اطراف میدان کتاب سال‌ها به‌عنوان پاتوق فعالیت صنف سنگ تراش‌ها و مصالح‌فروش‌ها معروف بود.

پايان قصه سنگ تراش ها

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:سنگ‌های‌ریز و درشت ساختمانی، صدای دستگاه‌های برش سنگ، ‌ تردد کامیونت‌ها و وانت‌های حمل بار در اطراف میدان امان اهالی محله آسمان‌ها را بریده و جمع‌آوری این مشاغل مزاحم را به درخواست شماره یک آنها تبدیل کرده بود. مطالبه اهالی و پیگیری شورایاران برای جمع‌آوری این واحدهای صنفی هم بارها با وعده‌ و وعیدهای مسئولان برای حل معضل، روبه‌رو و گزارش این مشکلات در شماره‌های پیشین همشهری محله منتشر شد.

حالا با گذشت یک سال از نخستین اقدامات عملی شهرداری برای جابه‌جایی این واحدها خبردار شدیم هفته گذشته با آزادسازی ۴۵۰‌مترمربع از زمین‌هایی که در تصرف سنگ‌فروشی‌ها بود ماجرای سنگ‌تراش‌ها و میدان کتاب به خط پایان رسیده است. در این گزارش جزئیات جمع‌آوری این واحدهای صنفی را می‌خوانید.

اول صبح صدای گوشخراش دستگاه‌های برش تمام میدان کتاب را برمی‌داشت و از پنجره باز آپارتمان‌های اطراف میدان به داخل خانه‌ها راه باز می‌کرد. مصالح‌فروش‌ها و سنگ تراش‌ها بیش از ۲ دهه با ایجاد آلودگی صوتی، ترافیک و راهبندان در اطراف میدان به معضل شماره یک اهالی محله آسمان‌ها تبدیل شده بودند.

«محمدمهدی نثاری» عضو شورایاری محله آسمان‌ها درباره گوشه‌ای از آن مشکلات می‌گوید: «اگرچه بعضی از کاسبان منصف اول صبح کار را شروع نمی‌کردند اما صدای گوشخراش دستگاه‌های برش سنگ، وقت و بی‌وقت مزاحم همسایه‌ها می‌شد. حتی پنجره‌های دوجداره هم نمی‌توانست در برابر نفوذ آلودگی صوتی مقاومت کند.» دردسرهای مهمانان ناخوانده محله که بیش از ۲ دهه خواب خوش را از همسایه‌ها گرفته بودند به همین‌جا ختم نمی‌شد. ترافیک و راهبندان اطراف میدان ارمغان دیگر سنگ تراشی‌ها و مصالح‌فروشی‌ها بود.

نثاری ادامه می‌دهد: «علاوه بر گرد و غبار ناشی از فعالیت سنگ تراشی‌ها که لذت باز کردن پنجره‌ را از همسایه‌ها می‌گرفت، ترافیک و راهبندان سنگین اطراف میدان هم دردسر دیگر فعالیت این مشاغل مزاحم بود. میدان کتاب و خیابان‌های اطراف آن از شریان‌های ارتباطی اصلی محله آسمان‌هاست. اما بارگیری محصولات مصالح‌فروشی‌ها و سنگ‌ تراشی‌ها زمینه‌ساز تجمع کامیونت‌ها و وانت‌بارها در اطراف میدان می‌شد. آنقدر که در زمان اوج فعالیت این واحدها در اطراف میدان تقریباً هیچ خیابان و کوچه فرعی‌ نبود که این وانت‌بارها در آن پارک نکرده باشند. از طرفی وانت‌بارها مقابل ورودی سنگ تراشی‌ها دوبله توقف می‌کردند و همین مسئله باعث ترافیک سنگین اطراف میدان می‌شد.»

  • بالاخره پیگیری‌ها نتیجه داد

سنگ‌تراشی‌ها و مصالح‌فروشی‌ها مهمان یک سال و چند سال اخیر این محله نبودند و از نخستین روزهای پا گرفتن محله آسمان‌ها در املاک حوالی میدان کتاب فعالیت می‌کردند.

نثاری از وضعیت مالکیت این واحدهای صنفی و به نتیجه رسیدن درخواست اهالی و شورایاران پس از پیگیری‌های فراوان می‌گوید: «در آغاز دهه ۷۰ و همزمان با رشد و توسعه ساخت‌وسازها در محله آسمان‌ها به تدریج مصالح‌فروشی‌ها و سنگ‌تراشی‌ها زمین‌های اطراف میدان را تصرف کردند. آن روزها خبری از آپارتمان‌ها و خانه‌های اطراف میدان نبود و فعالیت این واحدها هم حسابی رونق داشت.

اما به تدریج با توسعه محله، مصالح‌فروشی‌ها و سنگ تراشی‌های اطراف میدان که بیشتر آنها املاک آن محدوده را تصرف کرده‌ بودند به معضل اصلی همسایه‌ها تبدیل شد. در نتیجه شورایاری به درخواست اهالی پیگیری‌ برای جمع‌آوری این مشاغل مزاحم را آغاز کرد. پیگیری شورایاران از شهرداری بالاخره نتیجه داد و هفته گذشته آخرین واحدهای صنفی اطراف میدان هم جمع‌آوری شدند.» با وجود این، پاتوق وانت‌بارها و کامیونت‌های اطراف میدان و دردسر آنها برای اهالی همچنان باقی است.

نثاری می‌گوید: «بیش از ۲ دهه میدان کتاب به محل‌ تردد کامیونت‌ها و وانت‌بارها تبدیل شده بود. با وجود جمع‌آوری این مشاغل مزاحم، کامیونت‌ها همچنان پاتوق قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. برای حل این معضل هماهنگی‌هایی با پلیس راهور انجام شده است. امیدواریم این معضل هم که پیامد ۲ دهه فعالیت مشاغل مزاحم در محله بود برطرف شود.»

  •  ایستگاه مترو  به جای سنگ‌تراشی‌های پردردسر

بیش از ۲ سال پیش بود که خبر جمع‌آوری سنگ تراشی‌ها و مصالح‌فروشی‌های اطراف میدان کتاب به‌عنوان مشاغل مزاحم، اهالی محله آسمان‌ها را خوشحال کرد. اگرچه جمع‌آوری نخستین واحدهای صنفی مصالح‌فروشی‌ و سنگ‌تراشی اطراف میدان چند ماه طول کشید و سال گذشته بود که فاز اول جمع‌آوری این واحدهای صنفی اجرا شد.

«ساسان شهبانی» رئیس اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه ۲ از کارهای شهرداری برای جمع‌آوری این واحدهای صنفی می‌گوید: «از آنجایی که مجتمع خدمات سنگ‌فروشی حوالی میدان کتاب مشکلات بسیاری برای اهالی ایجاد کرده بود عملیات جمع‌آوری مشاغل مزاحم اطراف میدان در ۲ فاز عملیاتی اجرا شد.

سال گذشته پس از صدور اخطارهای تخلیه برای سنگ تراشی‌ها و مصالح‌فروشی‌های میدان، ۲ پلاک از واحدهای صنفی مصالح‌فروشی و سنگ‌تراشی ابتدای خیابان کوهستان همراه با یک واحد صافکاری و نقاشی و خدمات اتومبیل جمع‌آوری و تخلیه شد. مالکان این واحدهای صنفی اسناد مثبت مالکیت نداشتند و شهرداری به دلیل نوع کاربری و قرار گرفتن این مشاغل در فهرست مشاغل مزاحم، اقدامات لازم را برای تخلیه و جمع‌آوری انجام داد. همچنین املاکی که در این فاز آزادسازی شد در طرح ساخت و بهره‌برداری ایستگاه مترو قرار گرفته‌ است.» 

  • جمع‌آوری کامل سنگ‌فروشی‌ها

پس از اجرای فاز نخست جمع‌آوری این واحدهای صنفی، بالاخره هفته گذشته هم ۴۵۰‌مترمربع دیگر از املاکی که در تصرف سنگ تراشی‌ها بود آزادسازی شد. «حسن رحمانی» شهردار منطقه ۲ از اجرای فازدوم جمع‌آوری این مشاغل مزاحم می‌گوید: «آزادسازی این ملک با هدف صیانت از اموال عمومی و حقوق شهروندی پس از بررسی مستندات موجود و دریافت استعلامات مربوطه با حکم قضایی و حضور نیروهای اجرایی این منطقه اقدام شد.

میدان کتاب یکی از میادین مهم منطقه است و سال‌ها سنگفروشی‌ها به‌عنوان مشاغل مزاحم اطراف این میدان را احاطه کرده و با ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی و اغتشاشات بصری نارضایتی‌هایی را برای شهروندان به وجود آورده‌اند. تعدادی از این صنوف در اراضی شهری فعالیت می‌کردند اما با تلاش مدیریت منطقه ۴۵۰‌مترمربع از اراضی شهری که در تصرف تعدادی از صنوف سنگ‌فروشی بود آزادسازی شد.»

رحمانی با بیان اینکه مدیریت منطقه دغدغه ساماندهی صنوف مزاحم را دارد و پاکسازی و انتقال صنوف مزاحم را در دستور کار قرارداده است ادامه می‌دهد: «ساماندهی و انتقال صنوف مزاحم میدان کتاب براساس اجرای آرابند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در چند فاز طراحی و اجرا شد. این بازپس‌گیری با هدف حفظ فضاهای عمومی شهری و طبق قانون شهرداری‌ها انجام شد و ما براساس قانون اجازه داریم با هرگونه تصرف غیرقانونی برخورد کنیم.»

کد خبر 573189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha