مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: آیا چیزی درباره طرح جمع آوری مشاغل مزاحم از محدوده بافت شهری شنیده‌اید؟

این طرح تقریبا مدت زیادی است که اجرا شده و مدیران اجرایی آن می گویند:«70 درصد از حجم کار انجام شده است». از میدان شوش تا محله پرنده فروش ها در خیابان مولوی که بزرگ‌ترین مشکل شهروندان بوده گرفته تا چگونگی بازیافت زباله و تعطیلی سرد خانه میدان بهمن از کارهایی بوده که در راستای جمع آوری مشاغل مزاحم انجام شده است.

تا به حال متوجه شده‌اید که بعضی از مشاغل برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کند؟ نه می‌توان آن مشاغل را حذف کرد و نه این که می‌توان اجازه داد آن‌ها در بافت شهری به کار مشغول شوند. مشاغلی که علاوه بر ایجاد مشکل برای شهروندان حتی گاهی‌اوقات به بیشتر شدن معضل ترافیک و در نتیجه به آلودگی هوا نیز کمک می‌کنند.

 در بعضی از نقاط پایتخت تا چندی پیش این موضوع باعث ایجاد نارضایتی عده‌ای از شهروندان شده بود. به همین دلیل شهرداری تهران طرحی را با نام طرح جمع‌آوری مشاغل مزاحم و خروج آن‌ها از بافت شهری در دستور کار خود قرار دهد تا امروز به جایی برسیم که براساس تعریف مدیران شهری بالای 70درصد از مشاغل مزاحم پس از اجرای طرح از محدوده بافت شهری خارج شده‌اند که این خود دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

  طرح جمع‌آوری مشاغل مزاحم و خروج آن‌ها از بافت شهری هم‌چنان ادامه دارد و مدیران شهری می‌گویند طی 2سال آینده نیز این طرح پیگیری می‌شود تا دیگر در محدوده حریم شهری شاهد فعالیت مشاغل مزاحم نباشیم.

برای فرار از آلودگی

مشاغل مذکور می‌توانند هر نوع مزاحمتی  برای شهروندان داشته باشند. می‌توانند محل زندگی شهروندان را کثیف، شلوغ و یا ناامن کنند. حتی می‌توانند با آلوده کردن هوا، تنفس را برای شهروندان مشکل کنند. این بزرگ‌ترین دلیل برای خارج کردن کارخانجات صنعتی از بافت شهری بوده تا به نوعی دودکش کارخانه‌ها باعث ایجاد آلودگی هوا نشوند.

 این کار برای اولین‌بار سال‌ها قبل در کشور انگلستان انجام شد و مسئولان شهری تصمیم گرفتند کارخانجات صنعتی را از بافت شهری خارج کنند که حالا این طرح در تهران هم اجرایی شده تا دیگر کارخانه‌ای باعث ایجاد آلودگی در بافت شهری
 نشود.

سردخانه حرکتی بزرگ بود

حتما اخبار مربوط به تعطیلی سردخانه بهمن را شنیده‌اید؟ مراحل تعطیلی این سردخانه قدیمی‌ که در نزدیکی‌های میدان بهمن قرار داشت، از سال گذشته آغاز شد. این روزها تقریبا تمام موتورهای این سردخانه قدیمی‌که نزدیک به 25سال بود فعالیت می‌کرد، خاموش شده است.

 البته نباید سردخانه را جزو مشاغل مزاحم در بافت شهری به حساب آورد، اما وجود اماکن این‌چنینی، ترافیک ایجاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود به نوعی سردخانه هم جزو مشاغل مزاحم برای بافت شهری محسوب شود. به همین دلیل هم مدیریت شهری تصمیم به خروج سردخانه‌ها به خارج از بافت شهری گرفت.

سوزاندن زباله و بازیافت

حتما شما هم با این نظریه موافق هستید که بازیافت و سوزاندن زباله باید در محیطی خارج از بافت شهری انجام شود. طی یکی، دوسال اخیر سیاست مدیران شهری پایتخت به سمتی رفته تا محل تخلیه زباله و هم‌چنین سوزاندن موادی که بازیافت نمی‌شوند در محیطی خارج از بافت شهری صورت بگیرد تا انواع آلودگی و هم‌چنین سم‌هایی که از بابت سوزاندن زباله تولید می‌شود به شهروندان آسیب نرساند. مدیران خدمات شهری نیز بر این موضوع تاکید خاصی دارند و بارها اعلام کرده‌اند نسبت به خروج زباله از شهر و بازیافت آن برنامه‌های ویژه‌ای دارند.

اوراقی‌ها و میدان شوش

شاید یکی از مشاغلی که تا چندی پیش به شدت شهروندان پایتخت را اذیت می‌کرد، همین بحث اوراقی‌ها در حوالی میدان شوش بود که البته همین چندی پیش جمع‌آوری آن‌ها در حوالی میدان شوش از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گرفت و به طور کلی جمع‌آوری شدند.

رییس اداره سامان‌دهی و محیط‌زیست شهرداری پایتخت در این‌باره تاکید می‌کند که هم‌چنان مدیران شهری برای جمع‌آوری و خروج مشاغل مزاحم از پایتخت طرح‌هایی درنظر دارند. او می‌گوید: «مجتمعی برای استقرار مشاغل مزاحم در خارج از شهر آماده شده است». در نظرسنجی‌هایی که توسط شهرداری پایتخت از شهروندان تهرانی درباره جمع‌آوری مشاغل مزاحم انجام شده، تهرانی‌ها بیشترین رضایت‌ را بابت جمع‌آوری اوراقی‌ها از منطقه شوش ابراز کرده‌اند.

پرنده‌فروش‌ها کجایند؟

اگر می‌خواهید پرنده بخرید دیگر به خیابان مولوی نروید؟ بله مدتی است که صنف پرنده‌فروش‌ها هم از این خیابان جمع‌آوری شده‌اند! این صنف بیشترین مشکل را برای اهالی خیابان مولوی به‌وجود آورده بودند و شهروندان معترض بودند. شهرداری هم در ابتدای اجرای طرح جمع‌آوری مشاغل مزاحم سراغ صنف پرنده‌فروش‌ها رفت و آن‌ها را از محدوه خیابان مولوی به محدوده دیگری انتقال داد.

 معاون امور مناطق شهرداری تهران نیز از اجرای سایر برنامه‌های شهرداری برای جمع‌آوری مشاغل مزاحم خبر داد و گفت: «برنامه‌های مفصلی در نظر داریم. طی 2سال آینده هم‌چنان این طرح ادامه خواهد داشت تا دیگر شهروندان در این‌خصوص ابراز نارضایتی نکنند».

برنامه‌های آتی

معاون امور مناطق شهرداری تهران در ادامه نشست‌های بررسی برنامه‌های آتی مناطق؛ در منطقه19 حضور یافت و بعد از بررسی برنامه‌های شهرداری این منطقه در 2سال آتی، گفت: «تلاش برای سامان‌دهی محله خلازیر و انتقال مشاغل آن به خارج از شهر باید در اولویت اقدام‌های شهرداری منطقه قرار گیرد».

شریفی گفت: «سامان‌دهی و رفع معضلات محله خلازیر ازجمله برنامه‌های مهم شهرداری منطقه است که می‌تواند منجر به عمران و آبادانی بیشتر منطقه شود». معاون امور مناطق گفت: «با انتقال صنوف مزاحم محله خلازیر و ایجاد فضای مناسب می‌تــــوان بر سرانه‌های ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و... افزود». وی تحویل زمینی مناسب برای جایگزینی مشاغل مزاحم محله خلازیر به شهرداری منطقه را از وظایف اداره املاک و مستغلات شهرداری تهران دانست و در این‌باره یاد آور شد: «امیدواریم مشکلات محله خلازیر به‌زودی رفع و تعیین تکلیف شود».

همشهری مسافر

کد خبر 94481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز