مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان گفت: ۱۲۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار و بدون پروانه در اصفهان مستقر هستند و اگرچه ابزار قانونی برای ساماندهی مشاغل شهری وجود دارد، اما قصد داریم بر اساس نقشه راه علمی و تعامل با اصناف پیش برویم.

پروژه شهرک مشاغل مزاحم بروجرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد مجیری با تأکید بر ساماندهی ترددهای سطح شهر با توجه به توسعه شهر و رشد جمعیت، اظهار کرد: روزانه حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در سطح کلان‌شهر اصفهان ثبت‌شده که بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار سفر صنفی است.

وی گفت: به خاطر توسعه شهر طی سالیان گذشته، بسیاری از اصناف سر جای خود استقرار پیدا نکرده‌اند و یکسری اصناف تولیدی، توزیعی و خدماتی هستند که اصناف تولیدی قطعاً نمی‌توانند در سطح شهر مستقر شوند و باید در حاشیه شهر و شهرک‌های صنفی مستقر شوند، درحالی‌که طی سال‌های مختلف اصناف به‌صورت خطی و در کنار خیابان‌ها شکل‌گرفته و مشکلاتی برای تردد مردم ایجاد کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان تصریح کرد: مصادیق مزاحمت اصناف به چند دسته تقسیم می‌شود و یکسری از اصناف مزاحمت‌های زیست‌محیطی دارند؛ به‌عنوان نمونه در خیابان امام خمینی و خیابان امام رضا حدود ۵۰۰ کارگاه ریخته‌گری مستقر هستند که باید به خارج از شهر منتقل شوند و یا در خیابان شهیدان در محله ولدان کارگاه‌های موزاییک و سنگ‌کوبی داریم که عملاً در داخل شهر و در کنار بافت مسکونی قرارگرفته و تولید ریزگرد و آلودگی می‌کند.

وی درباره مزاحمت‌های صوتی برخی مشاغل افزود: صافکاری‌هایی که در خیابان نیرو و در کنار واحدهای مسکونی مستقر شده‌اند سروصدای زیادی دارند، همچنین پرنده فروشی‌های خیابان عطار نیشابوری، میدان امام علی و مسجد سید از لحاظ بهداشتی به‌ویژه در تابستان می‌توانند برای مردم مخاطره‌آمیز باشند.

مجیری دسته دیگر مزاحمت مشاغل را ترافیکی دانست و افزود: واحدهای عمده‌فروشی خواروبار و خشکبار در خیابان‌های جهاد، صارمیه، عبدالرزاق و ولیعصر است که برای تخلیه بار و سد معبر برای مردم مشکل ایجاد می‌کنند، همچنین در خیابان‌های احمدآباد، سروش و لاله مغازه‌های فروش موتورسیکلت و دوچرخه فضای کنار پیاده‌رو و خیابان را اشغال و سد معبر درست می‌کنند، در خیابان حکیم نظامی و صغیر مغازه‌های تزئیناتی خودرو فضای روبروی مغازه را در خیابان و پیاده‌رو جزو فضای مغازه خودشان می‌دانند، واحدهای خدمات خودرویی در ورودی‌های شهر مثل خیابان امام خمینی قرارگرفته و در بدو ورود گردشگران به شهر با نابه‌سامانی و آلودگی بصری مواجه می‌شوند که به‌عنوان اولین تصویر در ذهن آن‌ها ثبت می‌شود.

اجازه بدهید بافت تاریخی نفس بکشد

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان به قرارگیری واحدهای ساخت طلا و جواهر در اطراف میدان نقش‌جهان به‌عنوان نگین گردشگری شهر اصفهان اشاره و اظهار کرد: کارگاه‌های صنایع‌دستی که در اطراف این میدان شکل‌گرفته و اغلب مخاطره‌آمیز هستند نیز خطر بالقوه‌ای هم برای بافت تاریخی و هم ساکنان هستند. در بازدیدی که از کارگاه تولید مینا در نزدیکی مسجد شیخ لطف‌الله در بافت مسکونی داشتیم که با دو کوره ۸۰۰ درجه سانتی گراد در ساختمان مسکونی چوبی فعالیت می‌کرد و خطر بالقوه‌ای وجود دارد که باید رفع شود. یک روز صبح رادیو را روشن کردیم و شنیدیم که پلاسکو در حریق سوخت و فروریخت، خدای‌ناکرده شاید روزی بشنویم برای گنبد مسجد شیخ لطف‌الله این اتفاق بیفتد!

وی اضافه کرد: بارها به صنوفی که در میدان نقش‌جهان فعالیت می‌کنند گفته‌ام اجازه بدهید بافت تاریخی شهر نفس بکشد. چه لزومی دارد مغازه‌های لوازم‌خانگی در خیابان حافظ و سرای هندوها فعالیت کنند و خانه‌های تاریخی اطراف میدان را انبار لوازم‌خانگی کنند!؟ هیچ کجای دنیا مثل ما به بافت تاریخی ظلم نمی‌کنند، در حالی‌که این گنجینه ارزشمند باید حفظ شود، اما با استقرار نامناسب واحدهای صنفی مختلف به این بافت آسیب می‌زنیم.

مجیری تأکید کرد: کارگاه‌های ساخت طلا و نقره، صنایع‌دستی پرخطر و لوازم‌خانگی باید از میدان نقش‌جهان جدا شوند تا بافت تاریخی اصلاح و برای بوم‌گردی و گردشگری آماده شود.

ابزار قانونی مناسب برای برخورد با مشاغل مزاحم داریم

مجیری با یادآوری اینکه ابزار قانونی مناسب برای برخورد با مشاغل مزاحم در شهر داریم، تصریح کرد: قوانینی همچون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که بر مبنای آن می‌توانیم مصادیق مزاحمت را شناسایی  کنیم، به واحدهای مزاحم اخطار اولیه داده و بعد برای انتقال واحدها تصمیم‌گیری کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: با مشاغل مزاحم بر اساس چند مدل می‌توان رفتار کرد، علاوه بر برخورد قانونی بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری‌ها، راه‌هایی دیگری هم وجود دارد چراکه در بعضی از مواقع اصناف برای تغییر مقاومت می‌کنند و اصولاً جابه‌جایی سخت است، اما باید تمهیدات لازم را پیش‌بینی کنیم و مشوق‌هایی در نظر بگیریم تا صاحبان مشاغل خودشان از جابه‌جایی استقبال کنند. مثلاً با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان فروش قسطی و یا پیش‌خرید واحدهایی که برای جابه‌جایی مشاغل احداث‌شده به‌عنوان مشوق در نظر گرفته‌شده تا دست ما باز باشد و وقتی فضایی آماده شد جابه‌جایی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان از آماده‌سازی فضای جدید برای استقرار صنف خشکبار و خواروبار در میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر داد و گفت: ۴۵ واحد سوله ۵۶۰ مترمربعی همراه با دفتر آماده‌شده که در فاز اول به اصناف واگذار می‌شود و در فاز بعدی ۶۶ سوله دیگر ایجاد می‌شود و درمجموع ۱۱۱ واحد در مجموعه‌ای بسیار زیبا در اختیار این صنف قرار می‌گیرد و بار ترافیک در خیابان‌های صارمیه، جهاد، عبدالرزاق و ولیعصر را کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: زمینی به مساحت ۱۶ هزار مترمربع در خیابان سروش برای استقرار واحدهای فروش دوچرخه و موتورسیکلت پیش‌بینی شده و طرح احداث مجموعه‌ای برای استقرار این واحدها به سازمان مشارکت‌های شهرداری معرفی و سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده است تا با نهایی شدن مذاکرات، عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم. همچنین قرار است شهرک طلا و جواهر با همکاری بنیاد مستضعفان در زمینی به ۳۰ هکتار در کنار شهرک جی احداث شود و توافق اولیه انجام‌شده و در مراحل پایانی است تا با دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۵ تا نیمه اول سال عملیات اجرایی آن شروع شود.

شهرک صنایع‌دستی اصفهان به جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود

مجیری از پیش‌بینی زمینی به مساحت ۲۴ هکتار در کنار ارغوانیه برای احداث شهرک صنایع‌دستی خبر داد و گفت: این شهرک با طراحی منحصربه‌فردی شکل خواهد گرفت و تبدیل به جاذبه گردشگری می‌شود

وی آزادسازی ۱۸ هکتار از اراضی نهر شمس‌آباد برای جابه‌جایی موزاییک‌سازان و کارگاه‌های سنگ‌کوبی را از دیگر اقدامات مشترک با شهرداری منطقه ۲ برشمرد و نیز افزود: پرنده فروشی‌های خیابان عطار نیز به دو دسته زینتی و ذبحی تقسیم می‌شوند که برای پرندگان ذبحی با هماهنگی دامپزشکی یک مجموعه ۲۰ واحدی در نظر گرفته‌شده که در حال ساخت است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و پرنده‌های زینتی هم به بازار ارغوان خواهند رفت.

واحدهای خدمات خودرویی از بدنه اصلی خیابان‌ها به عمق می‌روند

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اعلام اینکه تفاهم‌نامه‌ای با صنف خدمات خودرویی امضا کرده‌ایم و قرار است زمین‌هایی در ۱۵ منطقه شهرداری به این صنف معرفی کنیم تا این واحدهای صنفی از کنار خیابان‌ها و معرض دید شهروندان، به عمق بروند و تحت عنوان کلینک‌های خدمات خودرویی به ارائه خدمت مبادرت ورزند، افزود: ساخت اولین کلینیک خدمات خودرویی مشارکتی نیز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به مساحت ۱۸۰۰ مترمربع آغازشده است، و علاوه بر آن در حال بررسی زمین‌های دیگری برای ساماندهی این واحدها هستیم.

جابه‌جایی مطب پزشکان از هسته مرکزی شهر

مجیری یکی دیگر از مشاغلی که استقرار آن در هسته مرکزی شهر برای شهروندان مشکل ایجاد کرده را مطب‌های پزشکان دانست و عنوان کرد: مطب‌های پزشکان در خیابان‌های آمادگاه، شمس‌آبادی و توحید متمرکزشده که استانداردهای لازم برای دسترسی مردم را ندارند. در این زمینه با سازمان نظام پزشکی اصفهان هماهنگی شده و پیشنهادهایی برای جابه‌جایی آن‌ها مطرح کردیم که در مرحله اول ۳ زمین مورد قبول قرارگرفته و مطالعات ترافیک آن انجام‌شده است.

وی افزود: اصفهان به‌عنوان یک شهر صنعتی تقاضای زیادی برای استقرار صنوف صنعتی دارد، بعد از بررسی زیاد، زمینی در کنار شهرک صنعتی جی به مساحت ۸۰ هکتار پیشنهاد شد تا با گرفتن مجوزهای لازم، به‌عنوان مجموعه کارگاهی امیرکبیر ۲ احداث شود تا در سال‌های آتی مکانی برای ایجاد کارگاه‌های صنفی داشته باشیم، همچنین زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار توسط بخش خصوصی در نزدیکی میدان استقلال آماده‌شده تا تمام مجموعه‌ها و صنوف وابسته به خدمات خودرویی بتوانند آنجا مستقر شوند.

ایجاد شهرک‌های صنفی کارگاهی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با یادآوری اینکه قبلاً شعاع ۵۰ کیلومتر در کلان‌شهر اصفهان برای ایجاد کارگاه‌های صنفی مطرح بود، گفت: سال گذشته هیئت‌وزیران مجوز لازم را به محیط‌زیست برای ایجاد شهرک‌های صنفی کارگاهی داد، چون بین صنف و صنعت تفاوت است و اگر نتوانیم واحدهای صنعتی را در اطراف شهر مستقر کنیم، شهری پر از ترافیک، آلودگی و نابسامانی بصری و صوتی خواهیم داشت که قطعاً چنین شهری جای مطلوبی برای زندگی نیست.

 وی با تأکید بر اینکه با اجرای رینگ چهارم ترافیکی قطعاً دسترسی‌ها واحدهای صنفی در اطراف شهر تسهیل می‌شود، توضیح داد: اگر مطالعه و آینده‌نگری داشته باشیم با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم مشکلات شهر را کم کنیم، بنابراین شهرک‌های مختلف صنفی باید با همراهی اتحادیه‌ها در مکانی درست و اصولی با استاندارهای لازم و پارکینگ ایجاد شود.

فعالیت ۱۲۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار و بدون پروانه در اصفهان

مجیری با اعلام اینکه ۱۲۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار و بدون پروانه در اصفهان داریم که استقرار آن‌ها در دل شهر باعث نابسامانیشده، تصریح کرد: قطعاً برای ساماندهی اصناف و مشاغل نیاز به زمین‌داریم و تغییر کاربری این زمین‌ها و راضی کردن صنف به جابه‌جایی با ابزار قانونی و یا جلسات توجیهی فرایند زمان بری است.

وی اظهار کرد: مطالعه و پژوهش طرح جامع ساماندهی مشاغل مزاحم بعد از ۲ سال و نیم توسط شرکت کهن دژ به‌تازگی تمام‌شده که نقشه راهی برای ساماندهی مشاغل شهری است. در این مطالعه، مصادیق تزاحم و تجانس و امکان استقرار صنوف در داخل یا خارج از شهر مشخص‌شده و نتایج آن می‌تواند تا سال‌ها راهگشا باشد. بر اساس این طرح چندین لایحه در کمیسیون های تخصصی شورای شهر به بحث گذاشته و بعد از تصویب نهایی، اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با اعتقاد بر اینکه مدیریت شهری باید با نگاهی جامع همه مصالح شهر را در نظر بگیرد، گفت: با اتحادیه و صنوف درحالی‌که مذاکره هستیم چون معتقدیم در هر مرحله باید باهم پیش ببریم، اگرچه ابزار قانونی برای ساماندهی مشاغل شهری داریم ولی بهتر است این کار با همراهی و تعامل فعالان صنوف و مشاغل انجام شود. درعین‌حال که نقشه راهی داریم که بر مبنای آن با صنف تعامل می‌کنیم، در این صورت است که می‌توانیم این وزنه سنگین ساماندهی را باهم بلند کنیم و تا ۵ سال آینده شاهد اتفاقاتی خوبی در سطح کلان‌شهر اصفهان باشیم.

کد خبر 523517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha