این روزها شبکه‌های اجتماعی، اخباری مبنی بر حمله نیروهای شهرداری به دستفروشان خیابانی منتشر می‌کنند؛ موضوعی که با واکنش افکار عمومی روبه‌رو شده است.

آن روي سكه دستفروشان خياباني، برنامه‌ريزي و سازماندهي جدي است كه از سوي برخي افراد سابقه‌دار صورت مي‌گيرد. جلسه‌اي كه قرار بود در آن به بررسي اقدامات شهرداري تهران پيرامون جمع‌آوري دستفروشان خياباني پرداخته شود، پرده از سازماندهي حرفه‌اي بسياري از افراد در قالب دستفروشان خياباني برداشت؛ افرادي كه اتفاقا سوابق قضايي داشته و اقتصاد سياهي را در شهر راه انداخته‌اند. معاون خدمات شهري شهرداري تهران در نشست هم‌انديشي پديده بساط‌گستري در شهر تهران گفت: تنها 10درصد بساط‌گستران مستحق هستند و بيش از 90درصد از اين افراد يا توليد‌كننده‌اند يا افرادي هستند كه در قالب تيم و گروه‌هاي بزرگ اقدام به بساط‌گستري مي‌كنند.

مجتبي عبداللهي در اين نشست با بيان اينكه دستفروشي يك عارضه اجتماعي است و سازمان‌هاي مختلفي مسئول اين كار هستند، گفت: دستفروشي از اقتصاد نامناسب در كشور ايجاد مي‌شود و با توجه به بيكاري در سطح جامعه به‌وجود مي‌آيد.‌ معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به اينكه به‌دنبال شب‌بازارها و روزبازارها در شهر تهران هستيم، گفت: اين كار درصورتي انجام مي‌شود كه باعث اختلاف و معضل در شهر تهران نشود.

  • مصدوميت 72شهربان در سال 94

چيذري، مديرعامل شركت شهربان و حريم‌بان شهرداري تهران نيز با بيان اينكه شهربان متولي برقراري كنترل شهري در پايتخت شده است، افزود: اين در حالي است كه تمامي نيروها در مناطق 22گانه تحت نظارت شهرداري‌هاي مناطق قرار دارند.

چيذري با بيان اينكه مهم‌ترين مكان‌هاي دستفروشي تهران ميدان 15خرداد، ميدان هفت تير و ميدان تجريش هستند، ادامه داد: بساط‌گستران افرادي هستند كه از بساط‌دارها حقوق مي‌گيرند اما برخي ديگر از اين افراد نيز نيازمند هستند. بساط‌داران خيابان‌ها را اجاره مي‌دهند و در زمان حضور شهرداري و ناجا اقدام به شلوغي و زدوخورد مي‌كنند.

مديرعامل شهربان شهرداري تهران با بيان اينكه يكي از سردسته‌ها در محدوده بازار تهران براساس اظهارات خود و گزارش‌هاي پليس امنيت روزانه 30ميليون تومان درآمد داشته است، خاطرنشان كرد: شهرتهران در سيطره بساط‌داران قرار دارد اما بعد از اجراي طرح انضباط شهري، زنان و مردان نيازمند در شب بازار باب همايون و 17شهريور بساط گستري مي‌كنند كه البته با مجوز شهرداري تهران در مكان‌هاي  ذكر شده كار مي‌كنند.

چيذري با بيان اينكه طي چندماه گذشته 100شهربان اقدام به رشوه‌گيري كرده بودند كه در كميته انضباطي با آنها برخورد شد، گفت: در حال حاضر 250شهربان تحصيلكرده استخدام كرده‌ايم. وي با بيان اينكه در سال94، حدود 72نيروي شهربان حين ماموريت دچار مصدوميت شدند، گفت: حتي در اين مجموعه معبربان و شهربان فوتي نيز داشتيم.

  • سرانه تجاري تهران 4برابر استانداردهاي دنيا

مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با بيان اينكه اعتقاد داريم هر دستفروشي كه در خيابان بساط‌گستري كند يك مغازه تعطيل مي‌شود، گفت: شهر تهران 4برابر استانداردهاي دنيا ظرفيت سرانه تجاري دارد. مغازه داران هزينه محل كسب خود را پرداخت مي‌كنند اما با حضور بساط‌گستران عملا فروشي در محصولات و اجناس خود ندارند. رضا قديمي گفت: 7هزار نفر در قالب 39روزبازار طي دهه‌هاي اخير در شهر تهران شناسايي شدند كه اقدام به بساط‌گستري مي‌كردند.

کد خبر 325529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha