«ستاد ترخیص خودرو راجابه‌جا کنید!» این خواسته اهالی و شورایاران محله دریان‌نو و به ویژه ساکنان خیابان زنجان بود. چون قرارگرفتن این ستاد دردسرهای زیادی را برای آنها داشت تا اینکه اواخر سال گذشته همزمان با بهره‌برداری از ۵۶پروژه شهری در منطقه۲ خبر جابه‌جایی در ورودی ستاد ترخیص از خیابان زنجان به خیابان حبیب‌اللهی مطرح شد و مردم به خواسته خود رسیدند.

ستاد ترخیص

همشهری آنلاین- مریم باقرپور:  اما گویا همچنان برخی مشکلات باقی است. چون با وجود اینکه تاکنون در شهر تهران ۱۱ ستاد ترخیص خودرو ایجاد شده، شعبه مرکزی آن در منطقه ۲ همیشه شلوغ‌تر از تمام مراکز دیگر است، از طرفی  دست‌اندرکاران پلیس راهور، همواره ستاد ترخیص خودرو زنجان را برای اجرای هر طرح تشویقی و کم کردن جریمه‌ها در مناسبت‌های مختلف انتخاب می‌کنند.

همچنین اگر خودرویی در عملیات‌هایی مانند گشت‌های شبانه پلیس یا در نتیجه احکام قضایی توقیف شود، باز هم‌ محل مراجعه مالک خودرو، ستاد مرکزی خواهد بود. با توجه به جابه‌جایی در ورودی این مرکز که با هدف کاهش گلایه‌های مردمی اجرا شده، برای بررسی وضعیت فعلی این محل راهی ستاد ترخیص خودرو زنجان شدیم.

ترخیص خودرو از خیابان حبیب‌الله ‌| پایان کلافگی‌ مردم در خیابان زنجان | تغییر دسترسی به ستاد ترخیص خودرو

دردسرهای رسیدن تا ستاد ترخیص

دسترسی به ستاد مرکزی ترخیص خودرو  که این روزها نامش «ستاد اجراییات و رسیدگی به تخلفات رانندگی» شده است، با خودرو شخصی از خیابان ستارخان و عبور از خیابان‌های دریان نو یا حبیب‌اللهی راحت‌تر است. البته از بزرگراه یادگار امام(ره) و خیابان آزادی هم می‌توان به این مرکز رسید با این تفاوت که مراجعه‌کنندگان باید کوچه‌های فرعی را به خوبی بشناسند. آن دسته از افرادی هم که خودرو ندارند، مجبور به تردد با تاکسی و پرداخت کرایه‌ تاکسی هستند. چون اتوبوسی از محدوده ستاد ترخیص خودرو عبور نمی‌کند و در آن نزدیکی خط مترو نیز وجود ندارد.

قبلا بهترین مسیر سوار شدن بر تاکسی‌های خطی دریان‌نو ـ زنجان شمالی و پیاده شدن جلو ستاد ترخیص بود که تعداد این تاکسی‌ها این روزها به دلیل نامعلومی کم شده است و شاید با یک ساعت انتظار هم تاکسی از راه نرسد. البته از ابتدای خیابان حبیب‌اللهی ‌در خیابان ستارخان هم می‌توان سوار تاکسی‌های انتهای حبیب‌اللهی ‌شده و با پرداخت ۴ هزار و ۱۰۰ تومان در نیمه‌های راه پیاده شد. سپس مسیری را پیاده‌روی کرد تا به ابتدای خیابان سیادت و در نهایت ستاد ترخیص خودرو رسید.

این میان عده‌ای مسافربر شخصی هم هستند که در مقابل ایستگاه مترو شادمان ایستاده و با فریاد «ستاد ترخیص، ستاد ترخیص» سعی می‌کنند مسافران را به این مرکز برسانند. این رانندگان حداقل ۶ هزار تومان برای مسافت ۲ کیلومتری کرایه می‌گیرند و تا خودرویشان هم پر نشود حرکت نمی‌کنند. اگر هم بفهمند مسافر عجله دارد، از او کرایه دربست مطالبه می‌کنند.

خواسته‌ای که محقق شد

 خیابان زنجان یکی از شلوغ‌ترین معابر منطقه ۲ به شمار می‌آید که بیشترین تعداد تعمیرگاه، صافکاری، نقاشی و در اصل مشاغل مرتبط با خدمات خودرویی را در خود جای داده است. از طرف دیگر مراکزی مانند نهاد ریاست جمهوری، شعبه‌ای از سازمان تأمین اجتماعی، اداره آگاهی، آتش‌نشانی و اداره برق دانشگاه، در آنجا قرار گرفته که هریک مراجعه‌کنندگان خاص خود را دارند و هیچ پارکینگی هم در خیابان زنجان به جز پارکینگ ستاد ترخیص با ظرفیت کمتر از ۵۰ خودرو وجود ندارد. در نتیجه تنها راه مراجعه‌کننده‌ها تا پیش از جابه‌جایی در ورودی، توقف مقابل پارکینگ منازل مسکونی، مغازه‌ها و حتی ورودی ایستگاه آتش‌نشانی یا توقف دوبله و حتی سوبله بود. همه اینها باعث می‌شد تا همه از قرار داشتن در ورودی این ستاد در خیابان زنجان شاکی شوند. اما این روزها در ورودی از خیابان حبیب‌اللهی ‌است. محلی که به جز در ورودی کلانتری ۱۱۸ ستارخان و چند تعمیرگاه مجموعه‌ای وجود ندارد.

«علی خسرونژاد» از ساکنان خیابان زنجان ضمن ابراز خوشحالی از جابه‌جایی در ورودی ستاد می‌گوید: «در این سال‌ها هر روز مجبور بودم با مراجعه‌کنندگان بحث کنم تا خودرویشان را جلو مغازه یا پارکینگ ما نگه ندارند. برخی هم در این میان ناراحتی‌شان را از توقیف خودرو بر سر اهالی خالی کرده و در نهایت شروع به دعوا می‌کردند اما حالا از جابه جایی در ستاد ترخیص خوشحالم.»

او با نشان دادن ساختمان ۶ واحدی که در ورودی‌اش پلکانی قرار دارد، می‌گوید: «وضع اهالی آن خانه از ما بدتر بود. مدام افرادی روی پله‌ها می‌نشستند و خروج از خانه برای ساکنان راحت نبود اما امیدوارم با جابه‌جایی صورت گرفته اهالی کمی به آرامش برسند.»

ترخیص خودرو از خیابان حبیب‌الله ‌| پایان کلافگی‌ مردم در خیابان زنجان | تغییر دسترسی به ستاد ترخیص خودرو
وضعیت خیابان زنجان، قبل از جابه‌جایی خودروها

تلاش شهرداری برای جابه‌جایی

این روزها با جابه‌جایی ورودی ستاد ترخیص خودرو از خیابان زنجان به حبیب‌اللهی ‌کمی آرامش در محله برقرار شده است. البته هنوز هم برخی از شهروندان از این تغییر خبر ندارند و در سایت‌ها و نقشه‌ها خبری از این جابه‌جایی نیست، برای همین سر از خیابان زنجان در می‌آورند و سپس با بنر زردرنگی مواجه می‌شوند که آنها را به خیابان حبیب‌اللهی ‌هدایت می‌کند.

البته این جابه‌جایی کار چندان آسانی نبوده است. چون برای انتقال در ورودی باید محوطه‌سازی صورت می‌گرفته و ساختمان‌های اداری و مرکزی جابه‌جا می‌شدند و این میان وظیفه این کار هم به عهده شهرداری بوده است. چراکه زمین ستاد در دهه ۷۰ محل تجمع خودروهای اوراقی و سپس پارکینگ بوده که در نهایت شهرداری آن را به راهنمایی و رانندگی تحویل داده تا برای مدتی ستاد ترخیص خودرو آنجا مستقر باشد. طبق توافق باپلیس راهور مسئولیت جابه‌جایی هم به عهده شهرداری گذاشته شده است.

«مهدی صالحی» شهردار منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «برای جابه‌جایی در و کاهش بار ترافیکی خیابان زنجان، ساختمان‌هایی برای بخش اداری و نگهبانی در مساحت ۶۲۰ متربع سخته شد. همچنین محوطه‌سازی انجام گرفت تا مشکل چند ساله ساکنان رفع شود.»

ترخیص خودرو از خیابان حبیب‌الله ‌| پایان کلافگی‌ مردم در خیابان زنجان | تغییر دسترسی به ستاد ترخیص خودرو
بنر راهنمای مسیر برای ورودی پارکینگ

نبود جای پارک و فکری برای آینده

این روزها بسیاری از شهروندان و به‌ویژه ساکنان خیابان زنجان از جابه‌جایی در ورودی خوشحالند. اما ترافیک به خیابان حبیب‌اللهی ‌منتقل شده است. چون از طرفی این مکان هم پارکینگ ندارد و تنها مزیتش نسبت به خیابان زنجان، نبود تعمیرگاه‌های متعدد و ساختمان‌های مسکونی بالاست. در نتیجه مسافربرها و شهروندان از کنار معابر برای پارک خودروها استفاده می‌کنند اما این جای پارک متناسب با مراجعان کافی نیست. به همین دلیل مراجعه‌کنندگان توقع دارند مکانی برای پارک خودرو در نظر بگیرند یا تردد آنها با ایجاد خطوط حمل‌ونقل عمومی آسان شود.

به‌ویژه آنکه برخی از شهروندان‌ گاه برای تکمیل پرونده‌شان مجبورند ۳ تا ۴ بار مسیرهای طولانی را طی کنند. «احمد سرابی» یکی از همین افراد است و خودرو او به دلیل سرعت غیرمجاز و حادثه‌ساز فرزندش در بزرگراه صدر توقیف شده است. او تاکنون ۴ بار از محله افسریه به ستاد ترخیص مرکزی آمده است. او می‌گوید: «بار اول زودتر از ۷۲ ساعت مراجعه کرده بودم، کار انجام نشد. دفعه بعدش رسید پرداختی خلافی را همراه نداشتم و بار سوم هم وقتی رسیدم ساعت فعالیت ستاد  تمام و مرکز ساعت ۱۴ تعطیل شده بود. حالا هم آمده‌ام تا بتوانم پس از ۴ روز برگه ترخیص بگیرم. علاوه بر جریمه‌ها و هزینه پارکینگ در این چند روز بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان کرایه داده‌ام. کاش اینجا پارکینگی داشت که می‌توانستم خودروام را با خود بیاورم.»

کد خبر 670426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادری IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    خدا را شکر بعد از سال ها در ورودی جابجا شد. کاش شهرداری منطقه طرحی هم برای صافکاری ها و تعمیرگاه های این خیابان اجرا می کرد تا ساکنان محله کمی رنگ آسایش به خود ببینند