انتشار ویروس کرونا بازار پروانه‌ای، شنبه بازار، چهارشنبه بازار و دیگر روز بازارهای منطقه ۱۷ را به تعطیلی کشاند و کاسبان آنها را خانه‌نشین کرد.

بازار

همشهری آنلاین_ رابعه تیموری:  این شرایط شهروندانی را که با خرید از این بازارهای محلی در هزینه‌های زندگی خود صرفه‌جویی می‌کردند، با مشکل روبه‌رو کرد. ساماندهی بساط‌گستران روز بازارهای منطقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گاراژ شیخ محمدی و زمین مجاور اداره بازیافت (خیابان مسجد) راهکاری است که برای این شرایط اندیشیده شده است. یک پنجشنبه داغ تابستانی از روزبازار خیابان مسجد دیدن کردیم تا میزان رضایت کاسبان و مشتریان روزبازارها از شرایط جدید و چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این محل‌ها را شاهد باشیم.  


ساعت به ۱۱ نرسیده، ولی آفتاب صبحگاهی که روی زمین خاکی خیابان مسجد پهن شده، تندوتیز است. این زمین وسیع، محل برپایی پنجشنبه بازار است. خیابان مسجد چندان شلوغ نیست و رفت و آمدگاه و بی‌گاه خودروهای اداره بازیافت یا مشتریان بازار میوه وتره‌بار روبه‌روی زمین، خواب قیلوله خیابان را برهم می‌زند. وانت نیسان‌های پر از وسایل و اثاثیه یکی یکی سر می‌رسند و صاحبان بارها در زمین خاکی مشغول برپایی غرفه می‌شوند. اغلب بساط‌گستران بازار ثابت هستند و معمولاً در مکانی معین بساط پهن می‌کنند. بعضی از غرفه‌داران سحرخیز بوده و از صبح زود بساط‌شان را در گوشه‌ای از زمین خاکی خیابان مسجد پهن کرده‌اند. «سمیرا رشوند» و «نیلوفر مشکوکی» که برای حمل وسایل بساطشان وسیله نقلیه نداشته‌اند، صبح زود و به سختی خود را به بازار رسانده‌اند. حالا زیر آفتاب به انتظار مشتریانی نشسته‌اند که برای خرید ظروف پلاستیکی و وسایل آشپزخانه راهی بازار می‌شوند. آنها ماسک بهداشتی زده‌اند و دستکش به دست دارند. رشوند می‌گوید: «تهیه لوازم بهداشتی برعهده کاسبان است و مدیران بازار بر رعایت بهداشت و استفاده از ماسک و دستکش توسط کاسبان بازار نظارت می‌کنند.» زمین غرفه‌بندی نشده و هر کسی فضایی را که برای چیدن وسایل خود نیاز دارد، روزانه اجاره می‌کند. غرفه‌بندی نشدن زمین سبب شده کاسبانی مانند رشوند و مشکوکی سایه‌بان و حفاظی برای در امان ماندن از آفتاب و باد و باران نداشته باشند.  

  • روزبازارها منظم شده اند
سیدکاظم موسوی / دستفروش

«سیدکاظم موسوی» بعد از عمری بنایی و کشاورزی به دستفروشی و بساط‌گستری روی آورده و هر روز در یکی از روزبازارهای مناطق مختلف بساط کاسبی خود را پهن می‌کند. او می‌گوید: «روزبازارهای این منطقه نظم خوبی دارند و به راحتی می‌توان کاسبی کرد.» ظهر است و هنوز تا شلوغی بازار زمان زیادی مانده، اما طراوت و تازگی بار سبزی پیرمردی که با چرخ‌دستی پر از سبزی گوشه روزبازار ایستاده، بانوان محله را به آنجا می‌کشاند. «عزت قربانی» از ساکنان محله وصفنارد است و بخشی از خرید منزلش را از روزبازارهای منطقه تهیه می‌کند. او می‌گوید: «پیش از شیوع کرونا روز بازارهای منطقه در مکان‌های مسقف برپا می‌شد و نظمی نداشت، اما حالا که بساط‌گستران منطقه در فضای باز کاسبی می‌کنند، مردم با نگرانی کمتری خرید خود را انجام می‌دهند. مکان برپایی بسیاری از این روزبازارها مناسب نبودند و موجب شلوغی و ترافیک محله‌ها می‌شدند، اما محل برپایی روزبازار خیابان‌های قزوین و مسجد با دقت انتخاب شده است.» با جمع شدن آفتاب و خنک شدن هوا تعداد مشتریان بیشتر می‌شود. «مجید سالاری» مشتری پروپاقرص روزبازارهای منطقه است و می‌گوید: «برای ساماندهی روزبازارها مکان‌های مناسبی تعیین شده و به دلیل روباز بودن از ازدحام جمعیت جلوگیری می‌شود. برای پارک خودرو هم مشکلی نداریم، اما با متمرکز شدن بازارها در این ۲ مکان دسترسی شهروندان به روزبازارها دشوار شده و اهالی همه محله‌ها نمی‌توانند از خدمات آنها استفاده کنند.»

  •  از بازگشایی روزبازار بی‌خبر بودیم
جابر مشکوکی / دستفروش

«جابر مشکوکی» از ۱۰ سال پیش مخارج زندگی‌اش را با دستفروشی اداره می‌کند. او شیوع ویروس کرونا را عامل کسادی روزبازارها می‌داند و می‌گوید: «قبل از این بیماری کاسبی ما بد نبود و در روزبازارهای مختلف منطقه فروش خوبی داشتیم، ولی به دلیل شیوع کرونا ۳ ماه روزبازارها تعطیل شدند. حالا هم که حدود ۴ هفته از ساماندهی کاسبان در گاراژ شیخ محمدی و خیابان مسجد می‌گذرد، بسیاری از شهروندان از فعالیت دوباره روزبازارها اطلاعی ندارند و کاسبی ما رونقی پیدا نکرده است.» زمین خاکی مجاور اداره بازیافت، مسیر میانبر دسترسی به میدان بهاران و محل رفت‌وآمد خودروهای حمل زباله اداره بازیافت است. با عبور این خودروها گرد و خاک زمین روی وسایل دستفروشان می‌نشیند. مشکوکی می‌گوید: «من از بوستان مجاور بازار با سطل آب می‌آورم و اطراف غرفه‌ام می‌ریزم تا موقع عبور خودروها گرد و خاک بلند نشود. اینجا روشنایی ندارد و با تاریک شدن هوا، کاسبانی که موتور برق ندارند، باید کاسبی‌شان را تعطیل کنند.»

  • رئیس اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه ۱۷/ پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود

«معصومه غلامعلی» مسئول اداره ساماندهی صنایع و مشاغل منطقه ۱۷ به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در روزبازارهای خیابان‌های قزوین و مسجد اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، روزبازارهای منطقه جمع‌آوری و کاسبان این بازارها در گاراژ شیخ محمدی ساماندهی شدند. این گاراژ متروکه از نقاط بی‌دفاع شهری به شمار می‌آمد که تملک و برای ساماندهی بساط‌گستران مورد استفاده قرار گرفت.»
به گفته غلامعلی، مشتریان و کاسبان روزبازارها، فعالیت گاراژ شیخ محمدی را برای پاسخگویی به نیاز اهالی کافی نمی‌دانستند و در پاسخ به مطالبه‌گری آنها، این مکان به‌عنوان دوشنبه بازار و زمین خاکی خیابان مسجد برای برپایی پنجشنبه بازار مناسب‌سازی شده است.  مسئول اداره ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری منطقه ۱۷ درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز می‌گوید: «در این بازارها درها و مسیرهای ورود و خروج از هم مستقل هستند و مکان برپایی بازارها به‌صورت منظم سم‌زدایی و ضدعفونی می‌شود.» او کانکس مدیریت، سرویس بهداشتی و پارکینگ را از امکانات دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: «بانوان سرپرست خانوار که از سوی اداره امور بانوان شهرداری منطقه شناسایی شده‌اند، به‌صورت رایگان در روزبازارها کاسبی می‌کنند.» 

  1. ۲۲۰۰۰‌مترمربع مساحت گاراژ شیخ محمدی وزمین خالی خیابان مسجد است.  
  2. ۱۰۰ غرفه، ظرفیت هریک از روزبازارهای گاراژ شیخ محمدی و خیابان مسجد است.  
  3. ۴ مترمربع، مساحت یک غرفه استاندارد تعیین شده، اما بساط‌گستران روزبازارها می‌توانند غرفه‌ای بزرگ‌تر یا کوچک‌تر اجاره کنند.  
  4. ۵۰۰۰ تومان اجاره‌بهای روزانه هرمتر زمین برای برپایی غرفه در روزبازارهای منطقه ۱۷ است.  
     
کد خبر 534962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha