خیابان فرزانه که به‌عنوان بورس فروش سنگ‌های آنتیک و ساختمانی شناخته می‌شد، حالا حضور وانتی‌های مزاحم باعث کمتر دیده شدن ویترین‌های زیبای سنگ‌فروشی‌های این خیابان شده است.

خیابان فرزانه

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: سدمعبر، یکی از مشکلات حوزه خدمات شهری است که اغلب شهروندان از آن گله دارند و آن را مانع روان‌سازی ترافیک در معابر محل زندگی و کار خود می‌دانند. ساکنان مناطق مختلف هرکدام به نوعی با این معضل مواجه‌اند و اهالی خیابان فرزانه بیشتر گله و شکایت اهالی خیابان فرزانه در منطقه ۱۵، بیشتر به دلیل توقف وانتی‌های میوه‌فروش یا بساط‌گستران است. البته این مشکل در هفته‌های اخیر در این خیابان بیشتر دیده می‌شود، چون از مدتی قبل این معبر پاتوق جدید وانتی‌های میوه‌فروش شده است. خیابانی که به‌عنوان بورس فروش سنگ‌های آنتیک و ساختمانی شناخته می‌شد، حالا حضور وانتی‌های مزاحم باعث کمتر دیده شدن ویترین‌های زیبای سنگ‌فروشی‌های این خیابان شده است. در ادامه، گزارش میدانی خبرنگار همشهری محله از وضعیت سدمعبر و ایجاد ترافیک در این معبر را می‌خوانید.

  • پارک دوبل کنار خیابان

در یک روز بهاری به خیابان فرزانه در منطقه ۱۵ می‌رویم. به محض ورود با ترافیک سنگینی روبه‌رو می‌شویم که هیچ دلیل منطقی برای این حجم از ترافیک در این وقت روز که تقریباً نزدیک ظهر است نمی‌توانیم پیدا کنیم. کمی جلوتر در سمت راست خیابان قدم به قدم وانتی‌های میوه‌فروش را می‌بینیم که در مقابل مغازه‌های سنگ‌فروشی مشغول کاسبی هستند. از طرفی عده‌ای از شهروندان هم برای اینکه میوه‌ ارزان‌تر تهیه کنند، به‌صورت دوبله خودرو خود را پارک کرده‌اند و بدون رعایت فاصله اجتماعی مقابل ترازوی این وانتی‌ها ایستاده‌اند و مشغول خرید میوه هستند. از طرفی سنخیت نداشتن فعالیت وانتی‌های میوه‌فروش و بورس فروش سنگ‌های آنتیک در این خیابان باعث نارضایتی کاسبان محله شده است. موضوع اینجاست که برای دستفروشان فرقی نمی‌کند در چه مکانی بساط می‌کنند.‌گویی اینجا، آنجا و همه جا پاتوق آنهاست.

  • تذکر شفاهی و اعزام اکیپ انضباط شهری

در هر صنفی افراد مختلفی با روحیات متفاوت فعالیت می‌کنند که ممکن برخی از آنها مسائل صنفی و امور قانونی را به یک اندازه رعایت نکنند. «باقر صباغ» رئیس اداره خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری ناحیه ۳ منطقه ۱۵درباره وانت‌های مزاحم می‌گوید: «خیابان فرزانه درگذشته با مشکل سدمعبر روبه‌رو نبود. یکی از دلایل سدمعبر خیابان فرزانه می‌تواند کوچ وانتی‌های مزاحم از خیابان شهرزاد به فرزانه باشد. چندی پیش وانتی‌های مزاحمی که باعث سدمعبر در خیابان شهرزاد شده بودند جمع‌آوری شدند و این بهترین فرصت برای افراد سودجو و فرصت‌طلب بود تا با تغییر پاتوق، همچنان به کار خود که با ایجاد مزاحمت برای دیگران و سدمعبر همراه است در خیابان‌های محله ادامه دهند. تاکنون بارها به این افراد شفاهی تذکر داده‌ایم و اکیپ انضباط شهری به این مکان اعزام شده‌اند اما این وانتی‌ها به‌صورت موقت محل را ترک کرده و بعد از چند ساعت دوباره به محل توقف و بساط‌گستری خود باز می‌گردند.»

  • نیاز به همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور

به نظر می‌رسد موضوع سدمعبر باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مختلف حل شود. صباغ با اشاره به همکاری ارگان‌های مختلف می‌گوید: «ما در خیابان فرزانه با یک مسئله مهم سر و کار داریم و آن این است که برخی از صاحبان وانت‌های مزاحم افرادی هستند که حقوق سایر شهروندان را رعایت نمی‌کنند. حتی برخی از آنها سلاح سرد حمل می‌کنند و این درحالی است که به راحتی نمی‌توان با این افراد وارد مذاکره شد و آنها را قانع کرد که گوشه خیابان جای کاسبی نیست. در صورتی‌که پلیس راهور و نیروی انتظامی با ما همکاری کند، می‌توان به راحتی مانع ایجاد سدمعبر شد.» صباغ به مخدوش کردن پلاک خودرو این افراد اشاره می‌کند و می‌افزاید: «بیشتر وانتی‌هایی که در این خیابان سدمعبر می‌کنند به دلیل ترس از جریمه شدن احتمالی توسط پلیس راهور سعی می‌کنند پلاک خودروشان را مخدوش کنند تا قابل شناسایی نباشند.»

  • نارضایتی کاسبان سنگ فروش

با توجه به اینکه محدوده خیابان فداییان و خیابان فرزانه بورس فروش سنگ‌های آنتیک و ساختمانی است، حضور وانتی‌های میوه‌فروش باعث نارضایتی کاسبان سنگ فروش در خیابان فرزانه شده است. «محسن کرامتی» یکی از کاسبان قدیمی و به‌نام این خیابان، درباره مزاحمت وانتی‌های میوه‌فروش می‌گوید: «با شروع روز همزمان که کرکره مغازه‌ام را بالا می‌کشم وانتی‌های میوه‌فروش را می‌بینم که یک به یک وارد خیابان می‌شوند و در جای همیشگی‌شان قرار می‌گیرند. شیوه حضور این وانتی‌های مزاحم به این شکل است که هر وانتی در یک مکان معین توقف می‌کند و جای توقف هر کسی مشخص است. این درحالی است که اغلب اوقات این افراد به دلیل اینکه در جای توقف همکارشان بساط می‌کنند، با یکدیگر درگیر می‌شوند و نزاع‌های دسته‌جمعی میان این افراد صورت می‌گیرد. من به‌عنوان یک کاسب که در خیابان فرزانه مغازه سنگ‌فروشی دارم از حضور این افراد در این خیابان به ستوه آمده‌ام. به نظرم لازم است مسئولان مربوطه تمهیدات لازم را برای انتقال این افراد به مکان دیگری انجام دهد.»

  • بحث و داد و فریاد مشتری و وانتی‌ها

تا کنون بارها این جمله را شنیده‌ایم که بساط‌گستران ترازوهای خود را دستکاری می‌کنند و کم‌فروش هستند اما اینکه چرا همچنان شهروندان اصرار به خرید از این افراد دارند، باعث تعجب است. «محمد شایان نباتی» یکی از کاسبان خیابان فرزانه در این‌باره می‌گوید: «بارها پیش آمده که مشتری از این بساط‌گستران میوه خریده و متوجه شده‌ که ترازوی این افراد مشکل دارد. در این‌باره صدای بحث و داد و فریاد مشتری و صاحب وانت را بارها شنیده‌ایم اما باز هم عده‌ای هستند که هنوز ترجیح می‌دهند به دلیل قیمت پایین از این وانتی‌ها میوه بخرند. او می‌افزاید: «حضور این افراد باعث شده که ویترین مغازه‌های سنگ‌فروشی در این خیابان کور شود و مشتری نتواند به راحتی اجناس پشت ویترین را ببیند و عملاً کاسبی ما را خراب کرده‌اند. این درحالی است که همه ما باید با اجاره‌های سرسام‌آور مغازه‌هایمان دست و پنجه نرم کنیم.»

  • ۵۰ وانتی مزاحم به‌صورت میانگین در طول روز در خیابان فرزانه سدمعبر می‌کنند.
کد خبر 506064

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha