایش نارضایتی‌ مردمی از فعالیت بعضی از اصناف در بافت مسکونی شهر یزد، مسئولان را بر آن داشته تا با راه‌اندازی شهرک‌های ویژه مشاغل مزاحم، برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند.

جوشکاری و پارکینسون

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایجاد بازارچه‌های اصناف در خارج از شهر و انتقال مشاغل مزاحم به مناطقی دور از بافت‌های مسکونی از جمله تدابیر شهرداری یزد است.

یکی از شهروندان یزد که ساکن کوچه دیوار بلند واقع در خیابان انقلاب است، گفت: این منطقه مدتهاست که به علت فعالیت برخی از مشاغل مانند چوب‌بری، کانال‌سازی و تعویض روغنی، چهره مسکونی خود را از دست داده است. فعالیت این‌گونه مشاغل در کوچه و محله علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی موجب شلوغی منطقه شده و رفت و آمد بیش از حد وسایل نقلیه، آرامش همسایگان و اهالی را برهم زده است.

انواع مشاغل

محمدرضا دشتی، رئیس ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد درباره طرح انتقال مشاغل مزاحم و اجرای بازارچه اصناف گفت: حدود چهار تا پنج هزار شغل شهری در چهار گروه تعریف می‌شوند: سبز، زرد، نارنجی و قرمز.   این مشاغل برای هر شهر تعریف خاص خود را دارد.

وی افزود: مشاغل سبز مشاغلی بدون مشکل، آلودگی و مزاحمت مانند کفاشی، پارچه‌فروشی و غیره هستند. شغل زرد شغلی است که چون مردم به صورت روزانه با آن سر و کار دارند نمی‌توان آن را به خارج شهر انتقال داد، اما باید محیط و ابعادش اصلاح شود تا با کمترین مزاحمت در شهر فعالیت کند؛ مانند باطری‌سازی و تعویض روغنی.

دشتی ادامه داد: مشاغل نارنجی نمی‌توانند در شهر فعال باشند، زیرا مزاحمت دارند. این مشاغل می‌توانند چسبیده به شهر در شهرک‌هایی که شهرداری درنظرگرفته فعالیت کنند؛ مانند صافکاری، نقاشی اتومبیل، تراشکاری، نجاری و غیره که مردم سر و کار روزانه با آن‌ها ندارند. امکان فعالیت شغل قرمز که شامل مشاغل کارگاهی است، در شهر به هیچ عنوان وجود ندارد؛ از جمله کشتارگاه‌ها ودامپروری‌ها و سنگبری‌ها.

اختصاص دو شهرک

رئیس ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد بیان کرد: با توجه به این تقسیم بندی، شهرداری یزد برای رفاه حال همشهریان و رعایت حقوق آن‌ها دو شهرک درنظرگرفته که حدود ۸۰ درصد زمین یکی از آن‌ها واگذار شده و شهرک دیگر نزدیک به کارخانه فولاد یزد در سال‌جاری آماده می‌شود.

دشتی ادامه داد: مشاغل مزاحم در شهر یزد شناسایی شده است. در شهرک‌ها هر خیابان برای یک صنف درنظرگرفته شده تا صنوف در کنار هم باشند.

وی افزود: در سال‌جاری دو هزار واحد از زمین‌های شهرک تحویل داده می‌شود و از سال ۱۴۰۰ انتقال به متقاضیان انجام می‌گیرد.

رئیس ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد گفت: آماده‌سازی شهرک مشاغل مزاحم به صورت کامل است و تمامی اقدامات مربوط به زیرسازی، آسفالت، آب، برق، تلفن و گاز قبل از تحویل زمین‌ها انجام می‌شود. این انشعابات در دسترس و در کنار واحدها خواهد بود و فقط صاحبان مشاغل باید هزینه انشعابات را پرداخت کنند. به گفته دشتی در این شهرک امکاناتی مانند فضای سبز، مسجد و حتی پارکینگ در نظر گرفته شده است.

دشتی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ واحد از واحدهای شهرک مشاغل مزاحم برای سنگ‌فروشی‌ها درنظرگرفته شده است و در مرحله اول سنگ‌فروشی‌ها و در مرحله بعد صافکاری و نقاشی خودرو، درب و پنجره‌سازی‌های چوبی، آهنگری‌ها، مصالح ساختمانی و تعمیرگاه‌های بزرگ خودرو انتقال خواهند یافت.

وی اظهار کرد: البته مشاغلی مانند سنگ‌فروشی‌ها یا مصالح چوبی می‌توانند دفتر فروش خود را در داخل شهر داشته باشند، ولی محل تولید و بارگیری کالاها به شهرک مشاغل انتقال می‌یابد.

اولویت انتقال مشاغل

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد نیز معتقد است: درباره اولویت انتقال مشاغل چند مولفه را باید در نظر گرفت ازجمله آلودگی صوتی، آلودگی زیست‌محیطی و منع آمد و رفت.

حمیدرضا قمی افزود: مشاغلی مانند ریخته‌گری یا آن دسته از مشاغلی که ابعاد فعالیتشان فراتر از محیط کاری‌شان است و برای ساکنان منطقه ایجاد مزاحمت می‌کنند، باید به شهرک‌ها انتقال یابند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال گاهی دیده می‌شود که یک تعمیرگاه اتومبیل در داخل یک کوچه چهار یا شش متری مشغول کار است و علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی و زیست‌محیطی در عبور و مرور ساکنان محل نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد که باید حتما به داخل شهرک مشاغل منتقل شود.

مصوبات شورا

قمی گفت: فعالیت مشاغل مزاحم در بافت شهری اشتباه است، اما متاسفانه زمانی سهل‌انگاری شده و از فعالیت این‌گونه مشاغل داخل شهر جلوگیری نشده است. اما اکنون دیگر ادامه فعالیت این مشاغل در بافت مسکونی امکان پذیر نیست و شورای شهر مصوبات متعددی برای انتقال آن‌ها به شهرک‌ها دارد.

به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد، آخرین مصوبه مربوط به تسهیلاتی است که برای این مشاغل درنظرگرفته تا به شهرک‌ها انتقال یابند. ازجمله این تسهیلات می‌توان به پیش‌پرداخت کمتر و اقساط طولانی‌مدت در واگذاری واحدهای شهرکی به صاحبان مشاغل اشاره کرد.

قمی ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی انتقال مشاغل به داخل شهرک‌ها هرچه سریعتر انجام شود.

وی افزود: شهروندان یزدی می‌توانند نظرات و شکایت‌های خود را درباره فعالیت مشاغل مزاحم از طریق سامانه «شهربین» به صورت پیام کوتاه یا عکس به نمایندگان خود در شورای شهر انتقال دهند.

برخورد موردی

در حال حاضر برخورد با مشاغل مزاحم به صورت موردی است، به این معنا که بر طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، زمانی که مشاغل ایجاد مزاحمت می‌کنند و مردم از آن‌ها شکایت می‌کنند، شهرداری درخواست متشاکیان را مورد بررسی و کارشناسی قرارمی دهد.

سپس در کمیسیونی متشکل از اداره بهداشت، شهرداری و محیط زیست بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و اگر این سه سازمان تشخیص دهند که این شغل، شغلی مزاحم است، یک اخطار ۱۰ روزه برای انتقال داده خواهد شد. اگر در ظرف ده روز شکایتی از طرف صاحب شغل صورت نگیرد به این معناست که رای شهرداری را پذیرفته است و باید محیط کار خود را به خارج شهر انتقال دهد. اگر صاحب شغل مذکور شکایت کرد کمیسیون بند ۲۰ رای شاکی و شهرداری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر علاوه بر آسایش زندگی مردم، رونق اقتصادی و تجاری را به دنبال دارد. ایجاد بازارچه‌های اصناف در خارج از شهر، علاوه بر کاهش آلودگی محیط و مزاحمت برای مردم، موجب کاهش ترافیک در سطح شهر می‌شود.

علاوه بر این، رقابت مشاغلی که در کنار هم قرار گرفته‌اند سبب بالارفتن کیفیت و مناسب‌تر شدن قیمت کالاها و خدمات عرضه‌شده می‌شود. از سوی دیگر، انتقال مشاغل مزاحم موجب زیبا شدن چهره شهر خواهد شد.

کد خبر 507860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha